Gå til innhold

Aprilfest 2008 (oppvarming) - Gissan - Fuglefotografering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lærer man seg å fjerne støy på en effektiv og behersket måte, kan man fjerne riktig så mye støy uten å la det gå ut over detaljene i bildet.
Lyst å nevne i en setning helt grovt hvordan du pleier å gå frem m.t.p støyfjerning? Søte bilder forresten, fugler er artige dyr. :)

Neat Image.

 

Open Input Image

Velg bildet

Device Noise Profile (oppe)

Auto Profile

Noise Filter Settings (oppe)

Preview

(Ikke still på innstillingene, men sett "Sharpening amount" opp till 100% for ikke å miste detaljer)

Output Image (oppe)

Auto save output image (merk den, til venstre)

Queue

 

Nå har du fått én ekstra fil, med tilleggsbetegnelsen "_filtered".

 

Her er et lite eksempel, tatt med ISO 3200 og fjernet på nøyaktig samme måte som forklart over:

 

Ucroppet, uten støyfjerning, ISO 3200:

161108.jpeg

 

Ucroppet, støyfjerning som forklart over, ISO 3200:

161106.jpeg

 

Croppet, mer enn 100%, uten støyfjerning, ISO 3200:

161115.jpeg

 

Croppet, mer enn 100%, med støyfjerning, ISO 3200:

161116.jpeg

Lenke til kommentar

Takk for en heads up mtp støyfjerningsprosedyren! Sist jeg sjekket Neat Image var resultatene alt annet en hva man ser her, men det har tydeligvis modnet litt siden den gang. Skal bli spennende å teste Neat image opp mot Noise Ninja i dagens utgaver, da algoritmene i det sistnevnte har hatt noen problemer med et par vanskelige bilder her i gården.

Lenke til kommentar

26. Februar:

 

b_364076.jpg

 

Art: Stokkand

Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS

Informasjon: 1/800, f/4 og ISO 800. Håndholdt med IS. Takket være blenderprioritet med største blender og ISO 800 fikk jeg (nesten) det maksimale ut av forholdene. Med ISO 100 eller ISO 200 ville nok resultatet blitt katastrofalt, og som jeg jo har sagt så mange ganger før: Det er bedre med et skarpt bilde og mye støy, enn et uskarpt, støyfritt bilde. Mener jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Bærre lækkert, nok en gang!

Thanks. Kommer bilder fortløpende nå, og satser på å kjøre hele løpet ut.. ;)

 

*snip*

Det er bedre med et skarpt bilde og mye støy, enn et uskarpt, støyfritt bilde. Mener jeg ihvertfall.

 

Kunne ikke ha vært mer enig.

Hehe, da er vi ihvertfall to. ;)

Lenke til kommentar
Thanks. Kommer bilder fortløpende nå, og satser på å kjøre hele løpet ut.. ;)

Hvis du orker dette i to måneder til, så er jeg mer enn imponert. Du har jo allerede kommet med flere fine bilder. Og sansynligvis brukt masser av tid.

Hehe.. Slik jeg ser på det nå, "orker" jeg det i to måneder til ja. Har brukt mye tid ja, men som du selv sier - så får man jo resultater. :)

Lenke til kommentar

Er jo en veldig god måte å "presse" seg selv på. Veldig god vane å faktisk prøve å produsere noe brukbart hver dag. Litt overasket over at du får tid egentlig. For min del er ikke lysforholdene noe særlig når jeg kommer hjem fra skolen.

 

Hvor mye tid bruker du ute i felten hver dag circa?

Lenke til kommentar
Veldig god vane å faktisk prøve å produsere noe brukbart hver dag.

Det er det som er ideen bak oktobefesten/apilfest osv.

 

Men det er ikke alle som er like iheridge som Gissan; så tanken bak Aprilfesten er å gi også resten av oss en muliget til å prøve.

 

Så jeg synes vi skal gi Gissan applaus for å sette igang med en gang og gi oss inspirasjon.

 

Tom

Lenke til kommentar
Får bare si meg enige med de siste her...Imponert over at du får tid til dette, og ser ut til å være godt i gang med gjennomføringen.

Flere helt kurante bilder, spesiellt med tanke på at dette ikke er noe du trekker frem fra arkivet, men er ute å sliter for hver dag.

Hehe, takker for den.

 

At bildene blir "kurante" er i mine øyne mer enn godt nok, da dette ikke dreier seg om å ta et perfekt bilde i løpet av 2 måneder, men å ta minimum ett hver dag. Da må det nok forventes at kvaliteten ikke er like høy som hvis jeg hadde hatt 2 måneder på meg til å produsere noe "perfekt".

 

Det nest største problemet jeg har er dårlig lys under opptak, som ofte fører til både ISO 1600 og ISO 3200 for å få rask nok lukkertid i enkelte situasjoner. Det er flere ganger jeg har fått brukbare bilder med 1/30sek, ISO 3200 og f/4, og stort mer kan man vel ikke få ut av slike situasjoner med dårlig lys.

 

Det aller største problemet er å finne lokaliteter med varierte arter og et mangfold av dyr og fugler til å kunne fylle en hel uke med bilder, uten å ta mer enn 2 bilder hver uke av samme art. I tillegg bør ikke lokaliteten ligge så alt for langt ifra hjemmet, da jeg hverken har lappen eller bil, og må dermed gå eller sykle (eventuelt bli kjørt) for å fotografere fugler. Hittil har det gått greit, men jeg lurer på hva jeg skal gjøre i påsken; mer enn 1 uke på en liten hytte langt oppå fjellet, med et ikke så alt for rikt dyre- og fugleliv. Ryper finnes det nok en del av, men jeg må jo ha 4 forskjellige arter hver uke for å fullføre utfordringen min. Mulighetene er nok små akkurat den ene uken.

 

Alternativt kan jeg vurdere å ta meg fotofri (ihvertfall mht. fuglefotografering) den uken, og heller ta 2 bilder hver dag i den følgende uken etter påskeferien. Og da med regel om at jeg ikke kan legge ut to bilder av samme art hver dag, og heller ikke mer enn 2 i uken totalt.

Lenke til kommentar
Veldig god vane å faktisk prøve å produsere noe brukbart hver dag.

Det er det som er ideen bak oktobefesten/apilfest osv.

 

Men det er ikke alle som er like iheridge som Gissan; så tanken bak Aprilfesten er å gi også resten av oss en muliget til å prøve.

 

Så jeg synes vi skal gi Gissan applaus for å sette igang med en gang og gi oss inspirasjon.

 

Tom

Hehe, takker for den Tom.

 

Applaus trenger jeg ikke, for jeg gjør dette av egen interesse og av lærdom. Det er utrolig hvor mange flotte bilder jeg har tatt, og hvor mye bredere porteføljen min har blitt allerede den første uken. Etter hva jeg husker har jeg fotografert 4 arter som jeg aldri har fotografert før.

 

Jeg ser på det som en belønning for å trosse både vær og vind (ikke alltid like lett her i vest) og fotografere fugler minst én gang hver dag. Enkelte dager blir det mye lekser, jobb og andre ting, og da er det greit å bare ta noen enkle bilder av "matbrettfuglene". Dog kan jeg ikke velge den løsningen så ofte, da det er et begrenset utvalg av arter i hagen min. :)

 

Ellers vil jeg takke alle som har kommentert og / eller skrytt av bildene jeg har tatt til nå. Det er til stor hjelp og dere muntrer meg opp på en skikkelig måte.

 

Flere bilder skal komme i fremtiden, bare vent... :)

 

Igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...