Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innreise til USA (Med rulleblad)


Cant-A

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For noen år tilbake ble jeg dømt for noen saker som følge av en noe utagerende livsstil.

Vold, hindret off. tjenestemann og ordensforstyrrelse. Dommen lød på 60 dager hvorav 30 av de var betinget med en prøvetid på 2 år.

Etter dette fikk jeg enda en bot for å ha hindret offentlig tjenestemann.

Hadde da 1 sak fra tidligere for det samme, som også førte til bot.

 

Året etter jeg fikk dommen og den siste boten, var jeg på USA-tur.

Jeg forstod da skjema CBP I-94W punkt B som at man måtte ha fått en straff på 5 år eller mer for å svare YES.

Altså at rettskraftig dom lød på 5 år eller mer.

 

Forstår det nå som at det er strafferammen som må være på fem år eller mer, og ikke dommen?

 

Punkt B på skjemaet:

"Have you ever been arrested or convicter for an offence or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offences for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"

 

Uansett, jeg svarte NO på dette, og alle andre punkter.

Jeg kom inn, og fikk ingen problemer ved ankomst i Minneapolis.

 

Før jeg reiste måtte jeg kjøpe pass. Fikk da et av den elektroniske typen. Spurte på mitt lokale politikontoret om jeg måtte ha visum for å reise til USA. Jeg snakket da med en av de som fikk meg dømt. Hun sa at det holdt med dette passet så lenge jeg fikk det, og at det da ikke var noe problem. Sa hun dette pga. av at det jeg er dømt for har en strafferamme på under 5 år, kanskje?

 

Lurer nå på om jeg bare hadde flaks når jeg kom inn i USA den gangen?

 

Jeg spør om dette fordi jeg vurderer å dra tilbake til USA, og vil ikke risikere å bli sendt i retur med samme fly som jeg kom dit med. For det første er det veldig lite lønnsomt; for det andre forferdelig kjedelig å sitte på fly i et halvt døgn hver vei.

 

Er det noen foreldelse på slikt? Altså at etter et visst antall år, så slettes det?

 

Det er så mange myter rundt dette med å dra til USA, at man blir ikke så rent lite forvirret.

Noen mener man ikke kan ha så mye som en trafikkbot, mens andre mener det skal mye til for å ikke komme inn.

 

Selvfølgelig må man ta følgene av valg man har gjort. Jeg ser det. Samtidig mener jeg at mennesker forandrer seg, og at de fleste fortjener en ny sjanse, selv om man har brutt én eller flere lover.

 

Takknemlig for relevante svar. :)

Mitt første innlegg.

Endret av Cant-A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...