Gå til innhold

– Hvorfor så vanskelig, operatører?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I så fall ville jeg kun anbefalt Kort & kontant til de med doktorgrad i matte.

De fleste nordmenn vet nok godt at skuespilleren Sven Nordin ikke jobber i One Call.

 

 

Bra artikkel, du får fram at det er et enormt virvar av abonnement, som er stort sett er like dårlige alle sammen.

Det må en skikkelig oppryding til, for åt operatørene skal få tilbake troverdigheten sin.

Det er jo nesten en konkurranse om å lage den dårligste reklamen.

Lenke til kommentar

Telenor er jo kongen av prisklasser og verdensmester i å lure deg for evig med penger. Hvis du ser på nettsidene deres på Telenor Bedrift, så står det ringepris på kr 0.59,- på forsiden, men du må klikke deg frem på jungelen deres av en nettside for å finne ut at dette kun er til Telenorkunder. Til alle andre operatører er det kr 0.28,- mer.

 

Og nå nylig når de lanserte ny nettside, så er jeg sikker på at de jobbet hardt for å lage en mest mulig innviklet nettside. Maken til vanskelig å finne frem til alle mulige ekstraopplysninger liek utlandspriser osv...

Lenke til kommentar

Glimrende artikkel! :thumbup:

 

Silje tar opp et viktig problem i mobilmarkedet. For å ta dette ennå lengre så er det et vell av priser for GPRS, 3G, MMS, første 10MB per dag for så og så mye, antall MB per måned, ulike priser for samtalestart, "aktiveringsavgift" av GPRS og MMS, noen flår deg i utlandet mens andre er direkte billige i utlandet. Et evig sammensurium som er umulig å få oversikten over.

 

Det burde vært gjort MYE enklere. Post og teletilsynet burde påkrevd at mobilselskapene ikke forvirrer unødvendig. F.eks ved å kreve at operatørene kun har et visst antall priser å gå ut i fra. Et forslag fra min side til en maksimal pristabell:

- Lik minuttpris til alle norske nummer

- En enklere prismodell for utlandet. F.eks en pris for EU uansett operatør, og en pris for nord/sør-amerika uansett operatør osv.

- MMS burde prises per MB og kombineres med prisen for datatrafikk

- Prisen på datatrafikk burde være per MB

- Alle priser burde være like døgnet rundt, året rundt

- Alle priser burde være faste uansett forbruk

- 3G pris samme pris per MB som for GPRS

- Samme priser uansett kjøpested (kiosk, minibank, nettet, faktura)

- Månedsavgift og fakturaavgift bør bort.

- Binding bør bort og det samme med alle de merkelige forskjellene i gebyrer på bryting av binding. Avbetaling på en telefon bør fortsatt være mulig, men bør kalles avbetaling og bør ikke være knyttet til telefon eller abonnement.

Lenke til kommentar

Greit nok at visse abonnementer kan være avanserte og vanskelige å sette seg inn i, men One Call Faktura er da ikke vanskelig å forstå? Det virker, som ze5400 sa, at du har et "inbitt hat mot OneCall og telenor". Verken jeg eller andre jeg kjenner som har One Call har klagd på at det er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Jeg hører deg Simen1

 

Men loven blir vel aldri opprettholdt så lenge man kan leke i gråsonene. Samtidig er Snubble inne på ett langt viktigere tema når det gjelder lån. Har vi gått for langt i å innøve oss etter kapitalistiske verdier? Er dette demokratiets velferdsstat? Er dette hva vi vil og mente?

Lenke til kommentar

Det eneste vanskelige å forstå med OneCall var hvorfor jeg ikke hadde fått noen telefonregning på 6 måneder. Det viste seg at jeg måtte opparbeide meg noe gjeld (27,-kr) før de gadd å sende regning ;) Veldig greit med 120 ringeminutter + 90 SMS i måneden - GRATIS. Betaler ikke en gang oppkoblingsavgift for samtalene i de gratisminuttene....hoho.

Sweet deal!

Lenke til kommentar

nei dere, dropp denne flaminga om "hater du oc eller t" - forfatteren la frem noen få eksempler av svært mange i mobilbransjen. det kan diskuteres om man skal nevne navnet på leverandører, i det man ikke går så grundig inn i materien at man kommenterer bortimot samtlige de store. men det er en annen sak.

 

 

jeg er enig med deg i det meste du lister opp der simen1, men jeg har også et annet forslag, som jeg mener er støttet av en tilsvarende trend vi så for noen år siden innen et annet område: internetoppkobling!

 

først var det tellerskritt, etterhvert ble det lokaltakst. så fikk telenor en "kjempeide", og valgte å beholde isdn lengst mulig.

 

eller år og dag fikk de for seg at de kunne bygge ut for adsl, og priset det med fastpris. stivt, men i det minste fastpris. helt til de så et potensiale i dette, og foreslo at man måtte betale for alt over en viss mengde data. til gjengjeld skulle de senke prise -noe-.

 

til dette kom det et rungende "ta deg en bolle!" fra forbrukerene, og det var velsignet. denne ordningen ble vel lagt innerst i skapet ganske fort.

 

jeg mener at vi har sett en trend innenfor mobilpriser de siste årene. først var vel netcom, og etterhvert har samtige kommet med en ordning der du kan ringe visse nummer gratis, evt med oppstartsavgift.

 

det siste jeg hørte var at en operatør kunnne by på fastpris på mobil.

 

hvorfor ikke? det løser alle problemer med prisstruktur, og da står man igjen med det som i dag er fhv lite vektlagte vurderingskriterier: dekning og og god service!

 

 

DA er det duket for konkurranseforhold i denne bransjen.

 

 

 

 

som et apropos kan man jo tenke tilbake på systemet med lokal, mellomdistanse og rikstakst som var før, for ikke å nevne tellerskritt

 

dette hadde vel sitt grunnlag i at det kostet mye å koble samtaler over lange avstander. dette har jeg en konkret mistanke om telenor klamret seg til lenge etter at det var en realitet at grunnlaget for denne prisstrukturen hadde falt bort. men dette er også en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Greit nok, men jeg savner det store smellet på pung til operatørene. Man kan da skrive side opp og side ned om fiktive fakta, at "billigselskapene" aldri opplyser om at mobilen du har idag kanskje er låst til en operatør og det derfor ikke blir så billig å bytte idag, osv.

 

Jeg har nå jobbet som selger i en mobilbutikk i snart fem år, og opplever alt for ofte at folk ikke forstår at mobiltelefonen koster mer enn den krona du betaler i butikken. Mange blir også overrasket når jeg forklarer at et abonnement som passer bruken og en dyrere telefon der og da ofte er billigst.

 

Når folk kommer og kjefter fordi en kontanttelefon kjøpt med Telenor til 3-400kr ikke fungerer med One Call-kortet har de blitt for dårlig informert.

 

Når dere kommer med en slik "tale til folket" kan dere feks ta med at Mobyson kommer med direkte løgn til bedriftskunder og vise til litt fakta så det blir en skikkelig vekker for folk.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Folk som tror mobilen ikke koster mer enn ei krone, ja, døm kan få leve i håpet..!

 

Forskjellen mellom minstefakturering og månedsavgift er hårfin. Månedsbeløp er med i beregning av minste årspris, mens minstefakturering har jeg sett ofte ikke alltid er med, dessverre, selv om den skal.

 

Forskjellen mellom minstefakturering og månedsbeløp er så og si null, det er akkurat det samme, bare to forskjellige navn. Samt at månedsbeløp dekker all bruk innenfor månedsbeløpet, mens minstefakturering ikke alltid gjør det. Mener det er noen abn med minstefakturering der MMS og/eller datatrafikk kom i tillegg uansett.

 

For "de fire store"; månedsbeløp, månedsavgift, minstefakturering, pris per samtale, ringepris til egne operatører, ringepris til andre operatører, ringepris dagtid, ringepris kveldstid, gratis til venner, gratis til familie, gratis til andre med samme operatør, sms, mms, datatrafikk for første xxMB, datapris for resten, maks dagspris for datatrafikk +++....

 

Så ja, jeg må si OneCall er vanskelig å forholde seg til... :p

Lenke til kommentar

Er forsåvidt helt enig i at mange abonnement og priser kunne vært mer oversiktelig, selv om jeg personling ikke har noen problemer med å orientere meg i markedet. Men det er et par ting i denne kommentaren som får meg til å reagere:

 

Telenor Kort&Kontant - 0,99 kr/min og 0,69 kr/sms er vel ikke akkurat uoversiktelig? Prisvalgene er noe man kan benytte hvis man (gjerne i en kortere periode) skal bruke sitt kontantkort mye, men dette er ikke noe som lønner seg for alle og heller ikke noe de fleste kontantkortkunder har bruk for.

 

Minstefakturering - Er et ganske enkelt begrep, og også et helt nødvendig virkemiddel i dagens telemarked. Minstefaktureringen har nemmelig en viktig fuksjon, den hindrer at det blir liggende store mengder registrerte nummer som ikke er i bruk. Hvorvidt minstefaktureringen gjøres tydelig nok i reklame og informasjon er en annen sak. Men minstefaktureringen generellt er det da ikke noe galt med? Er heller ikke vanskelig å forstå. Har selv forklart dette konseptet til forskjellige typer mennesker uten at noen av dem hadde store problemer med å forstå hva dette gikk ut på.

 

En annen ting som slår meg ved denne kommentaren er hvor subjektiv den er i forhold til de forskjellige teleoperatørene. Et særlig godt eksempel på dette finnes i avsnittet om hvor flink Netcom er med sin enestående saldotjeneste. Netcom er langt fra de eneste som tilbyr dette. Har du et Telenor abonnement kan du sende "saldo" til 1999 (2525 med kontantkort) og du får med en gang svar på påløpte kostnader siden siste faktura. Og jeg ser ikke bort ifra at dette også finnes hos andre operatører.

 

En ting man også må tenke på i denne sammenhengen er hvem som er målgruppen for de forskjellige abonnementene. Abonnement med minimumsfakturering er for eksempel sjeldent rettet mot kunder som nesten ikke bruker telefonen sin.

Lenke til kommentar
Dette var agurknytt... det er ikke så fryktelig vanskelig å finne ut hva et abonnement koster. Se heller på boliglån, forbrukslån, kredittkort, osv. Der har du noe å skrive om.

Amobil er en side om mobiltelefoner og relatert stoff. Jeg ville blitt skuffet om de prøvde å gape over alt mulig rart middelmålig i stedet for å være grundige og profesjonelle på sitt område.

Lenke til kommentar
Men loven blir vel aldri opprettholdt så lenge man kan leke i gråsonene.

Nettopp. Derfor bør det gjøres tiltak for å forenkle prisingen og håndheve det.

 

Samtidig er Snubble inne på ett langt viktigere tema når det gjelder lån. Har vi gått for langt i å innøve oss etter kapitalistiske verdier? Er dette demokratiets velferdsstat? Er dette hva vi vil og mente?

Jeg vil gå så langt som å si at uten kapitalisme og markedskreftene den representerer ville verdenssamfunnet sett ut som 1920-tallet i dag. Men selv det fantastiske instrumentet kapitalisme har sine ulemper, men disse kan temmes gjennom lover, avgifter/subsidier og andre virkemidler. Kapitalismen er kommet for å bli, det handler bare om hvordan den skal brukes på best mulig måte.

Lenke til kommentar

Mobiloperatørene ødelegger troverdigheten sin selv, hvorfor ?.

Driver de å leker i gråsonene.

 

18/02-2008 - IT & Kommunikasjon]

 

Forbrukerombudet går i dag ut og forbyr Telenor Mobil å markedsføre mobilabonnementet Telenor Fri Venner som billig. For de flest vil det rett og slett ikke lønne seg konkluderer forbrukerombudet.

 

”Dyrere enn du tror” står det å lese på forbrukerombudtes nettsider i dag. Forbrukerombudet har bedt Telenor stoppe en pågående TV-kampanje for abonnementet Fir Venner. Årsaken er at kampanjen gir et klart inntrykk av at abonnementet er billig. Telenor har ikke klart å dokumentere at dette er et billig abonnement sammenlignet med konkurrerende mobilabonnementet på markedet.

Ombudet henviser i sitt brev til Telenor til One Call Mobil Faktura som ligger soleklart på toppen av telepriser. Dette abonnementet vil i henhold til standardforbruket på telepriser.no vil være 8,7 ganger billigere en Telenor Fri Venner.

Lenke til kommentar
One Calls fakturabaserte abonnement er like forvirrende. Her ringer du gratis de første 120 minuttene hver måned. Med en gang du tipper over 120 minutter, må du betale 80 øre per minutt. Ringer du mer enn 400 minutter per måned, går minuttprisen ned igjen, til 65 øre.

 

Hvis dette gjør deg forvirret, så skulle du kanskje vurdert å finne deg noe annet å gjøre? Herregud....

Lenke til kommentar
Dette var agurknytt... det er ikke så fryktelig vanskelig å finne ut hva et abonnement koster. Se heller på boliglån, forbrukslån, kredittkort, osv. Der har du noe å skrive om.

 

-snubbel

Dette er ikke agurknytt. Det er faktisk ikke en nyhet.

 

Dette er en kommentar. En kommentar er en refleksjon over forskjellige aspekter ved det daglige liv vi alle står overfor i det daglige liv.

 

I så måte er dette en aktuell kommentar, da det tar opp noe som faktisk foregår nå. En kommentar trenger ikke følge opp en debatt rundt temaet, den kan det, men den kan også skape debatt.

 

Om du ikke har annet å gjøre enn å kalle en meget velskrevet kommentarartikkel 'agurknytt' bør du kanskje i alle fall prøve å finne noe annet å gjøre.

 

-

 

Meget velskrevet og interessant kommentar. Kudos.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12

visst du blir forvirret over at grandiosa koster 29kroner på ica og 28.50 på spar så bør du revurdere hva faen du egentlig driver med her i verden.

 

klarer du seriøst ikke skjønne kontantkortet til telenor da er det ille. akkurat det samme gjelder minstefakurering eller onecall. at sven nordin ikke jobber i onecall driter vel stort sett absolutt alle i.

 

faen skriv om mobiler som intereserer, ikke at telenor lurer amobil med at kontantkortet koster 99øre pr min.

 

kjære silje, sett deg litt mer inn i mobiler og adsl og grafikkkkkort.

plfuc*ingz

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...