Gå til innhold

Celeron 500... kan den kjøre Windows XP


tokr

Anbefalte innlegg

Har tenkt og kjøpe en brukt bærbar med en 500mhz Celeron og 192MB ram... kommer Windows XP til å flyte brukbart på denne... Jeg har ikke tenkt til og bruke den til særlig annet enn office og internett?

 

Kjørte winxp på en p3 550 en stund... det gikk greit... er en celeron 500 mye værre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter og kjører WinXP på en toshiba laptop med p3-500 og 128mb ram.

Hvis du disabler alt visuelt mikkmakk i xp så er det ingen problem å kjøre det glatt og flytende.

 

Har kjørt XP en stunnd, for så bytte til 2k, byttet tilbake til XP igjen. Kan ikke si at det er så stor forskjell, rent ytelsesmessig.

 

(men så har du de som mener at 512MB ram er et minimum for å kjøre XP)

Lenke til kommentar

Jeg kjører XP på en P3 1GHz laptop med 128 MB RAM og synes det går litt for tregt. CPU'n er nok mer enn god nok, men 128MB ram er litt i minste laget synes jeg.

 

Ser at så fort jeg har startet windows er de 128MB'ene long gone. Så det blir mye hdswapping og lange loading tider ..

 

.. Dette er jo en smaksak og XP'n fungerer jo forsåvidt, men jeg er ikke særlig glad i at harddisken jobber som en gal i 10 sek, maskinen nærmest låser seg og viftene fyrer opp i 100% bare fordi jeg startet internet explorer ;)

Lenke til kommentar

..skriver litt til jeg, med fare for å repetere meg sjøl.

disblaer du unødvendige servicer og grafikk-"smush-i-vushi" tull i xp, så får du et veldig lavt minne forbruk.

Når jeg kjører winxp med pccillin2002, openoffice quickstart, ati ctrl panel og logitech mouse ctrl panel i bakgrunnen så har jeg en mem-usage på 104 MB :D

Lenke til kommentar
om det vil gå? Ja

vil det gå pent og hakke fritt? NEI!

anbefaler jeg deg å legge XP inn? Nei, av den enkle grunnen at det vil være sinnsvakt tregt

 

og celeron er MYE værre enn en p3... spesielt på bærbare pc'er

Den stasjonære er jo ganske identisk i ytelse, er den ikke?

den celeronen jeg har på min bærbare er nå total stekt og hele maskien er så treg at det tar 2-3min å logge inn!
Lenke til kommentar

Her var det mye rare svar.

 

Det er lite RAM til å kjøre Windows XP / Windows 2000 på. Husk at på en bærbar så er harddisken skikkelig treig. All swapping går mye treigere enn det gjør på en tilsvarende stasjonær. Putt inn litt ekstra RAM så du har f.eks. 384MB så går det ganske bra. Lite swapping, men det vil fortsatt ta litt tid å starte det opp.

 

PS!

Windows XP blir levert med masse maskiner med 128MB RAM, så det funker jo.

 

Jeg har masse RAM i alt av PC'er for å slippe swapping. Swap-fila kan slåes helt av uten at du får problemer hvis du har nok RAM (512MB eller helst enda mer.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...