Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke start på bilen


discostu

Anbefalte innlegg

Hva kan være galt når man ikke får start på bilen? Vrir om nøkkelen, men den bare står der å "henger" seg opp med den startlyden gående. Motoren vil absolutt ikke starte.

Kan ikke være batteriet heller, siden når jeg slutter å vri på nøkkelen starter anlegget og resten av lys og slikt.

 

Utrolig irriterende, har aldri skjedd før, men brått idag skjedde det! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du vrir om tenninga, hører du at motoren prøver og starte? Eller er det en stille lyd så og si? Høres ut for meg at det kan være problem med batteri om motoren ikke går rundt så. Har samme problem med min Peugeot 505 SR, har funnet ut at det er noe som trekker strøm mens bilen er av, men ikke enda lokalisert feil.

Lenke til kommentar

Høres ut for meg at problemet ligger i batteriet. Joda dette går fint ann, det som jeg har problem med er at batteriet ikke klarer og lage høy nok spenning for og starte bil motoren.

 

Klarer selg og ha på lys og slikt når jeg ikke vrir tenninga helt rundt.

 

Prøv og få strøm ifra annet batteri, evt ved og skifte, lade opp ditt gamle, eller ved hjelp av startkabler. Så tror jeg nok du får start på bilen din.

Endret av nPulz
Lenke til kommentar
Den lyden som kommer istarten når man vrir om nøkkelen kommer nå, bare at den går i repeat istedet for å gå over til motorlyd. Så den er ikke stille når jeg prøver å starte.

 

Men batteriet kan ikke være tomt når lys, anlegg og slik funker?

 

Da går i hvertfall starteren... Tviler da på at det er batteri.

Lenke til kommentar

Det virker som det er nok strøm på batteriet - inntil videre, i hvert fall ...

For å få starte må motoren få en riktig blanding av luft og bensin og bli tilført en kraftig nok gnist fra tennpluggen. Hvis noe av dette ikke er tilfelle, så har du problemer.

 

For mye bensin har vært nevnt, men det løser seg ved å vente litt og prøve å starte igjen uten å gi gass.

For lite bensin kan skyldes bensinpumpe, tett filter, tett slange, røket slange, osv.

For dårlig gnist kan skyldes gamle tennplugger, dårlige kabler, fukt i tenningssystemet (- sitter det f.eks. en mekanisk fordeler i denne bilen? -), ødelagt coil, osv.

 

Hvis du ikke er mekanofil - eller har lyst til å bli det nå - så er det vel en bilmekaniker du trenger.

Lenke til kommentar
Det virker som det er nok strøm på batteriet - inntil videre, i hvert fall ...

For å få starte må motoren få en riktig blanding av luft og bensin og bli tilført en kraftig nok gnist fra tennpluggen. Hvis noe av dette ikke er tilfelle, så har du problemer.

 

For mye bensin har vært nevnt, men det løser seg ved å vente litt og prøve å starte igjen uten å gi gass.

For lite bensin kan skyldes bensinpumpe, tett filter, tett slange, røket slange, osv.

For dårlig gnist kan skyldes gamle tennplugger, dårlige kabler, fukt i tenningssystemet (- sitter det f.eks. en mekanisk fordeler i denne bilen? -), ødelagt coil, osv.

 

Hvis du ikke er mekanofil - eller har lyst til å bli det nå - så er det vel en bilmekaniker du trenger.

 

Har faktis litt lyst til å lære meg slike grunnleggende ting, men er ikke mekanofil enda. Problemet er at de jeg kjenner som har peil på bil er enten litt ut i familien eller bor hauger med mil unna. :(

Får nok sende den på verksted, noe som blir litt vanskelig når jeg ikke får start på den.

 

Kan det være kondens btw? Kunne kondensfjerner hjelpe?

Lenke til kommentar
Kan det være kondens btw? Kunne kondensfjerner hjelpe?

Kondens er først og fremst et problem når kondensvannet fryser og blokkerer bensinslanger, forgassere og sånt.

(Da hjelper det ikke å ha et nytt, toppladet batteri ... Da må bilen tines opp.)

Hvis det er kaldt der du er, så kan jo noe ha frosset ...

Og da er det for sent å rette det opp med kondensfjerner.

 

Hvis det er rundt null og rått & fuktig, da kan det virke negativt inn på tenningssystemet. Kanskje et eller annet fuktighetsfordrivende (i.e. sprayboks) kan hjelpe? Jeg husker ikke hva som finnes til slikt bruk.

(Nei, fuktighetskrem kan ikke brukes.)

 

De siste 15 årene har jeg holdt meg med biler som alltid starter, men da har det selvsagt vært andre ting som har gjort verkstedsbesøk nødvendige.

Lenke til kommentar

Selv om cd spiller lys etc. virker så trekker ikke dette like mye strøm som når du skal starte bilen, du hører sikkert starteren slår inn men sansyneligvis er det ikke nok strøm til at den drar motoren rundt.. så kan fortsatt være batteriet.. prøv og få starthjelp fra en annen bil eller sett den på ladern over natta og prøv igjen.

 

Og det kan muligens være fukt i fordeleren.. prøv og vipp av lokket på fordeleren og tørk av lokket..

hvis det er en gammel bil selfølgelig.

 

Hvis ikke så kan det være at pluggene dine soter ned.. har du lagt merke til at bilen fjusker noe når du kjørte den sist?

Endret av hardrocxsludge
Lenke til kommentar
Kan det være kondens btw? Kunne kondensfjerner hjelpe?

Kondens er først og fremst et problem når kondensvannet fryser og blokkerer bensinslanger, forgassere og sånt.

(Da hjelper det ikke å ha et nytt, toppladet batteri ... Da må bilen tines opp.)

Hvis det er kaldt der du er, så kan jo noe ha frosset ...

Og da er det for sent å rette det opp med kondensfjerner.

 

Hvis det er rundt null og rått & fuktig, da kan det virke negativt inn på tenningssystemet. Kanskje et eller annet fuktighetsfordrivende (i.e. sprayboks) kan hjelpe? Jeg husker ikke hva som finnes til slikt bruk.

(Nei, fuktighetskrem kan ikke brukes.)

 

De siste 15 årene har jeg holdt meg med biler som alltid starter, men da har det selvsagt vært andre ting som har gjort verkstedsbesøk nødvendige.

 

Er ikke kaldt her nå, er fuktig og vått. Rundt 6-10 grader tipper jeg.

 

Til det med starthjelp, får prøve det når noen ander her i huset kommer hjem med bilen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...