Gå til innhold

Hva skal til for å bli lege?


Holliday

Anbefalte innlegg

Har sett en del poster på forumet her som spør om hvilke fag man bør velge. Har fått med meg at man bør gå realfag og ta en del forskjellige mattefag.

Men hva skal egentlig til? Kan hvem som helst klare å bli lege om man bare setter seg ned på skolebenken og følger med på hva som blir sagt? Er det tøft med realfag og de 6 årene på medisinskole? Og hva skal egentlig til for at man kommer seg inn på medisinskolen i det hele tatt?

 

Har lenge slitt med valget om hva jeg skal bli, og jeg må si at lege er noe av det eneste som virker interessant for meg, selv om de fleste sier at det nesten ikke er vits å prøve engang, siden de bare vil ha de aller beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[1.] Kan hvem som helst klare å bli lege om man bare setter seg ned på skolebenken og følger med på hva som blir sagt?

[2.] Er det tøft med realfag og de 6 årene på medisinskole?

[3.] Og hva skal egentlig til for at man kommer seg inn på medisinskolen i det hele tatt?

1. Helt klart ikke, det krever mye motivasjon og interesse for den type studie. Om man ikke er helt motivert blir man nok også ytterligere demotivert av at venner man tok allmenn med blir ferdig med utdanning på høyskoler og universiteter før man er halvveis i medisinstudiet.

 

2. Om du ikke liker å lese mye og mangler interesse er realfag et helvete. Medisinstudiet har jeg (selvfølgelig) ikke prøvd, men jeg tror ikke det er noen dans på roser det heller.

 

3. I Norge er det som du har hørt nærmest umulig å komme inn på medisin. Medregnet poeng for forsvaret/folkehøyskole/et år på universitet eller høyskole (en av delene), fullt med realfagspoeng og fullt med fordypningspoeng (alderspoeng gjelder ikke for medisin) må du allikevel ha tett opp mot 6 i snitt for å komme inn på medisin i Oslo. I utlandet kan det derimot holde med over fem i snitt og mange realfag (poeng for realfag, forsvaret osv gjelder ikke i utlandet).

 

jeg må si at lege er noe av det eneste som virker interessant for meg, selv om de fleste sier at det nesten ikke er vits å prøve engang
Det er helt riktig, men er du også motivert for det og står på gjennom videregående er det ikke umulig å bli lege. Du må derimot regne med å måtte ta hele utdannelsen i utlandet, som feks Polen eller Tsjekkia.
Lenke til kommentar

Sigmund: Vennligst ikke uttal deg om ting du ikke aner noe om :)

 

Det er ikke noe problem å bli lege om du er motivert og tenker litt taktisk. Du burde velge matematikk, fysikk og kjemi, da får du flest mulig poeng (8 ekstrapoeng i dag, forandrer seg men da vil opptakskravene også forandre seg). Du trenger 5,5 i snitt for å være "garantert" opptak. 5,4 holder sannsynligvis. 5,2 hvis du bor i Nordland, Troms eller Finnmark.

 

Det at du, Sigmund, sier at du må regne med å ta hele utdannelsen i utlandet gjør meg eitrende forbannet, da det bare er tull. Hva tror du alle de som har gått medisin gjør? 40% av de som er på medisinstudiet kommer rett fra videregående, og de har gjerne nærmere 5 enn 6 i snitt.

Lenke til kommentar

Samordnaopptak > Medisinstudiet

 

Om Holliday søker Medisin ved UiT eller UiB 31. mars i år og han har 6 realfagspoeng (2MX/2MY/2MZ, 2BI, 2FY og 2KJ gir 0,5p mens 3MX/3MY/3MZ, 3BI, 3FY og 3KJ gir 1p) og 4 fordypningspoeng kan han i teorien komme inn med 5,23 om snittet ikke endrer seg fra 2007.

 

kan du også komme inn med bare f.eks 4,5 i snitt fra VGS. Du kan sanke poeng gjennom praksis (lege, sykepleier osv.) og fag på universitetet. Det tar et år eller to ekstra, men du kommer alltid inn hvis du virkelig legger ned arbeid i å komme inn.
120studiepoeng (to fulle år på universitetet eller høyskole) gir 12 tilleggspoeng mens 2år relevant lønnet praksis i 100 % stilling gir 10 tilleggspoeng, maksimalt 12 tilleggspoeng herunder 3 poeng for førstegangstjeneste/forlkehøyskole.

 

Om Holliday søker Medisin ved UiT eller UiB 31. mars i år med de samme 6 realfagspoengene og 4 fordypningspoengene i tillegg til å ha de 12 tilleggspoengene må ha ha 50,5 i snitt.

 

Begge eksempler bruker studiestedet med lavest snitt i 2007.

 

Ikke misforstå, Holliday, du må følge drømmene. Bare vær klar over at det ikke er lett å komme inn på medisin i Norge.

Lenke til kommentar

Dere sier masse om ekstrapoeng for praksis.

 

Har jeg forstått det helt feil hvis de praksispoengene og ekstrapoengene for universitetsfag går vekk ved neste opptak?

Altså studieåret 09/10.. det har med kunnskapsløftet å gjøre.

 

poenget mitt er uansett at jeg (elev vk2) ikke vil ha en dritt igjen for å ta universitetsfag da den ordningene vil utgå uansett..

 

er jeg på jordet eller?

Lenke til kommentar

De fleste steder krever 2fy, 2mx/3mz og 3kj, men i ungarn, og noen steder i polen/tsjekkia tror jeg ikke det er krav om 3kj. I Ungarn tror jeg de legger vekt på opptaksprøven, intervjuet og en snitt på ca. 4. Sjekk ansa.no for sikkerhets skyld.

 

De fleste steder krever 2fy, 2mx/3mz og 3kj, men i ungarn, og noen steder i polen/tsjekkia tror jeg ikke det er krav om 3kj. I Ungarn tror jeg de legger vekt på opptaksprøven, intervjuet og en snitt på ca. 4. Sjekk ansa.no for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det helt feil hvis de praksispoengene og ekstrapoengene for universitetsfag går vekk ved neste opptak?
Det som forsvinner er de poengene for hver fordypning etter den første (2 per ekstra fordypning, maks 4 poeng), i tillegg til at maksgrensen for realfagspoeng går fra 6 til 4 poeng.

 

Er ikke helt sikker, men mener ekstrapoeng for studiepoeng er litt anerledes for medisinstudiet (du får fra 0,5 til 12 poeng etter hvor mange studiepoeng du har) enn for andre studier (hvor du får 3 poeng for 60 studiepoeng og det ikke kan kombineres med poeng for førstegangstjenste/folkehøyskole).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...