Gå til innhold

skal kjøpe Intel spillemaskin. passer delene i sammen


Anbefalte innlegg

Hei .skal kjøpe ny maskin ,hardware Budsjett ca 13000.

 

Skal mest spille men og noe redigering av video og bilder, har satt sammen følgende handlevogn.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65270

 

Er lit usikker på dette minnet .Er dette greit og bruke når en skal overklokke en intel 8400 med 8Gb minne i Abit IX38 QuadGT hovedkort?( vista 64 )

Vilken vifte er og anbefale for true kjøleren?

Er det forøvrig noen andre komponenter her som kunne vert mer optimalt valgt?

 

Takker for alle svar :)

 

el-corazon

Endret av el-corazon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan heisann80 ,

 

500x9@4500 MHz.betyr det at det er høy nok Mhz? vet ikke helt hva de 4500Mhz er ? er det hvor høy klokk jeg i teorien kan få på e8400 med dette minnet?

Skal sjekke det med kabinettet , har forstått det slik at den øverste hd.brønnen kan fjernes for bedre plass :D skal sjekke dette ut.

 

el-corazon

Lenke til kommentar

ser bra ut det der. har 3870x2 skjermkort selv, og det er utrolig bra. gir meg 14700 poeng i 3dmark06, vil nok gi deg veldig mye mer hvis du klarer å overklokke cpu over 4ghz.

skjermkortet er stort, bare så du er klar over det.

og det vil ha en 6pin pciexpress-kontakt i tillegg til en 8pin (2 stk av de som heter P4)

Lenke til kommentar

Schyte S-Flex er en god vifte.

 

Tenkte bare jeg skulle si jeg har Abit IX38 QuadGT og 8 GiB PC2-8000.

Mulig jeg har vært uheldig, men jeg har ikke sjanse overhodet på å få kjørt 500 FSB. Maskinen poster men får feilmelding om at den ikke kan laste OS-filer. Har prøvd i flere dager, både med og uten økt spenning på chipset osv. Har demontert, renset, påført ny termisk pasta, og montert Noctua-kjøleren tre ganger med samme resultat.

Jeg har E8500. dessverre har jeg ikke noe annet minne å få testet med akkurat nå.

 

490 Starter men krasjer etter at Windows er lastet, tror jeg må ned på 460-470 før det blir stabilt.

 

Kan være jeg hadde greid høyere FSB dersom jeg hadde satt en vifte eller to til å blåse på chipset.

 

Det kan være du kommer lenger enn meg, men ikke forvent gull og grønnne skoger av FSB-hastighet.

 

Kjører 423x9,5=4020 MHz

Kjører FSB:Minne 1:1,2 som gir 1015 MHz

 

Greier kjøre 4270 MHz om jeg øker Vcore til 1.46 men da blir det mye varmere og da mener jeg mye, spesielt etter 30 minutter med OCCT. i alle fall 10 grader forskjell i forhold til 1.35 og ca 4Ghz.

 

Som sagt kan det hende jeg har vært uheldig men om jeg skulle ha hatt 8 GiB i dette kortet igjen, hadde jeg nok kjøpt E8600 som får multiplikator 10. Da kan man med enkelthet sette 400x10 = 4GHz og FSB:Minne 1:1,25 som gir 1000 MHz Evt sette minnet til 1,2 og øke FSB.

 

Skulle ønske jeg hadde et ekstra hovedkort feks P35-basert og ekstra minne feks 2x1GiB PC2-9600 eller 8500 2x1 GiB så jeg kunne teste prosessoren i et annet hovedkort med ulikt minneoppsett og i IX38 QuadGT med ulikt minneoppsett.

 

Tilgjengelige dividere er: FSB:Minne

1:1

1:1,2

1:1,25

1:1,50

1:2

 

X38-chips er ikke like, så kanskje jeg har vært "uheldig" med min. Abit garanterer til og med 1600.

 

For all del, kanskje du greier 500x9, bare ikke ta det som garantert. Da kan du bli skuffet. Jeg ble litt skuffet over at jeg ikke greide 500 FSB, men er likevel meget fornøyd med oppsettet. Oppleves som behagelig å ha en PC på 4GHz med 8 GiB minne.

 

Skulle gjerne hatt 500 FSB, men jeg har igrunnen sagt meg ferdig med prøving og feiling da jeg har oppnådd målet om 4GHz stabilt. Det er tross alt ganske tidkrevende å tweake systemet ytterligere for noen få prosent ekstra ytelse.

 

Jeg vil anbefale deg å skaffe en prosessor som har høy multiplikator slik at du slipper å være avhengig av så høy FSB for å komme over 4 GHz. Det koster noen hundrelapper mer enn E8400, men kan være verd det i praksis. Jeg er spent på hva prisen blir for E8600.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at du må vente til E8600, men den vil ikke være et dårlig kjøp så lenge den kommer i salg for <=2500 kr. Om du kjøper E8400 kan være du heldig å få til 500 FSB og det er nok gode sjanser for 9*450=4050 MHz, men da må du kjøre minnet på 900 MHz. 9*400 vil gi 3.6 GHz på prosessoren og 1000 MHz på minnet med divider 1,25. 9*425 vil gi omtrent 3.83 GHz og 1020 på minnet. For å få tall for E8500 ganger du bare med 9.5 isteden for 9.

 

Et system nermerer 400 FSB vil gi mer stabilitet og lavere varmeutvikling enn et nermere 500 da 500 er ganske høy overclock av FSB.

 

Jeg har omtrent likt oppsett som det du har tenkt å kjøpe så det er bare å spørre dersom det er noe du lurer på.

 

Nå vet ikke jeg hvor lenge det kan ta før E8600 kommer på markedet og om du har tenkt å kjøpe nå så bør du ikke vente på den. Men som sagt den ville være optimal for en 4GHz clock for man setter FSB til 400 og minnedivider til 1,25 for å få 10*400=4GHz og 1000 MHz på minne. Så er det bare å stabilitetsteste maskinen og finne laveste Vcore(driftspenning) som prosessoren vil kjøre 4GHz på.

 

Gjentar meg selv nå men har E8500 på 423*9,5=4020 MHz og 1015 MHz på minne. OM jeg hadde E8400 ville jeg mest sansynlig kjørt 450*9=4050 MHz og 900 MHz på minnet imed at jeg ikke greide 500 FSB.

 

E8400 gir nok mest for pengene imed at den er så rimelig. 13-1400 kr, men E8500 er ikke så mye dyrere. E8600 er det mest optimale for 4GHz clock da man får en forholdsvis lav FSB.

Du får vurdere dette selv. Personlig vil jeg si at E8600 blir et knakende godt kjøp selv om den blir 1000 kr dyrere enn E8400. Stabiliteten i maskinen er jo avgjørende for helhetsinntrykket av maskinen. Hjelper lite å spare 500-1000 kr om maskinen blir ustabil pga høy FSB. Tror SHG får inn noen E8500 for mellom 1900-2000 kr om kort tid.

 

Det er sikkert personer som vil kjøre 500 FSB i flere år uten et eneste problem, men det er ingen garanti for å greie det. Ganske mye over spec da prosessorene normalt er 333 FSB og så ganget med 4. 333*9 blir jo 3Ghz som er standard hastighet på E8400.

 

Jeg har lest flere reviews av hovedkort fer de greier feks 504 FSB men det betyr jo ikke at maskinen er superstabil over tid selv om man fikk det til å virke og at det passet en 30 minutters stabilitetstest. Hva om maskinen belastes annerledes i andre program, hva om romtemperaturen svinger med noen grader pga matlaging eller annet, hva når sommeren kommer?

 

Det er "mange" på forum som har greid høy FSB, men det betyr ikke at det er alle. I praksis trenger det ikke være mer enn 10% derfor er det tryggest å kjøpe en prosessor som har høy multiplikator dersom man stiller det som krav å nå 4GHz. Dersom økonomien kun tillater kjøp av E8400 så er det bare å gå for denne. Du blir nok ikke skuffet uansett hvilken av de tre Wolfdale-prosessorene du kjøper. Men tenk på forhånd hvilken multiplikator og resultater det innebærer og om du blir fornøyd med worst case og kjøp prosessoren deretter.

 

Dette er bare min personlig mening men jeg synes at feks 1000 kr mer for E8600 i forhold til E8400 er vitterlig lite om man kan unngå knoting og eventuelle problemer. Spesielt da om man må bruke flere dager på tweaks. Jeg brukte 3-4 kvelder på å finne stabilitet på ulike FSB og spenninger med min E8500. Mest fordi det tar 30 min å teste stabilitet og at den kanskje tryner etter 25 min slik at man må ut i BIOS og prøve helt fra scratch med andre innstillinger. Med E8600 kunne jeg bare ha satt 400 FSB, kjørt opp med 4GHz, hatt minnet på stockspeed 1GHz og brukt 2 timer på å finne best lavest stabile prosessorspenning.

Nå liker jeg å pusle med hardware, men det er likevel mye jeg kunne ha gjort de 4 kveldene.

Man får sikkert like mye ut av en E8400 og man sparer penger, men det er alltids et kompromiss ved å ta en rimeligere løsning. 9 vs 10 muliplikator utgjør 400 MHz på 400 FSB. Husk FSB ganges med 4 så det er 1600 vs 2000 om man kjører 400 mot 500. Abit garanterer 1600 for dette hovedkortet.

Lenke til kommentar

Nå klarer da de fleste P35/X38 hovedkort rimelig høy fsb. 450 burde gå greit og da har du over 4GHz på E8400.

 

Kanskje noen gidder å regne ut hvor høy hastighet en må ha på en E8500 og E8600 for at pris/ytelse skal være den samme som en E8400 på 4GHz.

 

Kan ikke se at en kan forsvare den ekstra prisen ut fra 0,5 og 1 i høyere multiplier. Pris/ytelse lider i alle fall enormt!

 

Det er et stykke mellom 1500 og 2000 kroner.

 

Men om en har pengene så skader det da ikke. Når en beveger seg i prisklassen 2500 kroner+ så ville jeg sett på quad.

Lenke til kommentar

Du får lik ytelse men du slipper så høy FSB.

 

Med disker, raidoppsett og kabinett koster maskinen min ca 20k. Da er 500-1000 kr er vitterlig lite. Jeg kjører maskinen 24/7. Om jeg får en krasj i løpet av et år pga ustabilitet er det første som ryker humøret og deretter vil jeg få en trang til å bytte hardware inntil det blir stabilt. Jeg skal love det koster mer enn 500 kr.

 

Jeg er enig i at E8400 gir mer for pengene, spesielt hvis man har et budsjettsystem til 5-6000 og kanskje ikke skal overklokke. 500-1000 kr er likevel ikke mye å betale for å få høyere multiplikator.

 

Samme om du leser reviews og gjør research i ukevis og kjøper hardware som andre har vært heldige med så har du fremdeles ingen 100% garanti for at komponentene vil klokke som planlagt eller at du vil oppnå ønsket FSB.

 

Hvis man skal kjøre stock så er det helt bortkastet å kjøpe større enn E8400, hvis man skal overklokke og samtidig ønsker lavest mulig FSB er det ikke bortkastet. Det er snakk om 500-1000 kr. Ikke å punge ut med 7k for en extremeprosessor. Det er litt mye cash for å slippe multiplikatorlås.

 

EDIT: Både reviews og forumtråder sier at hovedkortet mitt skal greie 500 FSB og at prosessoren gjerne skal takle 550+. Jeg greide ikke dette i praksis. Jeg greide 485 men chipset ble så varmt at jeg ikke finner det forsvarlig. Selv på 475 og 471 var det problemer. Jeg har prøv alle mulige instillinger, remontert kjølingen flere ganger, økt spenning på chipsett. Prøvd alle prosessorspenninger fra 1.2-1.51 V. Nå kan det være at det hadde stilt seg annerledes om jeg hadde andre minnebrikker men nå ønsket jeg for en gangs skyld å kjøre maks ut på minnemengde.

 

Jeg har ikke sagt at han må kjøpe større enn E8400, jeg har bare delt mine erfaringer da jeg har samme hovedkort og tilsvarende minne til det han har tenkt å kjøpe. Det var en som skrev at det var bare å sette 9x500 og gogo, men det er ikke noe sikkert det går på dette oppsettet og da ønsket jeg bare å dele mine erfaringer slik at el-corazon vet hva han har i vente så unngår han å bli skuffet.

 

Nå koster oppsettet hans omtrent 14 000 og da tror jeg egentlig ikke han bryr seg så mye om det blir 500-1000 kr dyrere så lenge sluttresultatet blir bra.

 

Jeg snakker ikke om å få høyere ytelse på E8500/E8600 eller samme ytelse per krone, jeg snakker om å slippe å presse FSB mer enn nødvendig pga varme og stabilitet.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Nei det er SATA 300. E-SATA er eksterne SATA. Du skal ha vanlig SATA 300 til harddisker.

 

Disker på 500GB er forholdsvis rimelig nå. Hva med å kjøpe 1 500-GB-disk til OS og 2 500-GB-disker til lagring som du setter opp i RAID 1 som er speiling, "sikker lagring". Da kan du legge de viktigste filene på RAID-speilet og slippe å tape de pga eventuell diskkrasj. Bare et forslag altså. Blir vel ca 3*700 kr for 3 disker på 500 GB. Nå ryker ikke disker så ofte, men det føles tryggere å ha de viktigste filene på et RAID-speil. Nå har ikke jeg mistet en disk siden 1996, men det var ufattelig kjedelig og jeg hadde ikke råd til å få gjenoprettet data fra disken den gangen.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

vista er da ikke så ille så lenge man har en brukbar pc... har aldri hatt noe problemer med vista, og etter at jeg putta inn 4gb ram har den oppført seg som en drøm.

Er du student kan du høre med IT om du kan få tilgang til MSDN, der ligger Vista Business og XP pro som du kan laste ned og få gyldig lisens til. Eneste du ikke får tilgang på er visst gratis telefonsupport fra MS. Jeg har mine lisenser derfra

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...