Gå til innhold

Nektes retur av defekt hovedkort - skade på socket "pinner"...


Anbefalte innlegg

For et par dager siden kjøpte jeg et Gigabyte GA-G33M-DS2R hovedkort hos Netshop i Oslo. Som alltid er jeg forsiktig ved montering, og passer på å ikke bruke noen form for makt og sjekke en ekstra gang at jeg får delene satt sammen riktig. Jeg har bygd en del PC-er de siste 10-12 årene og vil si jeg har relativt god kunnskap på området. Jeg liker å gjøre ting ordentlig og tar meg god tid fremfor å stresse og risikere å ødelegge noe.

 

Etter montering kobler jeg til strøm og skrur på. Power- og hd- lampene lyser opp og viften på cpu starter, men stopper igjen etter 2-3 sekunder. For så å starte igjen og stoppe, og starte og stoppe... Jeg går over alt av kabler, kobler fra disker, minnebrikker tas ut og settes inn osv. Jeg går gjennom alle feilsøkingsprosedyrene jeg kan komme på, men må etter hvert bare innse at enten hovedkort eller cpu (E2160) er DOA. Alt demonteres og pakkes sammen i eskene sine og dagen etter tar jeg alt med tilbake til Netshop.

 

Etter å ha forklart saken for mannen bak disken blir kortet levert til serviceavdelingen for en sjekk. Teknikeren kommer deretter ned med kortet og viser meg at 2 pinner i socketen er skadet/bøyd og beklager at han derfor ikke kan ta kortet inn i bytte mot et nytt. Den ene pinnen sitter helt i kanten inn mot kjernen av cpu, den andre sitter midt i blandt en masse uskadde pinner. Hvordan jeg skal ha klart å lage den skaden selv er jeg totalt uforstående til. Det eneste jeg har gjort med kortet er å fjerne beskyttelseslokket over cpu og legge cpu'en på plass. Naturlig nok er det umulig for meg å bevise at skaden må ha vært der fra fabrikken så hva skal en da gjøre? Jeg vet at jeg ikke har påført kortet skaden! Teknikerens forslag var at jeg skulle ta kortet med hjem og forsøke å rette opp de skadde pinnene. Om jeg lyktes med det, så kortet så uskadd ut, men alikevel ikke fungerte, da kunne han ta det i retur!

 

Hva synes dere, er det riktig at jeg må ta denne kostnaden og akseptere at sånn er det bare?

 

Jeg har sett på kortet for å vurdere muligheten for å rette pinnene selv, men så langt konkludert med at det ikke er mulig å fikse. Jeg skal få tak i et forstørrelsesglass så jeg kan få sett litt bedre på det, men liker dårlig tanken på å risikere å skade kortet enda mere...

 

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på hva dere synes...

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil si at sannsynligheten for at 1 pinne er bøyd av deg midt mellom mange andre ubøyde er fint liten. Det burde også personen som håndterer service kunne innrømme, selv om han sannsynligvis ikke vil gjøre det ettersom de sikkert ikke får noe fra produsent på slike feil?

 

Er egentlig det samme jeg tenker selv... Det som til dels forundrer meg er at av saker jeg har funnet på nettet hvor folk har hatt skade på lignende måte, så har de kunnet få fikset det fra Gigabyte mot et lite vedlegg. Det er da saker fra USA, som jo har en helt annen policy på retur etc enn vi har i Norge.

Lenke til kommentar

samme faenskapet skjedde akkurat meg.. da var det sånn typisk 2 plasser det var bøyd 2 pins.. hvordan i helvete skulle jeg liksom klare deT? alt jeg var å montere en cpu som er FLAT under.. "ok" sier jeg bare.. måtte kjøpe nytt selv. lattis

 

 

edit: dette var ikke fra netshop btw. det var et abit kort kjøpt fra norek.

Endret av DarkZhade
Lenke til kommentar

Gigabyte har vel same garantipolicy over heile verda? Om dei har eit kjend problem med akkurat dette og er villige til å fikse det bør du snakke med Netshop om saken. Det er dei som då skal ta kontakt med Gigabyte og kome fram til ei løysing. Det er sjølvsagt sett at Gigabyte faktisk har erkjent at dette er ein produksjonsfeil sidan den då blir dekka av garantien til Gigabyte. Eg veit ikkje om det er mogeleg å få kontakt direkte med Gigabyte, men det kan kanskje være eit forsøk verd.

Lenke til kommentar

Veldig merkelig at du skulle klart å bøye en pinne blandt resten.

Jeg klarte å miste skrutrekkeren min rett ned på sokkelen og bøyde mange pinner. Ble så forbannet på at jeg klarte å gjøre det. Tenkte, jaja da blir det nytt hk da. Hentet fram forstørrelsesglass og en veldig liten skrutrekker, for å forsøke meg på å reparere. Jaggu gikk det fint. Det var snakk om 7-8 pinner som var helt flate. Tenkte det var litt oppløftene for deg å vite at det er mulig :)

Lenke til kommentar
Gigabyte har vel same garantipolicy over heile verda? Om dei har eit kjend problem med akkurat dette og er villige til å fikse det bør du snakke med Netshop om saken. Det er dei som då skal ta kontakt med Gigabyte og kome fram til ei løysing. Det er sjølvsagt sett at Gigabyte faktisk har erkjent at dette er ein produksjonsfeil sidan den då blir dekka av garantien til Gigabyte. Eg veit ikkje om det er mogeleg å få kontakt direkte med Gigabyte, men det kan kanskje være eit forsøk verd.

 

Jeg har funnet et feilmeldingsskjema på giga-byte.no, så da blir det å fylle ut det og håpe på svar. Tar vel sannsynligvis litt tid, men jeg skal nå hvertfall prøve :) Hadde egentlig ikke vurdert det i utgangspunktet siden jeg kun er vandt til å forholde meg til forhandler dersom det er noe feil. Takker for innspillet!

 

Veldig merkelig at du skulle klart å bøye en pinne blandt resten.

Jeg klarte å miste skrutrekkeren min rett ned på sokkelen og bøyde mange pinner. Ble så forbannet på at jeg klarte å gjøre det. Tenkte, jaja da blir det nytt hk da. Hentet fram forstørrelsesglass og en veldig liten skrutrekker, for å forsøke meg på å reparere. Jaggu gikk det fint. Det var snakk om 7-8 pinner som var helt flate. Tenkte det var litt oppløftene for deg å vite at det er mulig :)

 

Er jo positivt å høre det ja :) Får se hvordan det ser ut når forstørrelsesglasset er innkjøpt og detaljene blir litt bedre synlige...

Lenke til kommentar
jeg vil i alle fall råde deg fra å begynne med noe reperasjoner selv før du hører fra gbyte.

 

Selvsagt! Jeg har bestilt nytt kort fra komplett så jeg får bygd maskinen ferdig. Er tross alt husets mediesenter det dreier seg om og pjokken på 4 ville nok blitt litt lei seg om han ikke fikk se filmene sine ;)

 

Jeg aner jo ikke om komplett ville håndtert saken noe annerledes enn netshop, men inntil erfaringen tilsier noe annet så velger jeg å gå tilbake til den gamle kjempen.

Lenke til kommentar

Hei!

For det første: Forbrukerkjøpsloven gir deg helt klare retigheter mht. denne problemstillingen. På et hovedkort er det to års garanti og fem års reklamasjonsrett. I de første to årene ligger bevisbyrden på selger dersom det er noe galt. MAO må Netshop bevise at DU har skadet hovedkortet ditt selv. Dette er vanskelig for Netshop, men det er ikke ditt problem. Dersom det stemmer som de andre furumbrukerne nevner, at flere har hatt samme problem med Gigabyte HK ville jeg tatt en utskrift av et slikt eksempel og tatt med og vist fram. Det styrker din sak.

For det andre: Loven gir også selger rett til å rette opp mangelen. Hvis Netshop mener det "bare" er å rette opp pinnene er dette noe de selv må forsøke på eget ansvar. DU MÅ IKKE GJØRE DET SELV. DA ER ALLE DINE RETTIGHETER FORDUFTET. Kan bli vanskelig å bevise at noen på Netshop har bedt deg reparere HK'et selv... Jeg ville for øvrig aldri akseptert en slik reparasjon. Du har kjøpt et nytt produkt og skal ha et nytt feilfritt produkt. Det reparerte kan de selge på lagersalget sitt!

For det tredje: Loven sier at din motpart er den som har solgt deg kortet. Det betyr at du IKKE skal forholde deg til en treg leverandør på andre siden av kloden, men til Netshop. DE har ansvaret ovenfor deg som kunde. Sjekk for øvrig om Gigabyte har "direkte service" på produkter her på berget, dvs. at de selv håndterer reklamasjoner. Ofte er disse mer villige til å sende ut et nytt produkt. Hvis du ikke når fram der er det tilbake til Netshop.

Hvis ingenting lykkes er det en ting til du kan gjøre: Returnere ALT du kjøpte innen 14 dager og kreve pengene tilbake slik angrefristloven gir deg krav på. Er dog litt usikker på om dette går, siden du hentet varen på selgers faste utsalgssted framfor å få det i posten...

Til slutt: Lykke til! Husk at de som er kundebehandlere ofte har skral kjennskap til hvordan lovverket fungerer!

Lenke til kommentar

Hva er Socket pinner for noe? mener du pinnene på Cpu'en? disse går fint å bøye tilbake, dette har jeg gjort på mange Cpu'er, det er også veldig lett at disse blir bøyde, så å si at du ikke har gjort dette selv, ja det er bare dumt, sjekket du alle pinnene før du leverte det tilbake? neppe, det er ikke så lett å se at noen pinner er bøyde bare ved å se på prosessoren, men nå kan dette likegodt være feil rett fra fabrikk og/eller Netshop som har gjort, det er jammen ikke så godt å si.

 

Men er det ikke sånn at kunden alltid har rett.

Lenke til kommentar
Hva er Socket pinner for noe? mener du pinnene på Cpu'en? disse går fint å bøye tilbake, dette har jeg gjort på mange Cpu'er, det er også veldig lett at disse blir bøyde, så å si at du ikke har gjort dette selv, ja det er bare dumt, sjekket du alle pinnene før du leverte det tilbake? neppe, det er ikke så lett å se at noen pinner er bøyde bare ved å se på prosessoren, men nå kan dette likegodt være feil rett fra fabrikk og/eller Netshop som har gjort, det er jammen ikke så godt å si.

 

Men er det ikke sånn at kunden alltid har rett.

 

Skjønner at du ikke er kjent med socket 775. Den er nemlig "motsatt" av andre socketer som eksempelvis AMD sin 939. En E2160 cpu som jeg har kjøpt har ingen pinner, den har flate kontaktpunkter som legges mot pinnene i socketen. Hadde det vært pinner på cpu'en hadde saken stilt seg helt annerledes da, som du sier, disse lett kan bøyes ved instalasjon.

Lenke til kommentar
Her er det snakk om ytre skade og ikke nødvendigvis en produksjonsfeil. Sansynligheten for at skaden er oppstått i forbindelse med montering er stor.

 

Er enig i at det er lett å si at dette ikke er en produksjonsfeil. Problemet mitt er at jeg vet 100% sikkert at jeg ikke har forårsaket dette selv. Hadde skaden vært selvpåført hadde jeg vært irritert på meg selv, men akseptert situasjonen og kastet hovedkortet dersom det ikke lot seg reparere. Dersom en ser på "pinnene" i en socket 775 så vil en se at de ikke er rette pinner. De er laget for å fjære slik at de presses mot kontaktpunktene på cpu med "passe" kraft. For å klare å ødelegge disse kan jeg bare tenke meg til at en må bruke helt andre ting enn en cpu som legges riktig på plass. Det er jo tross alt også både et hjørne på cpu'en som er merket for hvor det skal oppi socketen og 2 fysiske punkter som skal passe sammen mellom socket og cpu for at den skal ligge riktig. Det er, dersom man er litt påpasselig og forsiktig, nesten ikke mulig å gjøre feil. Hvordan det skal være mulig å skade disse pinnene ved å legge cpu'en oppi på riktig måte, og deretter sette på låsebøylen er vanskelig for meg å forstå, og derfor kan jeg kun anta at kvalitetssjekken fra fabrikken ikke har vært god nok.

Lenke til kommentar
Men det er Netshop som må sansynliggjøre dette. Det faktum at pinenne som er bøyd ikke står samlet taler for at de ikke er bøyd ved at CPUen er satt inn feil. De tyder heller på produksjonsfeil, eller transportskade.

 

Setter pris på tilbakemeldingen :) Problemet er hvordan jeg skal få netshop til å akseptere dette... Jeg sendte mail til dem og forklarte at kortet var DOA før jeg dro innom butikken, men har fremdeles ikke fått noe svar på den utover en kvittering på at saken er registrert. Jeg får vel skrive nok en mail til dem og vise til det som ble sagt av teknikeren, og bare ta saken videre derfra... Uansett er jeg klar på at jeg ikke gir meg uten videre. At en tekniker avviser saken er jo ikke det samme som at holdningen til netshop er den samme.

Lenke til kommentar

Det är otroligt lätt att böja pinnarna på S775. Har hänt på 4 kort på rappen för min egen del, men jag har lyckats att rätta till de igen. Det är helt enkelt Intels design som är otroligt sårbar för detta. Framför allt med 3-parts tillverkare av kylare är min teori.

 

Det är ju helt omöjligt för en förbrukare (och alla andra) att se om alla pinnarna är "alligned" innan man spänner fast kylaren, sedan en eller flera pinnar teoretiskt kan "fastna" i fel position innan man spänner fast cpu med pinnen. När väl cpu sitter fast kan man ju inte se om pinnarna sitter som de skall. Detta händer garanterat butikerna lika ofta när de sätter ihop maskiner och de får säkert samma felmeddelande som du, men den statistiken får vi ju aldri veta sedan de bara hämtar ett nytt kort. Att det hänt när du har spänt fast cpu är det väl lika stor chans som att det var där från början, men hur en butik ska kunna bevisa detta är utom min tro. Frågar du flera förbrukare här på forumet som har byggt maskiner på flera S775 så kan jag garantera att alla har sett samma sak en eller flera gånger. Design-flaw är stickordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...