Gå til innhold

Jordfeilbryteren slår ut helt random sikringer


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har en kompis som nettopp har pusset opp hele huset og fått lagt nytt elektrisk anlegg. Men problemet er at jordfeilbryteren slår ut på helt random sikringer. Det er ikke noe mønster eller noen bestemte sikringer. Det er heller ikke noen bestemte tidsintervaller. Det kan gå alt i fra 1 døgn til 5min før den slår ut.

 

Elektrikkeren som la opp anlegget har vært her for å se etter, men han kunne ikke finne noe feil.

Har hørt at jordfeilbryteren kan slå ut pga. naboer og lignende, men dette virker usannsynelig da det ikke var feil før huset ble pusset opp.

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Har en kompis som nettopp har pusset opp hele huset og fått lagt nytt elektrisk anlegg. Men problemet er at jordfeilbryteren slår ut på helt random sikringer. Det er ikke noe mønster eller noen bestemte sikringer. Det er heller ikke noen bestemte tidsintervaller. Det kan gå alt i fra 1 døgn til 5min før den slår ut.

 

Elektrikkeren som la opp anlegget har vært her for å se etter, men han kunne ikke finne noe feil.

Har hørt at jordfeilbryteren kan slå ut pga. naboer og lignende, men dette virker usannsynelig da det ikke var feil før huset ble pusset opp.

 

Hva kan være galt?

Tipper jordfeilen ikke ligger i anlegget men i ett apparat som du flytter rundt på å bruker uregelmessig ;)

Lenke til kommentar

Tipper dette er et hus med gammelt røranlegg (stålrør), og at det ligger små jordfeiler på kursene (så små at jordfeilbryter akkurat klarer å holde, og som er innenfor kravet). Ved endring av last vil også jordfeils-strømmen forandre seg (jmfr. ohms lov), da ryker JFB uten det er noe spessiell grunn, på hvilken som helst kurs.

 

Nærmeste løsning jeg finner....

Lenke til kommentar

jeg ville sjekke VVB, Det kan ofte være en synder på periodiske jordfeil. Hvilket strømsystem er det i boligen, IT, TN?

 

Enkleste måte å isolere jordfeil er å koble alt som er av pluggbare deler i installasjonen, lamper, ovner osv.

 

Evt gjør anlegget strømløst og bruk en "megger" i sikringskapet mellom fase og jord på de forskjellige kursene. Den vil evt vise lekasjer i anlegget. Kan være greit at en elektrikker gjør denne delen :innocent:

Lenke til kommentar
jeg ville sjekke VVB, Det kan ofte være en synder på periodiske jordfeil. Hvilket strømsystem er det i boligen, IT, TN?

 

Enkleste måte å isolere jordfeil er å koble alt som er av pluggbare deler i installasjonen, lamper, ovner osv.

 

Evt gjør anlegget strømløst og bruk en "megger" i sikringskapet mellom fase og jord på de forskjellige kursene. Den vil evt vise lekasjer i anlegget. Kan være greit at en elektrikker gjør denne delen :innocent:

 

Lurt å megge anlegget, problemet er bare det å måle jordfeil på laster som styres vis kontaktorer og releer. Dem vil ikke kunne måles fordi ved megging er dem utkoblet fordi anlegget er strømløst. Hvis du skal få målt VVB, bør du måle enten når bereder har kaldt vann(hvis bereder har mekansik termostat), eller måle på selv varmekolben

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Var nettopp hos en kunde med samme problem. Bytta til jordfeilbryter med tidsforsinkelse på 10ms.Feilen her lå utfor huset. Om det ikke er noe som helst mønster i når jordfeilbryteren går, og du har plugget fra alle varmekilder så tror jeg dette er årsaken

 

Andre typiske feil er utestikk og utelys på denne årstiden.

Lenke til kommentar

Jeg er den aktuelle kompisen her, og det virker som om problemet ligger i kurs nr. 1, som går til kjøkkenet til naboen. Nå er alle sikringer i andre etasje av, utenom nr. 6(som ruteren er koblet til :p). Sånn som det er nå går det greit, har hendt to ganger på et par døgn at jordfeilbryteren har gått.

 

Men det som er rart, er at jordfeilbryteren til første og kjelleren går, når det er ganske klart at problemet ligge i 2.

 

Skal få inn en tredjepart så fort som mulig for å teste. Tydelig at elektrikeren ikke burde hatt fagbrev...

Endret av Allviteren
Lenke til kommentar

Jordfeil kan være utrolig komplekst og vanskelig å finne ut av.

 

Og det blir ikke undervist mye om slikt på skolen.

 

Og dermed blir det etter hva man erfarer selv som er utslagsgivende for hva man finnner ut.

 

Og ikke minst så er det farlig.

 

Du opererer med kurser med 10-16 Ampere i huset.

 

Dersom du har jordfeil og blir utsatt for en feilstrøm på over 30 Milli Ampere, 0,03 Ampere altså.

 

Så kan du få hjerteproblemer.

 

Ring etter en annen Elektriker, gjerne en eldre og erfaren kar :)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Virker som om feilen kommer utenifra, lyse har hatt flere problemer i området, og lyktestolpene i området har en tendens til å gå av.

 

Nå er det snakk om at huseier skal skifte alt i hele sikringsskapet, og innstalere en jordfeilbryter pr. sikring. Og at dette kanskje skal dekkes helt eller delvis av lyse.

 

Men er det vits i å gjør en så stor utskifting? Eller hadde en jordfeilbryter med tidsforsinkelse fikset problemet?

Lenke til kommentar
Virker som om feilen kommer utenifra, lyse har hatt flere problemer i området, og lyktestolpene i området har en tendens til å gå av.

 

Nå er det snakk om at huseier skal skifte alt i hele sikringsskapet, og innstalere en jordfeilbryter pr. sikring. Og at dette kanskje skal dekkes helt eller delvis av lyse.

 

Men er det vits i å gjør en så stor utskifting? Eller hadde en jordfeilbryter med tidsforsinkelse fikset problemet?

Bor du på Ullandhaug?

 

Har ikke hørt om jordfeilautomater med tidsforsinkelse jeg. Men det finnes sikkert.

En vanlig topolt jordfeilautomat selger vanlige edruelige elektrofirma for 300 kr eks mva.

Har du da 10 kurser blir det ikke så veldig dyrt. En vanlig jordfeilbryter koster fort 1000 kr. Men har Lyse problemer med nettet så er det kun tidsforsinkelse på jordfeilbryteren som hjelper. Bortsett fra å finne feilen da.. ;)

 

Har du kabeltv? Jeg har også noen ganger opplevd at jordfeilen kommer inn med den kabelen. Det er da en isloator i skapet til kabelselskapet ute i gaten som er deffekt.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Bor på storhaug, og har ikke kabeltv. Sikringskapet er maks ett år gammelt og det er en jordfeilbryter for hver leilighet. Dvs. 3 til sammen. Jeg vil tro alle sikringene er jordet, da det er ganske nytt anlegg.

 

Har ikke hatt noen jordfeil i huset på over ett døgn nå. Og alle sikringer i 2. etasje har vært av i like lang tid. Tilfeldig?:S

 

 

Rettelse: Alt er på, og det virker som om problemet bare har forsvunnet av seg selv. Er vel bare et tidsspørsmål når det kommer tilbake...

Endret av Allviteren
Lenke til kommentar
Bor på storhaug, og har ikke kabeltv. Sikringskapet er maks ett år gammelt og det er en jordfeilbryter for hver leilighet. Dvs. 3 til sammen. Jeg vil tro alle sikringene er jordet, da det er ganske nytt anlegg.

 

Har ikke hatt noen jordfeil i huset på over ett døgn nå. Og alle sikringer i 2. etasje har vært av i like lang tid. Tilfeldig?:S

 

 

Rettelse: Alt er på, og det virker som om problemet bare har forsvunnet av seg selv. Er vel bare et tidsspørsmål når det kommer tilbake...

Storhaug er kjent for samme problemene. Jeg tipper det er problemer hos andre en deres hus.

Om en elektriker legger opp nytt sikringsskap hos deg og du får problemer med at jordfeilbryteren slår ut etter 1 år, så ville jeg nok si de må ordne opp. Prøve å bytte til en tidsforsinket.

 

2rgeir: Du kjøper jordfeilbryteren feil plass. :) Er forøvrig en 2 polt 3 moduls hos Cenika

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...