Gå til innhold

Forbrenning av metall!


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei!

 

Godt mulig jeg poster litt på feil plass( tenkte på fysikk elns).

 

Bare si ifra om det er feil.

 

Ok, til spørsmålet:

 

Metall, hvor mange grader trengs før det smeltes?

 

Og er det mulig for personer uten kursbevis/evt. sveiser linje e.l å få tak i en slik brenner?

 

og hva slags beskyttelse må man bruke? Vet noen:

 

Briller,

Varmavtagende hansker,

Skinnforkle som ikke tar fyr og som ikke lar noe gå igjennom(?)

En kjeledress som beskytter mot sprut(?)

Vernestøvler(?)

 

 

 

Eller er dette unødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, det kommer ann på hvilket metall du skal smelte.

For det andre, så er forbrenning og smelting to forskjellige ting.

 

For brennere så kommer det ann på hvordan du skal bruke det. Du greier ikke å smelte så alt for mye med en liten brenner, kun nok til å skjære eller lodde, anbefaler induksjonsovner til større mengder. Om du bare skal "lime" fast to biter, så anbefaler jeg sveising. Sveiseapparat bruker strøm, ikke gass, og er enkle i bruk, usikker på om du trenger noe kurs da. Men de koster vel litt.

 

Ved større mengder flytende metall trenger du skinnfrakk, skinnbukser som dekker front (gjerne bak og), hjelm (glassfiber) med skjold mot varmestråling (og sprut), vernebriller, vernestøvler og skinnhansker. Alt tøy under må være av ikke brennbare materialer.

Verd å merke at dette kun beskytter mot varme og metallsprut. Du kan ikke stappe hånda nedi et metallbad med en hanske. Og du kan bli brent selv med hanske på av stikkflammer.

Endret av Muda
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Det er snakk om så enkelt som en harddisk. Ser det er en del metall, og vil få dette om til flytende form.

 

(om dere lurer: nei,,jeg har ikke gått berserk og klikka på PC-en fordi jeg døde i css. Den fikk rett og slett artifacts(skjermkortet brente ut), jeg trodde 939 var skjermkort typen, og fant da ut at de ikke solgte 939 lenger(am2 tok over), og tok derfor og demonterte hele PC-en, og satt delene på hyllen (til en slags pynt.)Nå har jeg derimot lyst og se hvordan et smeltet hovedkort og harddisk ser ut, riktignok, koster det 500-1000 kroner for en slik brenner, så er det jo bare og hive det, men om ikke så kunne det vært fascinerende og se resultatet av 3000 grader(?) delene.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

hell på bensin, tenn på, det funker det også...

jeg har gjort det med en hel pc en gang, ble masse fine flammer og slikt, så jeg tror ihvertfall hovedkortet kan være verdt å tenne på, tviler på at det er spesiellt bra for miljø og helse, men morro er det :)

 

edit: Leif Was Here

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
hell på bensin, tenn på, det funker det også...

jeg har gjort det med en hel pc en gang, ble masse file flammer og slikt, så jeg tror ihvertfall hovedkortet kan være værdt å tenne på, tviler på at det er spesiellt bra for miljø og helse, men morro er det :)

 

 

Hehe, ok :) Er jo billigere enn en gassbrenner som brenner 1300 c da :-)

Lenke til kommentar
Det er snakk om så enkelt som en harddisk. Ser det er en del metall, og vil få dette om til flytende form.

 

(om dere lurer: nei,,jeg har ikke gått berserk og klikka på PC-en fordi jeg døde i css. Den fikk rett og slett artifacts(skjermkortet brente ut), jeg trodde 939 var skjermkort typen, og fant da ut at de ikke solgte 939 lenger(am2 tok over), og tok derfor og demonterte hele PC-en, og satt delene på hyllen (til en slags pynt.)Nå har jeg derimot lyst og se hvordan et smeltet hovedkort og harddisk ser ut, riktignok, koster det 500-1000 kroner for en slik brenner, så er det jo bare og hive det, men om ikke så kunne det vært fascinerende og se resultatet av 3000 grader(?) delene.

 

939 har ikke noe med skjermkort typen å gjøre, men det er en prosessor slot :)

 

On Topic:

 

Du kan spraye hardisken og hovedkortet med en(to?) vanlig hårspray, og kaste en fyrstikk på, legg også noe papir, eller noen trefliser oppa og rundt de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det er snakk om så enkelt som en harddisk. Ser det er en del metall, og vil få dette om til flytende form.

 

(om dere lurer: nei,,jeg har ikke gått berserk og klikka på PC-en fordi jeg døde i css. Den fikk rett og slett artifacts(skjermkortet brente ut), jeg trodde 939 var skjermkort typen, og fant da ut at de ikke solgte 939 lenger(am2 tok over), og tok derfor og demonterte hele PC-en, og satt delene på hyllen (til en slags pynt.)Nå har jeg derimot lyst og se hvordan et smeltet hovedkort og harddisk ser ut, riktignok, koster det 500-1000 kroner for en slik brenner, så er det jo bare og hive det, men om ikke så kunne det vært fascinerende og se resultatet av 3000 grader(?) delene.

 

939 har ikke noe med skjermkort typen å gjøre, men det er en prosessor slot :)

 

On Topic:

 

Du kan spraye hardisken og hovedkortet med en(to?) vanlig hårspray, og kaste en fyrstikk på, legg også noe papir, eller noen trefliser oppa og rundt de.

 

Ah, men vil ikke det eksplodere?

 

 

Takk for råd ! :)

Lenke til kommentar
hørtes veldig sunt ut å smelte giftige stoffer.

Det har jeg også tenkt på. PC-innmat regnes som spesialavfall. Komponentene inneholder som oftest en rekke farlige stoffer (f.eks kvikksølv). Det er ikke helt uten grunn at Greenpeace rangerer PC-produsenter utfra produktenes potensielle og reelle miljøskadelighet.

Lenke til kommentar
Det spørs jo helt hvilket metall du tenker på? F.eks smelter metallet kvikksølv ved -39°C. Da bør du ha gode vinterklær og pustemaske (kvikksølvdamp er giftig).

 

Kvikksølv er også flytende/(smelta) ved rom temp.

 

Tinn kan du smelte med blåselampe, samme med bly.

 

Jern må du litt høyere for og få smelta, 1500+.

 

Det er mulig og lage en liten smelteovn av murstein og litt greier, men må finne på noe lurt for og få det skikkelig varmt.

 

Lagrings platene på hdd'en kan du smelte med en enkel blåselampe.

Lenke til kommentar
Det er snakk om så enkelt som en harddisk. Ser det er en del metall, og vil få dette om til flytende form.

 

(om dere lurer: nei,,jeg har ikke gått berserk og klikka på PC-en fordi jeg døde i css. Den fikk rett og slett artifacts(skjermkortet brente ut), jeg trodde 939 var skjermkort typen, og fant da ut at de ikke solgte 939 lenger(am2 tok over), og tok derfor og demonterte hele PC-en, og satt delene på hyllen (til en slags pynt.)Nå har jeg derimot lyst og se hvordan et smeltet hovedkort og harddisk ser ut, riktignok, koster det 500-1000 kroner for en slik brenner, så er det jo bare og hive det, men om ikke så kunne det vært fascinerende og se resultatet av 3000 grader(?) delene.

 

939 har ikke noe med skjermkort typen å gjøre, men det er en prosessor slot :)

 

On Topic:

 

Du kan spraye hardisken og hovedkortet med en(to?) vanlig hårspray, og kaste en fyrstikk på, legg også noe papir, eller noen trefliser oppa og rundt de.

 

Ah, men vil ikke det eksplodere?

 

 

Takk for råd ! :)

 

Gassen vil ikke eksplodere så lenge den ikke er under konstant trykk

Lenke til kommentar
Herregud dere tror vel ikke at ett kabinett smelter om man putter det på et bål eller bruker gassbrenner?

 

Vi har skjærebrenner på skolen, når vi bruker den uten trykklufta klarer den ikke smelte 1mm stål engang, skal massive temperaturer til

 

Nå vet ikke jeg stort om skjærebrennere, men om du tar bort funksjonen som spyler på med luft (oksygen) da har du ingen skjærebrenner lenger. Trykkluften (oksygenet) er der for og forbrenne det allerede varme metallet slik at det smelter. (Bruker metallet som drivstoff for å fjerne det)

Lenke til kommentar
Herregud dere tror vel ikke at ett kabinett smelter om man putter det på et bål eller bruker gassbrenner?

 

Vi har skjærebrenner på skolen, når vi bruker den uten trykklufta klarer den ikke smelte 1mm stål engang, skal massive temperaturer til

 

er ikke så veldig vanskelig å smelte metall på bål, har gjort det flere ganger tidligere...

er bare å tenke litt på oppbygging av bålet, fyre opp, så blir det varmt der inne etterhvert

Lenke til kommentar
Herregud dere tror vel ikke at ett kabinett smelter om man putter det på et bål eller bruker gassbrenner?

 

Vi har skjærebrenner på skolen, når vi bruker den uten trykklufta klarer den ikke smelte 1mm stål engang, skal massive temperaturer til

 

er ikke så veldig vanskelig å smelte metall på bål, har gjort det flere ganger tidligere...

er bare å tenke litt på oppbygging av bålet, fyre opp, så blir det varmt der inne etterhvert

 

Sikkert flere her som kan fortelle om foreldre eller besteforeldre som har glemt aluminiums kjeler over bål før. ;)

Lenke til kommentar
Herregud dere tror vel ikke at ett kabinett smelter om man putter det på et bål eller bruker gassbrenner?

 

Vi har skjærebrenner på skolen, når vi bruker den uten trykklufta klarer den ikke smelte 1mm stål engang, skal massive temperaturer til

 

er ikke så veldig vanskelig å smelte metall på bål, har gjort det flere ganger tidligere...

er bare å tenke litt på oppbygging av bålet, fyre opp, så blir det varmt der inne etterhvert

Kommer vel an på metallet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...