Gå til innhold

Nytt og solid utendørs kamera


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dere er vel lei av at folk oppretter den ene tråden etter den andre og spør om akkurat det samme.

 

Uansett, jeg skal kjøpe meg et kamera. Hadde noen spesielle krav, og er veldig i tvil hva jeg skulle kjøpe.

 

Krav:

- Primært skal kameraet brukes utendørs, men bør også fungere greit innendørs.

- Kameraet bør tåle en støyt, både slag og væske.

- Størrelsen bør være slik at man enkelt kan ha det i lomma, og ta det raskt fram.

- Selvfølgelig må bildekvaliteten være av en slik art at man er fornøyd.

- OK Batterikapasitet.

- Penger er ingen problem, men er pro mest for pengene.

 

Så, hva bør jeg gå for?

- Canon Ixus serie?

- Fujifilm ? Har sett tester av Fujifilm f40fd og har fått inntrykk av at det er et bra kjøp i den prisklassen.

- Noe annet?

Endret av Mawerick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får dessverre ikke fylt opp hele kravlista i ett og samme kamera.

 

Skla det tåle væsker og juling er det stort sett kun Olympus' SW-serie som gjelder. De kan dras med flere meter under vann og kan brukes som sitteunderlag, de tåler fall fra halvannen meter i følge produsenten. Har også sett innlegg her fra en voksen kar som sto på kameraet uten å ødelegge det.

Men bildekvaliteten på Olympus' Mju og Mju SW-serier har hittil ikke vært mye å skryte av, spesielt innendørs/i dårlig lys.

 

Der er det Fujifilm som er klassens beste. F40fd som du nevner er veldig god på lite støy ved dårlig lys/høy ISO. F50fd har dessverre fått dytta inn altfor mange megapiksel, og taper tydelig på bildekvalitet av den grunn. Ixus leverer også gode bilder, men sliter som de aller fleste i klassen med støy/korn ved høyere ISO og/eller dårlig lys.

 

M.a.o: pest eller kolera? Hvilke dårlige egenskaper vil man unngå?

Selv synes jeg man bør behandle kameraer pent, det fortjener slike flotte apparater, men det er nå en del som synes det er greit å slenge de rundt, slippe de i bakken osv. og da er det lite annet enn SW-serien som holder mål.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å vekte kravene mine.

 

1. Bildekvalitet (Både inne og ute)

2. Utstyrsnivå

3. Brukervennlighet

4. Batterikapasitet

5. Oppbygning

 

Nå bør det bli lettere. Dersom det ikke er mulig å få et kamera som har bra billedkvalitet og er solid, så er det billedkvalitet jeg ønsker å prioritere. Har ingen planer om å mishandle kameraet, men er surt om man skulle være litt uheldig. Ødela en mobiltelefon i fjor til 4000 kr bare fordi jeg puttet den inn i ei fuktig lomme etter tur på stranda.

 

Canon G9 virker å ha fått meget gode kritikker. Nå koster den omlag dobbelt så mye som en Fujifilm F40fd. Den stiller også i en annen klasse. Men, er det så mye med på G9 til at det forsvarer et prishopp på det dobbelte?

Endret av Mawerick
Lenke til kommentar

Nå har du jo forlatt punktet om å ha det i lomma, slik jeg leser det. Et G9 går i beste fall i jakkelomme, men ikke i buksa (god forby..) eller skjortelomma, slik de flate gjør.

Når du da er over i klassen mellomstore kompakte, er det mye spennende. Det som jo skiller både G9 og en rekke andre fra enkle kompakte som F40fd og andre er at de litt større ofte har mengder af manuelle muligheter, ikke kun enkel automatikk. Det muliggjør mye morsomme innstillinger som kan føre til spennende bilder som full automatikk ikke ville klart. Men i den mellomstore klassen har du også en rekke såkalte ultrazoomkamera, som de fleste har oppfattet er min greie. Med et ultrazoom har du optisk zoom i området 10-18x (20 på det siste ekstreme), som muliggjør nærbilder av dyr, fugler osv, som ellers ville vært vanskelig. Ultrazoomkmaera har også fulle manuelle muligheter i tillegg til en rekke motivprogram og full auto som de små har.

Så svaret er ja, de større kameraene kan helt klart forsvare en høyere pris med tanke på mulighetene. Når det er sagt sliter også denne klassen en del med støy/korn på høyere ISO, skkurat osm de små. Bildebrikkene på disse er nemlig like fysisk små, så problemet er det samme. Sånn sett er fortsatt F40fd imponerende på sine egenskaper i dårlig lys. Ellers har du jo en annen fordel med de større kameraene, de har jo da som regel større og bedre optikk, som jo også hjelper på bildekvaliteten, selv om det er store sprik også på dette området.

Ble du noe klokere? Neppe. Det er dessverre mye å ta hensyn til. Anbefaler fortsatt å lese litt tester på kandidater på f.eks. Akam og Digit.no's tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...