Gå til innhold

Noen kjappe spørsmål om Raid 5...


FCW

Anbefalte innlegg

Planlegger en filserver, akkurat nå virker det mest aktuellt med Freenas og en software Raid 5 løsning.

 

Har derfor noen spørsmål jeg ikke helt har funnet svar på:

 

- Hva er det minste antall disker man må ha?

- Bør diskene være like med tanke på størrelse?

- Kan man mikse IDE/SATA?

- Vil det redusere lese/skriveytelse i stor grad?

 

Takker for svar

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen... :p

http://www.acnc.com/04_01_05.html

 

trenger minst 3 disker

du kan mixe ide og sata

kan ha forskjellig størrelse på diskene, MEN du vil bare kunne benytte plassen som er lik den minste disken på alle diskene (altså, hvis du har en 10gig disk, og 2 500gig disker, så vil du bare kunne bruke 3x10gig)

Software raid er akkurat som billig hardware raid, så alt av arbeid til raid'et må gjøres av CPU'en din. Så det sprøs litt på hva slags cpu du skal ha i denne NAS'en.

Endret av jale
Lenke til kommentar

3 disker stemmer ja, de bør være like - du kan mikse og trikse i FreeNAS, men! FreeNAS suger noe så voldsomt at det er stygt hvis du har tenkt å bruke SMBF/Windows filesharing! Har prøvd det x antall ganger og det er svært vanskelig å få noe slags ytelse, og skal du kjøre raid5 trenger du også relativt kraftig hardware.

 

PS! Ikke tenk på å bruke noe annet enn Intel gigabit nic - det er omtrent det eneste gigabitkortet med noe slags ytelse i FreeNAS.

Lenke til kommentar

Best med tanke på hva?

 

HW raid slår vel software raid med tanke på ytelse, men går HW-kontrolleren din i stykker må du ha en lik kontroller, og håpe på at du kan flytte raid-arrayet over.

 

Men HW raid for 7 disker koster nok litt mer enn det sunsway kortet. Så på pris slår jo software-raid HW-raid lett.

Endret av jale
Lenke til kommentar

hei. slenger meg på denne diskusjonen. planlegger å få inn en backupboks med raid selv.

har sett litt på ferdigløsninger og nå ser jeg litt på kostandene for en selvbygd løsning.

 

Her har du en ferdiløsning importert:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...A:IT&ih=016

blir kostende 3100kr etter alle utgiftene (moms og frakt). Det er jo ikke akkurat en u-pris for å si det sånn. men de aller fleste ferdigløsningene jeg har lest om er ikke 100%perfekte. Jeg vet ikke om det jeg linker til er en god løsning. men den frister i alle fall på prisen.

 

Det jeg kunne ha tenkt meg er noe som er:

* enkelt...

* hotswapkabinett.. der man kan bare smekke inn en disk i raidet.

* billigst mulig

* ser greit ut

* billig i drift (lavt effektforbruk)

 

Er det noen her som har bygd sammen freenas med hotswap kabinett?

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Har ikke noe erfaring med Freenas, men har litt erfaring med software raid under linux og windows.

 

- Hva er det minste antall disker man må ha?

Som tidligere nevnt så trenger man minst 3 disker for å kunne kjøre raid5. Raid5 med 2 disker blir det samme som å kjøre Raid1 over 2 disker.

 

- Bør diskene være like med tanke på størrelse?

Ja, de bør, men de trenger ikke være det. Når du benytter software raid så lager du raid over partisjoner, og ikke hele disker. Du kan dermed mikse og ordne som du selv vil.

Ta et eksempel med 1 disk på 150gb og 2 på 300gb. Her kan du lage et raid5 som tar 150gb av alle diskene (og få 300gb). Den resterende plassen på 300gb diskene kan du legge i raid1 og få 150gb til. Da får du teoretisk 450gb med plass.

 

- Kan man mikse IDE/SATA?

Jepp. Men hver IDE-disk bør være på sin egen kabel for best ytelse.

 

- Vil det redusere lese/skriveytelse i stor grad?

Hmm. Når man kjører raid over forskjellige disker så vil alltid den tregeske disken sette begrensningene. Men trur ikke det vil bli så veldig ekstremt med mindre du skal kjøre raid over flere nye og en veldig gammel disk.

 

 

Og til slutt:

Det er en del personer som anbefaler hardware raid-kort. Alle billige hw raid-kort benytter driveren til raid-kalkuleringer (hybrid raid). Mao så blir effekten den samme som i software raid. Disse hybrid raid-kortene klarer heller ikke å opprette raid over partisjoner, slik software raid i linux og windows kan. I mine øyne så eksisterer det omtrent kun negative sider ved slike hybrid kort. Eneste fordelen jeg klarer å se er at windows kun kan installeres på hybrid eller hardware raid (linux kan kjøre fra software raid).

 

Om jeg skulle ta feil noen steder her så er det bare å komme med rettelser. :)

 

 

Edit til Svortevik:

Jeg ville skaffet en billig maskin, satt diskene i den, installert linux og kjørt software raid. Det krever ikke mye maskinvare og fungerer utmerket. Det er også veldig fleksibelt.

Endret av JVRG
Lenke til kommentar

Jeg har satt opp en pc jeg sikkert kommer til å gå for. Er da ett ganske bra oppsett i grunn til rundt 2000,- kr. Trenger ikke skjerm, tastatur osv da pcen blir stående på vaskerommet og fjernstyres.

 

Jeg kommer garantert til å gå for software raid, men blir nok å kjøre windows tenker jeg. Grunnen er at jeg kan windows relativt bra, og vil da enkelt kunne få på plass de programmer osv jeg ønsker(Med untak av raid 5 software som er nytt for meg).

 

Jeg har noen spørsmål her.

 

- Jeg kommer til og ha en egen disk som OS kjøres på, så blir alt av lagring kjørt i Raid 5. Men hva skjer om min OS disk ryker til? Er det da bare å legge inn software igjen etter å ha fått på plass ny disk og nytt os, så er raid 5 delen tilgjengelig igjen, eller må da alt bygge opp på nytt og mine data er tapte?

 

- Ved bruk av true image eller norton ghost, vil de kunne hente ut ett image fra ett raid 5 oppsett?

 

- Hvordan lages ett software raid? Programvare som trengs, eller er dette innebygget i windows xp\windows home server?

 

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar

Når du skriver til et Raid5 array kreves mye CPU kraft, en billig raid kontroller(eller softwareraid) har ikke egen prosessor. Dersom ikke prosessoren din klarer og levere nok kraft når du skriver til raid5 arrayet vil skriveytelsen gå ned, og pcen "lagger". Lese ytelsen har cirka samme lesehastighet som fra en vanlig singel disk og bruker ikke nevneverdig prosessorkraft.

Lenke til kommentar
Tenkte å bruke en billig C2D cpu, vil dette være bra nok til å kjøre 7 disker i Raid 5 via software?

-ALT- av CPUer fungerer.

Jeg har 15 disker fordelt over 2 raid og CPU-bruken er generelt veldig lav (på en P4 2.6), til tross for gjennomsnittlig 220MB/s lesing/skriving.

ikke for å lede diskusjonen i en helt annen retning, men raid er som kjent ingen backupløsning, men for å sikre harddiskenes driftssikkerhet.

hva synes du er en god backupløsning for data hjemme(data kan være jobbrelatert og viktig der også)?

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...