Gå til innhold

Jordfeilbryteren slår ut helt random sikringer


Anbefalte innlegg

Huseier skal bytte ut hele sikringskapet og innstalere mange jordfeilbrytere og tidsforsinkelser. Nabohuset sliter også med jordfeil, men i mindre grad. Sattser på at lyse dekker noe av utgiftene. Deres forklaring er at sikringskapet og det elektriske anlegget faktisk er for nytt og moderne. Og for "kraftig".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det litt enkelt, så er det på Storhaug en del eldre kabler i bakken, og det gjør ikke ting bedre. Så det er bra at Lyse får inn slike meldinger, for da kan man se hvilken områder som "sliter", og muligens skifte ut kabler av eldre dato.

 

I forbindelse med fiberutbygging har det allerede vært en stor oppgradering av det el.kabler hvor man vet at det er problemer.

 

Man må nesten regne med jordfeil-problemer i eldre bebyggelse både på grunn av eldre hus og eldre forsyningsnett i gatene. El. kabler blir fortløpende vedlikeholdt men somregel er det litt tregere i bebyggelsen

Endret av runerask
Lenke til kommentar
En 2modulær (2polt) sikring med integrert retningsbestemt jordfeilbryter på 30mA betaler installatøren ca 250-300 + mva inn til seg :whistle:

Det er hvertfall det jeg betaler for de.

Det er vell ingen hemmelighet at bytte av 10-15kurser merkes i pengboka.

 

Det kommer ann på merket som brukes som avgjør prisen.. Den varierer fra ca 80-800kroner for slike sikringer med jordfeilbrytere.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
En 2modulær (2polt) sikring med integrert retningsbestemt jordfeilbryter på 30mA betaler installatøren ca 250-300 + mva inn til seg :whistle:

Det er hvertfall det jeg betaler for de.

Det er vell ingen hemmelighet at bytte av 10-15kurser merkes i pengboka.

 

Det kommer ann på merket som brukes som avgjør prisen.. Den varierer fra ca 80-800kroner for slike sikringer med jordfeilbrytere.

 

:thumbup:

 

Det er stort prisforskjell på sikringer. Da jeg var elektriker skulle vi alltid bruke en billigtype hvis kunde ikke avtalte annet. Det var nesten umulig å montere den fordi den sprakk ofte ved tilkobling av ledninger eller skinne. Selv om det ofte var garantiarbeid i forbindelse med akkurat dette merket, svarte det seg likevel.

 

Merker jeg liker er MG, ABB og så har Gewiss kommet med noen fantastiske hvor man kan skrive på en tekst på selve sikringen. Da trenger man ikke tavleskjema engang :-)

Lenke til kommentar
En 2modulær (2polt) sikring med integrert retningsbestemt jordfeilbryter på 30mA betaler installatøren ca 250-300 + mva inn til seg :whistle:

Det er hvertfall det jeg betaler for de.

Det er vell ingen hemmelighet at bytte av 10-15kurser merkes i pengboka.

 

Det kommer ann på merket som brukes som avgjør prisen.. Den varierer fra ca 80-800kroner for slike sikringer med jordfeilbrytere.

 

:thumbup:

 

Det er stort prisforskjell på sikringer. Da jeg var elektriker skulle vi alltid bruke en billigtype hvis kunde ikke avtalte annet. Det var nesten umulig å montere den fordi den sprakk ofte ved tilkobling av ledninger eller skinne. Selv om det ofte var garantiarbeid i forbindelse med akkurat dette merket, svarte det seg likevel.

 

Merker jeg liker er MG, ABB og så har Gewiss kommet med noen fantastiske hvor man kan skrive på en tekst på selve sikringen. Da trenger man ikke tavleskjema engang :-)

Skal man følge reglene så kommer man ikke langt uten tavleskjema..

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at Gewiss forsvinner fra hyllene til grosistene ettersom Moeller kom med PKPM2 automaten sin.

 

For meg er det slik at så lenge billig utstyr fungere bra brukes det men i det øyeblikket problemer oppstår så forkastes det øyeblikkelig.

Reklamasjoner koster penger og jeg regner med det blir slutt på bruken av billigdritt med mange reklamasjoner nå som reklamasjon skal regnes opp mot ordren på på den opprinnelige jobben.

Minustallene kommer mye bedre fram når reklamasjoner føres på denne måten.

Lenke til kommentar
Har inntrykk av at Gewiss forsvinner fra hyllene til grosistene ettersom Moeller kom med PKPM2 automaten sin.

 

For meg er det slik at så lenge billig utstyr fungere bra brukes det men i det øyeblikket problemer oppstår så forkastes det øyeblikkelig.

Reklamasjoner koster penger og jeg regner med det blir slutt på bruken av billigdritt med mange reklamasjoner nå som reklamasjon skal regnes opp mot ordren på på den opprinnelige jobben.

Minustallene kommer mye bedre fram når reklamasjoner føres på denne måten.

Trodde alle alltid regnet reklamasjon opp mot jobben jeg... Hva skulle det ellers føres på? Drift?

 

Moeller sin automat er utrolig bra! Men litt dyr. Bruker den ofte på jobber hvor kunden ikke er for opptatt av pris. Den er tross alt noe av det beste.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at reklamasjoner føres på drift i en del firma.

Vi gjorde dette selv fram til i fjor høst.

 

Når det kommer til automatsikringer foretrekker jeg også Moeller og bruker det der det er mulig men fram til i fjor var Gewiss eneste alternativ om man trengte 2 moduls jordfeilautomater.

Forresten er det nesten ingen prisforskjell på Gwiss jordfeilautomatsikring og Moeller PKPM2.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Skal man følge reglene så kommer man ikke langt uten tavleskjema..

 

Nå husker jeg ikke helt hvordan reglene var der, men hvis man skriver hvilket rom kursen går til og tverrsnitt på kabelen på sikringen, bør det holde. Det står jo allerede størrelse og sikringstype på automaten fra før.

 

Det eneste man kanskje kan skrive på skapdøren er fordelingsnett-type og driftspenning....

Lenke til kommentar
Skal man følge reglene så kommer man ikke langt uten tavleskjema..

 

Nå husker jeg ikke helt hvordan reglene var der, men hvis man skriver hvilket rom kursen går til og tverrsnitt på kabelen på sikringen, bør det holde. Det står jo allerede størrelse og sikringstype på automaten fra før.

 

Det eneste man kanskje kan skrive på skapdøren er fordelingsnett-type og driftspenning....

Stemmer. Man må skrive type nett, spenning og forsynt fra. Dette vil jo se skikkelig proft ut om du bare skriver det på døra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...