Gå til innhold

ASUS A7N8X DELUXE oppstarts problem


thunstad

Anbefalte innlegg

Har samme problem selv. Det er visstnok en feil med hovedkortet med noen typer ram (Jeg har Corsair 3200). Det skal løses med en bios oppgradering leste jeg et sted. Når jeg flashet til bios til 1002 så starter den annenhver i stedet for 1 av 6.... Men fortsatt ikke bra...   En kamerat har Twinmos ram og akkurat samme problem. Virker som kortet generellt har en del ram issues som må fikses.  

 

Det er takka for å kjøpe "kvalitet".

 

Jeg har Corsair XMS 3200, cas2 RAM. Det fungerer utmerket på mitt Asus A7N8X hovedkort. Kanskje ikke du har korrekte innstillinger i BIOS? Corsair anbefaler at du kjører på 6-3-3 og cas2 i BIOS. Hvis du har cas på 2.5 kan det oppstå ustabiliteter på A7N8X hovedkortet

 

Feilen var bruk av "Shims". Valgte selv å ikke bruke shims på min A7N8X-DL og det fungerer greit. Mine 2 stk TwinMos 512 MB PC3200 m/Winbond fungerer som de skal på cas 2,5 (200 mhz minnebuss), "optimal" instilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser folk skriver litt om ram-issues i denne tråden. Har litt problemer med det selv.

 

Maskinen min er en ordentlig frankenstein. Konstante oppgraderinger har gjort at den nå er sånn ca det som står i signaturen.

 

Ram'en er en TwinMos PC2100 modul, 256mb, CAS-2, reg.

Denne modulen fungerer i det gamle MSI-hovedkortet mitt, men når jeg kjører den i Asus-kortet får jeg Memory Failed System Test brølt til meg av den lite vennlige damestemmen. Leste litt i manualen, og så at kortet ikke støtter ram-moduler med mer enn 18 brikker på. Min TwinMos har 21 (i motsetning til broren min, som har ca samme brikke, bare ikke reg. Han har 18 brikker).

 

Reiser hjem til bygda om 20 minutter for å låne en ram-modul av ham til testing. Skriver litt om resultatet i morgen.

Lenke til kommentar

Glemte at bruttern også har Asus-hovedkort, så jeg fikk ikke bytte med ham. Heldigvis kom han på at han hadde en 512-brikke liggende hos en lokal dataforhandler. En de skulle bytte for ham (Han bestilte en 512mb Apacer i tillegg til hovedkortet, men så fulgte det med en brikke i hovedkortbundlen også (ikke spør. aner ikke hvordan), så han fikk dem til å bytte den i nok en Apacer). Sendte fattern ned for å hente den brikken, og da greide han naturligvis å misforstå helt. Han hentet den og kjøpte en ekstra han. Ikke det at jeg klager. Å få 512mb pc2100 cl2 ram gratis er akkurat sånn livet burde være :)

Eneste som irriterer meg nå er at jeg må kjøpe en identisk brikke når jeg skal oppgradere. Jeg hadde planlagt å kjøpe pc2700 neste måned. Jaja. Luksusproblem :)

 

Hovedkortet fungerer utmerket nå. Det eneste jeg har å utsette på det er boot-tiden, men det kan være et produkt av to faktorer. IBM-disk og Win2k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...