Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Simon Aldra:

 

Ja, vi er vel enige i alt her.

 

Men nå er det ikke snakk om 40D vs 30D (40D er bedre enn 30D, om enn kun marginalt)

 

Trådstarter spør om 450D vs 30D.

 

Jeg mener 30D ikke bare er et mye bedre kjøp, men om det er en forskjell i bildekvalitet så er den i fordel 30D.

 

Tull,det er et bedre kjøp fordi det er dumpet i pris og har høyere kvalitet på kamerahuset, ikke fordi bildekvaliteten er bedre.

Jeg har lyst å se deg stå med 20 bilder der 10 er tatt med vært kamera og du skal si hvilket. :)

 

Stikkordet her er... om

 

så du ikke jeg skrev det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simon Aldra:

 

Ja, vi er vel enige i alt her.

 

Men nå er det ikke snakk om 40D vs 30D (40D er bedre enn 30D, om enn kun marginalt)

 

Trådstarter spør om 450D vs 30D.

 

Jeg mener 30D ikke bare er et mye bedre kjøp, men om det er en forskjell i bildekvalitet så er den i fordel 30D.

 

Tull,det er et bedre kjøp fordi det er dumpet i pris og har høyere kvalitet på kamerahuset, ikke fordi bildekvaliteten er bedre.

Jeg har lyst å se deg stå med 20 bilder der 10 er tatt med vært kamera og du skal si hvilket. :)

 

Stikkordet her er... om

 

så du ikke jeg skrev det?

 

 

Joda,jeg leste også denne:

 

Mer bildestøy i Canon EOS 30D enn i EOS 20D?

 

 

Canon EOS 20D versus EOS 30D

Tilbake til utgangspunktet for denne testen. Er det mer bildestøy i bildene tatt med EOS 30D enn med EOS 20D? For å få et entydig svar på det, har jeg analysert resultatene fra alle fire kameraene og svaret er ganske entydig: Ja.

 

http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=102872

Lenke til kommentar
Har jeg sammenliknet støy på 20D vs 30D overhodet?

 

Uansett, mitt 30D er i hus:

2251951185_097fae0906_m.jpg

 

Lenke til selve bildet av kameraet (30D)

 

Du har i alle fall sammenlignet støy med 450D, noe som blir feil siden 450D har en mye mer moderne bildebrikke .

 

De ekstra megapikslene på 450D vil du helst ikke ha, da dette gir mer støy.

 

I tillegg er jo støy avgjørende for bildekvaliteten som du hevder er bedre på et 30D menst jeg påstår en ikke ser forskjell. :cool:

Lenke til kommentar
Har jeg sammenliknet støy på 20D vs 30D overhodet?

 

Uansett, mitt 30D er i hus:

2251951185_097fae0906_m.jpg

 

Lenke til selve bildet av kameraet (30D)

 

Du har i alle fall sammenlignet støy med 450D, noe som blir feil siden 450D har en mye mer moderne bildebrikke .

 

De ekstra megapikslene på 450D vil du helst ikke ha, da dette gir mer støy.

 

I tillegg er jo støy avgjørende for bildekvaliteten som du hevder er bedre på et 30D menst jeg påstår en ikke ser forskjell. :cool:

 

Støysammenlikning kan man gjøre uansett type sensor.

At flere megapiksler isolert sett gir mer støy er et faktum.

Om 450D hadde kommet med 6 megapiksler, samme oppbygning av sensor og samme teknologi ellers hadde den sannysnligvis vært en av de klart beste kameraene med denne sensorstørrelsen støymessig, men Canon valgte istedet å legge til mer megapiksler og står (ifølge eget utsagn) på stedet hvil.

 

Støy er avgjørende for bildekvalitet. Jeg har ikke sagt at 30D er bedre enn 450D. Jeg sier at OM et av enten 400D eller 30D er bedre enn den andre, så er det 30D som er best.

Lenke til kommentar
Har jeg sammenliknet støy på 20D vs 30D overhodet?

 

Uansett, mitt 30D er i hus:

2251951185_097fae0906_m.jpg

 

Lenke til selve bildet av kameraet (30D)

 

Du har i alle fall sammenlignet støy med 450D, noe som blir feil siden 450D har en mye mer moderne bildebrikke .

 

De ekstra megapikslene på 450D vil du helst ikke ha, da dette gir mer støy.

 

I tillegg er jo støy avgjørende for bildekvaliteten som du hevder er bedre på et 30D menst jeg påstår en ikke ser forskjell. :cool:

 

Støysammenlikning kan man gjøre uansett type sensor.

At flere megapiksler isolert sett gir mer støy er et faktum.

Om 450D hadde kommet med 6 megapiksler, samme oppbygning av sensor og samme teknologi ellers hadde den sannysnligvis vært en av de klart beste kameraene med denne sensorstørrelsen støymessig, men Canon valgte istedet å legge til mer megapiksler og står (ifølge eget utsagn) på stedet hvil.

 

Støy er avgjørende for bildekvalitet. Jeg har ikke sagt at 30D er bedre enn 450D. Jeg sier at OM et av enten 400D eller 30D er bedre enn den andre, så er det 30D som er best.

 

Nei men du sier at 450D er dårligere pga flere pixler,samtidig som du glatt overser at det har fått en bedre bildebrikke, du sier at om det er bedre bildekvalitet mellom 400 og 30 så er det i 30Ds favør. for det første er det feil og for det andre så er det påfallende bastante påstander rett etter du selv har kjøpt kameraet.

jeg har aldri hevdet at 30D er et dårlig kamera eller at det er dårligere enn feks 400D, men jeg hevder verken du eller jeg klarer å skille disse på bildekvalitet, noe du inndirekte hevder.

Fordelen til 30D ligger her i hovedsak på hurtighet i seriemodus, mere solid bygd og større søker. menst det på en 450 D er skjerm, mulighet for å bruke skjerm som søker, bedre bildebrikke, som er fordelene.

Lenke til kommentar
at 30d nå har halve prisen ble nok avgjørende for meg ;) så innvisterer jeg i noe skikkelig optikk og blitz i tillegg

 

Helt klart at prisen er avgjørende her,ikke så mange som fant det interessant før prisdumpingen.

Da var selvsagt 40D et mere atraktivt valg naturlig nok.

Men lykke til med valget,jeg betviler at du blir skuffet.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at 450D er dårligere pga flere piksler. Jeg sa at flere piksler = mer støy. Derfor er fler piksler negativt. Dette er isolert sett.

 

At bildebrikken er bedre opphever det faktum at flere piksler gir mer støy, så du kan ikke hevde at 450D er bedre fordi den har en nyere sensor.

 

-1 +1 = 0

 

En 450D med like mange piksler hadde gitt mindre støy fordi +1 = 1

 

Den største forskjellen hvermannsen vil merke mellom disse kameraene er bedre grep og enklere innstillingsmuligheter på 30D.

Lenke til kommentar

Sammenligning av spesifikasjoner (prisguiden)

 

Brutto forskjell 6mp

Netto forskjell 4mp

 

Samme sensorstørrelse (litt mindre på 450D faktisk)

 

Ellers er det ingen av spesifikasjonene som taler til 450D sin fordel, mens flere går andre veien.

 

Så da må man bare stille seg spørsmålet:

 

450D

Lettere

Mindre

Plastikk

Flere piksler

Liveview

Dyrere

Lite grep

 

30D

Tyngre

Større

Metall

Raskere

WB bracketing, forhåndsinnstilling av fargetemp etc

Billigere

Stort grep

Ekstra innstillingshjul

High ISO

Visning av ISO i søker

 

Hva er viktigst for deg?

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
FYSISKE SPESIFIKASJONER

 

 

 

Materiale kamerahus :

Rustfritt stål / plast

 

http://www.canon.no/For_Home/Compare_Products/index.asp#

 

Ramme av stål, noe stortsett alle dslr har. Resten er av plast.

 

 

Sannsyneligvis,men det ser jeg ikke på som et problem,da sønn min kjøpte et 400D da det kom ut og han har det med seg over alt på Svaldbard sommer som vinter og vinterstid ligger det og småhopper i koferten på snescootern, er med på grottevandringer under isen osv osv og det har ikke tatt skade av det , da regner jeg med at 450D er sterkt nok bygget til mitt bruk i ca 1 år fremover.

Ellers ser jeg at 450D faktisk sammenlignes med 40D noe som burde si kvalitet, bla nevnes: DIGIC III-prosessor i EOS 450D

 

Selve kjernen i Canon EOS 450D er DIGIC III-prosessoren, det er den samme som benyttes i de dyrere EOS-modellene. Det er den som behandler alle billeddata og sørger for naturtro og nøyaktig fargegjengivelse. Bildedataene blir nå fanget med 14-bits fargeinformasjon, som gir bedre graderinger i fargene - særlig i ytterpunktene av hva som kan fanges med en bildesensor.

 

9 punkters autofokus

 

 

 

Det er ikke mange innstegskameraer vi vil omtale her på Digma, men vi gjør et hederliig unntak for Canon EOS 450D. Denne lille godbiten har spesifikasjoner som plasserer den farlig nærme storebror EOS 40D.

 

http://www.digma.no/kamera/eos-450d-speilrefleks.html

 

 

Ser forresten på foto.no diskuteres 30D/400D og de ser ut som å ha samme formening som jeg har nevnt nemmelig at 30D er bedre kvalitets/byggemessig menst bildekvaliteten heller i 400Ds favør.://http://www.digma.no/kamera/eos-450d... i 400Ds favør. :cool:

 

 

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...