Gå til innhold

*Ny* Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Og bare for å holde liv i praten om Kenny litt lenger, så bør alle som holder Ken for å være en pålitelig kilde ha lest hans egen advarsel:

http://www.kenrockwell.com/about.htm

 

While occasionally inspired by actual products or experiences, if you aren't a personal friend or lack a sense of humor or lack a decent BS detector, you're best off treating this site as a work of fiction. If you can't take a joke, please consider this entire site a joke, and any resemblance to any actual people, places, products or anything as purely coincidental.

 

Nuff said.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt uskarphet i de høyre hjørnene men mer enn godkjent for å være f/2,8. Imponerende!

 

1/13s håndholdt uten tegn til kamerabevegelse = Imponerende!

 

(Dette motivet kjenner jeg ikke igjen)

 

 

Jeg har sjekket begge objektivene (Tokina 11-16), og de er begge jevnt skarpe i kantene.

Grunnen til at du ser at det er forskjell i skarpheten er at fra venstre mot høyre er at avstanden er ulik.

 

Her er et eksempel på hvor følsomt dette er på f2,8 og 11mm. Her er også sterkt sol-lys inn fra siden. Dette er taket på en 140 år gammel trebru.

 

post-132889-1210533282_thumb.jpg

400D f2,8 11mm ISO 100 1/2 sek AV-modus -2/3 stop

 

 

Her er et par bilder til:

 

post-132889-1210533013_thumb.jpg

400D f2,8 11mm ISO200 1/50sek AV-modus -1/3 stop

 

 

post-132889-1210533058_thumb.jpg

400D f2,8 11mm ISO200 1/15 sek Av-modus -1/3 stop

Lenke til kommentar
40D - f18 - 30sek - ISO 100 - + en jævla sikkerhetsvakt med lommelykt til venstre for pilaren som absolutt skulle lyse rett i linsen...

 

F18 faktisk.. but why? Hele bildet ditt er jo blitt soft pga diffraksjon? Dessuten er det ikke noe poeng å utsette kamera for mer rystelser enn strengt nødvendig (med tanke på at de fleste egentlig har altfor svake stativer)

 

For meg ser det ut til at den lille aperaturen har gitt deg noen litt rotete stjerner i lyskildene, men det er jo forsåvidt også en smakssak.

Lenke til kommentar
40D - f18 - 30sek - ISO 100 - + en jævla sikkerhetsvakt med lommelykt til venstre for pilaren som absolutt skulle lyse rett i linsen...

 

F18 faktisk.. but why? Hele bildet ditt er jo blitt soft pga diffraksjon? Dessuten er det ikke noe poeng å utsette kamera for mer rystelser enn strengt nødvendig (med tanke på at de fleste egentlig har altfor svake stativer)

 

For meg ser det ut til at den lille aperaturen har gitt deg noen litt rotete stjerner i lyskildene, men det er jo forsåvidt også en smakssak.

 

Dette bildet viser Griffith Observatory. Om jeg hadde brukt f2.8 hadde bildet fått mindre detaljer i de mørke partiene fordi at de sterke lyskildene ville blitt alfor kraftige.

 

Soft? Overhodet ikke. For meg er dette så skarpt som det kan bli under disse forholdene...

 

Litt av poenget med å legge ut bilder i denne tråden er jo å vise hva linsen faktisk duger til. ;-)

Lenke til kommentar
Dette bildet viser Griffith Observatory. Om jeg hadde brukt f2.8 hadde bildet fått mindre detaljer i de mørke partiene fordi at de sterke lyskildene ville blitt alfor kraftige.

 

Soft? Overhodet ikke. For meg er dette så skarpt som det kan bli under disse forholdene...

 

Litt av poenget med å legge ut bilder i denne tråden er jo å vise hva linsen faktisk duger til. ;-)

Jeg kan ikke se hvordan lyskildene skulle bli noe sterkere av at du endret forholdet mellom lukker og blender, så lenge du passet på å justere lukkertiden tilsvarende ned.
Lenke til kommentar
..

Dette bildet viser Griffith Observatory. Om jeg hadde brukt f2.8 hadde bildet fått mindre detaljer i de mørke partiene fordi at de sterke lyskildene ville blitt alfor kraftige.

 

Soft? Overhodet ikke. For meg er dette så skarpt som det kan bli under disse forholdene...

 

Litt av poenget med å legge ut bilder i denne tråden er jo å vise hva linsen faktisk duger til. ;-)

 

OK- jeg hører argumentene dine, men de er like fullt ut vanskelig å se logikken i-

 

Tokina 11-16mm har høyest skarphet ved F5.6 - allerede ved F8 begynner difraksjon å sette inn. Selv ved 16mm skulle fokusavstanden, slik jeg kan gjette på har vært tilfelle i dette motivet, ikke tilsi at du måtte ned på F18 for å oppnå en anstendig dybdefokus.

 

Det er klart at du kniper "halo" effekten noe på de største lyskildene ved å blende ned fra f2.8- men igjen, det later bare til å være manglende dømmekraft som gjør at du velger f18 og 30s! Dette har ingenting med å vise hva objektivet er i stand til optisk!

 

Forøvrig har vi særdeles forskjellige oppfatninger av ordet skarpt, om du mener dette er hva man kan forvente av skarphet.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått mitt eksemplar fra Japan, var t.o.m såpass heldig at jeg slapp å betale moms for det :). Har såvidt fått testet det litt rundt huset, og blir nok med det foreløpig pga eksamenslesing :(. Bildene er tatt med Nikon D80, konvertert fra RAW i CS3 uten noen som helst form for etterbehandling.

 

post-65834-1210769277_thumb.jpg 11mm - f/2.8 - 1/2000 - ISO 200

post-65834-1210769287_thumb.jpg 11mm - f/4 - 1/1000 - ISO 200

post-65834-1210769297_thumb.jpg 11mm - f/5.6 - 1/500 - ISO 200

post-65834-1210769173_thumb.jpg 16mm - f/2.8 - 1/1250 - ISO 200

post-65834-1210769184_thumb.jpg 11mm - f/2.8 - 1/100 - ISO 200

 

Noen av bildene måtte reduseres til 75% størrelse pga maks opplastingsstørrelse tillatt. Har mistanke om at autofokusen bommet på det andre bildet, men la gå.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

dragmore88: Har sendt PM. Trenger ikke quote store poster forresten, blir mye unødvendig scrolling ;)

 

EDIT: Er tydeligvis flere som er interessert i hvor objektivet ble kjøpt. Det kommer altså ifra Matsuiyastore, som er en butikk på eBay. Er bare å søke etter tokina at-x 116 på eBay, så finner man det enkelt og greit. Bare husk å be selger om å markere sendingen med "gave" dersom dere håper på å slippe moms.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
dragmore88: Har sendt PM. Trenger ikke quote store poster forresten, blir mye unødvendig scrolling ;)

 

EDIT: Er tydeligvis flere som er interessert i hvor objektivet ble kjøpt. Det kommer altså ifra Matsuiyastore, som er en butikk på eBay. Er bare å søke etter tokina at-x 116 på eBay, så finner man det enkelt og greit. Bare husk å be selger om å markere sendingen med "gave" dersom dere håper på å slippe moms.

 

 

 

Forøvrig en grei eBay seller og handle fra,fire dager tok det og få AT-X 116 hjem"levert på jobben av posten"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
dragmore88: Har sendt PM. Trenger ikke quote store poster forresten, blir mye unødvendig scrolling ;)

 

EDIT: Er tydeligvis flere som er interessert i hvor objektivet ble kjøpt. Det kommer altså ifra Matsuiyastore, som er en butikk på eBay. Er bare å søke etter tokina at-x 116 på eBay, så finner man det enkelt og greit. Bare husk å be selger om å markere sendingen med "gave" dersom dere håper på å slippe moms.

 

Woops.. sorry.. var nok litt keyboard-happy der ;) Takk for info..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...