Gå til innhold

Har spillbransjen blitt voksen?


Anbefalte innlegg

Samtidig tror jeg at interaktiviteten i spill vil smitte over på annen tradisjonell (TV) underholdning. Dette vil gjøre skillet mellom spill og annen underholdning mindre, og gjøre det mer akseptabelt.

 

 

Samtidig er jeg litt av den gamle skolen. Har du virkelig så lite ansvar og utfordringer i livet at du må ty til spill for å fylle dagen? (Jepp. Jeg vet GODT at jeg tråkker på fryktelig mange tær nå! Men det er også et spørsmål jeg har stilt meg selv!) ;)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det håp for at en spillindustri med voksesmerter modnes nok til å få en plass i det gode selskap?

 

Les mer

 

Akkurat det der med aksept så har man fremdeles en lang vei å gå. Har vært en gamer siden 1980 og når jeg idag snakker med folk så ser de rart på meg når jeg nevner at jeg spiller. Ikke minst også i forkjellige spill forum der man nesten ikke tror at også vi voksne kan være ihuga gamere.

 

Er helt enig med at man ikke skal dømme utviklere for at spillere spiller deres spill "døgnet rundt" men det er allikevel en viss forskjell her. En må huske på at når man spiller så er det mye enklere å plassere seg selv inn i situasjonen fordi man faktisk utføre handlingen. Dette igjen fører til at man lettere kan bli avhengig.

 

Tror at vi nærmer oss tiden hvor man må starte med holdningskampanjer både mot skeptikere, slik at de forstår mer hva spill egentlig er og mot gamere selv, slik at de kan ta riktige valg og kanskje ikke bli så avhengig.

 

Eksempel:

En 6 år gammel gutt fikk innføring i Fifa sin fotball serie og han mestret fort kontrollene. Gutten fikk ikke spille når han ville, men i sammen med faren og en gang i blant. Hva skjedde, jo gutten fikk mye tid sammen faren sin alene, de pratet og hadde det gøy, men det beste var kanskje hvordan gutten utviklet raskt en stor fortsåelse for fotball og viktigheten av lagspill. Hva skjedde så videre da? Jo gutten overførte datakunnskapene til den virkelige banen og var raskt en av få unge gutter som hele tiden var i posisjon og var en sann klok fotballspiller.

 

Altså, her har man fått mange gode egenskaper ut av et spill dersom man bruker det riktig. Historien er forresten sann....

Lenke til kommentar
Hvilke Ubisoft-spill snakker du om her?

 

Imagine serien mest da. Tror hvis jenter begynner med det kan de kansje unngå andre serier som er av bedre kvalitet. Imagine Babyz virker også ganske sterotypisk at jenter skal være hjemme og passe på ungene mens karen går og skaffer penger. :S

Lenke til kommentar

Er det blizzard sin feil at folk er avhengige av spillet?

 

Egentlig så er det brukeren sin feil på sett og vis. Hans/Hennes valg.

 

Men å frikjenne blizz, da har du ikke spillt wow.

WOW er never-ending, og blizzard gjør alt de kan for å gjøre det never-ending. Om ikke mange uker så kommer ny patch med mer landområder, mer utstyr, mer quests, nye huler for vanlige og elite-end-game-i-have-no-life folk. Når det ikke er noen slutt så spiller folk til de dør.

 

Hele spillet er genialt konstruert rundt "litt til nå, så får du X, og da kan du gjøre Y som gir deg superduper P" .... repeat...

 

WOW er ikke et spill man sitter ned og spiller 30min, eller bare 2timer i uken. Eller du kan det, men spillet er da ofte meningsløst. Eller sagt på en annen måte, spillet er sinnsvakt mye kulere når du svir av 30+ timer i uka.

 

Alle jeg kjenner, så har begynt å spille ... er oppslukt. Noen har vært fulltidsoppslukt i nå ... 3+ år.

 

Sosialistene i norge har jo bevist opptil flere ganger at vi nordmenn må passes på og detaljstyres i hue og rævva. Så kanskje mennesket ikke er så særlig smarte da siden de lar seg bli avhengige, og må passes på. Trist.

 

Hva som må gjøres for å ta "spillavhengigheten" ... det vet ikke jeg. Men da er det jo greit å utbytte de som er avhengige :)

Lenke til kommentar
Sosialistene i norge har jo bevist opptil flere ganger at vi nordmenn må passes på og detaljstyres i hue og rævva. Så kanskje mennesket ikke er så særlig smarte da siden de lar seg bli avhengige, og må passes på. Trist.

 

Hæ? Når beviste de noe sånt? At de sier noe, er ikke å bevise det. Sosialistene nekter alle en gode for å beskytte en meget liten gruppe i alle saker. Og som regel hjelper de ikke den lille gruppen i det hele tatt heller.

Lenke til kommentar
Sosialistene i norge har jo bevist opptil flere ganger at vi nordmenn må passes på og detaljstyres i hue og rævva. Så kanskje mennesket ikke er så særlig smarte da siden de lar seg bli avhengige, og må passes på. Trist.

 

Hæ? Når beviste de noe sånt? At de sier noe, er ikke å bevise det. Sosialistene nekter alle en gode for å beskytte en meget liten gruppe i alle saker. Og som regel hjelper de ikke den lille gruppen i det hele tatt heller.

 

Er vel enig i at de feiler miserabelt i å hjelpe ja.

 

Men jeg vil vel påstå at du er regelrett idiot om du påstår at fri flyt av billig alkohol ikke medfører et stort problem. Danmark og Finnland er vel gode nylige eksempler, på at folk ikke kan styre seg og at det faktisk medfører et samfunnsproblem. Siden sykehus er gratis i norge (betalt over skatteseddel) så blir jo vi belastet.

 

Spørsmålet er vel ikke om folk ikke kan styre seg, men heller hva vi skal akseptere av tull i samfunnet. Der er jo sosialister rene fundamentalister der de vil detaljkontrollere for å få bukt med faenskapen - til sterk kontrast fra liberalene på høyre som vil ha fri flyt.

Tror de fleste er enige i at en mellomting er fint... er bare uenig om hvor midten er hen ..

 

Er spillavhengighet kun et personlig problem, eller er det også et samfunnsproblem? Og da noe som angår oss? Jeg hakke peil...

 

Men eg syns det er trist når 10mill folk i verden blir så sinnsvakt oppslukt i det dustespillet .. .for det er et dustespill på mange måter.

Lenke til kommentar
Er mye uenig om indikasjonene fra forfatteren om at bransjen må "vokse opp" og "bli tatt seriøst" for at den skal komme videre. Først og fremst er den eneste grunnen til at slike fordommer eksisterer mot dataspill (fra folk som verken spiller eller har spilt spill) er nettopp fordi de vokste frem som en lek av studenter og nerder som likte og dille med datamaskiner. Slike fordommer vil man aldri bli kvitt ved å "forandre seg", eller "vokse opp" slik forfatteren ønsker. Bare se på rockemusikk. De samme folka med de samme fordommene hater denne musikksjangeren og ønsker den død. De ser det på som forråtnelse og et hån mot gode verdier. Og hva oppsto rocken fra? Rotløs ungdom. Ser man likheten?

 

Det er uttallige eksempler på dette. TV, film og musikk er alle fordømt av slike folk og vil alltid gjøre det. Og ta dem seriøst er å gi dem rett. Debatten handler ikke om hvor mange bikinidamer som står på podiet eller hvor mye blod som spruter når man klikker på venstre museknapp, men kausaliteten er. Slik forfatter SELV sier. Kausalitet.

Hæ? Lever du på 80-tallet? Den generasjonen som hater rock er for lengst vokst opp. Foreldrene mine, tantene og onklene mine, alle er enige om at spill er fryktelig for folk. "Skytespill" ødelegger sjela. Ingen av dem har noe som helst i mot rock og de er selv en generasjon som vokste opp med foreldre/besteforeldre som mente rocken kom fra helvete. Jeg er ikke enig i det du sier her, det er langt i fra like mange som avskyr rock som de som avskyr spill. Hvor mange rockesanger blir bannlyst i Tyskland/USA sammenlignet med spill?

 

Er det dop eller indre traumer som fører en til narkomani? Er det alkohol eller en voldelig far som fører til alkoholisme? Er det mangel på stimuli fra venner og familie som fører til avhengighet av Wow, eller er det spillet selv? Er det en mangel på spenning og utfordring som fører til gambling-avhengighet, eller gamblingen i seg selv?

Wow, kunne ikke sagt det bedre selv. Utrolig(!!) bra sagt.

Lenke til kommentar
Er vel enig i at de feiler miserabelt i å hjelpe ja.

 

Men jeg vil vel påstå at du er regelrett idiot om du påstår at fri flyt av billig alkohol ikke medfører et stort problem. Danmark og Finnland er vel gode nylige eksempler, på at folk ikke kan styre seg og at det faktisk medfører et samfunnsproblem. Siden sykehus er gratis i norge (betalt over skatteseddel) så blir jo vi belastet.

 

Det er et isolert eksempel som beviser veldig lite. DK og FIN har problemer med alkohol fordi det er det lettest tilgjengelige og billigste rusmiddelet. I Norge har vi f.eks. en meget høy dødsrate pga heroin. Jeg lurer på om det var det høyeste overdosetallet per innbygger i hele den vestlige verden.

 

Det sier meg noe: Det er ikke alkoholen, men behovet for rus. Man dytter problemene rundt med andre ord.

 

Og når man GJØR dette. Later som man har løst et problem (øke priser på alkohol) sitter de som sliter med alkohol igjen med et ENDA større problem (mindre penger eller ty til ulovligheter). Og andre velger andre rusmidler eller virkelighetsflukt. Problemet er der enda, bare dyttet litt under teppet til vi oppdager det på nytt.

 

Løsningen må være å hjelpe dem fra ønsket om å ruse seg vekk fra samfunnet, slik at de kan leve et godt liv. Det er ikke bare enkelt, men å late som at økning av alko-priser vil hjelpe er direkte idioti...i mine øyne.

 

Spørsmålet er vel ikke om folk ikke kan styre seg, men heller hva vi skal akseptere av tull i samfunnet. Der er jo sosialister rene fundamentalister der de vil detaljkontrollere for å få bukt med faenskapen - til sterk kontrast fra liberalene på høyre som vil ha fri flyt.

Tror de fleste er enige i at en mellomting er fint... er bare uenig om hvor midten er hen ..

 

Så lenge tullet bare går utover en selv, ser jeg ikke noe problem. Men nå er det jo en gang slik at tullet går som regel utover andre uansett, så da må vi finne en måte å behandle disse menneskene på slik at de ØNSKER å være en del av samfunnet igjen. Og ikke stigmatisere dem ut som "problemet".

 

Er spillavhengighet kun et personlig problem, eller er det også et samfunnsproblem? Og da noe som angår oss? Jeg hakke peil...

 

Begge deler vil jeg si. Men samfunnet burde ikke ha rett til å nekte han å ende opp der, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Er mye uenig om indikasjonene fra forfatteren om at bransjen må "vokse opp" og "bli tatt seriøst" for at den skal komme videre. Først og fremst er den eneste grunnen til at slike fordommer eksisterer mot dataspill (fra folk som verken spiller eller har spilt spill) er nettopp fordi de vokste frem som en lek av studenter og nerder som likte og dille med datamaskiner. Slike fordommer vil man aldri bli kvitt ved å "forandre seg", eller "vokse opp" slik forfatteren ønsker. Bare se på rockemusikk. De samme folka med de samme fordommene hater denne musikksjangeren og ønsker den død. De ser det på som forråtnelse og et hån mot gode verdier. Og hva oppsto rocken fra? Rotløs ungdom. Ser man likheten?

 

Det er uttallige eksempler på dette. TV, film og musikk er alle fordømt av slike folk og vil alltid gjøre det. Og ta dem seriøst er å gi dem rett. Debatten handler ikke om hvor mange bikinidamer som står på podiet eller hvor mye blod som spruter når man klikker på venstre museknapp, men kausaliteten er. Slik forfatter SELV sier. Kausalitet.

Hæ? Lever du på 80-tallet? Den generasjonen som hater rock er for lengst vokst opp. Foreldrene mine, tantene og onklene mine, alle er enige om at spill er fryktelig for folk. "Skytespill" ødelegger sjela. Ingen av dem har noe som helst i mot rock og de er selv en generasjon som vokste opp med foreldre/besteforeldre som mente rocken kom fra helvete. Jeg er ikke enig i det du sier her, det er langt i fra like mange som avskyr rock som de som avskyr spill. Hvor mange rockesanger blir bannlyst i Tyskland/USA sammenlignet med spill?

 

Hvis du husker Columbine: Kombinasjonen Doom og metal-musikk (da marilyn manson) fikk DIREKTE skylden av konservative i USA. Det er fortsatt MEGET sterke grupperinger i USA som ønsker å fjerne musikk som "oppfordrer" til "lav moral" fra landsdekkende radiostasjoner. Du vet at de "beeper" ut alt av ord som KAN tolkes som "farlig"? Guns, knifes, fuck, glock, tits blabla...I Europa er vi ikke fullt så konservative, men følg litt med på nyhetene å se skiftet. Frankrike er på god vei ned i driten. Samme med Danmark.

 

Dessuten: Jeg har ikke påstått at det er like mange som hater rock som hater spill. Jeg brukte det som eksempel for å putte hatet mot spill i perspektiv. For å synliggjøre hvor latterlig det er.

 

Alt nytt er skummelt for konservative mennesker. Det er intet nytt der i gården.

 

Er det dop eller indre traumer som fører en til narkomani? Er det alkohol eller en voldelig far som fører til alkoholisme? Er det mangel på stimuli fra venner og familie som fører til avhengighet av Wow, eller er det spillet selv? Er det en mangel på spenning og utfordring som fører til gambling-avhengighet, eller gamblingen i seg selv?

Wow, kunne ikke sagt det bedre selv. Utrolig(!!) bra sagt.

 

takker :)

Lenke til kommentar
Men å frikjenne blizz, da har du ikke spillt wow.

WOW er never-ending, og blizzard gjør alt de kan for å gjøre det never-ending. Om ikke mange uker så kommer ny patch med mer landområder, mer utstyr, mer quests, nye huler for vanlige og elite-end-game-i-have-no-life folk. Når det ikke er noen slutt så spiller folk til de dør.

 

Hele spillet er genialt konstruert rundt "litt til nå, så får du X, og da kan du gjøre Y som gir deg superduper P" .... repeat...

 

WOW er ikke et spill man sitter ned og spiller 30min, eller bare 2timer i uken. Eller du kan det, men spillet er da ofte meningsløst. Eller sagt på en annen måte, spillet er sinnsvakt mye kulere når du svir av 30+ timer i uka.

 

Alle jeg kjenner, så har begynt å spille ... er oppslukt. Noen har vært fulltidsoppslukt i nå ... 3+ år.

 

Det er du selv som "må ha" utstyr X for å gjøre Y som gjør deg superduper P. Det er du selv som legger platen i maskinen, det er du selv som innstallerer spillet, det er du selv som lager den kontoen, det er du selv som trykker inn kontoinformasjonen, det er du selv som starter spillet, det er du selv som starter den charen. Det er du selv som spiller det spillet. Eneste plassen Blizzard kommer inn på er at de lager spillet og vedlikeholder det.

 

Som sagt, skal jeg legge skylden på Bacardi hvis jeg blir avhengig av alkohol?

Lenke til kommentar

Dette er jo det samme som nesten alle kulturutrykk lider av, spesielt de som er unge. Synes for å være helt ærlig det ikke er så veldig mye å akke seg over. Spill er tillatt og det eneste man i praksis opplever er litt murring fra enkelte, og at folk ser ned på det som kulturfenomen. Ikke noe verre enn at endel nekter å være engang åpne for at folk kan bli mer aggresive av spill, selv om undersøkelser tyder på det er tilefellet, eller mange folks håning av feks opera som kulturform. Spill er i mine øyne hverken mer eller mindre utsatt for dette enn andre kulturformer. At de er politisk betonte spill er bare naturlig, all populærkultur gjenspeiler samfunnet de blir lagd i. Oppsummert: det er ikke noe spesielt med spillbransjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er jo det samme som nesten alle kulturutrykk lider av, spesielt de som er unge. Synes for å være helt ærlig det ikke er så veldig mye å akke seg over. Spill er tillatt og det eneste man i praksis opplever er litt murring fra enkelte, og at folk ser ned på det som kulturfenomen. Ikke noe verre enn at endel nekter å være engang åpne for at folk kan bli mer aggresive av spill, selv om undersøkelser tyder på det er tilefellet, eller mange folks håning av feks opera som kulturform. Spill er i mine øyne hverken mer eller mindre utsatt for dette enn andre kulturformer. At de er politisk betonte spill er bare naturlig, all populærkultur gjenspeiler samfunnet de blir lagd i. Oppsummert: det er ikke noe spesielt med spillbransjen.

 

AtW

Tja, selv om de fleste unge kulturformer har en tendens til å bli sett ned på, vil jeg si at det finnes en ekstra faktor som gjør holdningen til spill til noe mer spesielt. Nemlig at i motsetning til de andre kulturformene er spill ofte så grunnleggende misforstått. De som kritiserte rock&roll eller som kritiserer opera vet stort sett hva det handler om, men de liker det bare ikke eller kan hevde de er moralsk uenig og så videre og det må man regne med, men i motsetning til dette er det jo vanlig med spill at de som er negative aldri har spilt et, de har ikke opplevd det - men inntar en holdning mot noe de ikke vet hva er. Det er ikke det samme som motstanden mot de andre eksemplene ("alle" har hørt en rock&roll sang, "alle" har hørt/sett opera, men man må sette seg ned med et spill i mange timer/dager for å forstå hva det er). Så selv om de fleste ikke aktivt snakker ut mot spill innehar disse en merkelig kultur som egentlig ikke vet hva den er imot.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Dette er jo det samme som nesten alle kulturutrykk lider av, spesielt de som er unge. Synes for å være helt ærlig det ikke er så veldig mye å akke seg over. Spill er tillatt og det eneste man i praksis opplever er litt murring fra enkelte, og at folk ser ned på det som kulturfenomen. Ikke noe verre enn at endel nekter å være engang åpne for at folk kan bli mer aggresive av spill, selv om undersøkelser tyder på det er tilefellet, eller mange folks håning av feks opera som kulturform. Spill er i mine øyne hverken mer eller mindre utsatt for dette enn andre kulturformer. At de er politisk betonte spill er bare naturlig, all populærkultur gjenspeiler samfunnet de blir lagd i. Oppsummert: det er ikke noe spesielt med spillbransjen.

 

AtW

Tja, selv om de fleste unge kulturformer har en tendens til å bli sett ned på, vil jeg si at det finnes en ekstra faktor som gjør holdningen til spill til noe mer spesielt. Nemlig at i motsetning til de andre kulturformene er spill ofte så grunnleggende misforstått. De som kritiserte rock&roll eller som kritiserer opera vet stort sett hva det handler om, men de liker det bare ikke eller kan hevde de er moralsk uenig og så videre og det må man regne med, men i motsetning til dette er det jo vanlig med spill at de som er negative aldri har spilt et, de har ikke opplevd det - men inntar en holdning mot noe de ikke vet hva er. Det er ikke det samme som motstanden mot de andre eksemplene ("alle" har hørt en rock&roll sang, "alle" har hørt/sett opera, men man må sette seg ned med et spill i mange timer/dager for å forstå hva det er). Så selv om de fleste ikke aktivt snakker ut mot spill innehar disse en merkelig kultur som egentlig ikke vet hva den er imot.

 

Virkelig? Jeg ser ikke det for å være helt ærlig, like mange av de som ser ned på spill har nok like mye erfaering med spill som de som ser ned på feks opera har med opera. Svært mange har aldri sett en oepra i hele sitt liv, de trror de vet hvordan det er uten å ha sett en, men det er jo den samme kritikken som kommer mot de som ikke liker spill. Det finnes mange eksempler, ta tegneserier feks, de har også fått hard medfart oppigjennom årene, av diverse grupper med mer (og hovedsaklig) mindre innsikt i hva de kritiserer. Spill er relativt mainstream og akseptert, at spill er noe mer grunnleggende misforstått, elelr utsatt enn mye annet er jeg ikke enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dataspilling er et relativt nytt fenomen men det blir stadig vekk mer stuerent. Akkurat som Rock på 50-tallet som var forbundet med dårlig moral og kriminalitet. Blant den eldre generasjonen (50+)har nok dataspilling lavere anseelse enn hos de yngre.

 

Siden dataspilling er den nyeste formen for underholdning får den også mye negativ opmerksomhet og skylden for mye som er galt, uten at dette er riktig. Slik vil det fortsette til fenomenet er helt stuerent. Det samme har skjedd med andre former for underholdning som nå er tatt inn i varmen; tegneserier, film, rock, tv og video.

 

Mye av dette skyldes det som kalles moralske panikker som kort kan oppsummeres som at offentligheten/samfunnet ofatter et fenomen (tegneserier, film, rock, tv og video, spill) som en trussel mot den samfunnet og dets moral. Feks at spilling gjør en person voldelig eller avhengig.

 

Ellers kan jeg ikke se at spillbransjen er noe særlig mindre voksen enn andre bransjer. Vi har voldelige filmer og filmer som spiller på sex, akkurat som dataspill. Det er booth-babes i bilbransjen, uten at de blir opfattet som useriøse. Men bransjen sliter kanskje litt med image ettersom spilling fortsatt har et lite nerdestempel. Her hjelper det ikke med spillfigurer som har gigantiske kløfter og macho muskel-helter i spill.

 

edit: skrivefeil

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar

Hva som er sosialt akseptert bruk av tid er det samfunnet og media som "bestemmer", eller i det minste prøver å bestemme. TV er jo tydligvis sosialt akseptert og vi blir pepret med tv-kanaler og tv-program i alle aviser og ukeblader. Det er tydligvis slik vi skal bruke tiden vår. Sitte passivt foran boksen og motta informasjon/underholdning. Det er visstnok sosialt å se på TV også. Mange aviser har også dedikert store deler til sport - ja det er sport vi skal interessere oss for eller? Greit å praktisere det, det er jo tross alt bra for helsa, men å lese om det, å se det... ja på TV, er det bra? Er det ikke bare nok en ting å bruke tiden på da? Spill er bare enda en slik ting, bare jeg vil faktisk påstå det er 100 ganger mer sosialt enn å se på TV, samt at man faktisk er interaktiv og deltar i aktiviteten.

 

Spill er dessverre bektraktet som noe barnslig og noe som "barn driver på med", derfor denne vanvittige fokuseringen på skadevirkningene og alt det fæle dette gjør for barn. Men ser man på statistikker så vil man se at en stor del av spillerene er godt voksne menn og kvinner. Media har enda ikke forstått dette og liker å sverte denne bransjen hvis de kan. Det er heldigvis blitt litt bedre i det siste, hvor det ofte finnes en spillanmeldelse ved siden av film og musikkannmeldelsene.

 

Men som artikkelforfatteren nevner er det kanskje på tide at spill blir voksne. Selvkritikk bør bransjen ta. Selv er jeg sånn passe lei enda et FPS spill med kul grafikk og finere måter å sprenge ting i luften. Det er en overfokusering på skyting, og alt for lite fokus på intelligent problemløsning. Da blir man nesten en passiv tilskuer siden utfordingen i spillet ligger å plukke opp nok ammo så man ikke går tom der man holder fire-knappen nede og tømmer magasin etter magasin. Her er spillbransjen alt for amerikanisert - for krig er kult - krig og skyting og sprenge ting i luften!!! "Be what you can be" som amerikanske reklamer for militæret sier.

 

Så det er jo på høy tid med litt intelligent og voksen utfordring i spill. Enkelte har jo fokus på puzzles men ofte blir de veldig ensidige, og mangler den fine miksen som kan gjør en spiller involvert og føle seg til stede. Dessverre blir "voksent" spill alt for ofte assosiert med nakne kropper og ... ja blod. Man har liksom glemt at en god og meningsfull fortelling som prøver å ta opp viktige spørsmål i livet er god "underholdning" eller meningsfyllt å bruke tiden sin på. Her mener jeg bransjen har mye å ta igjen.

Lenke til kommentar
Men som artikkelforfatteren nevner er det kanskje på tide at spill blir voksne. Selvkritikk bør bransjen ta. Selv er jeg sånn passe lei enda et FPS spill med kul grafikk og finere måter å sprenge ting i luften. Det er en overfokusering på skyting, og alt for lite fokus på intelligent problemløsning. Da blir man nesten en passiv tilskuer siden utfordingen i spillet ligger å plukke opp nok ammo så man ikke går tom der man holder fire-knappen nede og tømmer magasin etter magasin. Her er spillbransjen alt for amerikanisert - for krig er kult - krig og skyting og sprenge ting i luften!!! "Be what you can be" som amerikanske reklamer for militæret sier.

 

Bytt "spill" ut med "film" i teksten over og den vil være like sann. Poenget er at "massene" ønsker denne lavpanna formen for underholdning. De ønsker ikke et spill man må tenke eller få utfordringer...Det er for pokker folk som elsker spill og jobber med det som ikke ønsker det heller! Det er irriterende, men sant. Jeg har spilt mindre og mindre nettopp fordi jeg ikke finner utfordringen lengre. Når jeg har "figured it out" tenker jeg: herregud...dette er jo så sinnsykt enkelt og gir meg. Noen spill greier å holde meg sittende noen uker, men det er max.

 

Har ikke tid til online spilling.

 

Så det er jo på høy tid med litt intelligent og voksen utfordring i spill. Enkelte har jo fokus på puzzles men ofte blir de veldig ensidige, og mangler den fine miksen som kan gjør en spiller involvert og føle seg til stede. Dessverre blir "voksent" spill alt for ofte assosiert med nakne kropper og ... ja blod. Man har liksom glemt at en god og meningsfull fortelling som prøver å ta opp viktige spørsmål i livet er god "underholdning" eller meningsfyllt å bruke tiden sin på. Her mener jeg bransjen har mye å ta igjen.

 

Enig. Har selv "drømt" om at slike spill skal komme. Mulighetene er 100 ganger flere enn på film ettersom man har interaktivitet i spill. Et moralsk valg vil dermed bli mye sterkere for en spiller, enn for en som ser en film. Han har SELV tatt valget. Ikke en person på skjermen.

Lenke til kommentar

Lavkultur blir finkultur over tid. For å illustrere:

 

Novels

"The free access which many young people have to romances, novels, and plays has poisoned the mind and corrupted the morals of many a promising youth; and prevented others from improving their minds in useful knowledge. Parents take care to feed their children with wholesome diet; and yet how unconcerned about the provision for the mind, whether they are furnished with salutary food, or with trash, chaff, or poison?"

- Reverend Enos Hitchcock, Memoirs of the Bloomsgrove Family, 1790

 

The Waltz

"The indecent foreign dance called the Waltz was introduced ... at the English Court on Friday last ... It is quite sufficient to cast one's eyes on the voluptuous intertwining of the limbs, and close compressure of the bodies ... to see that it is far indeed removed from the modest reserve which has hitherto been considered distinctive of English females. So long as this obscene display was confined to prostitutes and adulteresses, we did not think it deserving of notice; but now that it is ... forced on the respectable classes of society by the evil example of their superiors, we feel it a duty to warn every parent against exposing his daughter to so fatal a contagion."

- The Times of London, 1816

 

Movies

"This new form of entertainment has gone far to blast maidenhood ... Depraved adults with candies and pennies beguile children with the inevitable result. The Society has prosecuted many for leading girls astray through these picture shows, but GOD alone knows how many are leading dissolute lives begun at the 'moving pictures.'"

- The Annual Report of the New York Society for the Prevention of Cruelty to Children, 1909

 

The Telephone

"Does the telephone make men more active or more lazy? Does [it] break up home life and the old practice of visiting friends?"

- Survey conducted by the Knights of Columbus Adult Education Committee, San Francisco Bay Area, 1926

 

Comic Books

"Many adults think that the crimes described in comic books are so far removed from the child's life that for children they are merely something imaginative or fantastic. But we have found this to be a great error. Comic books and life are connected. A bank robbery is easily translated into the rifling of a candy store. Delinquencies formerly restricted to adults are increasingly committed by young people and children ... All child drug addicts, and all children drawn into the narcotics traffic as messengers, with whom we have had contact, were inveterate comic-book readers This kind of thing is not good mental nourishment for children!"

- Fredric Wertham, Seduction of the Innocent, 1954

 

Rock and Roll

"The effect of rock and roll on young people, is to turn them into devil worshippers; to stimulate self-expression through sex; to provoke lawlessness; impair nervous stability and destroy the sanctity of marriage. It is an evil influence on the youth of our country."

- Minister Albert Carter, 1956

 

Videogames

"The disturbing material in Grand Theft Auto and other games like it is stealing the innocence of our children and it's making the difficult job of being a parent even harder ... I believe that the ability of our children to access pornographic and outrageously violent material on video games rated for adults is spiraling out of control."

- US senator Hillary Rodham Clinton, 2005

 

 

(Kilde)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...