LuckyLux Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Hei, monopod er absolutt kjekt å ha. Bruker den mye på tur marka, til paning, på konserter etc. I tillegg er det også en god løsning med en blitz på monopod (tips her) -Kan anbefale et "tilt head" hode (234 eller 234RC) fra Manfrotto, gir mulighet for lett å veksle mellom horisontal og vertikalt format. Kulehode er etter min mening upraktisk og unødvendig dyrt for monopod bruk. -En ting ifht valg av monopod: jo flere ledd den har,jo mer ustabil. -Den rimligste varianten er jo kanskje et JIF skaft som man monterer et kamerafeste på ! -Får du ikke 'podden i baggen, så fest med en stropp uttapå. L
tomsi42 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 -Kan anbefale et "tilt head" hode (234 eller 234RC) fra Manfrotto, gir mulighet for lett å veksle mellom horisontal og vertikalt format. Kulehode er etter min mening upraktisk og unødvendig dyrt for monopod bruk. Den der er ikke dum. Tror deg når du sier at den fungerer bedre enn kulehode. Tom
Simen1 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Når du legger igjen stativet hjemme for å spare vekt og plass så må vel noe av hovedhensikten være å finne støtte for kameraet som ikke veier all verden eller tar noe særlig plass. Da kan du bruke følgende tilnærmede gratise og tilnærmet vektløse triks. Det du trenger er: - En maskinskrue som passer til kamerafestet - En passe solid hyssing som er ca 2 meter lang - En flat tingest med hull i, f.eks en femkrone 1. Knyt den ene enden av hyssingen godt fast i skruen og påfør gjerne litt lim så den holder seg veldig godt. 2. Knyt den andre enden av hyssingen godt fast i femkroningen og påfør gjerne litt lim så den holder seg veldig godt. Voila. Der er "stativet" ferdig. Måten man bruker det på er ved å skru skruen fast i kameraet og slenge femkroningen på bakken. Så trår man på femkroningen og drar i kameraet sånn at hyssingen strammer. Nå er kameraet betydelig mer stabilt enn om det var håndholdt helt fritt. PS. Første gang du gjør det lønner det seg å justere lengden på hyssingen.
Simon Aldra Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Er det så dyrt da? For dyrt for meg. En fattig faen fra landet, som min far pleier å si. Men fra eple til revolver, det handler bare om prioriteringer. Nå sparer jeg til E-3, og da kommer hver krone godt med. Det kan forholde seg helt annerledes for andre.
andreash Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Her er et bilde jeg har tatt med monopod. Legg merke til at når motivet flytter på seg, så hjelper ikke monopod (ei heller IS/VR). JB & The Delta Dukes 1/13s, f/2.8, 50mm, ISO 800 Tom Edit: La inn bildet Kanskje greit å legge til at lukkertiden du har brukt ikke er rask nok for å fryse en bevegelse? Bør ha en relativ raskeren lukkertid for å gjøre det. Andreas -Kan anbefale et "tilt head" hode (234 eller 234RC) fra Manfrotto, gir mulighet for lett å veksle mellom horisontal og vertikalt format. Kulehode er etter min mening upraktisk og unødvendig dyrt for monopod bruk. Den der er ikke dum. Tror deg når du sier at den fungerer bedre enn kulehode. Tom Jeg bruker et slikt tilthode på min monopod. Andreas
tomsi42 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Kanskje greit å legge til at lukkertiden du har brukt ikke er rask nok for å fryse en bevegelse? Bør ha en relativ raskeren lukkertid for å gjøre det. Andreas Du har et poeng der. Men det er gjerne det som er problemet med å fotgrafere på små intime konserter; det er veldig lite lys. Et mer lyssterkt objektiv vil hjelpe noe, men på bekostning av dybdeskarphet. Andre alternativet er å øke ISO; men da blir det mer støy. Tom
Aetius Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg ga madamen en slik monopod til jul, og nå vil jeg ha en slik selv.
onslow123 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Om budsjettet er lite så lag en da vel: Kjøp et kosteskaft og en maskinskrue av riktig dim (1/4"). Bor et hull i toppen av kosteskaftet. Kapp at hodet på skruen. Lim skruen fast i hullet med araldit el.l. Volia! Monopod til under 50 kroner.
Simen1 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Husk at jo flere ledd stativet har jo mer vinglete blir det som regel. Et kosteskaft kan med andre ord bli mer stabil enn teleskop-versjonene.
Kurt Grusom Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 Jeg ga madamen en slik monopod til jul, og nå vil jeg ha en slik selv. Den så genial ut, rett og slett..
Aetius Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Ser ut til at linken hos Fv ikke funker, men det er altså denne her: http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=73460
froggyler Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg ga madamen en slik monopod til jul, og nå vil jeg ha en slik selv. Den så genial ut, rett og slett.. Løsningen blir dessverre ikke genial før man har egnet hode og hurtigfeste system. Min erfaring er at mangedelte (3-4) monopoder blir for plundrete i trange lokaler samt at feste med skrue rett i kamerahuset ikke er særlig raskt når man ønsker å frigøre kameraet for frihåndsbruk. Her er en link til en tidligere diskusjon med endel nyttige tips: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1&s=akam.no
Aetius Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Madamen har kjøpt et lite kulehode som hun bruker på toppen. Fungerer gull det.
Spiffster Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 (endret) Etter å ha lest en artikkel i Digital Photo SLR så har jeg fått mer sansen for stativer som har det tykkeste leddet av teleskopet nederst. Dvs oppned i forhold til de fleste stativer. Den store fordelen er at skitten på stativbeinene ikke blir dratt inn i teleskopleddene når stativet legges sammen(som det blir ved et "standard" stativ). Spesielt ved fotografering i naturen er dette veldig kjekt. Bare å kjøre det ned i vann, jord, snø osv uten at det har noen betydning. BENBO har en monopod inkl tilthode. Koster 350,- hos fotoimport.no Endret 12. februar 2008 av Spiffster
Kurt Grusom Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Skrevet 12. februar 2008 Tenkte faktisk på akkurat det i går kveld, sprøtt sammentreff :S
Autoxave Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Gir monopod like stor gevinst som VR/IS ved rel lang lukkettid?
SebRamsland Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Gir monopod like stor gevinst som VR/IS ved rel lang lukkettid? Ja, det vil jeg kunne påstå. Men på en annen side har jo de beste objektivene (i hvert fall på Canons side - Nikon kjenner jeg ikke til) mulighet for å endre IS modus også (IS Mode 2), slik at de er optimisert til stabilisering når man panorerer kameraet ved bruk av monopod/stativ også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå