Gå til innhold

Microsoft byr på Yahoo

Anbefalte innlegg

Skrevet
Som kjæresten min ante ikke at det fantes alternativer til Internet Explorer, hun trodde det "var" internett.

Hun ble jo overlykkelig når jeg fortalte henne om FireFox, og fikset det for henne. Etter det har hun jo aldri brukt Internet Explorer igjen.r.

har hørt skrekkeksempler hvor it personell i firma har endt opp med å gi firefox det blå IE ikonet fordi de ansatte klagde på at dem hadde tatt bort internet.

hvor mye fakta slikt er aner jeg ikke, men at det i det hele tatt finnes slike historier sier sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Internet Explorer er et godt eksempel, det er et program du er NØDT til å ha, både for at Windows Update skal fungere, samt mange andre programmer er avhengig av dette.

Det er da ingen som tvinger deg til å bruke Windows? Det finnes bøttevis med gratis alternativer om du ønsker det. Det er helt opp til deg.

Når 90% av alle maskinen kommer ferdig installert med Windows og programmer som Internet Explorer, Windows MovieMaker, Windows Live Messenger, Windows MediaPlayer, Paint osv osv.. Så sier det seg selv at det er fryktelig mange som benytter seg av disse programmene helt uvitende om at det i det hele tatt finnes alternativer.

Så er det da opp til de som lager og bruker alternativene å fortelle hva som er så mye bedre og hvorfor de bør bytte.

For ikke å nevne alle "sperrede" maskiner (som skole-PC, bedrift-PC osv) hvor du ikke engang har muligheten til å benytte deg av noe annet enn det som er å finne på maskinen. Og da er det som oftest Microsoft sine løsninger som befinner seg på den. Da de alt er å finne i Windows.

Det er da ingen som helst tvil om at utrolig mange benytter seg av Microsoft sine programmer fordi de er inkludert i operativsystemet til folk flest.

Og dette er jo det Microsoft har gjort som gjør at de er størst. Så lenge ingen klarer å kommunisere at de har et bedre alternativ er det bare latterlig å skylde på Microsoft for at de har vært flinke.

Hadde ikke alle disse programmene fulgt med Windows, og vi som bruker selv kunne valgt hvilken nettleser osv som fulgte med operativsystemet, så hadde situasjonen helt klart vært annerledes.

For n'te gang: Det er ingen som tvinger deg til å bruke Windows. Det er ingen som tvinger meg til å kjøpe iPod heller, og jeg misliker iTunes til de grader. Men jeg har valget selv om jeg vil kjøpe en iPod eller noe annet. Det er ikke Apple sin skyld at jeg sitter med en iPod og banner over iTunes, det er mitt eget ansvar.

Skrevet (endret)
....

Nå syntes jeg rett og slett du er litt naiv.

Ingen tvinger meg til å bruke Windows?

Nei, det er fult mulig. Men det er sannhet med modifikasjoner.

For det er så utrolig mange av de programmene jeg benytter, og ikke minst spillene som krever at jeg bruker Windows.

Men igjen så er det jo ingen som tvinger meg å spille eller bruke de programmene heller.

Mener det blir en litt feil mentalitet og tankegang jeg da

Endret av RamGuy
Skrevet
de finnes ja, men hvor mange pcer finner du i slag i dag som har openoffice heller den ms office installert?

Da er det opp til kundene å si fra til selgeren hva de vil ha. Om selgeren ikke vil tilby det så gå et annet sted. Det er forbrukerne som har makten, det er slik det skal fungere. Jeg banner ikke over at MacDonalds ikke selger lefser, jeg går heller et annet sted.

selv dell selger bare ett begrenset antall modeller med linux, mens hele deres portefølje med maskinvare kan fås kjøpt med windows installert.

Tror du ikke flere leverandører ville levert det om det var et faktisk ønske fra mange nok kunder?

og forresten, hvilke hyller snakker du om? jeg ser ingen openoffice eske eller tilsvarende i min lokale elektrobutikk. og uansett hvor lett det er for oss som sitter her på forumet å plukke openoffice ned av nettsiden så vil den store massen bruke det som ligger på hardisken som maskinen kom med ved første gangs salg helt til dem skifter ut nevnte maskin. det er også på det området den største prosenten av vista salg er.

Hvorfor i all verden skal en forretning ta på seg å distribuere et program svært få spør etter og som alle kan laste ned gratis på to minutter? Når jeg snakker om hyller mener jeg her selvsagt nettet. Og igjen bare beviser dette egentlig mitt poeng: I stedet for å skylde på Microsoft så gjør noe selv for å klare å kommunisere alternativene. Kutt all prat om hvor ille Microsoft er og prat heller om hvor gode og enkle alternativene er. Det er liksom første læresetning i alt som har med markedsføring å gjøre: Ikke prat dritt om konkurrentene dine! Hvis du beveger deg rundt på litt forum og andre sider som har med OpenSource å gjøre så blir du neddynget med dritt om Microsoft. Jeg har også tidligere vist hvordan IBM/Sun opptrer i forhold til OOXML.

Microsoft smiler av ODF. De prater ikke negativt om det, de stemmer for det i ulike fora, de støtter OpenSource-initiativ for å lage konverteringsfiltre mellom ODF og OOXML. IBM/Sun bruker kreftene på å slåss mot OOXML og Microsoft med alle midler, i stedet for å kommunisere alternativene.

Et annet eksempel finner man jo på forum som dette. Med en gang det kommer en eller annen nyhet om Microsoft strømmer det på med innlegg som hakker på Microsoft og snakker nedsettende om dem uansett hva de gjør. Det er selvsagt alles rett å gjøre det, og mange ganger gjøres det også med rette. Men det hjelper jo ikke alternativene i nevneverdig grad. Det virker som noen tror at jo mer dritt vi slenger om Microsoft, jo mer vil folk gå over til andre alternativer. Det blir litt som å tro at drømmedama kommer til å like deg bare du snakker nok dritt om alle de andre gutta. Kanskje det heller ville vært lurt å fortelle hva som var bra med deg...? ;)

Men igjen så er det jo ingen som tvinger meg å spille eller bruke de programmene heller.

Nettopp! Du har et valg. Det er ikke Microsoft sin skyld at ikke du tar et annet valg. ;)

Skrevet

ingen tvinger en til å benytte produkt/tjeneste x...

ett argument jeg har hørt igjen og igjen...

men ett argument jeg mener faller på ett sverd, ett sverd kjent som "mote", eller noe i den dur.

ja en trenger ikke kabeltv, en trenger ikke ipod, en trenger ingen av disse.

men om en så skal bevege seg i de sosiale kretser og får spørsmål om en har sett serie x, hørt på låt y, osv osv osv, så blir det fort til at en "må ha" det siste og beste av visse ting for å "henge med".

pokker og, jeg har sett hvordan ungdom uten mobil havner utenfor. jeg husker selv at om jeg ikke var med på visse former for idrett så kunne jeg like gjerne ikke eksistert når det gjaldt de lokale sosiale lag.

ting innarbeider seg sånn at det som en i visse deler av asia, afrika eller søramerika vil regne som ren luksus, er en sosial livsnødvendighet i (vest)europa eller nordamerika. de summer med penger som blir brukt på "unødvendigheter" i disse sistnevne områder kunne fint hold liv i flere familier i den førstenevnte i ett år eller to.

så det blir fort at selv om en ikke trenger ett produkt så "må en ha det" fordi alle andre i det en liker å regne som omgangskretsen har det. jeg holdt meg til icq som im system helt til "alle" var på msn messenger fordi det kom ferdig installert i nyere windows.

jeg ser "sosiale" nettsider komme å gå. først var det blink, så nettby og facebook, hva blir det neste? tror jeg har profiler på noen andre også som jeg ikke har sjekket på ett år eller mer, fordi jeg fikk epost etter epost om jeg måtte bli med.

Skrevet
de finnes ja, men hvor mange pcer finner du i slag i dag som har openoffice heller den ms office installert?

Da er det opp til kundene å si fra til selgeren hva de vil ha. Om selgeren ikke vil tilby det så gå et annet sted. Det er forbrukerne som har makten, det er slik det skal fungere. Jeg banner ikke over at MacDonalds ikke selger lefser, jeg går heller et annet sted.

og når du må ha en pc som kan skrive doc, html eller pdf, for det er formatene du kan levere oppgavene i? og selger kan selge deg windows pcen i dag som kan gjøre jobben, eller du kan la være å kjøpe fordi du ikke finner linux eller bsd produkter i hyllene, hva velger en da?

kjøp og salg skjer aldri, aldri i ett vakum!

Skrevet

Det finnes fritt tilgjengelige programmer som skriver i alle de formatene du nevner. Helt uproblematisk.

I forhold til ditt forrige innlegg: Selvsagt. Sånn er verden men det er ikke Microsoft sin skyld at du "føler du må ha det alle andre har". Det er ditt eget ansvar og ditt eget valg. Det er nettopp det som er hele mitt poeng.

Skrevet
Det finnes fritt tilgjengelige programmer som skriver i alle de formatene du nevner. Helt uproblematisk.

men får du en pc med disse ferdig installert i dag?

altså at en kan kjøpe en pc over disk som en kan sette i strømkontakten og bruke disse produkter uten først å tråle nettet etter dem?

I forhold til ditt forrige innlegg: Selvsagt. Sånn er verden men det er ikke Microsoft sin skyld at du "føler du må ha det alle andre har". Det er ditt eget ansvar og ditt eget valg. Det er nettopp det som er hele mitt poeng.

på samme måte som at en langer ikke er ansvarlig for at jeg er avhengig av kokain?

Skrevet
men får du en pc med disse ferdig installert i dag?

altså at en kan kjøpe en pc over disk som en kan sette i strømkontakten og bruke disse produkter uten først å tråle nettet etter dem?

Forskjellen er at du legger skylden på det på Microsoft. Jeg legger skylden på de som står for alternativene og som bruker mer krefter på å slåss mot Microsoft enn for sine egne løsninger.

på samme måte som at en langer ikke er ansvarlig for at jeg er avhengig av kokain?

Sukk... Der forsvant all mulighet til en fornuftig diskusjon.

Skrevet (endret)

Jeg tror nesten vi bare kan være enig om at vi er uenige jeg :)

Det er helt tydelig at du (kjeklulf) ser på situasjonen på en helt annen måte enn meg hvert fall :)

Endret av RamGuy
Skrevet
Forskjellen er at du legger skylden på det på Microsoft. Jeg legger skylden på de som står for alternativene og som bruker mer krefter på å slåss mot Microsoft enn for sine egne løsninger.

Virker som du bare gjør deg dum for å krangle maksimalt i hver eneste tråd som omhandler Microsoft.

For det første fins det knapt et eneste firma noe sted som du kan sammenlikne med den situasjonen Microsoft er i. Eksempelet med McDonalds faller på sin egen urimelighet, fordi det ikke fins en sjel her i landet som ikke vet at om alternativer, som det fins mange av (lage egne burgere, dra på gatekjøkken, konkurrerende kjeder som Burger King...). Med Microsoft fins det derimot veldig mange mindre datakyndige brukere som faktisk tror IE er internett, at Windows (og tidligere MS-DOS) var innebygd i maskinen, og at MS Office følger med på alle maskiner. Det siste har jeg opplevd altfor mange ganger, at folk har kjøpt ny PC og ringer meg fordi de ikke finner Word på start-menyen. Da gir jeg dem såklart en link til OpenOffice, og sier at denne pakka er gratis og mest sannsynlig gir deg alt du trenger ;)

Ellers blir det for dumt at du hele tiden klager på at konkurrentene til MS er for dårlige på markedsføring. Greit nok at de aller største konkurrentene som IBM kan svi av summer på dette, men for de fleste firmaer er det høl i huet å prøve å slå ut MS på markedsføring. Vi snakker tross alt om verdens største software-selskap. Så det blir meningsløst når folk da kommer og klager over at f.eks Opera ikke er like gode som Microsoft til å nå ut til kunder - for hvordan i huleste skulle de få til det, om de så hadde verdens beste markedsførere/reklamefolk?

Skrevet

Tråden har vel sporet en del av, men noe skal en gjøre mens andre ser på TV..

Problemet med sammenlikningen din er at hyllene er fulle av alternativer! Microsoft har ingen mulighet til å stenge ute OpenSource-alternativene. De finnes, fritt tilgjengelig for alle som måtte ønske det. At Microsoft har dyktige selgere er vel noe andre heller bør lære noe av. ;)
Jeg ser du faktisk argumenterer for at lock-in mekanismer er neglisjerbare.Lukkede formater og standarder er et kjempestort problem, og Microsoft har brukt det meget aktivt. Du gjemmer deg nå kanskje bak det at de endelig har måttet begynt å åpne opp sine proprietære løsninger, men det er fortsatt langt igjen. Jeg kunne fylt en side i tråden her med eksempler, men IE har allerede blitt nevnt, og er et meget godt eksempel. Hvis du ikke engang er i stand til å se at IE6 sine særegne løsninger kombinert med bundling på OS, hindret fri konkurranse mellom nettlesere, så er det liten mulighet for meningsfylt dialog. At monopolsituasjonen gir nærmest ubegrensede midler til markedsføring, men gratis løsninger naturligvis ikke har midler til markedsføring eller selgere overhodet gjør punch-linen din helt fjern.
Heldigvis har .doc blitt meget godt støttet i aller nyeste versjon av openoffice, men å si at det er uproblematisk er latterlig, det burde du vite meget godt. Html støtten i MS word er vel heller ikke noe sterkt kort, det eneste åpne formatet støttet av MS Office i mange år. Pdf er vel å trekke det langt, hvor reelt valg er det for menigmann å kjøpe proprietær plug-in for å eksportere office dokumenter i pdf format?
Tror du i det hele tatt på det du skriver? Hvis arbeidsgiver standardiserer på MS så er ikke det frivillig. Spill og kokain er faktisk sammenlignbare t.o.m. medisinsk, begge skaper avhengighet. DirectX er en lock-in mekanisme som MS har brukt aktivt.

Når det gjelder MS sin omtale av GPL-programvare, så har Simen1 sitt på det tørre. Du er ikke verdt et sekund mer av min googletid før seriøsitetsnivået heves flere hakk, men jeg skal gi deg et par hint. MS har omtalt GPL som virus, de har assosiert GNU/Linux med kommunisme offentlig i USA.

Skrevet

Kjære Langbein, det hadde vært så mye mer interessant om du klarte å legge bort skjellsordene og diskuterte sak og ikke person.

Jeg har påpekt noen enkle elementer som kan gjøre at OpenSource-alternativene når bedre fram enn det de gjør i dag. Den stadig hakkinga på alt Microsoft gjør fører ikke noe sted hen. Som sagt: Det første man lærer når det gjelder markedsføring er å ikke snakke negativt om konkurrentene. Begynn med dere sjøl her, det er første skritt. Kanskje OpenSource-alternativene (som i mange tilfeller er veldig gode) når fram til et bredere publikum da.

Skrevet
Kjære Langbein, det hadde vært så mye mer interessant om du klarte å legge bort skjellsordene og diskuterte sak og ikke person.

Jeg har påpekt noen enkle elementer som kan gjøre at OpenSource-alternativene når bedre fram enn det de gjør i dag. Den stadig hakkinga på alt Microsoft gjør fører ikke noe sted hen. Som sagt: Det første man lærer når det gjelder markedsføring er å ikke snakke negativt om konkurrentene. Begynn med dere sjøl her, det er første skritt. Kanskje OpenSource-alternativene (som i mange tilfeller er veldig gode) når fram til et bredere publikum da.

Personlig så ser jeg ikke på meg som noen reklame-levrandør som leverer til open-source-miljøet. Jeg skjønner ikke hvorfor du blander folks meninger her inne sammen med konvensjonell reklamering for et produkt?

AtW

Skrevet (endret)

Ser du virkelig ikke at Microsoft har en stor fordel med at 90% av alle PC-er kjører Windows, og at alle disse da har en rekke av Microsoft sin programvare ferdig installert, og at dette gjør at kjempe mange folk benytter seg av deres løsninger og ikke aner at det finnes andre alternativer?

Det finnes faktisk en del folk der ute som ikke er spesielt datakyndige, og faktisk tror at det som er i Windows er alt som er. At Internet Explorer er internett, og at det faktisk ikke er en nettleser, og hvert fall ikke at det finnes andre alternativer.

Mange tror også at OpenOffice og Microsoft Office er det samme.

Osv osv.. Hvis du virkelig ikke ser at grunnen til at det er flere som bruker IE6 er fordi det ligger standard i Windows, og folk ikke fatter at det er mulig å oppdatere den til IE7 eller bytte til FireFox, Opera etc..

Da er du rett og slett naiv, og bare ønsker å kverulere :roll:

EDIT:

Nå skal jeg bare dra et helt håpløst eksempel og sammenligning her.

Om du flytter et sted, inn i et stort og fint hus. Også kom det noen å tagget ned veggen på huset ditt.

Burde ikke du klage da?

Det var jo du som valgte å bo der, det var ditt eget valg. Du kan jo bare flytte et annet sted hvor et slikt problem ikke eksisterer, ingen som tvinger deg til å bo der ;)

Et temmelig dårlig eksempel, men det blir jo nesten lik argumentasjonen din.

Endret av RamGuy
Skrevet
Jeg skjønner ikke hvorfor du blander folks meninger her inne sammen med konvensjonell reklamering for et produkt?
Jeg tipper det er rett og slett fordi det er hans sterkeste argument ;)
Skrevet
Jeg ser du faktisk argumenterer for at lock-in mekanismer er neglisjerbare. Lukkede formater og standarder er et kjempestort problem, og Microsoft har brukt det meget aktivt. Du gjemmer deg nå kanskje bak det at de endelig har måttet begynt å åpne opp sine proprietære løsninger, men det er fortsatt langt igjen. Jeg kunne fylt en side i tråden her med eksempler, men IE har allerede blitt nevnt, og er et meget godt eksempel. Hvis du ikke engang er i stand til å se at IE6 sine særegne løsninger kombinert med bundling på OS, hindret fri konkurranse mellom nettlesere, så er det liten mulighet for meningsfylt dialog. At monopolsituasjonen gir nærmest ubegrensede midler til markedsføring, men gratis løsninger naturligvis ikke har midler til markedsføring eller selgere overhodet gjør punch-linen din helt fjern.

Du leser noe helt annet enn det jeg skriver, nær sagt, som vanlig. Jeg har ikke på noe punkt hevdet at Microsoft er ufeilbarlige eller at de ikke har benyttet metoder som er ufine og ulovlige. Du faller imidlertid rett i fella og fortsetter å fremheve det negative med Microsoft i stedet for å fremheve det positive med alternativene. Man kommer ikke noen vei med å fortelle hvor slemme de andre er.

Heldigvis har .doc blitt meget godt støttet i aller nyeste versjon av openoffice, men å si at det er uproblematisk er latterlig, det burde du vite meget godt. Html støtten i MS word er vel heller ikke noe sterkt kort, det eneste åpne formatet støttet av MS Office i mange år. Pdf er vel å trekke det langt, hvor reelt valg er det for menigmann å kjøpe proprietær plug-in for å eksportere office dokumenter i pdf format?

Html og Word har ingen sammenheng så jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn det. Html kan leses og skrives i en hvilken som helst tekstbehandler som forstår ren tekst (dvs. alle). Det er heldigvis uproblematisk å lese og opprette doc-filer i dag. PDF er en åpen, ISO-godkjent standard og det finnes en lang rekke gratis alternativer for å lage og lese PDF-filer på alle platformer. Selv Microsoft tilbyr jo en gratis plug-in for å lagre i PDF fra Office.

Tror du i det hele tatt på det du skriver? Hvis arbeidsgiver standardiserer på MS så er ikke det frivillig. Spill og kokain er faktisk sammenlignbare t.o.m. medisinsk, begge skaper avhengighet. DirectX er en lock-in mekanisme som MS har brukt aktivt.

En hvilken som helst arbeidsgiver har anledning til å avgjøre hvilke verktøy du skal bruke for å gjøre jobben din. Det gjelder for programvare som for alt annet. Det er opp til OpenSource-alternativene å komme skikkelig på banen på flere områder enn de er nå. Sutring her hjelper i hvert fall ikke.

Når det gjelder MS sin omtale av GPL-programvare, så har Simen1 sitt på det tørre. Du er ikke verdt et sekund mer av min googletid før seriøsitetsnivået heves flere hakk, men jeg skal gi deg et par hint. MS har omtalt GPL som virus, de har assosiert GNU/Linux med kommunisme offentlig i USA.

Sukk... Simen1 kommer med et eller annet sitat det ikke finnes noen referanser til, det var det jeg påpekte. Microsoft er i dag mye mer aktive innen OpenSource-miljøene enn tidligere, noe jeg også har vist til.

Skrevet
Ser du virkelig ikke at Microsoft har en stor fordel med at 90% av alle PC-er kjører Windows, og at alle disse da har en rekke av Microsoft sin programvare ferdig installert, og at dette gjør at kjempe mange folk benytter seg av deres løsninger og ikke aner at det finnes andre alternativer?

Det finnes faktisk en del folk der ute som ikke er spesielt datakyndige, og faktisk tror at det som er i Windows er alt som er. At Internet Explorer er internett, og at det faktisk ikke er en nettleser, og hvert fall ikke at det finnes andre alternativer. Mange tror også at OpenOffice og Microsoft Office er det samme.

Osv osv.. Hvis du virkelig ikke ser at grunnen til at det er flere som bruker IE6 er fordi det ligger standard i Windows, og folk ikke fatter at det er mulig å oppdatere den til IE7 eller bytte til FireFox, Opera etc.. Da er du rett og slett naiv, og bare ønsker å kverulere :roll:

Selvfølgelig ser jeg dette, jeg har da ikke sagt noe annet? Poenget er at jeg bruker ikke krefter på å kjefte på Microsoft for at det er sånn. Jeg bruker heller krefter på å fortelle om alternativene dersom jeg mener at de er bedre.

Skrevet
Jeg har ikke på noe punkt hevdet at Microsoft er ufeilbarlige eller at de ikke har benyttet metoder som er ufine og ulovlige. Du faller imidlertid rett i fella og fortsetter å fremheve det negative med Microsoft i stedet for å fremheve det positive med alternativene. Man kommer ikke noen vei med å fortelle hvor slemme de andre er.
Det er jo rett og slett fordi jeg har det travelt med å tilbakevise våset ditt. Jeg har da vel ingen problemer med å fremheve det positive. Som nevnt over er vel dette ditt sterkeste argument i denne diskusjonen, men det begynner å bli litt tynnslitt.
Html og Word har ingen sammenheng så jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn det.
Tja, noen har hevdet at word ikke er det best egnede verktøyet til å lage html dokumenter hvis du ønsker å følge standard. Når dette da er det eneste åpne formatet støttet av MS Office gjennom mange år, så sier det sitt. At du ikke ser hvordan det er relevant overhodet overrasker meg faktisk. Normalt klarer du å holde deg på et høyere nivå.
PDF er en åpen, ISO-godkjent standard og det finnes en lang rekke gratis alternativer for å lage og lese PDF-filer på alle platformer. Selv Microsoft tilbyr jo en gratis plug-in for å lagre i PDF fra Office.
Mener du virkelig å si at de ennå ikke har bygd denne støtten inn i Office? Det er helt ubegripelig for meg at slike som deg finner deg i det uten å bli meget provosert.
En hvilken som helst arbeidsgiver har anledning til å avgjøre hvilke verktøy du skal bruke for å gjøre jobben din.
Så du innrømmer at valg av OS ikke er helt opp til brukeren allikevel da?

D

et er opp til OpenSource-alternativene å komme skikkelig på banen på flere områder enn de er nå.
De er på banen på nærmest alle områder, det er opp til myndighetene å regulere markedet slik at andre får komme til. Den prosessen ser ut til å være godt i gang takket være EU, og resultatene lar ikke vente på seg. Åpen kildekode er på rask fremmarsj etter alle indikatorer.
Microsoft er i dag mye mer aktive innen OpenSource-miljøene enn tidligere, noe jeg også har vist til.
Bare for å ha din oppfatning helt klar, nøyaktig hva er det du mener nå? Mener du at MS støtter åpen kode? Likestiller du her BSD og GPL kode, eller bare liker du å være upresis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...