Gå til innhold

Aprilfest 2008 (oppvarming) - Gissan - Fuglefotografering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som ivrig fuglefotograf må jeg bøye meg for kongen. Du er meget dyktig Gissan :thumbup:

Hehe, tusen takk! Igjen, det varmer mye med så mange gode ord som jeg har fått her på forumet og på foto.no.

 

Bare vent til 30. april - da skal jeg virkelig imponere. Én eller annen gang i denne måneden skal jeg ta meg selv i nakken og virkelig vise dere hva jeg er god for. Og etter dette blir det nok lite andebilder, fremover! Hehe.. :)

Lenke til kommentar
Hei, alle sammen!

 

Jeg må nok skuffe enkelte av dere, og si at det ble med oppvarmingen denne gangen. Jeg tok ett dyre- eller fuglebilde hver dag fra 19. Februar til 31. Mars, noe som jeg selv mener er en meget godt gjennomført utfordring. Mandag, 31. mars, opererte jeg tåen, og kan ikke gå uten krykker på 2-3 uker. Dermed blir det vanskelig å følge utfordringen opp på rett måte, slik jeg hadde ønsket. Jeg er overbevist om at jeg ville følgt utfordringen hvis jeg hadde hatt mulighet til å bevege meg skikkelig til fots.

 

Dermed, avslutter jeg utfordringen - og sitter igjen med mange gode minner og erfaringer fra oppvarmingsperioden.

Trist, det har kommet mange fine fuglebilder her, og det hadde sikkert blitt flere!

 

Regner med forresten at det er en grunn til at du ikke postet denne beskjeden i går ;-)

Lenke til kommentar

Nå blir jeg for nyskjerrig her, husk at det er store ord du gir:) Men du er såpass flink at du greier vel å kokesammen noe imponerende.

 

Det var synd å høre at du ikke ble med på festen all the way, men du gjorde en imponerende oppvarming isteden som vi andre ikke gjorde. Og da går det greit hehe.. Nesten som om du viste at du måtte stå over?

 

Blir en fryd å ha deg tilbake:)

Lenke til kommentar

Hei, og takk for gode ord, Eirik.

 

Nå blir jeg for nyskjerrig her, husk at det er store ord du gir:) Men du er såpass flink at du greier vel å kokesammen noe imponerende.

Hehe, det er nok store ord ja, men jeg har fortsatt ikke lovet noe - jeg har håpt. Dermed er det ikke sagt at jeg klarer "utfordringen min" (ja, man kan nok si at det er den gjeldende utfordringen nå, og fremfor å ta ett greit bilde hver dag velger jeg heller å ta ett genialt bilde i løpet av hele perioden). Om jeg klarer det eller ei, er ikke lett å si, og det hjelper nok neppe med mye erfaring - da dette er noe vidt forskjellig og noe helt annet enn både måker, ender, fossekall og blåmeis. Men noe imponerende skal jeg nok klare, selv om det kanskje ikke blir akkurat det samme som jeg har i tankene nå.

 

Men nå må jeg ikke si så mye at jeg røper hva det er.. Hehe.. :)

 

Det var synd å høre at du ikke ble med på festen all the way, men du gjorde en imponerende oppvarming isteden som vi andre ikke gjorde. Og da går det greit hehe.. Nesten som om du viste at du måtte stå over?

Jeg syns det var synd at jeg ikke kunne være med hele veien jeg også. Oppvarmingsperioden var nå lenger enn den ordinære tidsperioden - så jeg har vel egentlig gjort en god jobb til nå. Jeg var vel den eneste som begynte såpass tidlig (jeg leste noe snakk om tjuvstarting, men det dreide seg vel bare om én dag eller noe?), eller?

 

Jeg visste om operasjonen, men fikk beskjed om at den ikke skulle være komplisert - men det så ikke slik ut for meg, hehe. Jeg skulle egentlig på skidag i dag, ski i helgen og neste - men jeg kan jo bare glemme alt sammen, da jeg hverken får på meg sko eller kan tråkke på den opererte foten.

 

Blir en fryd å ha deg tilbake:)

Jeg er er fortsatt (faktisk mer enn før), så jeg "forsvinner" nok aldri. Men det skal bli artig å kunne igjen (tidligst om 2 uker) - og da skal jeg begynne å ta fatt i prosjektet. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen!

 

Gjennom hele denne utfordringen har jeg holdt mitt løfte om å fotografere fugl hver dag, og jeg begynte en og en halv måned tidligere enn dere andre. Jeg har fått både gode og ikke fullt så gode bilder - men jeg har lært utrolig masse. Hovedsaklig har jeg lært meg mer om fuglenes adferd, men også mye bildeteknisk gjennom å lære av mine feil - overeksponering, støy, fokus, komposisjon og etterbehandling er alle viktige stikkord.

 

Jeg måtte avbryte utfordingen i april, da jeg opererte tåen og ikke kunne gå uten krykker på over 2 uker. Derfor valgte jeg å avbryte utfordingen for godt, og heller komme sterkere tilbake mot slutten. Nå er slutten her, og jeg har nettopp vært 4 dager på rovfuglfotografering hos en kjenning av meg. Han har aldri fotografert fugler seriøst før, men bor i et område med mye kongeørn, havørn og hønsehauk - som han har sett sånn "her og der" innimellom på sine faste steder. Han ville ikke love meg noe, men etter å ha hørt at han hadde sett en ung hønsehauk i et bestemt område flere ganger, var jeg veldig optimistisk.

 

I løpet av onsdag, torsdag og fredag fotograferte jeg (blant annet) følgende arter:

 

- Fiskemåke

- Gråmåke

- Svartbak (kamuflasje)

- Ærfugl

- Siland

- Laksand

- Havelle

- Grågås

- Kanadagås

- Kråke

- Skjære

- Storskarv

- Toppskarv

- Linerle

- Kattugle

- Rødstilk

- Tjeld

 

I dag, lørdag, var jeg for meg selv (da de jeg bor hos var i konfirmasjon). Jeg hadde hørt rykter om at han hadde hørt en musvåk skrike oppå et fjell i området. Så da bar det opp i 9-tiden, og ut på tur - med tung sekk pakket med mat, fotoutstyr, stativ og kikkerter. Turen gikk nå sin gang, og resultatet ble bilder av både ravn, hønsehauk, vandrefalk og gråhegre.

 

Jeg hadde jo lovet rovfuglfoto, så jeg nøyer meg med å legge ut bilder av hønsehauk og vandrefalk, som en avslutning på denne utfordringen. Morro har det vært - men til tider også ganske strevsomt. Jeg håper dere blir fornøyd.

 

1D Mark II, 300mm f/4L IS USM

193651.jpeg

 

1D Mark II, 300mm f/4L IS USM + 2x konverter av ukjent merke.

193652.jpeg

 

Mvh,

Gissan.. :)

Lenke til kommentar

Takk for kommentar yackup. Synes heller ikke dette er dårlig, sammenlignet med hva jeg tidligere har presentert. På bilde nr. 1 teller nok situasjonen mer enn den tekniske bildekvaliteten, mens det på bilde nr. 2 er motsatt - teknisk god kvalitet på en sky, ung rovfugl. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...