Gå til innhold

Vil heve grensen for tollfri import


Anbefalte innlegg

På høy tid at tollgrensa heves, men jeg stemmer ikke FrP av den grunn. Da tyr jeg heller til "ulovligheter" som å sette ned verdien eller gi meg selv en gave, dette gjør jeg helt uten moralske skrupler.

 

Ser man på saken fra en annen vinkel så har det å kunne handle en vare fra utlandet blitt mye lettere, sånn sett så kan nåværende tollgrense forsvares rent samfunnsøkonomisk. Nå har allerede mange selskaper flagget ut til land med lavere prduksjonskonstnader, hva vil skje hvis tollgrensa øker?

 

Hvilken virkelig verdiskapning har f.eks norske (nett)butikker? Jeg ser ikke hvorfor dette fordyrende leddet skal være der, som i tillegg beslaglegger arbeidskraft - i et land hvor staten stadig skriker om manglende arbeidskraft. Samfunnsøkonomisk hadde det vært rett å hevet denne grensen, noe som også gjør det rett! På tross av at noen rikmenn vil tape på det.... (Adam Smith: Merkantilisme er en konspirasjon mot forbrukeren).

 

Ikkje uvant at FRP kjem med store planar som skal skaffe velgjarar. Den grensa blir ikkje heva med det første. Staten hadde tapt pengar på import og butikkar/nettbutikkar hadde mista massevis av kundar.

 

Hvordan kan du komme med en slik bastant påstand, at 'denne grensen ikke blir hevet med det første'? Det må i så fall være dersom det er mange ............... som velger å ikke stemme borgerlig. Men stemmer på partier som lover full barnehagedekning innen utgangen av 2007, en lovnad de borgerlige partiene ikke kunne gå med på, grunnet slikt ikke var mulig i virkeligheten.

 

Kva vil det bety for nokre leverandørar forresten? Dei importerer jo varene frå utlandet, slepp dei og momsen?

 

Importørene betaler ikke mva. på varer de kjøper fra utlandet, men de som kjøper varen fra importøren igjen, må betale mva..

 

 

Såvidt jeg vet betaler alle, inkludert bedrifter, mva. til (den norske) staten når de importerer varer fra utlandet.

 

Har du hatt noe bokføring, f.eks 1. klasse ved videregående? Uansett, dersom en bedrift må betale mva på en vare, så blir denne mva'en skreve opp på en fordrings konto; staten vil på et senere punkt tilbakebetale den mva'en. Eller så hadde vi endt opp med varer hvor mva kan ha utgjort 50%+ av prisen.

Endret av Evleos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det ble litt tull i de siste sitatene dine, evleos.

 

Uansett er dette bare regnskapsteknisk viktig, det har ingenting med saken å gjøre siden mva. ikke er å regne som en kostnad for bedrifter.

 

Ja, jeg rotet en god del der :p

 

Men ikke alle som vet at mva'en på varer kjøpt inn av en bedrift - som inngår i varer bedriften skal selge - blir fritatt.

Lenke til kommentar
Tror det ble litt tull i de siste sitatene dine, evleos.

 

Uansett er dette bare regnskapsteknisk viktig, det har ingenting med saken å gjøre siden mva. ikke er å regne som en kostnad for bedrifter.

 

Ja, jeg rotet en god del der :p

 

Men ikke alle som vet at mva'en på varer kjøpt inn av en bedrift - som inngår i varer bedriften skal selge - blir fritatt.

 

Noe som er ganske ironsik siden det heter merverdiavgift, altså en avgift man betaler på merverdi. ;)

Lenke til kommentar
Ikkje uvant at FRP kjem med store planar som skal skaffe velgjarar. Den grensa blir ikkje heva med det første. Staten hadde tapt pengar på import og butikkar/nettbutikkar hadde mista massevis av kundar.

 

Hvordan kan du komme med en slik bastant påstand, at 'denne grensen ikke blir hevet med det første'? Det må i så fall være dersom det er mange ............... som velger å ikke stemme borgerlig. Men stemmer på partier som lover full barnehagedekning innen utgangen av 2007, en lovnad de borgerlige partiene ikke kunne gå med på, grunnet slikt ikke var mulig i virkeligheten.

Skal ikkje begi meg ut på noko politisk diskusjon, men var det ikkje SV som lova at grensa skulle hevast ved sist stortingsval?

Lenke til kommentar
Høyere grense vil føre til bedre priskonkurranse, som vil gi bedre priser i Norge. Norge ligger allerede på toppen over de dyreste dvdprisene i verden.

 

Hvorfor er det bra for konkurransen med skeive vilkår for butikkene? Norske butikker må sette ned prisen 20% under det utenlandske butikker tar for å kompensere om folk slipper å betale moms på varer til under 1000 kr fra utlandet. Hvorfor er det noe å trakter etter, om man faktisk tenker litt prinsipielt på denne saken?

 

AtW

Lenke til kommentar
Høyere grense vil føre til bedre priskonkurranse, som vil gi bedre priser i Norge. Norge ligger allerede på toppen over de dyreste dvdprisene i verden.

 

Hvorfor er det bra for konkurransen med skeive vilkår for butikkene? Norske butikker må sette ned prisen 20% under det utenlandske butikker tar for å kompensere om folk slipper å betale moms på varer til under 1000 kr fra utlandet. Hvorfor er det noe å trakter etter, om man faktisk tenker litt prinsipielt på denne saken?

 

AtW

Momsen i seg selv er ikke noe problem i mine øyne. Det er fortollingsavgiften, som regnes utifra både vareprisen og fraktprisen, som er unødvendig. Det at momsgrunnlaget også innebefatter fraktprisen synes jeg også er unødvendig, det er greit at man betaler moms for varen, men for å få sendt den? Sånn det er idag kan man altså risikere å betale over 60% av varens verdi i ekstrautgifter som frakt, toll og moms.

 

Du tar heller ikke høyde for at de fleste fortsatt foretrekker å få varen de kjøper umiddelbart, og at mange synes det er "tryggere" å kjøpe varen fysisk. Det er mest unge mennesker som handler over nettet. Så selv om å handle fra nettbutikkene skulle bli billigere har fysiske butikker fortsatt noen konkurransefortrinn.

Lenke til kommentar
Og dette har vi ikke hørt før? Sa ikke samtlige av regjeringspartiene før valget at de skulle gjøre det samme?

Joda, men Frp har vært for dette i lange tider. Dessuten har forslaget støtte fra Posten og flere andre som er involvert i import fra utlandet. Det koster nemlig mye penger å drive og kontrollere alt mulig.

Lenke til kommentar
Grensen vil aldri bli hevet, siden det er ikke en grense for fritak av toll, men en grense for fritak av mva.

 

En 1000 kr grense ville vært katastrofalt for norge. Siden vi ikke betaler mva. på varen i eksportlandet, og heller ikke betaler mva. i Norge, vil det automatisk være en besparelse på 25 %. Ingen norske nettbutikken og nesten ingen vanlige butikker (foruten dagligvarebutikker) ville ha overlevd. Alle ville ha handlet i de utenlandske nettbutikkene.

 

Handelstanden ville tapt enorme summer på dette. Og staten ville tapt mva.-inntektene på alle varer under 1000 kr (som ikke er dagligvarer).

 

For å illustrere dette kan du skrive opp en liten liste over ting du har kjøpt for over 1000 kr/stk. i år, sammenling så dette ting du har kjøpt til under 1000 kr/stk. (se bort i fra dagligvarer/konsumvarer). For en vanlig forbruker vil den store majoriteten av konsumobjekter ha en stk.pris på under 1000 kr.

 

Jeg tror ikke at norske nettbutikker hadde hatt noen enorme problemer med å oveleve. Et eksempel på dette er play.com. Den billigste beste løsningen for å kjøpe filmer/musikk og masse annet. Gratis frakt, du slipper å betale toll på varer under 200 kr, noe som faktisk er nesteparten av de di kan sende inn til norge. Prisene er også oftest i alle fall halv pris i forhold til den "norske konkurenten" cdon.com. Cdon.com har mye dyrere varer, dårlig kundestøtte og frakten er ikke innkludert.. Tross dette kjøper folk også hos cdon.

Lenke til kommentar
Det er snakk om vesentlig mer enn 5 milliarder i reduserte mva.-avgifter. Du vil komme godt opp på et to sifferet milliardbeløp.

 

Mener du virkelig at tapte MVA inntekter fra å heve tollfri-grensen fra 200 til 1000 kr vil beløpe seg til et tosiffret antall milliarder? At tollfri privatimport av varer mellom 200 og 1000 skulle ligge på totalt over 40 mrd i året? At hver nordmann *i gjennomsnitt* skal importere varer i denne prisklassen for 8000 kr per år? De tallene der mangler jo totalt bakkekontakt.

Lenke til kommentar
Momsen i seg selv er ikke noe problem i mine øyne. Det er fortollingsavgiften, som regnes utifra både vareprisen og fraktprisen, som er unødvendig. Det at momsgrunnlaget også innebefatter fraktprisen synes jeg også er unødvendig, det er greit at man betaler moms for varen, men for å få sendt den? Sånn det er idag kan man altså risikere å betale over 60% av varens verdi i ekstrautgifter som frakt, toll og moms.

 

Jeg vil påstå at momsen faktisk er et veldig stort problem i Norge. Ikke det at man har en merverdiavgift i prinsipiell forstand, men at den skal være på hele 25% er en katastrofe. Spesielt i kombinasjon med at man skal gå rundt og betale 40-50% skatt i tillegg. Jeg mener å huske at momsen var på 17% i sin tid, noe som var et langt mer akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Momsen i seg selv er ikke noe problem i mine øyne. Det er fortollingsavgiften, som regnes utifra både vareprisen og fraktprisen, som er unødvendig. Det at momsgrunnlaget også innebefatter fraktprisen synes jeg også er unødvendig, det er greit at man betaler moms for varen, men for å få sendt den? Sånn det er idag kan man altså risikere å betale over 60% av varens verdi i ekstrautgifter som frakt, toll og moms.

 

Jeg vil påstå at momsen faktisk er et veldig stort problem i Norge. Ikke det at man har en merverdiavgift i prinsipiell forstand, men at den skal være på hele 25% er en katastrofe. Spesielt i kombinasjon med at man skal gå rundt og betale 40-50% skatt i tillegg. Jeg mener å huske at momsen var på 17% i sin tid, noe som var et langt mer akseptabelt nivå.

 

Hvordan mener du momsnivået er en "katastrofe"? Det er sterke ord å bruke. I tilegg tjener vel gjennomsnittsnordmannen ca 400 000, noe som tilsier en inntektsskatt på rundt 30% for gjennomsnittsnordmannen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan mener du momsnivået er en "katastrofe"? Det er sterke ord å bruke. I tillegg tjener vel gjennomsnittsnordmannen ca 400 000, noe som tilsier en inntektsskatt på rundt 30% for gjennomsnittsnordmannen.

 

Tja.. Se på tabellen et stykke ned på http://en.wikipedia.org/wiki/Value_added_tax så ser du at Norge, Sverige, Danmark og Island skiller seg ganske klart ut der med rundt 25% moms, mot det mer normale nivået i resten av verden som er på mellom 15 og 20%.

 

Den nominelle størrelsen på lønnen er underordnet så lenge det er snakk om en prosentsats.

 

Og ja, jeg synes et prispåslag på 25% på stort sett alle varer og tjenester er en katastrofe. Staten kunne like gjerne bare kle på seg finlandshetter og stille seg på en bro og rane meg på vei inn til byen.

Lenke til kommentar
Hvordan mener du momsnivået er en "katastrofe"? Det er sterke ord å bruke. I tillegg tjener vel gjennomsnittsnordmannen ca 400 000, noe som tilsier en inntektsskatt på rundt 30% for gjennomsnittsnordmannen.

 

AtW

Ifølge SSB var gjennomsnittlige lønnsintekter for en husholdning i 2005 på 322 600, så å anta at gjennomsnittsnordmannen tjener 400 000 tror jeg blir litt drøyt. Mener forøvrig å huske noe sånn som at 280 000 var gjennomsnittet per person.

 

Kilde: http://www.ssb.no/emner/05/01/ifhus/tab-2007-05-15-02.html

Lenke til kommentar
Hvordan mener du momsnivået er en "katastrofe"? Det er sterke ord å bruke. I tillegg tjener vel gjennomsnittsnordmannen ca 400 000, noe som tilsier en inntektsskatt på rundt 30% for gjennomsnittsnordmannen.

 

Tja.. Se på tabellen et stykke ned på http://en.wikipedia.org/wiki/Value_added_tax så ser du at Norge, Sverige, Danmark og Island skiller seg ganske klart ut der med rundt 25% moms, mot det mer normale nivået i resten av verden som er på mellom 15 og 20%.

 

Den nominelle størrelsen på lønnen er underordnet så lenge det er snakk om en prosentsats.

 

Og ja, jeg synes et prispåslag på 25% på stort sett alle varer og tjenester er en katastrofe. Staten kunne like gjerne bare kle på seg finlandshetter og stille seg på en bro og rane meg på vei inn til byen.

 

At vi skiller oss ut er ingen "katastrofe" det er ikke ditt subjektive syn på raten heller. Norge har en god og stbil økonomi med god kjøpekraft, da er det sterke ord å bruke "katastrofe" som begrep.

 

Prosentsatsen på saktten varierer jo etter hvor stor absolutt inntekt man har. Utifra det virker 40-50% som en overdirvelse for en gjennomsnittlit lønnsmottaker.

 

Kalinken: Jeg mener å huske gjennomsnittsinntekten for en person i fulltidsarbeid er ca 400k, men mulig jeg husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

@moms: Det er mer 'effektivt' å skattlegge forbruk enn intekt, da skatt på inntekt gir deg mindre lyst til å jobbe - spesielt m.t.p vårt progressive system hvor vi må betale en større andel desto mer vi jobber. Ja, jeg støtter et flatt skattesystem med bunnfradrag.

 

@Urettferdighet: Ser ikke helt poenget med å ha butikkene dersom de ikke klarer å konkurere, men vil tro at noen vil velge å betale 25%+ for ekstra service og en 'enklere' handel. Men ja, ser poenget. Hvis man har en 25% merverdigavgift på den type vare, så la det være 25%mva på den type vare, uavhengig av butikk. Man kunne heller ha krevd at posten, statlig som den er, ikke krever penger for fortollingen sin. Også er det alle disse tariffene(toll) som er irrasjonele; hvorfor har vi toll på f.eks. klær?? Uten toll, med mva og laver/gratis 'for-mva-ing' ville kanskje vært et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...