Gå til innhold

Vil heve grensen for tollfri import


Anbefalte innlegg

Kva vil det bety for nokre leverandørar forresten? Dei importerer jo varene frå utlandet, slepp dei og momsen?

 

Importørene betaler ikke mva. på varer de kjøper fra utlandet, men de som kjøper varen fra importøren igjen, må betale mva..

 

Såvidt jeg vet betaler alle, inkludert bedrifter, mva. til (den norske) staten når de importerer varer fra utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva vil det bety for nokre leverandørar forresten? Dei importerer jo varene frå utlandet, slepp dei og momsen?

 

Importørene betaler ikke mva. på varer de kjøper fra utlandet, men de som kjøper varen fra importøren igjen, må betale mva..

 

Såvidt jeg vet betaler alle, inkludert bedrifter, mva. til (den norske) staten når de importerer varer fra utlandet.

 

Kan ikke si at jeg ser hensikten i et slikt system, siden staten vil uansett få inn mva.-pengene når de selger varen igjen, men det kan godt være at du har rett.

Lenke til kommentar
Kva vil det bety for nokre leverandørar forresten? Dei importerer jo varene frå utlandet, slepp dei og momsen?

 

Importørene betaler ikke mva. på varer de kjøper fra utlandet, men de som kjøper varen fra importøren igjen, må betale mva..

 

Såvidt jeg vet betaler alle, inkludert bedrifter, mva. til (den norske) staten når de importerer varer fra utlandet.

 

Kan ikke si at jeg ser hensikten i et slikt system, siden staten vil uansett få inn mva.-pengene når de selger varen igjen, men det kan godt være at du har rett.

 

De får jo inn momsen to ganger når importøren også betaler moms ved innførsel.

Lenke til kommentar

Heving av grensen vil helt sikkert ikke være gunstig for norske bedrifter, ei for statens pengepung.

Selv, ved å være klar over dette, ønsker jeg meg likevel en heving av grensen... Som pengesterk nordmann er nettet veldig fristende når det kommer til handel... Tror ikke at en heving av grensen vil være omfattende fatalt for det norske næringslivet uansett. Man kunne i det minste ha prøvd...

Lenke til kommentar
For å illustrere dette kan du skrive opp en liten liste over ting du har kjøpt for over 1000 kr/stk. i år, sammenling så dette ting du har kjøpt til under 1000 kr/stk. (se bort i fra dagligvarer/konsumvarer). For en vanlig forbruker vil den store majoriteten av konsumobjekter ha en stk.pris på under 1000 kr.

 

Trenger ikke skrive opp en liste en gang for å kunne slå fast at det meste jeg har kjøpt til en verdi under 1000kr er ting jeg like vel hadde kommet til å kjøpt i norge. Vanlige folk kjøper faktisk stort sett varer som man må handle lokalt. Ting som bensin, mat, klær, alkohol osv.. Videre så går store deler av det private konsum i norge til mer tjenestemessige ting som bredbånd, telefoni, TV lisens, strøm, husleie, bompenger, busskort osv.

 

De få produktene som ville utgjøre noen økt handelslekkasje til utlandet er ting som småelektriske artikler, datakomponenter, software, hobbyartikler, noen få filmer som koster over 200.. Dette utgjør bare småpenger i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
For å illustrere dette kan du skrive opp en liten liste over ting du har kjøpt for over 1000 kr/stk. i år, sammenling så dette ting du har kjøpt til under 1000 kr/stk. (se bort i fra dagligvarer/konsumvarer). For en vanlig forbruker vil den store majoriteten av konsumobjekter ha en stk.pris på under 1000 kr.

 

Trenger ikke skrive opp en liste en gang for å kunne slå fast at det meste jeg har kjøpt til en verdi under 1000kr er ting jeg like vel hadde kommet til å kjøpt i norge. Vanlige folk kjøper faktisk stort sett varer som man må handle lokalt. Ting som bensin, mat, klær, alkohol osv.. Videre så går store deler av det private konsum i norge til mer tjenestemessige ting som bredbånd, telefoni, TV lisens, strøm, husleie, bompenger, busskort osv.

 

De få produktene som ville utgjøre noen økt handelslekkasje til utlandet er ting som småelektriske artikler, datakomponenter, software, hobbyartikler, noen få filmer som koster over 200.. Dette utgjør bare småpenger i den store sammenhengen.

 

Nei, det vil bety milliard reduksjoner i statens mva.-inntekter. Klær er en stor utgiftspost hos nordmenn, og selvfølgelig vil flere gå over til å bruke internett når de minimum får 25 % rabatt (i tillegg er nettbutikkene gjenerelt sett allerede billigere, så 35-50% er et mer realistisk estimat), enn tilsvarende butikker i norge. Forbruksvarer vil som nevnt bli kjøpt i norge, men vi bruker stadig mindre på disse varene.

Lenke til kommentar
Nei, det vil bety milliard reduksjoner i statens mva.-inntekter. Klær er en stor utgiftspost hos nordmenn, og selvfølgelig vil flere gå over til å bruke internett når de minimum får 25 % rabatt (i tillegg er nettbutikkene gjenerelt sett allerede billigere, så 35-50% er et mer realistisk estimat), enn tilsvarende butikker i norge. Forbruksvarer vil som nevnt bli kjøpt i norge, men vi bruker stadig mindre på disse varene.

 

Staten tjener nok penger fra før av, om de får redusert inntektene sine med la oss si 5 milliarder så skal ikke det ramme norsk økonomi i noen særlig grad. Ut i fra den siste statsbudsjettet så tjente Norge A/S 1,2 billiarder kroner i fjor. I tillegg kommer oljefondet som har beket over en billiard for lenge siden. Det er bare ukompetente politikere som ikke klarer å bruke disse pengene riktig når de skal investere i velferd. Jeg skjønner ikke poenget ditt i det hele tatt. Hvorfor skal du absolutt ha den norske statskassen enda mer proppfull av penger når vi vanlige norske borgere ikke ser noe til disse pengene uansett. Med de rød/grønne i regjering så kommer vi bare til å spare enda mer og de ekstra pengene som staten får gjennom dagens avgiftsystem blir bare mer lagt inn i statskassa, og dermed så skjer det ingenting mer.

 

Jeg tror ikke heller at kles butikkene kommer til å merke noe særlig hvis vi hadde hevet tollfri grensen til 1000 kr. De fleste nordmenn er skeptiske å handle fra utlandet på nette pga dårlig kvalitet og falske merker. Majoriteten kommer til å fortsette å handle i Norge siden dette betraktes som tryggere. Det eneste som kan skje er at kles importører senker klær prisene et hakk eller to pga økt konkurranse. Og det er bare bra for oss vanlige nordmenn siden klær prisene her i Norge er ALT for høye fra før av.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
Staten tjener nok penger fra før av, om de får redusert inntektene sine med la oss si 5 milliarder så skal ikke det ramme norsk økonomi i noen særlig grad.

 

Det er snakk om vesentlig mer enn 5 milliarder i reduserte mva.-avgifter. Du vil komme godt opp på et to sifferet milliardbeløp.

 

Hvorfor skal du absolutt ha den norske statskassen enda mer proppfull av penger når vi vanlige norske borgere ikke ser noe til disse pengene uansett.

 

Nå er det bare 15 % av norges befolkning som regnes som nettoskatteytere (de betaler mer i skatt enn de får igjen), så å si at folk flest ikke ser noe igjen av pengene blir vel ikke korrekt.

 

Jeg tror ikke heller at klær butikkene kommer til å merke noe særlig hvis vi hadde hevet tollfri grensen til 1000 kr. De fleste nordmenn er skeptiske å handle fra utlandet på nette pga dårlig kvalitet og falske merker. Majoriteten kommer til å fortsette å handle i Norge siden dette betraktes som tryggere.

 

Det argumentet har jeg gjentatte ganger hørt hos landbruksnasjonalistene, men de tør uansett ikke fjerne tollbarrierene. Lurer på hvorfor?

Lenke til kommentar
Det er snakk om vesentlig mer enn 5 milliarder i reduserte mva.-avgifter. Du vil komme godt opp på et to sifferet milliardbeløp.

 

Sitter du på noen kilder som jeg ikke vet om? I så fall vill jeg gjerne se de. Jeg tror ikke at verken du eller noen andre kan på strak arm anslå hvor mye inntekter staten hadde tapt hvis vi hadde hevet tollfrigrensen opp til 1000 kr. Dermed så er konklusjon at dette er ren spekulasjon fra din side og ingenting mer.

 

Nå er det bare 15 % av Norges befolkning som regnes som nettoskatteytere (de betaler mer i skatt enn de får igjen), så å si at folk flest ikke ser noe igjen av pengene blir vel ikke korrekt.

 

Det var ikke dette som var mitt poeng. Jeg anerkjenner at vi har bra velferd, men samtidig så har jeg ingen tro på at disse ekstra pengene som de får ved å holde tollfrigrensen på 200 kr er brukt på velferd, men i stede så går de i statskassen.

 

 

Det argumentet har jeg gjentatte ganger hørt hos landbruksnasjonalistene, men de tør uansett ikke fjerne tollbarrierene. Lurer på hvorfor?

 

Det er nettopp pga at de ikke tør å heve tollbarrierene at vi har så høye matpriser. Bønder her til lands har fullstendig monopol på norske matpriser pga vår proteksjonistiske landbrukspolitikk. I tillegg kommer statlige subsidier til landbruket som en ekstra utgift.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
Det er snakk om vesentlig mer enn 5 milliarder i reduserte mva.-avgifter. Du vil komme godt opp på et to sifferet milliardbeløp.

 

Sitter du på noen kilder som jeg ikke vet om? I så fall vill jeg gjerne se de. Jeg tror ikke at verken du eller noen andre kan på strak arm anslå hvor mye inntekter staten hadde tapt hvis vi hadde hevet tollfrigrensen opp til 1000 kr. Dermed så er konklusjon at dette er ren spekulasjon fra din side og ingenting mer.

 

Nå har heller ikke du dokumentert dine 5 milliarder, så jeg ser ingen grunn til å dokumentere min påstand. Det jeg derimot har på min side er finansdepartementest funn. De konkluderte, etter forrige valg hvor de rødgrønne lovte å heve grensen, med at dette ville koste den norske stat alt for mye å gjennomføre.

 

Det var ikke dette som var mitt poeng. Jeg anerkjenner at vi har bra velferd, men samtidig så har jeg ingen tro på at disse ekstra pengene som de får ved å holde tollfrigrensen på 200 kr er brukt på velferd, men i stede så går de i statskassen.

 

Her skjønner jeg ikke hva du mener? Hva mener du med statskassen? Så vidt meg bekjent er statskassen den kassen staten midlertidig holder sin inntekter før de bruker de på velferd o.l.. Staten har inget ønske om å spare penger. Disse mva.-inntektene blir brukt på velferd, og må disse inntektene kuttes, vil det medføre en tilsvarende reduksjon i statens kjøp av velferdstjenester.

 

Det argumentet har jeg gjentatte ganger hørt hos landbruksnasjonalistene, men de tør uansett ikke fjerne tollbarrierene. Lurer på hvorfor?

 

Det er nettopp pga at de ikke tør å heve tollbarrierene at vi har så høye matpriser. Bønder her til lands har fullstendig monopol på norske matpriser pga vår proteksjonistiske landbrukspolitikk. I tillegg kommer statlige subsidier til landbruket som en ekstra utgift.

 

My point exactly. Folk vil kjøpe alt de kan hvis det blir billigere i utlandet. Og mva. er ikke en særavgift, det er avgift på alle varer og tjenester. 200-kronersgrensen ble opprettet som en bekvemmelighetsgrense, altså for å redusere arbeidsmengden til tollvesenet, den burde strengt tatt ikke eksistere. Dette bekvemmelighetsbehovet er strengt tatt ikke nødvendig i dag, teknologien har kommet så langt at det koster ikke noe særlig ekstra å fortolle en pakke mer.

Lenke til kommentar
Nei, det vil bety milliard reduksjoner i statens mva.-inntekter. Klær er en stor utgiftspost hos nordmenn, og selvfølgelig vil flere gå over til å bruke internett når de minimum får 25 % rabatt (i tillegg er nettbutikkene gjenerelt sett allerede billigere, så 35-50% er et mer realistisk estimat), enn tilsvarende butikker i norge. Forbruksvarer vil som nevnt bli kjøpt i norge, men vi bruker stadig mindre på disse varene.

 

Så folk skal liksom bare begynne å bestille seg plagg over internet på måfå, uten å vite om de passer (Og da tenker jeg både fysisk og estetisk), og med manglende returmulighet, eller i beste fall en meget omstendig returprosess? Sorry, men det kommer ikke til å skje.

 

*edit* hadde quotet feil post

Endret av hagfors
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve eit plagg i butikk i Norge og kjøpe det til halv pris på Ebay eller ein nettbutikk. Det er vel ikkje så ofte retur av klær er aktuelt?

 

Som i dag må ein sjølvsagt være litt forsiktig med kva ein kjøper. Ein mp3-spelar kjøpt i Asia er ikkje like lett å få hjelp med som om den var kjøpt i Norge. Det blir nok kjøpt mest elektriske varer frå utlandet. CD-plater, DVD-filmar, spel osv...det er varer som du normalt ikkje har behov for å returnere. Skulle det være eit problem er dei fleste seriøse butikkane behjelpelige der og. Dessutan, med så stor prisreduksjon kan du ta sjansen på at ei vare no og då er defekt utan å bli skadelidande av den grunn.

 

Varer opp mot 1000 kroner som eg kunne kjøpt frå USA til halv pris, billigare frakt og raskare leveringstid er ikkje å fornekte.

Lenke til kommentar

Kan forøvrig skyte inn at argumenter som at "bransje x og y vil gå konk hvis vi fjerner tollbarriærer" er et helt meningsløst poeng i dag. Det er ingen poeng i å kunstig holde en bransje i live via tollbarriærer. Det er mangel på arbeidskraft i landet, og vårt BNP vil gå opp ved at folk omplasseres fra disse ulønnsomme virksomhetene og over i ting som er liv laga i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Så folk skal liksom bare begynne å bestille seg plagg over internet på måfå, uten å vite om de passer (Og da tenker jeg både fysisk og estetisk), og med manglende returmulighet, eller i beste fall en meget omstendig returprosess? Sorry, men det kommer ikke til å skje.

 

For det første har man 30-dagers fri returrett på all fjernsalg. Dvs. passer det ikke kan du returnere varen og få pengene tilbake.

 

For det andre finnes det noe som heter standardisering av størrelser. Dvs. at vet du størrelsen du bruker (den kan du finne ved å t.eks. bruke målbånd eller prøve i butikk) får du mest sannsynlig klær som passer akkurat deg.

 

Jeg har handlet klær på internett i mange år, har aldri hatt noe problem med det. Spart mye penger har jeg også gjort.

Lenke til kommentar
Kan forøvrig skyte inn at argumenter som at "bransje x og y vil gå konk hvis vi fjerner tollbarriærer" er et helt meningsløst poeng i dag. Det er ingen poeng i å kunstig holde en bransje i live via tollbarriærer. Det er mangel på arbeidskraft i landet, og vårt BNP vil gå opp ved at folk omplasseres fra disse ulønnsomme virksomhetene og over i ting som er liv laga i utgangspunktet.

 

Det er ikke snakk om tollbarriærer her. Det er snakk om å utvide et særunntak av standard mva.. Dette er to helt forskjellige ting, mva. er ikke å renge som en importavgift/tollbarriære.

 

Alle land tar merverdiavgift på importerte varer. Det ville vært idiotisk om norge ikke skulle gjøre det.

Lenke til kommentar
Så folk skal liksom bare begynne å bestille seg plagg over internet på måfå, uten å vite om de passer (Og da tenker jeg både fysisk og estetisk), og med manglende returmulighet, eller i beste fall en meget omstendig returprosess? Sorry, men det kommer ikke til å skje.

 

For det første har man 30-dagers fri returrett på all fjernsalg. Dvs. passer det ikke kan du returnere varen og få pengene tilbake.

Er det 14-dagers returrett som er dekka under Angrerettsloven du meiner? Er ikkje det ein norsk lov du ikkje vil kome noko vei med ved kjøp frå utlandet?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...