Gå til innhold

Aprilfest 2008 (oppvarming) - Gissan - Fuglefotografering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mens jeg husker det:

Har et dokument her, skrevet av Canons überGuru Chuck Westfall.

 

GETTING THE MOST FROM YOUR EOS-1 CLASS DIGITAL SLR

TIPS AND TECHNIQUES:CAMERA HANDLING & MAXIMUM IMAGE QUALITY

 

Sett det før? Hvis ikke får du en drøss med knakende gode tips for å hanskes med det proffe verktøyet som du jo har skaffet deg.

 

Så når du ikke er ute i felten kan du jo ta en kikk på dette.

EOS_Digital.pdf

Lenke til kommentar
Mens jeg husker det:

Har et dokument her, skrevet av Canons überGuru Chuck Westfall.

 

GETTING THE MOST FROM YOUR EOS-1 CLASS DIGITAL SLR

TIPS AND TECHNIQUES:CAMERA HANDLING & MAXIMUM IMAGE QUALITY

 

Sett det før? Hvis ikke får du en drøss med knakende gode tips for å hanskes med det proffe verktøyet som du jo har skaffet deg.

 

Så når du ikke er ute i felten kan du jo ta en kikk på dette.

Hehe, takker for tips. Dokumentet har jeg fra før av, men har ikke brukt det mer enn et par ganger da jeg skummet fort gjennom de punktene som jeg trengte litt innspill på. Det er genialt, ja, men dessverre er det ikke blitt brukt så mye som det skulle. Jeg skal ta en nærmere kikk på det en dag jeg får tid, i morgen kanskje. ;)

 

RandiA: Tusen takk for oppmuntrende ord og kommentar på bildet. :)

Lenke til kommentar

I dag, som 25. Februar, presenterer jeg en fossekall. Dårlig belysning ga lang lukkertid, men resultatet ble faktisk ikke så alt for gale.

 

28. Februar:

 

b_364423.jpg

 

Art: Fossekall.

Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS

Informasjon: 1/15, f/4 og ISO 1600. Håndholdt med IS. Lang lukkertid, høy ISO og støyfjerning, i tillegg til enkel bildebehandling (levels, kontraster o.l.)

Lenke til kommentar
Mye bra her Gissan, skal si du står på. Meget pen oof effekt på det objektivet også. Skal jeg sette fingeren på noe må det være at det blir litt i overkant mye oppskarping på et par av bildene, spesielt det første fossekallbildet. Fuglen ser nesten ut som den er limt inn.

Takker for kommentar!

 

Er nok en del oppskarping på mange av bildene, men når man bruker ISO 3200 skal det relativt kraftig støyfjerning til for å fjerne nok støy. Da forsvinner det også en del detaljer, særlig hvis bildet er undereksponert i utgangspunktet. Oppskarping må da til for å hente tilbake igjen nok detaljer.

 

1. Mars

 

b_364601.jpg

 

Art: Norsk hvit gås.

Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS

Informasjon: 1/2000, f/4 og ISO 800. Håndholdt med IS. Tok en serie på 14 bilder (alle riktig fokusert), hvor dette ble det beste. Enkel bilderedigering.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

2. Mars

 

I dag presenterer jeg en kvinand. Var ute en times tid i dag, og fant en genial lokalitet for denne arten - her skal jeg definitivt tilbake igjen!

 

b_364814.jpg

 

Art: Kvinand.

Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS

Informasjon: 1/1000, f/4 og ISO 800. Håndholdt med IS. Ingen etterbehandling overhodet.

Lenke til kommentar
Fotograferer du i JPEG eller RAW?

Dette siste, og det siste fossekallbildet er det brukt RAW på. Alle andre er det brukt JPEG på. :)

 

Og når jeg mener at bildet ikke er etterbehandlet, mener jeg at det er konvertert på "automatisk" modus fra RAW til JPEG. Altså, jeg har ikke dratt i noen spaker selv. Bildet er hverken oppskarpet, fjernet støy, økt kontraster eller farger.

Lenke til kommentar

I dag kommer det ikke noe bilde, dessverre, men som tittelen tilsier er dette kun "oppvarming" for meg, så én dag uten fuglefotografering får jeg / dere leve med. Det kommer bilder i morgen, trust me!

 

(Grunnen er det kraftige snøfallet på Vestlandet i dag. Totalt trafikk-kork gjorde at jeg var 4 timer lenger på jobb enn jeg hadde regnet med, og da var sjansen for å få et brukbart fuglebilde som snødd vekk, praktisk talt).

 

Men jeg kommer med 2 bilder i morgen.. ;)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
I dag kommer det ikke noe bilde, dessverre, men som tittelen tilsier er dette kun "oppvarming" for meg, så én dag uten fuglefotografering får jeg / dere leve med....

 

Hva skjer når det blir 'alvor' da...?

Hiver du utstyret på elva og sier du opp kontoen din på Akam om du ikke få levert hver dag? ;)

Lenke til kommentar
I dag kommer det ikke noe bilde, dessverre, men som tittelen tilsier er dette kun "oppvarming" for meg, så én dag uten fuglefotografering får jeg / dere leve med....

 

Hva skjer når det blir 'alvor' da...?

Hiver du utstyret på elva og sier du opp kontoen din på Akam om du ikke få levert hver dag? ;)

Nei, men jeg går nok litt lenger for ihvertfall å få til et brukbart bilde hver dag. I går var det så-og-si umulig pga. trafikk-kork, men i dag fikk jeg fotografert både stokkand og kvinand (på samme lokalitet som 2. mars). Bilder kommer om 2 min :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...