Gå til innhold

Scientologi-protest 15. mars - Fødselsdagsselskapet!


Anbefalte innlegg

Vi får visst ikke demonstrere utenfor kulten fordi det må skje på andre siden av veien og der er det byggearbeid (hvis jeg leste rett).

 

MEN:

 

Jeg har mottatt et rykte om at Scientologikirken i Oslo har reservert Eidsvollsplass så og si hele 15. mars. Vet ikke helt hva de skal, snakk om noen banner og slagord. Dette ryktet bør kanskje sjekkes opp av noen? Dette ville vært en vanlig strategi fra dem i så fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å mekker en oversatt PDF fil nå. Noen som ser ting jeg bør forrandre på?

 

Den vonde sannheten om Scientologi.

 

"En dag vil noen si 'Dette er ulovlig'. Før det skjer, må det være som vi bestemmer hva som er lovlig og ikke" - L. Ron Hubbard, skaperen av Scientologi

 

Hvorfor protestere mot Church of Scientology? Når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer, og South Park parodier. Så er virkeligheten at ’kirken’ er en grådig og farlig internasjonal bedrift. Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på denne informasjonen. Og at du selv undersøker og oppdager den mørke og vonde sannheten om Church of Scientology.

Bare søk på Google.com på hvilken som helst av disse sakene:

 

Operation Freakout

I 1969 skrev journalisten Paulette Cooper en bok som var kritisk til Church of Scientology. Etter den ble gitt ut, startet ’kirken’ med en plan som inkluderte sjikanering, falske bombetrusler og 19 saksmål – som nesten fikk Cooper i fengsel, finansielt ødela henne og nesten drev henne til selvmord.

 

Operation Snow White

På 70-tallet utførte Church of Scientology et massivt og kordinert angrep mot den amerikanske staten. De stjal og ødela dokumenter som ikke tok ’kirkens’ side. Over 5000 personer tok del i operasjonen som også inkluderte å infiltere de amerikanske skattemyndighetene. 11 av ’kirkens’ ledere ble dømt i retten, inkludert Hubbard sin kone.

 

Fair Game Policy

L. Ron Hubbard skrev i 1965 at alle kritikere av kirken var ”Fair Game”. Som betydde at de kunne bli frarøvet eiendom og påført hvilken som helst skade. Å utføre slike handlinger ville ikke føre til disiplin fra andre scientologer. ”De kan bli lurt, saksøkt, løyet til eller ødelagt”.

 

Lisa McPherson

Tidligere medlem av ’kirken’, som fikk dype psykologiske problemer etter en mindre bilulykke. Siden scientologi aktivt bekjemper psykologisk behandling, var hun i stedet plassert i isolasjon og døde sakte under kirkens pleie.

 

De 3 siste delene har mye om Kanada. Noen tanker om hvordan vi skal gjøre det for den norske versjonene?

Lenke til kommentar

Etpar kommentarer:

 

"Hvorfor protestere mot Church of Scientology? Når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer, og South Park parodier. Så er virkeligheten at ’kirken’ er en grådig og farlig internasjonal bedrift"

 

Synes dette er litt bedre :)

 

Hvorfor protestere mot Scientologikirken når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier?

Virkeligheten er at ’kirken’ er en internasjonal organisasjon drevet som et konsern på linje med ENRON. - Uten sammenligning forøvrig, ENRONs ledelse var ikke like grådig.

Vi ønsker å informere deg om dette, og at du selv undersøker og oppdager den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken.

 

Bytt også ut alle "Church of Scientology" til Scientologikirken. Vi bor i Norge ;)

 

Ikke Hubbard sin kone, men Hubbards kone.

 

Angående Norge kan sikkert Heldal Lund komme med etpar inspill...(nudge, nudge;))

Lenke til kommentar
Takk for at du oversatte den teksten til norsk, jeg skal få hengt opp noen plakater i Oslo Sentrum. Kanskje vi burde bare skrive til slutt et samlende argument om at det er en økonomisk organisasjon som utnytter sine medlemmer?

Jeg skal legge det inn i samme design som den Kanadisk versjonen, så hvis du venter litt til. Jeg kan også prøve å lage en alternativ versjon, som passer bedre å bli opphengt. Som nevner at en ny protest vil komme den 15-ene. Og har linker til hvor mer informasjon om protesten er å finne.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Her er mitt forslag, din oversettelse med mine forslag:

 

Den vonde sannheten om Scientologi.

 

"En dag vil noen si 'DETTE ER ULOVLIG'. Innen det skjer, sørg for at det er [scientologikirken] som bestemmer hva som er lovlig og ikke."

L. Ron Hubbard, grunnleggeren av Scientologikirken

 

Hvorfor protestere mot Scientologikirken? Når de fleste tenker Scientologi tenker de kun på Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier. Sannheten er at denne ’kirken’ er en grådig og farlig internasjonal organisasjon. Vi tilbyr deg denne informasjonen uten forpliktelse, og ber bare om at du selv undersøke og oppdage den vonde sannheten om Scientologikirken. Søk på disse sakene på Google.com:

 

OPERATION FREAKOUT

I 1969 skrev journalisten Paulette Cooper en bok som var kritisk til Scientologikirken. ’Kirken’ satt da i gang en detaljert plan som bl.a. inkluderte grov sjikanering, falske bombetrusler og 19 søksmål – som nesten fikk Cooper uskyldig i fengsel, finansielt ødela henne og nesten drev henne til selvmord.

 

OPERATION SNOW WHITE

På 70-tallet utførte Scientologikirken et massivt og kordinert angrep mot den amerikanske staten. De stjal og ødela dokumenter som var kritiske til Scientologikirken. Over 5 000 personer tok del i operasjonen som også inkluderte å infiltrere de amerikanske skattemyndighetene (IRS). 11 av ’kirkens’ ledere ble dømt i retten, inkludert Hubbard sin kone.

 

FAIR GAME POLICY

L. Ron Hubbard skrev i 1965 at alle kritikere av ”kirken” var ”Fair Game”. Dette betyr at de kan bli frastjålet eiendom og påført hvilken som helst skade. Å utføre slike handlinger mot en kritiker vil ikke føre til disiplin fra andre scientologer. ”De kan bli lurt, saksøkt, løyet til eller ødelagt”.

 

LISA MCPHERSON

En tidligere medlem av ’kirken’, som fikk psykologiske problemer etter en mindre bilulykke. Siden scientologi aktivt bekjemper psykologisk behandling, ble hun i stedet plassert i isolasjon og døde sakte under kirkens pleie.

 

DØMT FOR BEDRAGERI I NORGE

Tidligere medlem av kulten i Norge saksøkte kulten for bedrageri. Han nektet å inngå forlik og tok dem helt til Høyesterett. Magne Berge vant og kulten er domfelt også i Norge. Pengene scientologer gir til kulten går til å dekke millionsøksmål og advokater.

 

TAPT BARNDOM

Mange bryr seg ikke om slikt bedrageri fordi folk som ”er så dumme får skylde seg selv”. Det de glemmer er at de fleste fanges når de er som svakest og mangler nettverk for å komme ut. Mange barn mister også sin barndom i slike grupper. Hvis ingen av oss bryr seg og sier fra, hvem vil være der når noen vi har kjære blir bedratt?

 

I Norge er Scientologikirken ikke anerkjent som livssynsorganisasjon. Noe som kanskje skyldes at de for å bli det må oppgi korrekte medlemstall. I mange land får kulten og deres mange frontorganisasjoner derimot skattefritak som ”veldedig organisasjon”. Målet med dagens protest er å belyse dette, samt å gi de som er fanget i kulten et lys i enden av tunellen. Vi håper du blir med å informerer myndighetene – lokalt og globalt – om trusselen ved slike totalitære grupper.

Endret av spirous
Lenke til kommentar
Jeg skal legge det inn i samme design som den Kanadisk versjonen, så hvis du venter litt til. Jeg kan også prøve å lage en alternativ versjon, som passer bedre å bli opphengt. Som nevner at en ny protest vil komme den 15-ene. Og har linker til hvor mer informasjon om protesten er å finne.

Ok, jeg kommer til å sjekke denne tråden med jevne mellomrom. Er ikke helt sikker når det er best å klistre plakater i Oslo, de har en tendens til å forsvinne bak andre plakater. Noen som har noen meninger om dette? Jeg tror det blir best i begynnelsen av neste uke sånn mandag-tirsdag-ish.

Oh and btw, jeg kommer til å dekke området youngstorget til aker elva.

Lenke til kommentar
Hvorfor protestere mot Scientologikirken når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier?

Virkeligheten er at ’kirken’ er en internasjonal organisasjon drevet som et konsern på linje med ENRON. - Uten sammenligning forøvrig, ENRONs ledelse var ikke like grådig.

Vi ønsker å informere deg om dette, og at du selv undersøker og oppdager den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken.

Takk for forslaget. Men jeg vet ikke helt om vi bør begynne å sammenligne CoS med noe så trivelig som Enron. Jeg ser at du poengeterer forskjellen. Men tror ikke jeg ville ha forstått beskjeden klart nok. Jeg ville ha hengt meg opp i Enron sammenligningen for mye.

DØMT FOR BEDRAGERI I NORGE

Tidligere medlem av kulten i Norge saksøkte kulten for bedrageri. Han nektet å inngå forlik og tok dem helt til Høyesterett. Magne Berge vant og kulten er domfelt også i Norge. Pengene scientologer gir til kulten går til å dekke millionsøksmål og advokater.

 

TAPT BARNDOM

Mange bryr seg ikke om slikt bedrageri fordi folk som ”er så dumme får skylde seg selv”. Det de glemmer er at de fleste fanges når de er som svakest og mangler nettverk for å komme ut. Mange barn mister også sin barndom i slike grupper. Hvis ingen av oss bryr seg og sier fra, hvem vil være der når noen vi har kjære blir bedratt?

Husk på at man skal kunne google disse uttrykkene. Hvis vi forrandrer "Dømt for bedrageri i Norge" til "Magne Berge", så vil google funksjonen gjør sitt. Å søke på den nåværende tittelen fungerer dårlig der.

Finnes det noe lignende vi kan forrandre på om "Tapt barndom"? Det var et godt emne, men kanskje ikke i google sammenheng.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Hvorfor protestere mot Scientologikirken når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier?

Virkeligheten er at ’kirken’ er en internasjonal organisasjon drevet som et konsern på linje med ENRON. - Uten sammenligning forøvrig, ENRONs ledelse var ikke like grådig.

Vi ønsker å informere deg om dette, og at du selv undersøker og oppdager den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken.

Takk for forslaget. Men jeg vet ikke helt om vi bør begynne å sammenligne CoS med noe så trivelig som Enron. Jeg ser at du poengeterer forskjellen. Men tror ikke jeg ville ha forstått beskjeden klart nok. Jeg ville ha hengt meg opp i Enron sammenligningen for mye.

 

Hehe, jo, kan se det, men hovedpoenget var egentlig den første setningen:

Hvorfor protestere mot Scientologikirken når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier?

 

Mener dette blir bedre norsk. Å segmentere ut "når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier" og avslutte med punktum bak et utsagn som helt klart er formulert som et spørsmål gnager litt i mine øyne og pirkete grammatiske hjerne :p

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg ikke noe flink på slikt, så det høres bra ut. Hva med denne?

 

"Hvorfor protesterer vi mot Scientologikirken? Fordi scientologi består ikke bare av en sofahoppene Tom Cruise, og South Park parodier. Virkeligheten er at kirken er en grådig og farlig internasjonal bedrift, maskert som en religion. Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på denne informasjonen. Spør oss gjerne hvis du lurer på noe. Vi oppfordrer deg også til å undersøke videre inn i den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken"

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Mye bedre. Her poengterer du ditt eget spørsmål med noe som folk mest sannsynlig sjelden tenker på. Akkurat den effekten som er ønskelig vil jeg tro :thumbup:

Retta litt, er jo pedant :p

Skrev om en smule også, poenget er jo der uansett, men skitt au, når jeg først var i gang.

Ypperlig engasjement du viser forresten :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor protesterer vi mot Scientologikirken? Fordi scientologi ikke bare består av en sofahoppende Tom Cruise og South Park parodier. Virkeligheten er at kirken er en grådig og farlig internasjonal bedrift, maskert som en religion. Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på informasjonen rundt dette. Spør oss gjerne hvis du lurer på noe.

Vi oppfordrer deg til å lære mer om og bli klar over den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken.

Lenke til kommentar

Sounds good.

 

Ypperlig engasjement du viser forresten :)

En nærmest magisk verdensomspennende protest. Med tusenvis av folk, mot en religion, eller sider av religionen (Mine personlige meninger er litt mer ekstreme enn den typiske Anonymous). Har ventet på noe slikt hele livet mitt. 2/10 var en av de mest fantastiske dagene ever, satt limt til PC-skjermen i 12 timer mens jeg fulgte med på utviklingen. Håper 3/15 blir like spennende.

Lenke til kommentar

Er ikke god til å nekte folk ting, så om noen har noe imote at jeg sa det var greit at de enten tar over plassen fra 13:00-13:45 (og vi står på siden) eller at vi starter etter klokka to. Om du synes det høres forferdelig ut så pm meg så kan du ringe og si nei om du vil.

Lenke til kommentar
Hvorfor protesterer vi mot Scientologikirken? Fordi scientologi ikke bare består av en sofahoppende Tom Cruise og South Park parodier. Virkeligheten er at kirken er en grådig og farlig internasjonal bedrift, maskert som en religion. Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på informasjonen rundt dette. Spør oss gjerne hvis du lurer på noe.

Vi oppfordrer deg til å lære mer om og bli klar over den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken.

Jeg tror den har godt av et par mindre rettinger:

 

Først et par mindre, kosmetiske feil:

* South Park parodier -> "South Park"-parodier

* Jeg tror ikke det er nødvendig med kommaet etter "bedrift"

 

Så tror jeg den tredje siste setningen har godt av en makeover. Det er ikke informasjonen vi ønsker å gjøre folk oppmerksomme på, men problemet. Informasjonen er middelet, så jeg tror den setningen med fordel kan omformuleres til "Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på dette." Enkelt og greit.

 

Det å lære mer om og å bli klar over er nesten det samme, så det er kanskje greit å korte ned på den setningen også: "Vi oppfordrer deg til å lære mer om den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken."

 

Jeg ønsker ikke å gjøre dette om til en språktråd, og om folk er uenige er det bare å rope ut, men jo mer presist budskapet er, jo flere kommer til å lese det.

 

Jeg kan dessverre ikke være med på bursdagsfeiringen, men jeg ønsker dere alle lykke til.

Lenke til kommentar

En skal aldri se negative på det å bli rettet på så lenge det er konstruktivt :)

 

Et kort og informativt budskap med en smule sjokkfaktor er det som sitter. Det kan ikke være rom for tolkninger i formuleringene, men nå er det nattings, ikke rett tid for å komme med noe konstruktivt, hehe :D

 

@ LunarPoet

Håper den 15. blir en luggum dag for anon og en solid nedtur for Co$, du har tydeligvis en hønsegård eller to å plukke med dem :)

Lenke til kommentar
Så tror jeg den tredje siste setningen har godt av en makeover. Det er ikke informasjonen vi ønsker å gjøre folk oppmerksomme på, men problemet. Informasjonen er middelet, så jeg tror den setningen med fordel kan omformuleres til "Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på dette." Enkelt og greit.

Men det som nevnes i flyeren, er ikke det eneste vi vil gjøre folk oppmerksom på. Det er bare noen dråper i havet.

Lenke til kommentar
Hvorfor protestere mot Scientologikirken når de fleste tror Scientologi består av Tom Cruise som hopper på sofaer og South Park parodier?

Virkeligheten er at ’kirken’ er en internasjonal organisasjon drevet som et konsern på linje med ENRON. - Uten sammenligning forøvrig, ENRONs ledelse var ikke like grådig.

Vi ønsker å informere deg om dette, og at du selv undersøker og oppdager den mørke og vonde sannheten om Scientologikirken.

Takk for forslaget. Men jeg vet ikke helt om vi bør begynne å sammenligne CoS med noe så trivelig som Enron. Jeg ser at du poengeterer forskjellen. Men tror ikke jeg ville ha forstått beskjeden klart nok. Jeg ville ha hengt meg opp i Enron sammenligningen for mye.

DØMT FOR BEDRAGERI I NORGE

Tidligere medlem av kulten i Norge saksøkte kulten for bedrageri. Han nektet å inngå forlik og tok dem helt til Høyesterett. Magne Berge vant og kulten er domfelt også i Norge. Pengene scientologer gir til kulten går til å dekke millionsøksmål og advokater.

 

TAPT BARNDOM

Mange bryr seg ikke om slikt bedrageri fordi folk som ”er så dumme får skylde seg selv”. Det de glemmer er at de fleste fanges når de er som svakest og mangler nettverk for å komme ut. Mange barn mister også sin barndom i slike grupper. Hvis ingen av oss bryr seg og sier fra, hvem vil være der når noen vi har kjære blir bedratt?

Husk på at man skal kunne google disse uttrykkene. Hvis vi forrandrer "Dømt for bedrageri i Norge" til "Magne Berge", så vil google funksjonen gjør sitt. Å søke på den nåværende tittelen fungerer dårlig der.

Finnes det noe lignende vi kan forrandre på om "Tapt barndom"? Det var et godt emne, men kanskje ikke i google sammenheng.

 

Enig. Magne Berge på første ("MAGNE BERGE OG SCIENTOLOGIEN" gir bra treff). På andre bør det kanskje holdes til engelsk, dette gir bra trefff på Google: "SCIENTOLOGY CHILD ABUSE"?

 

Setter du den likt som den andre, 2 stk A5 per side i PDF? Jeg kan muligens hjelpe til med det hvis problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...