Gå til innhold

Hva får man om man velger 40D fremfor 450D,er det verdt prisen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du uansett har planer om å bytte hus innen et år eller så hadde jeg heller kjøpt en 400D billig når butikkene prøver å kvitte seg med lagrene.

 

Joda,men muligheten for at min 10 år gamle sønn arver det er stor,derfor kunne det være kjekt med et som ikke er på tur ut før en kjøper det, om det blir solgt så vil jeg neppe tape så veldig mye på det.

Men uansett så er det vanskelig å bestemme seg,får avvente et par uker til for å se om Nikon kommer med en d90, har de ikke annonsert noe innen den tid vil den uansett komme for sent og da er Nikon uintresangt for meg.

Lenke til kommentar
Hvis du uansett har planer om å bytte hus innen et år eller så hadde jeg heller kjøpt en 400D billig når butikkene prøver å kvitte seg med lagrene.

 

Joda,men muligheten for at min 10 år gamle sønn arver det er stor,derfor kunne det være kjekt med et som ikke er på tur ut før en kjøper det, om det blir solgt så vil jeg neppe tape så veldig mye på det.

Men uansett så er det vanskelig å bestemme seg,får avvente et par uker til for å se om Nikon kommer med en d90, har de ikke annonsert noe innen den tid vil den uansett komme for sent og da er Nikon uintresangt for meg.

 

Kjøper du et 40D, 450D eller D90 nå, så taper du ca 4000kr på halvannet år tenker jeg.

 

Kjøper du 400D taper du max 2000kr.

 

Eneste grunnen til å kjøpe et av de nevnte kamerahusene må være at de har en feature du bare MÅ ha, som ikke 400D har. Bildekvaliteten kommer du ikke til å bli misfornøyd med uansett.

Lenke til kommentar
Hvis du uansett har planer om å bytte hus innen et år eller så hadde jeg heller kjøpt en 400D billig når butikkene prøver å kvitte seg med lagrene.

 

Joda,men muligheten for at min 10 år gamle sønn arver det er stor,derfor kunne det være kjekt med et som ikke er på tur ut før en kjøper det, om det blir solgt så vil jeg neppe tape så veldig mye på det.

Men uansett så er det vanskelig å bestemme seg,får avvente et par uker til for å se om Nikon kommer med en d90, har de ikke annonsert noe innen den tid vil den uansett komme for sent og da er Nikon uintresangt for meg.

 

Kjøper du et 40D, 450D eller D90 nå, så taper du ca 4000kr på halvannet år tenker jeg.

 

Kjøper du 400D taper du max 2000kr.

 

Eneste grunnen til å kjøpe et av de nevnte kamerahusene må være at de har en feature du bare MÅ ha, som ikke 400D har. Bildekvaliteten kommer du ikke til å bli misfornøyd med uansett.

 

Neida bildekvaliteten blir nok lik,det som gjør at jeg håper på en D90 er at den sannsyneligvis vil ha de samme oppdateringene som 450D har fått,samtidig som en før et større og mere solid kamera.

Å bruke skjermen som søker er sikkert fint å ha i mange situasjoner og ja jeg ønsker et kamera med den funksjonen tilgjengelig,dermed faller D80 utenom.

Nå jeg så har tenkt å satse på sikkelig optikk fremover så sier det seg selv at jeg da ikke kan hoppe fra merke til merke og dermed blir det merket jeg nå velger min følgesvenn trolig resten av livet, det er jo forresten ikke bare linser en trenger om en skal utvide horisonten,men alt sikkelig utstyr koster og da kan i alle fall ikke jeg ligge å hoppe fra merke til merke, å ta spranget rett opp til D300 synest jeg blir for voldsomt sånn med en gang .

Lenke til kommentar
Neida bildekvaliteten blir nok lik,det som gjør at jeg håper på en D90 er at den sannsyneligvis vil ha de samme oppdateringene som 450D har fått,samtidig som en før et større og mere solid kamera.

Å bruke skjermen som søker er sikkert fint å ha i mange situasjoner og ja jeg ønsker et kamera med den funksjonen tilgjengelig,dermed faller D80 utenom.

Vurdert Pentax K20D eller Samsung GX-20? :o) Skikkelig optikk får du til dem også...
Lenke til kommentar
D80 er ikke aktuelt da det er et for gammelt kamera,for gammelt i den forstand at det er på tur ut og vil falle mye i pris,noe jeg får svi for når jeg skal oppgradere vidre om 1.1,5 år.

Det er bra du er snekker og ikke økonom ;) Dette er helt snudd på hodet. Rent økonomisk taper du mye mer på å kjøpe en splitter ny modell enn å kjøpe forgjengeren etter at den nye modellen har kommet.

 

Dessuten blir jo ikke de utgående modellene dårligere av at det kommer en ny modell...

Lenke til kommentar
Å bruke skjermen som søker er sikkert fint å ha i mange situasjoner og ja jeg ønsker et kamera med den funksjonen tilgjengelig,dermed faller D80 utenom.

 

Så... du sier at du har lyst til å satse langsiktig, og ønsker å etter hvert bygge deg opp en samling av optikk til systemet. Samtidig lar du tydeligvis tilgjengeligheten av en enkelt funksjon (som jeg kan garantere deg at du nesten ikke kommer til å bruke) bestemme valget av system?

 

Ting som designmessig filosofi, utforming av brukergrensesnitt, tanker rundt robusthet og værbestandighet har ingenting å si? Om 450D er elendig å bruke (f.eks. på grunn av knappeplasseringen) har ingenting å si så lenge det har live view?

 

Jeg må si jeg synes du har en rar prioritering...

 

Spør du meg så bør du gi bæng i hva hver enkelt produsent tilbyr av features her og nå, for det kommer uansett til å forandre seg, og mesteparten av de features som slår an i marketingmaterialet nå om dagen er uansett av begrenset praktisk verdi. Se på hvem som faktisk lager kamerahus som du synes er behagelige å bruke, og da tenker jeg ikke bare på ergonomi. Hva du har tilgjengelig av hjul og kontrollknapper og hvor de er plassert har mye å si. Hvordan menyene er lagt opp og utformet.

 

Og det å bare avskrive produsenter som Pentax (som har en lang historie innen fotografi og som legger mye ressurser i ergonomi og brukervennlighet) og Sony (som helt klart satser stort og har mange spennende ideer) er... vel, lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
D80 er ikke aktuelt da det er et for gammelt kamera,for gammelt i den forstand at det er på tur ut og vil falle mye i pris,noe jeg får svi for når jeg skal oppgradere vidre om 1.1,5 år.

Det er bra du er snekker og ikke økonom ;) Dette er helt snudd på hodet. Rent økonomisk taper du mye mer på å kjøpe en splitter ny modell enn å kjøpe forgjengeren etter at den nye modellen har kommet.

 

Dessuten blir jo ikke de utgående modellene dårligere av at det kommer en ny modell...

 

Vet jeg kan tape mere på det,men om min sønn skal få den etter ca 1 år så er det greit at visse funksjoner er der,disse funksjonene får en ikke på utgående modeller og som sagt når jeg nevnte D80 og pris så er ikke den begynt å falle noe av betydning i pris,det vil den ikke gjøre før en eventuell etterfølger er klar.

Lenke til kommentar
Neida bildekvaliteten blir nok lik,det som gjør at jeg håper på en D90 er at den sannsyneligvis vil ha de samme oppdateringene som 450D har fått,samtidig som en før et større og mere solid kamera.

Å bruke skjermen som søker er sikkert fint å ha i mange situasjoner og ja jeg ønsker et kamera med den funksjonen tilgjengelig,dermed faller D80 utenom.

Vurdert Pentax K20D eller Samsung GX-20? :o) Skikkelig optikk får du til dem også...

 

Sikkert bra kamera begge men jeg er liksom litt skeptisk.

Kan ikke helt si hvorfor,mulig det har med at i alle de år jeg drev med filmbasert speilrefleks så brukte jeg Canon og hadde aldri problemer,samt at en kompis hadde Nikon.

Så her er det bare følelsen om en kan si det slik,det er i alle fall vanskelig å forklare,men det har ikke med at jeg er Canonfanatiker. da hadde jeg neppe vurdert Nikon heller, eller rettere sagt da hadde jeg ivertfall ikke vurdert Nikon :)

Lenke til kommentar
Kan ikke helt si hvorfor,mulig det har med at i alle de år jeg drev med filmbasert speilrefleks så brukte jeg Canon og hadde aldri problemer,samt at en kompis hadde Nikon.

Så her er det bare følelsen om en kan si det slik,det er i alle fall vanskelig å forklare,men det har ikke med at jeg er Canonfanatiker. da hadde jeg neppe vurdert Nikon heller, eller rettere sagt da hadde jeg ivertfall ikke vurdert Nikon :)

Mitt tips er ganske enkelt: prøv å holde i en K10D (eller GX-10). Jeg var selv ganske Nikon-frelst til K10D kom på markedet, og selv om jeg først kjøpte en D70s, valgte jeg å selge alt med Nikon og bytte merke. Ergonomien er meget lik D80, bare litt bedre etter min mening. Og med den optikken som er og blir tilgjengelig til Pentax for tiden, savner jeg ingenting fra Nikon. Nikons 18-70 er et knallhardt argument for dem, men jeg tror nok at 17-70 f/4 til Pentax vil matche dem og vel så det (selv om den trolig blir litt dyrere).
Lenke til kommentar

Det største problemet her er at det er vanskelig å få prøvd kamera fysisk siden de seriøse fotobutikkene vi hadde har lagt ned,dette pga at folk skulle prøve der og så dro hjem og bestilte på nettet. Ingen kan leve av å bare vise frem produktene,så det er en av de negative sidene med netthandelen.

Har jo lest litt om disse og ser at de får bra kritikk så jeg betviler egentlig ikke at det er bra kamera.

Lenke til kommentar
Det største problemet her er at det er vanskelig å få prøvd kamera fysisk siden de seriøse fotobutikkene vi hadde har lagt ned,dette pga at folk skulle prøve der og så dro hjem og bestilte på nettet. Ingen kan leve av å bare vise frem produktene,så det er en av de negative sidene med netthandelen.
Hvis du er i Tromsø fra tid til annen, får du komme innom der jeg jobber, så skal jeg ta med mitt ;-) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hvis du uansett har planer om å bytte hus innen et år eller så hadde jeg heller kjøpt en 400D billig når butikkene prøver å kvitte seg med lagrene.

 

Joda,men muligheten for at min 10 år gamle sønn arver det er stor,derfor kunne det være kjekt med et som ikke er på tur ut før en kjøper det, om det blir solgt så vil jeg neppe tape så veldig mye på det.

Men uansett så er det vanskelig å bestemme seg,får avvente et par uker til for å se om Nikon kommer med en d90, har de ikke annonsert noe innen den tid vil den uansett komme for sent og da er Nikon uintresangt for meg.

Hvis du kjøper en 400D nå, så er det et kamera som du fint kan bruke i fem til ti år uten at du trenger å skamme deg når det gjelder bildekvalitet. Det er kun to ting som vil begrense deg - det er dine evner og kvaliteten på optikken.

 

Tom

Lenke til kommentar

Du har fått mange gode svar her snekkern, så har ikke mye å tilføye. Men må si at for meg var overgangen fra 400d til 40 formidabel. Til tross for at jeg synes den er litt vel dyr, er jeg kjempefornøyd. Regner med å ha dette kameraet i flere år.

Den har mye bedre grep, byggekvalitet, autofokus, søker, lysmåler, bedre innstillingsmuligheter, knappeplasseringer og antall (mindre knoting inne i menyer). 450d har en del av forbedringene som er nevnt, men er nok ikke fotoverktøy i samme klasse selv om bildekvaliteten sikkert er temmelig lik. Etter min mening er det langt enklere å få gode bilder med 40d iallfall enn 400d, men tror nok 450d også er et kjempekamera selv om det mangler en del av funksjonaliteten, byggekvaliteten og det gode grepet til 40d. Live-wiev tviler jeg på at jeg kommer til å benytte noe særlig, men det er nå der..

Lenke til kommentar
Hei jeg håper med dette at vi her kan diskutere hva som er de reelle fordelene med et Canon 40D fremfor et Canon 450D eller et Nikon D300 fremfor et Nikon D80.

Og er de fordelene egentlig verdt prisen for en vanelig amatør som de fleste av oss er ?

Ikke kom med noe Canon er bedre en Nikon eller motsatt,slikt fins det nok av i andre tråder,her tenker jeg vi diskuterer reelle fakta :cool:

 

Om en ser på bildekvalitet tror jeg ikke det betyr en dritt hvem du velger. Det er forskjeller mellom nikon og canon, og noen liker det ene fremfor det andre. Det er klare forskjeller i bildene. Men om det ene er bedre enn det andre blir sån sett subjektivt. Smak og behag hvilket merke man trives best med.

Rent tekniskt så vil 450D levere like gode biler som 40D og omvendt. Tror det blir vanskelig å føle seg fornøyd og gå fra 40D til 450D. Å gå fra 450D til 40D gir en større godfølelse. Fordi det er et nivå opp. Blir som å gå fra corolla til avensis om du forstår.

Det blir tilsvarende med nikon.

Fordelene med 40D kontra 450D er åpenbare. Mere solid bedre å holde i, bedre lyd, mere fornøydfølelse. D300 huset er utvilsomt et hav bedre i bruk en D80.

Men om en er kynisk og bare skal ta gode bilder under gode forhold spiller det ingen rolle hvilket kamera man har mellom D40 og D300, og mellom 350D og 40D. Alle leverer toppkvalitets bilder uansett.

Dings-hysteriet lenge leve.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her og tusen takk for dem, for jeg vurderer også om jeg skal hoppe over 450D og gå rett på 40D om det blir Canon, den koster tross alt ikke så mye mere enn en D80 event en D90, mest spranget opp til D300 synest jeg blir for stort i startfasen .

Ja hadde jeg bare vært kommet så langt at en avgjørelse var tatt,det er jommen ikke lett det her :dribble:

Lenke til kommentar
Tipper svært mange her inne har godt av å lese dette:

Så du trodde at det var kamerahuset som kostet mye penger?

 

Folk må gjerne få kjøpe D40, D300, Pentax 20D, Olympus E3 (og dyrere for den saks skyld)...

Men jeg klarer ikke la være å humre litt når jeg ser disse kamerahusene påmontert triste objektiver, balanserende oppå skramlete billigstativ!

 

Joda har sett det selv,nettop derfor sier jeg at når jeg først bestemmer meg for merke så forblir jeg dær fordi jeg har tenkt satse på sikkelig optikk fremover .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...