Gå til innhold

ASUS A7N8X DELUXE oppstarts problem


thunstad

Anbefalte innlegg

Hei

Min ASUS A7N8X DELUXE vil ikke starte skikkelig.

Den fyrer i ca 6sek og deretter kutter den og blir helt død.

Jeg har 550W power så det burde holde.

Jeg får heller ikke noen indikasjoner på feil via høytaler e.l

Noen som kan hjelpe meg?

 

XP2600

Maxtor HD

Swiftech 462+

2stk Twinmos pc3200 512mb brikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå sjekket rambrikkene. prøvde en og en og ingenting hjalp. Jeg har også sjekket at AGP kortet sitter skikkelig.

Koblet ut det meste fra hovedkortet og fortsatt ingen nytte.

Da er det vel CPU som gjenstår kanskje, men det har jeg ikke tid til å sjekke nå fordi jeg må på jobb.

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

Poster den ikke i det hele tatt?

Det HK er utstyrt med ASUS POST Reporter, dvs den poster ved å si hva som er galt. Dersom du benytter deg av det integrerte lydkortet (dvs ikke har deaktivert dette ved å flytte på en jumper), så skal den poste gjennom kabinetthøytaleren. Dersom du benytter deg av eksternt lydkort må du kople høytalere til denne.

 

Da vil du kunne lese i manualen til hovedkortet hva de forskjellige postene betyr, selv om det er ganske åpenbart dersom den poster: "System failed CPU check" f.eks....

Lenke til kommentar

Har du q-tec PSU?

 

Det har jeg og du må være nøye når du monterer den. Siden den er lagd i tynt stål er det faktisk lett å 'vri' hele driten når den monteres.

Jeg fikk samme problem som deg når min var 'vridd'

 

Men det kan og være CPU som blir for varm pga feil montert kjøler.

Lenke til kommentar

Har samme problem selv. Det er visstnok en feil med hovedkortet med noen typer ram (Jeg har Corsair 3200). Det skal løses med en bios oppgradering leste jeg et sted. Når jeg flashet til bios til 1002 så starter den annenhver i stedet for 1 av 6.... Men fortsatt ikke bra... En kamerat har Twinmos ram og akkurat samme problem. Virker som kortet generellt har en del ram issues som må fikses.

 

Det er takka for å kjøpe "kvalitet".

Lenke til kommentar

Jeg får ikke skjermbilde og det blir litt vanskelig for meg å flashe bios når PC kutter etter 6 sek :smile:

Tror kanskje det er vifta på kjøleren. Det kan være at hovedkortet ikke klarer å registrere at vifta faktisk går og derfor kutter. Skal prøve med ny vifte i morgen. Er det noen som vet om det går ann i disable denne funksjonen på hovedkortet via feks dip switcher?

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Nå funker alt som det skal.

Jeg avinnstalete kjøleren min og fjernet en XP chims som forårsaket at kjøleren ikke fikk skikkelig kontakt med CPU. :grumpy:

Ellers takker jeg alle som gadd å svare.

 

GOD HELG

Wizard.gif

 

Skjønte ikke helt posten. "Avinstallerte kjøleren"? At du tok den av? "Og fjernet et XP chims"? Hva er det?

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt posten. "Avinstallerte kjøleren"? At du tok den av? "Og fjernet et XP chims"? Hva er det?

Hei

Ja jeg mente seff at jeg demonterte kjøleren for så å montere den igjenn.

Dette er SHIMS Jeg skrev det feil første gangen :)

 

Jeg har samme shimsen som du reffererer til har ikke noe problem med den er du sikker på om du har montert den rett vei? Har sett noen som monterte den opp ned.

Lenke til kommentar

Jeg har samme shimsen som du reffererer til har ikke noe problem med den er du sikker på om du har montert den rett vei? Har sett noen som monterte den opp ned.

Jeg er 100% sikker på at jeg satte den på riktig vei. Tror jeg hadde merket dette da denne shimsen har lepper som skal holde shimsen på plass under montering. Jeg hadde det ikke så travelt under montering :)

Når jeg demonterte kjøleren for å sjekke om det kunne være noe der som forhindret at hovedkortet mitt ikke bootet la jeg merke til at kjøleren min ikke hadde vært tilstrekkelig i kontakt med CPU kjernen. Da monterte jeg kjøleren på nytt uten shimsen og da funka alt bare bra. Derfor har jeg konkludert hos meg at denne shimsen var problemet. Hyggelig å høre at dette ikke er et problem hos deg.

Nå er den ihvertfall bare en blank liten brikke i hylla mi :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har også et sånn asus kort, det står på siden deres at hovedkortet skal bare brukes med godkjente ddr400 og pc3200 brikker, kan huske at det ikke sto TwinMOS på den lista,men det sto kingston og mange andre.. Prøvde og sette i en Twinmos brikke i min og men da funka den ikke! Kan det være det ? Skal ikke si helt sikkert..

 

Hilsen ME

Lenke til kommentar
Har samme problem selv. Det er visstnok en feil med hovedkortet med noen typer ram (Jeg har Corsair 3200). Det skal løses med en bios oppgradering leste jeg et sted. Når jeg flashet til bios til 1002 så starter den annenhver i stedet for 1 av 6.... Men fortsatt ikke bra... En kamerat har Twinmos ram og akkurat samme problem. Virker som kortet generellt har en del ram issues som må fikses.

 

Det er takka for å kjøpe "kvalitet".

 

Jeg har Corsair XMS 3200, cas2 RAM. Det fungerer utmerket på mitt Asus A7N8X hovedkort. Kanskje ikke du har korrekte innstillinger i BIOS? Corsair anbefaler at du kjører på 6-3-3 og cas2 i BIOS. Hvis du har cas på 2.5 kan det oppstå ustabiliteter på A7N8X hovedkortet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...