Gå til innhold

*Ny* Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Jeg har virkelig lyst på dette objektivet og jeg vurderer å bestille den fra ebay eller b&h. Men jeg er litt skeptisk etter rapporter om problemer med det. Noen som har fått et dårlig eksemplar her inne?

 

Har du lenker til disse rapportene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

 

 

Damn- jeg er skuffet over skarphet i hjørnene!

 

Det skal da være stativ, og f8!! Enten er disse fotografene crappy- eller så har vi nok en vidvinkelzoom som er fin i midten men kjedelig i hjørnene- why? Virker da mye mer rasjonelt å kjøpe 12-24 f4.

 

Jeg skjønner at vidvinkler aldri blir noe å hoppe i taket for på småbildeformat (med unntak av 14-24!! yaaay).

Hvilke bilder tenker du på? Mange av bildene er uskarpe i kantene fordi de ikke har tilstrekkelig dybdeskarphet, men se f.eks på http://www.flickr.com/photos/minami/230161...ool-660282@N22/

Slettes ikke verst spør du meg, vet ikke hvilken blender dette er, men om det er 2.8 så er det absolutt akseptabelt.

dessverre er det f/4 på 11mm :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

The Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX is currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs.

 

Photozone.de

 

Kort oppsummert så brilierer den nye tokinaen på alle områder bortsett fra CA. Heldigvis er den nokså konsistent over det hele, og derfor enkel å korrigere.

 

- Også jeg som endelig bestemte meg for (og kjøpte) EF-S 10-22 så sent som i går :blush:

Lenke til kommentar
- Også jeg som endelig bestemte meg for (og kjøpte) EF-S 10-22 så sent som i går :blush:

Langt ifra et dårlig kjøp. Om du ikke må ha en stor blender er det ingenting å utsette på Canon sin etter det jeg har opplevd.

 

Du har nok helt rett. Tror jeg blir godt fornøyd med EF-S 10-22, selv om det ikke hadde vært feil å få f/2.8 til en tusenlapp mindre.

Lenke til kommentar

Ikke tvil om at det er et godt objektiv, men ikke like godt. Forskjellene er sikkert kun tydelige på pixel peeping, men da også tydelige. Lysstyrke er ett fett for min del, da den skal hovedsakelig skal brukes til landskap og nærmest bo på f/8-10. Men greit med én mm mer i vide enden, men kommer sikkert til å savne mer i motsatt retning...

Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg lest hele tråden og gleder meg til endelig å få en vidvinkel. Men hvilken?

 

Jeg bruker et Canon 40D og la merke til at Ken Rockwell først roste Tokina 11-16en før han deretter anbefalte Canon 10-22-en til Canon-eiere. På den andre side konkluderer Photozone med at "The Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX is currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs."

 

Forvirret? Ja, absolutt!

 

Jeg er glad i kontroll over fokalplanet og trives godt med god lysfølsomhet - men det er jo sluttresultatet som skal på trykk. Noen som har anbefalinger å komme med, eller linker til andre sammenligninger?

Lenke til kommentar
Jeg bruker et Canon 40D og la merke til at Ken Rockwell først roste Tokina 11-16en før han deretter anbefalte Canon 10-22-en til Canon-eiere. På den andre side konkluderer Photozone med at "The Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX is currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs."

 

Forklaringen er enkel. Ken Rockwell er Nikon-mann, og testet ikke Tokina 11-16 opp mot EF-S 10-22. Dermed ble det nok vanskelig å bastant si at Tokina var et bedre valg. F-S 10-22 dekker et større område, og er kjent for å være meget skarp (høy oppløsning, god kontrast).

 

Photozone.de har derimot testet begge objektiv, og har dokumenterte tall fra begge til å underbygge sin påstand.

 

Det er ingen tvil om at begge kvalifiserer som meget bra glass, og du går neppe feil med noen av dem. Lysstyrken til 11-16 har noen fordeler, zoom området til 10-22 har også noen fordeler. Tokina drar i tillegg fordel av en lavere pris, men 10-22 har vært på markedet lenger, og er tilgjengelig brukt.

 

For min del ble det tilgjengelighet som avgjorde - Tokina 11-16 er fortsatt tilnærmet umulig å få tak på, selv om ryktene sier at første leveranse til Norge er kommet (og gått).

 

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar

Norske leverandører er tomme, og får ikke inn noe parti på en stund. Det er en teknisk feil i produksjonen hos Tokina, som gjør at de ikke klarer å levere det folk etterspør. Jeg har allerede krøpet til korset, og bestemt meg for en Tokina 12-24mm. Den burde forsåvidt funke. Blir jeg misfornøyd, og 11-16mm er tilgjengelig på markedet, er det ikke verre enn med et bytte. ;)

Lenke til kommentar
Norske leverandører er tomme, og får ikke inn noe parti på en stund. Det er en teknisk feil i produksjonen hos Tokina, som gjør at de ikke klarer å levere det folk etterspør. Jeg har allerede krøpet til korset, og bestemt meg for en Tokina 12-24mm. Den burde forsåvidt funke. Blir jeg misfornøyd, og 11-16mm er tilgjengelig på markedet, er det ikke verre enn med et bytte. ;)

 

Jeg hadde også tenkt å kjøpe 11-16mm, men gikk for Tokina 12-24mm for 2 dager siden og angrer ikke på det. Fantastisk glass dette også:-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå skriver vi august om et par dager, og fremdeles står dette objektivet uten noen priser i prisguiden både til Canon og Nikon.

 

Er det noen som vet når dette kommer i "vanlig" salg? (Det vil si at det faktisk går an å kjøpe det i Norge...), og hvorfor det ikke har skjedd noe ennå? Har Tokina fortsatt tekniske (produksjons) problemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...