Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette tilbudet gikk ikke an å misse! :dribble:

Har kjørt mitt 400D rimelig hardt med mer enn 19.ooo eksponeringer på et år...,

så dette var et ypperlig kupp å få med seg! :new_woot:

Hardt, sier du?

 

Jeg eksponerte 37.000 bilder på 4 måneder.

 

 

*milde banan*

 

Nå sa jeg "rimelig hardt", da. :D

 

Det var da voldsomt?! Og da var de fleste bildene brukbare? :p

Eller har du bare brukt litt flere eksponeringer på å lære deg kameraet? :tease:

*ler*

 

Nysgjerrig spurt - hvor mange eksponeringer er forresten 30D ment å tåle? Og 400D?

 

Mener jeg har hørt at 400D bør tåle mellom 10.000 og 15.000 eksponeringer, mens noen sier 50.000 og andre 100.000 om 30D... Noen som vet?

Hehe. Joda, de fleste er brukbare. Jeg har ikke bare knipset 3 bps for å ha det gøy, men når jeg driver med fuglefotografering går det fort en del tusen bilder på en dag i skjulet.

 

Etter hva jeg har fått ut av nøye lesning på foto.no, har jeg konkludert med at oversikten over de forskjellige kameraene ser slik ut:

 

EOS 350D / 400D / 450D (med mindre sistnevnte har fått 30D's lukker): 50.000 eksponeringer.

EOS 20D / 30D / 40D: 100.000 eksponeringer.

1D, 1D Mark II, 1Ds Mark II: 200.000 eksponeringer.

1D Mark III, 1Ds Mark III: 300.000 eksponeringer.

 

Dette tilbudet gikk ikke an å misse! :dribble:

Har kjørt mitt 400D rimelig hardt med mer enn 19.ooo eksponeringer på et år...,

så dette var et ypperlig kupp å få med seg! :new_woot:

Hardt, sier du?

 

Jeg eksponerte 37.000 bilder på 4 måneder.

 

Sjises, ca 310 bilder hver eneste dag i 4 mnd...det må jo være akam rekord.

I gjennomsnitt, ja. Går som sagt fort et par tusen bilder i fotoskjul på noen timer, hvis lyset og de rette artene er der.

Lenke til kommentar

Sjises, ca 310 bilder hver eneste dag i 4 mnd...det må jo være akam rekord.

I gjennomsnitt, ja. Går som sagt fort et par tusen bilder i fotoskjul på noen timer, hvis lyset og de rette artene er der.

Da er det ikke så rart at det går med en del bilder. Og da blir det en smule pinglete med en 350D; dårlig batteri, treg auofokus, lite fps osv. Skjønner at du har gått for en 1D Mk II (Med eller uten N?)

 

Jeg har heldigvis ikke de kravene, så for meg er nok en 30D godt nok.

 

Tom

Lenke til kommentar

I forhold til serietakning. Det morsomste med speilrefleks er lyden av speilet og hastigheten. Jeg drister meg til å påstå at nesten hver eneste person som kjøper et dSLR som oppgradering etter erfaring med kompaktkamera gjør nettopp det så snart batteriet er fullt.

 

Fyrer av en serie på ørten bilder av hva som helst. Tror mitt første motiv var ut av bilen og veiskilt. Tok vel 14-15 bilder av et jævla parkering forbudt-skilt. :)

Lenke til kommentar

Sjises, ca 310 bilder hver eneste dag i 4 mnd...det må jo være akam rekord.

I gjennomsnitt, ja. Går som sagt fort et par tusen bilder i fotoskjul på noen timer, hvis lyset og de rette artene er der.

Da er det ikke så rart at det går med en del bilder. Og da blir det en smule pinglete med en 350D; dårlig batteri, treg auofokus, lite fps osv. Skjønner at du har gått for en 1D Mk II (Med eller uten N?)

 

Jeg har heldigvis ikke de kravene, så for meg er nok en 30D godt nok.

 

Tom

Jepp.

 

350D leverte bildene i de aller fleste tilfeller og i de aller fleste situasjoner, men i dårlig lys var AF'en umenneskelig upresis og treig. Også i godt lys er mk.II'en merkbart bedre, spesiellt på AI Servo. Når jeg snart begynner med havørnfotografering håndholdt fra båt krever omstendighetene raskere kamera - både antall bilder per sekund og i AF-hastighet.

 

Batteriet er som du sier utrolig mye dårligere på 350D. Rundt 800 bilder presset jeg det til, mens mk.II klarte 1600 med glans. Nå har jeg i tillegg ett batteri mer enn jeg hadde på 350D - så det holder.

 

Jeg har versjonen uten N. Ser overhodet ikke poenget med å betale 6.000 kroner for en halv tomme større skjerm. Billigste bruktprisen jeg fant på mk.IIn var 16.000, og jeg fikk mitt mk.II for 10.500, med to batterier ekstra.

 

Alt jeg trenger nå er 17-40/4L (eventuellt en billigere løsning, Sigma 17-70 kanskje) og en 85/1.8 (som jeg får billig gjennom jobben). På toppen av det hele skal jeg ha en 2x konverter.

Lenke til kommentar
På toppen av det hele skal jeg ha en 2x konverter.

 

Jeg leste noe om at det var 1,5 som var annbefalt fremfor 2x , det var vistnok noe med den og enkelte linser som ikke harmonerte.

Klarer ikke finne det igjen i farten,men du kan jo ha det i bakhode når du surfer rundt på nettet og eventuelt sjekke det før du kjøper.

Lenke til kommentar
Alt jeg trenger nå er 17-40/4L (eventuellt en billigere løsning, Sigma 17-70 kanskje) og en 85/1.8 (som jeg får billig gjennom jobben). På toppen av det hele skal jeg ha en 2x konverter.

Tror nok d ubør gå for 17-40. Mistenker at det blir litt vignettering med en 17-70, ettersom den er beregnet for APS-C sensorer.

 

Jeg vurderer også 85mm f/1.8, men tar ikke så mye protretter...

 

Tom

Lenke til kommentar
På toppen av det hele skal jeg ha en 2x konverter.

 

Jeg leste noe om at det var 1,5 som var annbefalt fremfor 2x , det var vistnok noe med den og enkelte linser som ikke harmonerte.

Klarer ikke finne det igjen i farten,men du kan jo ha det i bakhode når du surfer rundt på nettet og eventuelt sjekke det før du kjøper.

1.4 er mer vanlig enn 1.5, bare så det er sagt, både til Canon og til andre merker.

 

At 2x konverter har dårlig innvirkning på enkelte objektiv, som resulterer i svekket bildekvalitet er ikke å legge skjul på, men jeg tror nok jeg vet hva jeg holder på med. Jeg har selv prøvd 2x konverter på det nevnte objektiv, uten problemer. Autofokus dropper på xxxD og xxD ved største blenderåpning mindre enn f/5.6, men da jeg har 1D Mark II får jeg fremdeles AF på 300/4L'en (f/8 som største).

 

Alt jeg trenger nå er 17-40/4L (eventuellt en billigere løsning, Sigma 17-70 kanskje) og en 85/1.8 (som jeg får billig gjennom jobben). På toppen av det hele skal jeg ha en 2x konverter.

Tror nok d ubør gå for 17-40. Mistenker at det blir litt vignettering med en 17-70, ettersom den er beregnet for APS-C sensorer.

 

Jeg vurderer også 85mm f/1.8, men tar ikke så mye protretter...

 

Tom

Ja, det var det jeg også tenkte på, men synes den blir litt i dyreste laget, da jeg nesten aldri bruker vidvinkel av den graden. Får se hva det bir til.

 

85/1.8 er en sikker vinner hos meg - både til portretter og til innendørsfotografering i haller og kirker.

Lenke til kommentar

Haha, sant det. Mest imponerende ville jo vært om posten faktisk hadde klart å levere ut pakken til et postkontor i Vardø på samme tiden som de klarte å levere feil nå.

 

Har tidligere brukt nesten tre uker på å få en pakke, den ble forsøkt utlevert til en privatperson i kristiansand, så etter det har jeg tviholdt på servicepakke ;)

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hvorfor i all verden posten har levert et stk kamera til 1416 Oppegård, når det skulle leveres til Manglerud postkontor? :/

 

Så vidt jeg har skjønt holder internett-avdelingen til på Oppegård. Så kameraet ditt er nok innlevert på Oppegård og sendt videre til Oslo. Så med litt tur kan det hende du har kamera i morgen :)

 

Jeg har også bestilt et 30D. Ser av sporingen at det er levert inn på 1416 Oppegård i ettermiddag, nå ligger det postterminalen i Oslo.

Endret av KontraBass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...