Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til hvem som bor i en leid leilighet?


Footy

Anbefalte innlegg

Til påsken skal dama ut å titte på verden, i 3mnd'er for å være presis.

I mellomtiden har jeg spurt bror om han vil bo hos meg.

 

Vi leier jo, så jeg bare lurer, har eier en rett til å nekte han å bo hos meg?

Jeg har tenkt å spørre for å være høflig, men jeg bare lurer i tilfelle jeg får nei..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven

 

§ 8-1. Den alminnelige regelen om overføring

 

Leieren har ikke adgang til å overføre sine rettigheter eller plikter etter leieavtalen til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

 

Edit, feil lov da jeg leste første innlegg feil.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Husleieloven

 

§ 8-1. Den alminnelige regelen om overføring

 

Leieren har ikke adgang til å overføre sine rettigheter eller plikter etter leieavtalen til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

 

Den relevante paragrafen blir vel helst denne; ihvertfall forutsatt at trådstarter og dama faktisk leier sammen, og det ikke bare er dama som er å anse som "leier" i lovens forstand...

 

Husleieloven § 7-1. Opptak i husstand

 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Lenke til kommentar
Ja vi leier sammen, begge står i kontraktern...

 

Utifra det over tolker jeg svaret som: Ja jeg har lov, men jeg skal alikevel spørre utleier. Utleier må ha saklig grunn til å nekte..

 

 

Da komemr jo spørsmålet, hva er sakelig?

 

 

Du må nok tolke svaret èn gang til.

Det er kun deres barn eller foreldre som kan bo sammen med dere UTEN å spørre om lov.

Lenke til kommentar
Han tolker det da helt rett? Han må formelt sett spørre utleier, men utleier har ikke lov til å nekte med mindre denne har saklig grunn.

 

Han tolker vel ikke svaret rett når han mener han har lov, men "vil allikevel spørre".

 

Det kan jo faktisk hende utleier har en saklig grunn til å nekte leier å ta inn i husstanden medlemmer som ikke er deres barn, eller foreldre.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...