Gå til innhold

Her er Nokia N96


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Assisted GPS, or A-GPS was introduced to enhance performance."

...

"An A-GPS receiver can address these problems in several ways, using an Assistance Server:

 

* The Assistance Server can locate the phone roughly by what cell site it is connected to on the cellular network.

* The Assistance Server has a good satellite signal, and lots of computation power, so it can compare fragmentary signals relayed to it by cell phones, with the satellite signal it receives directly, and then inform the cell phone or emergency services of the cell phone's position.

* It can supply orbital data for the GPS satellites to the cell phone, enabling the cell phone to lock to the satellites when it otherwise could not, and autonomously calculate its position.

* It can have better knowledge of ionospheric conditions and other errors affecting the GPS signal than the cell phone alone, enabling more precise calculation of position. (See also Wide Area Augmentation System)"

http://en.wikipedia.org/wiki/A-GPS

 

Blitt mye roting hos dere i amobil i det siste...

Endret av Prazor
Lenke til kommentar
Og når man er i utlandet, der datatrafikk prises hinsides all fornuft, vil dette være et uholdbart system.

Ja for 4kb med data er jo så forferdelig dyrt... er det VIRKELIG ille vil du bruke kanskje 1 kr på å bruke GPSen i utlandet.

 

Jaha? Og hva tilsier at du kun posisjonerer den en gang? Og hva vet du om gprs-prisene der jeg har tenkt meg? At det kan deaktiveres er jo positivt, men hvis det betyr at den blir ubrukelig, slik som n95, så er hele navigasjonen en vits. Hadde det ikke vært bedre med en skikkelig gps-mottaker som hadde klart å posisjonere seg uten bruk av gprs-nettet?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg kjøper poenget deres, men det finnes nok av eksempler på modeller med A-GPS som mangler en skikkelig GPS-antenne. For eksempel Motorola A920 og Motorola A1010. Disse telefonene tilbyr kun en lettere form for sporing, som er tregere og mindre presis enn en fullblods GPS.

 

Se for eksempel denne tråden:

http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=30810

 

All historikk skulle tilsi at N96 faktisk -får- en fullverdig GPS-mottaker, men det er altså ikke noe som er sikkert på dette tidspunktet.

 

Jeg har i alle tilfelle omformulert saken litt, slik at vi fokuserer på hva vi vet om N96 og ikke hva den eventuelt kan mangle.

 

Takk for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
At det kan deaktiveres er jo positivt, men hvis det betyr at den blir ubrukelig, slik som n95, så er hele navigasjonen en vits.
Det er vel ikke selve navigasjonen, men at kartdata må lastes via mobilnettet, som er problemet? Flere jeg har snakket med sier man kan legge inn kartdataen manuelt på telefonminnet/minnekortet, og da slipper datatrafikk for navigasjonen.

 

Jeg kjøper poenget deres, men det finnes nok av eksempler på modeller med A-GPS som mangler en skikkelig GPS-antenne.
Hva mener du med at de mangler en skikkelig GPS-antenne? At produsenten bruker en møkkaantenne fordi den uansett har hjelp i CellID, eller at de mangler GPS-mottaker og kun benytter CellID? Som jeg sa tidligere, en A-GPS er en fullverdig GPS med hjelp i CellID.
Lenke til kommentar
At det kan deaktiveres er jo positivt, men hvis det betyr at den blir ubrukelig, slik som n95, så er hele navigasjonen en vits.
Det er vel ikke selve navigasjonen, men at kartdata må lastes via mobilnettet, som er problemet? Flere jeg har snakket med sier man kan legge inn kartdataen manuelt på telefonminnet/minnekortet, og da slipper datatrafikk for navigasjonen.

 

Jeg har lest mange brukererfaringer som sier de virkelig sliter med å få "fiks" på satellitter med Nokia N95 når de ikke bruker gprs-støtten. Og hva skjer når du kjører igjennom en tunnel og du har deaktivert gprs-støtten? Den vil bruke veeeldig lang tid på å få fiks, om den i det hele tatt klarer det. SiRF Star III, som de seriøse gps-mottakerne benytter, her et minne, slik jeg har forstått det, slik at den husker banen til satellittene den sist hadde fiks på. Kun når man tar en "kald start" at den kan bruke litt tid på å finne satellittene. Hvorfor putter ikke Nokia disse inn i mobiltelefonene sine?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12
nok en tjukk stygg nokia. herlig!

hvorfor klarer de ikke lage de litt tynnere!?

Den er tynnere enn RAZR V3x. Ikke alle bryr seg om hvor tynn telefonen er ;)

 

mye mulig det, men jeg sitter på en w880i. liker den tykkelsen veldig godt.

Lenke til kommentar

Fakta 1: A-GPS, eller Assisted-GPS bruker ikke datatrafikk. Den bruker Cell ID fra mobilmastene mobiltelefonen er knyttet til. Det kan framstå som datatrafikk men det er det altså IKKE. Dvs. at det koster ikke noenting å ha A-GPS aktivert, selv om det kan vises som 1-4KB i loggen på telefonen så er ikke dette datatrafikk som blir fakturert.

 

Fakta 2: A-GPS er en bedre løsning enn GPS. A-GPS har en fullverdig GPS mottaker som har hjelp fra mobilmastene for å kunne finne posisjonen MYE fortere. Dette er den ENESTE forskjellen på A-GPS og GPS; A-GPS er mye kjappere i oppstart siden den drar nytte av mobilmaster for å finne fram lokasjonen og ikke kun GPS satellitene. Alle som har brukt en vanlig GPS løsning over lengre tid vet hvor lang tid det kan ta før en vanlig GPS mottaker får satelitt oppkobling. Her er A-GPS mye kjappere og bedre.

 

Fakta 3: Nokia N95 (og N95 8GB) har en fullverdig GPS mottaker. Nokia bruker en Texas Instruments produsert GPS brikke som er basert på SiRF Star II teknologi i sine håndsett. Riktignok finnes SiRF Star III (og OEM produserte brikker som har lisensiert den samme teknologien fra SiRF) men grunnen til at denne ikke brukes er at den er mer strømkrevende og fysisk større, dvs. vanskeligere å implementere i håndholdte enheter som mobiltelefoner. Det er nok ganske sikkert at det brukes en SiRF Star II basert brikke i N96 også, og da i kombinasjon med A-GPS for en mye kjappere oppkobling mot GPS systemet.

 

Dere hos Amobil som påstår at A-GPS er mindre nøyaktig og er en mindreverdig GPS løsning bør VIRKELIG lese dere opp i det dere skriver om så dere ikke framstår som helt "clueless" og på lik linje med en selger hos Elkjøp som ikke har interesse for det han selger. Dere kan også kontakte Telenor Mobil, NetCom og Nokia og spørre om A-GPS bruker fakturerbar datatrafikk for kjappere lokasjon/oppstart - så vil dere få svar om at NEI, dette er ikke tilfellet.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Fakta 1: A-GPS, eller Assisted-GPS bruker ikke datatrafikk. Den bruker Cell ID fra mobilmastene mobiltelefonen er knyttet til. Det kan framstå som datatrafikk men det er det altså IKKE. Dvs. at det koster ikke noenting å ha A-GPS aktivert, selv om det kan vises som 1-4KB i loggen på telefonen så er ikke dette datatrafikk som blir fakturert.

 

Fakta 2: A-GPS er en bedre løsning enn GPS. A-GPS har en fullverdig GPS mottaker som har hjelp fra mobilmastene for å kunne finne posisjonen MYE fortere. Dette er den ENESTE forskjellen på A-GPS og GPS; A-GPS er mye kjappere i oppstart siden den drar nytte av mobilmaster for å finne fram lokasjonen og ikke kun GPS satellitene. Alle som har brukt en vanlig GPS løsning over lengre tid vet hvor lang tid det kan ta før en vanlig GPS mottaker får satelitt oppkobling. Her er A-GPS mye kjappere og bedre.

 

Fakta 3: Nokia N95 (og N95 8GB) har en fullverdig GPS mottaker. Nokia bruker en Texas Instruments produsert GPS brikke som er basert på SiRF Star II teknologi i sine håndsett. Riktignok finnes SiRF Star III (og OEM produserte brikker som har lisensiert den samme teknologien fra SiRF) men grunnen til at denne ikke brukes er at den er mer strømkrevende og fysisk større, dvs. vanskeligere å implementere i håndholdte enheter som mobiltelefoner. Det er nok ganske sikkert at det brukes en SiRF Star II basert brikke i N96 også, og da i kombinasjon med A-GPS for en mye kjappere oppkobling mot GPS systemet.

 

Dere hos Amobil som påstår at A-GPS er mindre nøyaktig og er en mindreverdig GPS løsning bør VIRKELIG lese dere opp i det dere skriver om så dere ikke framstår som helt "clueless" og på lik linje med en selger hos Elkjøp som ikke har interesse for det han selger. Dere kan også kontakte Telenor Mobil, NetCom og Nokia og spørre om A-GPS bruker fakturerbar datatrafikk for kjappere lokasjon/oppstart - så vil dere få svar om at NEI, dette er ikke tilfellet.

 

Tror du må sjekke faktaene dine litt.

Punkt 1. Hvorfor i alle dager skulle mobiltelefonen ha nytte av å vite hvor den er i forhold til mobilmastene, hvis den prøver å få fiks på satellitter? Tror nok du har missforstått dette litt. GPS må ha en datastrøm som tilsier at den må ha stabil kontakt med en satellitt i minst ett minutt, før den kan få posisjonert seg. Det er dette A-en i A-GPS hjelper til med. Den mottar datastrømmen via mobilnettet, fra en server som til enhver tid har posisjonene til alle de 24 GPS-satellittene. Når den først har fått posisjonene til alle satellittene, klarer den å oppdatere seg, uten å ha konstant kontakt med satellittene. Så datatrafikken er nok til stede, hver gang telefonen må ta en ny fullstendig posisjonering.

 

Punkt 2. A-gps fungere nok greit så lenge du har mobildekning. Men med en gang du beveger deg utenfor mobilnettet, blir systemet ubrukelig. At det er bedre enn annen GPS teknologi er tull. SiRF Star III har internt minne, slik at den "husker" satellittbanene, og vet hvor den skal begynne å "lete" etter satellitter. Dette gjør at den bruker ca 3sek på å få fiks, etter at den har vært uten dekning. Tror den har minne som vare i 2 timer. Har den vært av i lengre tid, så bruker den lengre tid på å ta en såkalt "kald start". Siste SiRF teknologien vil ha "uendelig" minne, slik at kald-start også går unna på ca 3 sek.

 

Punkt 3. Texas Instruments sin brikke er vel ikke bygd på SiRF sin teknologi, men på Texas Instruments sin teknologi?

 

At posisjoneringen ikke blir belastet telefonregningen din i Norge, kan godt være, men at du skulle slippe unna uten å betale for datatrafikk i utlandet, finner jeg mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Punkt 2. A-gps fungere nok greit så lenge du har mobildekning. Men med en gang du beveger deg utenfor mobilnettet, blir systemet ubrukelig. At det er bedre enn annen GPS teknologi er tull. SiRF Star III har internt minne, slik at den "husker" satellittbanene, og vet hvor den skal begynne å "lete" etter satellitter. Dette gjør at den bruker ca 3sek på å få fiks, etter at den har vært uten dekning. Tror den har minne som vare i 2 timer. Har den vært av i lengre tid, så bruker den lengre tid på å ta en såkalt "kald start". Siste SiRF teknologien vil ha "uendelig" minne, slik at kald-start også går unna på ca 3 sek.

 

Hvordan kan du påstå at GPS`en til Nokia er ubrukelig når du aldri har prøvd den? Og hvorfor påstår du at den blir ubrukelig når du kjører igjennom en tunell? Det er jo bare forbanna tull.

Etter en tunell bruker telefonen min 5 sekunder på å finne plasseringen min, og det selv uten A-GPS aktivert.

Lenke til kommentar
Punkt 2. A-gps fungere nok greit så lenge du har mobildekning. Men med en gang du beveger deg utenfor mobilnettet, blir systemet ubrukelig. At det er bedre enn annen GPS teknologi er tull. SiRF Star III har internt minne, slik at den "husker" satellittbanene, og vet hvor den skal begynne å "lete" etter satellitter. Dette gjør at den bruker ca 3sek på å få fiks, etter at den har vært uten dekning. Tror den har minne som vare i 2 timer. Har den vært av i lengre tid, så bruker den lengre tid på å ta en såkalt "kald start". Siste SiRF teknologien vil ha "uendelig" minne, slik at kald-start også går unna på ca 3 sek.

 

Hvordan kan du påstå at GPS`en til Nokia er ubrukelig når du aldri har prøvd den? Og hvorfor påstår du at den blir ubrukelig når du kjører igjennom en tunell? Det er jo bare forbanna tull.

Etter en tunell bruker telefonen min 5 sekunder på å finne plasseringen min, og det selv uten A-GPS aktivert.

 

Hva får deg til å tro at jeg ikke har prøvd Nokia med GPS? Da N95 kom, testet jeg den ut sammen med en kompis. Vi hadde store problemer med å få fiks, og ble selvfølgelig frustrert over hvor elendig GPS-mottakeren var. Vi sammenlignet den forøvrig, direkte med en ikke navngitt mobil, med ekstern blåtanngps og TomTom 6 programvare. N95 hadde en lei tendens til ofte å vise at vi kjørte på en parallell mindre sidegate. Men det som var verst var som sagt å få fiks. Vi kjørte også gjennom en tunnel på vår tur, men da hadde ikke N95 ennå klart å få fiks, så vet ikke hvordan den ville oppført seg. TomTom kalkulerte en gjennomsnittsfart, og viste oss grafikk, som om vi skulle hatt dekning, hele veien gjennom tunnelen.

Har i ettertid prøvd en N82, og den får fiks relativt rakst ved hjelp av A-GPS, men den har samme leie tendensen til å vise at vi kjører på ei parallell gate.

Lenke til kommentar

Måten du skriver på får jo enhver til å tro det.

 

Men alle vet jo det at N95 slet stort med GPS og fiks rett etter slipp, det viste jo testen amobil også gjorde.

Men bare en liten stund etter så kom det en fiks som ordnet opp i dette.

 

Tunell simulering har kommet til Nokia Maps i senere tid. Men er jo ikke dermed sagt at GPS`en til nokia er ubrukelig som du påstår.

 

At den viser deg i en annen gate har jeg ikke noe svar på, men Nokia Maps er jo blitt oppdatert mange ganger etter den tid, og jeg har ikke opplevd pr dags dato at den har sett meg i feil gate, og jeg har brukt den mye.

 

Er forskjell på å ha prøvd og ha telefonen og bruke den under flere forhold..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Måten du skriver på får jo enhver til å tro det.

 

Men alle vet jo det at N95 slet stort med GPS og fiks rett etter slipp, det viste jo testen amobil også gjorde.

Men bare en liten stund etter så kom det en fiks som ordnet opp i dette.

 

Måten du tolker det jeg skriver på, får _deg_ til å tro det, mener du vel?

 

Oppdateringen N95 fikk, var jo nettopp at den fikk programvare for A-GPS.

Lenke til kommentar

Det heter da ikke A-GPS om det ikke sitter en fysisk GPS antenne i telefonen? Om det ikke gjør det dreier det seg ikke om assistert GPS (Assisted i dette tilfellet betyr jo at telefonen via mobilnettet kan sirkulere inn en ca posisjon for GPS-antennen og derfor assistere den i tilkoblingsfasen for raskere å kunne fastslå den konkrete posisjonen). A-GPS kan ikke sammenliknes med slike wannabetjenester iPhone osv har via Google maps som kun estimerer en ca-posisjon på bakgrunn av informasjon sendt over GSM-nettet.

 

Assisted GPS kan uten problemer slåes av på min N82, hvor jeg forøvrig ikke føler behov for å ha det på heller. GPSen får lock-on ganske fort, og jeg tror en viktigere diskusjon angående GPS er plasseringen av antennen i telefonen. I N82 sitter den i toppen av telefonen, i N95/N95 8GB sitter den i bunnen. Håper for N96 sin del av den sitter i toppen. Jeg her inntrykk av at man setter antennen delvis ut av spill ved å holde rundt den slik man gjør på N95.

Lenke til kommentar
Det heter da ikke A-GPS om det ikke sitter en fysisk GPS antenne i telefonen? Om det ikke gjør det dreier det seg ikke om assistert GPS (Assisted i dette tilfellet betyr jo at telefonen via mobilnettet kan sirkulere inn en ca posisjon for GPS-antennen og derfor assistere den i tilkoblingsfasen for raskere å kunne fastslå den konkrete posisjonen). A-GPS kan ikke sammenliknes med slike wannabetjenester iPhone osv har via Google maps som kun estimerer en ca-posisjon på bakgrunn av informasjon sendt over GSM-nettet.

 

Assisted GPS kan uten problemer slåes av på min N82, hvor jeg forøvrig ikke føler behov for å ha det på heller. GPSen får lock-on ganske fort, og jeg tror en viktigere diskusjon angående GPS er plasseringen av antennen i telefonen. I N82 sitter den i toppen av telefonen, i N95/N95 8GB sitter den i bunnen. Håper for N96 sin del av den sitter i toppen. Jeg her inntrykk av at man setter antennen delvis ut av spill ved å holde rundt den slik man gjør på N95.

 

Der tror jeg du er inne på et vesentlig poeng.

Lenke til kommentar
Måten du skriver på får jo enhver til å tro det.

 

Men alle vet jo det at N95 slet stort med GPS og fiks rett etter slipp, det viste jo testen amobil også gjorde.

Men bare en liten stund etter så kom det en fiks som ordnet opp i dette.

 

Måten du tolker det jeg skriver på, får _deg_ til å tro det, mener du vel?

 

Oppdateringen N95 fikk, var jo nettopp at den fikk programvare for A-GPS.

 

Ja, den fikk programvare for A-GPS, men selv uten den aktivert så hadde jeg ikke noen problem med å få fiks på GPS`en etter tunellen, uansett hvor jeg kjørte.

 

Det jeg skal frem til, du har ikke N95, eller N82, du har prøvd ja, telefonen på ett tidlig stadium.. og dermed så dømmer du den nord og ned, akkurat slik som amobil gjorde.

Men alle vet det er rom for forbedringer, og idag så fungerer GPS`en på Nokia telefonene utmerket til enkel navigering. Selvfølgelig står den tilbake for rene GPS`er fra Tomtom og Garmin osv..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...