Gå til innhold

Canon 400D vs Nikon D40 ! Rask plz !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pris.

Bildekvalitet.

Linse.

Brukervennelighet.

Og generelt.

Pris: D40 ca 3500 kr, 400D ca 5000 (pris inkludert kit-objektiv)

Bildekvalitet: I praksis umulig å se forskjell. 400D har flere megapixler, så du vil muligens merke forskjell hvis du skal skrive ut i plakatstørrelse.

Linse: Jeg regner med du mener kit-objektivet. D40 sitt går for å være noe bedre. Dermed vil du få bedre bilder "ut av boksen" med D40.

Brukervennlighet: Igjen vil jeg si at D40 er et hestehode foran, spesielt hvis man tenker på nybegynnere. Du kan blant annet få se en visualisering av hvordan blenderen blir større og mindre når du justerer blenderverdien.

Generelt: Personlig synes jeg Nikon sitt er mest ergonomisk, men dette er subjektivt. Et potensielt problem med D40 er at det ikke har autofokus-motor. Men dette vil kun være et problem hvis du har tenkt å kjøpe fastobjektiver (objektiver du ikke kan zoome med) de nærmeste årene. Ellers har 400D minde støy ved høy ISO, men dette er irrelevant for de fleste nybegynnere.

Lenke til kommentar

Det Snekkern sier stemmer. 18-55 med IS (Image Stabilization) er ganske skarp, noe det vanlige objektivet ikke er. Et 'must have' på et 400D.

 

Ellers har du gode alternativer fra bl.a. Olympus (E-410 og E-510), Pentax/Samsung (K100D Super/GX-1), Sony (A100 og A200) og selvfølgelig også fra Canon og Nikon.

 

Men ikke tenk så mye på tester eller alt det andre noen slår i bordet med. Det som er sentralt for om du kommer til å faktisk bruke kameraet er grepet, hvordan føles å holde i kameraet og hvor komfortabelt det er for deg å bruke. :)

Lenke til kommentar
Største plussa jeg kommer på nå.

 

CANON: AF i kamerahus, støvfjerner, mer megapixler.

Nei, Canon har AF i alle objektiver, og det gjelder tredjepartsobjektiver også. Canon har aldri hatt AF-motor i kamerahuset. Støvfjerningen er forøvrig verdt null og nix, det samme gjelder de ekstra megapixlene...
Lenke til kommentar
Canon EOS 30D Kamerahus 3 999,00 (inkl. moms)

http://japanphoto.no/product/digital-speil...-30d-kamerahus/

Canon Objektiv EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS ca 1500 kr

https://prisguiden.no/product.php?productId=79163

Tottal blir dette ca 5500 kr

 

helt enig, men jeg hadde tatt med tamron 17-50 f2.8 i stedet for det objektivet. :) Da snakker vi

Enig med Øyvind - dette er vel den beste pakka som er få i dag under 10.000,-

 

Tom

Lenke til kommentar
Største plussa jeg kommer på nå.

 

CANON: AF i kamerahus, støvfjerner, mer megapixler.

Nei, Canon har AF i alle objektiver, og det gjelder tredjepartsobjektiver også. Canon har aldri hatt AF-motor i kamerahuset. Støvfjerningen er forøvrig verdt null og nix, det samme gjelder de ekstra megapixlene...

 

Så jeg lærte feil på jobben da?

Lenke til kommentar
Nei, Canon har AF i alle objektiver, og det gjelder tredjepartsobjektiver også. Canon har aldri hatt AF-motor i kamerahuset. Støvfjerningen er forøvrig verdt null og nix, det samme gjelder de ekstra megapixlene...

 

Så jeg lærte feil på jobben da?

Tydeligvis.

 

Jeg husker forøvrig at det var et ankepunkt mot Canon den gangen de lanserte EOS serien, fordi de førte til at objektivene ble så mye dyrere - ikke ulikt argumentasjonen mot bildestabilisering i objektivene...

 

Tom

Lenke til kommentar
Største plussa jeg kommer på nå.

 

CANON: AF i kamerahus, støvfjerner, mer megapixler.

Nei, Canon har AF i alle objektiver, og det gjelder tredjepartsobjektiver også. Canon har aldri hatt AF-motor i kamerahuset. Støvfjerningen er forøvrig verdt null og nix, det samme gjelder de ekstra megapixlene...

 

Stemmer dette? Tamron 90mm makro har ikke USM eller lignende og etter hva jeg har skjønt fungerer AF utmerket på disse objektivene.

 

tomsi du har jo Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di denne har heller ikke fokusmotor....

 

ref også http://www.akam.no/artikler/tamron_70-300_i_ny_utgave/47625

 

Hvor man ikke sier noe om Canon...

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Stemmer dette? Tamron 90mm makro har ikke USM eller lignende og etter hva jeg har skjønt fungerer AF utmerket på disse objektivene.
Jepp, fordi alle tredjepartsprodusentene har måttet bygge motor i objektivet til Canon. Siden kamerahuset ikke har motor, er det ikke noe annet alternativ, og siden alle har gjort det slik for Canon, har det ikke blitt noe hysteri rundt det. Motor i objektivet er ikke det samme som USM, det er bare én type motor (dvs, egentlig to, men pytt).

 

Da Canon gikk over til EOS i 1987, kuttet de hele den gamle objektivparken med FD/FL-fatning, og laget en ny fatning. Nikon og Pentax laget i stedet motor i huset, fordi den gang var overlegent motor i objektivet. Siden har motor i objektivet blitt bedre, og etter introduksjonen av USM og liknende teknologiver, blitt overlegent. Nikon beholdt dog sin fatning, slik at den gamle optikken fremdeles var mer eller mindre kompatibel med nye hus. Når de nå har forenklet de nyeste husene ved å fjerne AF-motoren, har hysteriet kommet nå.

Lenke til kommentar
Største plussa jeg kommer på nå.

 

CANON: AF i kamerahus, støvfjerner, mer megapixler.

Nei, Canon har AF i alle objektiver, og det gjelder tredjepartsobjektiver også. Canon har aldri hatt AF-motor i kamerahuset. Støvfjerningen er forøvrig verdt null og nix, det samme gjelder de ekstra megapixlene...

 

Stemmer dette? Tamron 90mm makro har ikke USM eller lignende og etter hva jeg har skjønt fungerer AF utmerket på disse objektivene.

 

tomsi du har jo Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di denne har heller ikke fokusmotor....

 

ref også http://www.akam.no/artikler/tamron_70-300_i_ny_utgave/47625

 

Hvor man ikke sier noe om Canon...

Alle disse objektivene har motor i objektivet, men det de ikke har er USM. USM (og HSM) er bygget opp på en annen måte som gjør at de er raskere og mye mer stillegående.

 

Tom

Lenke til kommentar
tomsi du har jo Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di denne har heller ikke fokusmotor....

 

ref også http://www.akam.no/artikler/tamron_70-300_i_ny_utgave/47625

 

Hvor man ikke sier noe om Canon...

Nei, for Nikon-utgaven har ikke hatt motor. Aner ikke hvordan det er på KM/Sony, men Nikon og Pentax har i mange år hatt skruefokus på sine objektiver/kamerahus. Pentax har fremdeles det i alle sine kamerahus, mens Nikon har gått mer bort fra det. På den annen side har Nikon også bedre utvalg av optikk med AF-S (med innebygget motor).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...