Gå til innhold

– Ipod ødelegger hodesettet


Anbefalte innlegg

hvorfor er apple så trangsynte her? lever denne kundebehandlingen i beste velgående iresten av verden?

Det er veldig enkelt. Apple har en veldig dårlig policy overfor sine kunder og forhandlere. Det er ikke noe nytt. Grunnen til dette er fordi de nærmest har monopol på MP3-spillere. Hva er markedsandelen deres på verdensbasis nå? 60 % mener jeg å ha lest et eller annet sted. Ikke bare ser man det på policyen deres, men man merker det også på prisen. De fleste Apple produkter enten det er MP3-spillere, iPhone eller datamaskiner koster mer i utsalg enn hva tilsvarende konkurrerende produkter koster. De har en langt bedre marginal enn hva de fleste konkurrentene deres har.

 

Det er slik det blir når det blir tilnærmet monopoltilstander. Hvordan tror dere det blir om AMD og ATI ikke får fart på skuta? Vi er godt på vei til å få de samme tilstandene der tror jeg. Intel og Nvidia blir enerådende, og priser og service blir der etter. Svært lite forbrukervennlig med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det idiotiske i heile denne situasjonen er at Apple sine produkter knapt er best på eit einaste området. Det argumenteres ofte med brukarvennlighet og utsjånad, men på områder som pris, spesifikasjonar, kvalitet, garanti og reklamasjon er dei absolutt ikkje på topp. Likevel er dei ledande på markedet, butikkane har mykje av ansvaret her, sluttar dei å selge iPod vil folk kjøpe andre alternativer. Finnes sjølvsagt nettbutikken til Apple, men fleirtalet kjøper nok frå ein butikk eller PC-nettbutikk. Litt av skulda ligg og på forbrukaren som ikkje kan og er villig til å nytte sine krav i henhold til garanti og reklamasjon. Dei kjøper heller ei ny vare og kaster den gamle, butikken høyrer ingenting og fortset å selge Apple-produkter. Hadde alle som fekk problemer med sin iPod eller iPhone klaga på det og brukt litt tid så hadde det blitt mykje arbeid for butikkane.

Lenke til kommentar
Det idiotiske i heile denne situasjonen er at Apple sine produkter knapt er best på eit einaste området. Det argumenteres ofte med brukarvennlighet og utsjånad, men på områder som pris, spesifikasjonar, kvalitet, garanti og reklamasjon er dei absolutt ikkje på topp. Likevel er dei ledande på markedet, butikkane har mykje av ansvaret her, sluttar dei å selge iPod vil folk kjøpe andre alternativer. Finnes sjølvsagt nettbutikken til Apple, men fleirtalet kjøper nok frå ein butikk eller PC-nettbutikk. Litt av skulda ligg og på forbrukaren som ikkje kan og er villig til å nytte sine krav i henhold til garanti og reklamasjon. Dei kjøper heller ei ny vare og kaster den gamle, butikken høyrer ingenting og fortset å selge Apple-produkter. Hadde alle som fekk problemer med sin iPod eller iPhone klaga på det og brukt litt tid så hadde det blitt mykje arbeid for butikkane.

 

Nettopp.

 

Det er nok utseendet som selger. Jeg savner saklige tester der man ser etter lydkvalitet. Ellers er det bare å prøve forskjellige produkter på egen hånd og finne ut hva som holder over tid og motsatt.

Lenke til kommentar
Det er nok utseendet som selger. Jeg savner saklige tester der man ser etter lydkvalitet. Ellers er det bare å prøve forskjellige produkter på egen hånd og finne ut hva som holder over tid og motsatt.

iPod har blitt et ikon, og for noen et statussymbol. Det viser at de er trendy. Da spiller lydkvalitet, funksjonalitet og pris liten rolle. Jeg sier for all del ikke at iPod og andre Apple-produkter er dårlige, men jeg mener at de har fått et ufortjent godt rykte. Det er her Apple har lyktes, og konkurrentene har feilet. De har klart å skape en hype som varer i mange år. De selger ikke bare en MP3-spiller, men de selger en livsstil. Det samme gjelder med de fleste av de andre produktene til Apple. De er ikke dårlige, men (svært) ofte finnes det mer teknisk avanserte, mer prisgunstige og mer "servicevennlige" produkter. Dessverre er ikke alltid disse like banebrytende på design eller "sexappel".

 

En norsk dikter sa en gang at det er en salve som virker for kroppen, og så er det en salve som virker for sjelen.

 

Edit: typo

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...