Gå til innhold

Hva får man om man velger 40D fremfor 450D,er det verdt prisen?


Anbefalte innlegg

Snekker'n:

Én ting å tenke på:

 

Kjøper du 400D nå, gir dette til din sønn om to år, når du kjøper en 40D til deg selv, så koster dette ca 8000kr totalt.

 

Dermed har både du og din sønn flotte kamerahus for samme prisen et 40D vil koste idag.

 

I tillegg må du ha optikk, men dette gir deg ihvertfall 8000kr ekstra å kjøpe optikk for i løpet av de neste to årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper svært mange her inne har godt av å lese dette:

Så du trodde at det var kamerahuset som kostet mye penger?

 

Folk må gjerne få kjøpe D40, D300, Pentax 20D, Olympus E3 (og dyrere for den saks skyld)...

Men jeg klarer ikke la være å humre litt når jeg ser disse kamerahusene påmontert triste objektiver, balanserende oppå skramlete billigstativ!

I det store og hele enig med deg her, men det er iallfall noen billige objektiver som er helt greie til 40d. Tenker da på f.eks Canon 50mm f1.8, sigma 70-300 apo macro (jada, den kunne vært noe skarpere på 300mm men er generelt sett et veldig bra objektiv til prisen og kan levere topp bilder).

40d tar sikkert ikke spesielt skarpere / bedre bilder enn 400d og 450d, det går mer på brukerglede: funksjonalitet og ergonomi, kvalitet m.m. og funksjonaliteten fører nok til flere vellykkede bilder uansett valg av objektiv.

Når det gjelder ustøe stativer så er jeg 100% enig, men det gjelder jo også for de billigere husene. Vekt, brennvidde og lengde på objektiv er mest avgjørende for hvor stabilt stativ som behøves.

Lenke til kommentar

I dag er det dag to av PMA 08 Las Vegas, Nevada U.S.A. og her kommer tradisjonelt nyhetene, når så Nikon ikke har sagt et eneste ord om en eventuell etterfølger til D80 enda så tror jeg faktisk ikke den kommer nå, neste slipp er vel da ikke før senhøstes, så jeg kan vel avskrive å planene om å bli Nikonbruker ser det ut som :hmm:

Lenke til kommentar
I dag er det dag to av PMA 08 Las Vegas, Nevada U.S.A. og her kommer tradisjonelt nyhetene, når så Nikon ikke har sagt et eneste ord om en eventuell etterfølger til D80 enda så tror jeg faktisk ikke den kommer nå, neste slipp er vel da ikke før senhøstes, så jeg kan vel avskrive å planene om å bli Nikonbruker ser det ut som :hmm:

Neste slipp er tradisjonelt rundt 24 august (+/- et par dager) - det er lenge å vente hvis du ike har kamera nå.

 

Det har vel hendt at det har kommet lanseringer i april også, men det er mer sjeldent.

 

Tom

Lenke til kommentar
I dag er det dag to av PMA 08 Las Vegas, Nevada U.S.A. og her kommer tradisjonelt nyhetene, når så Nikon ikke har sagt et eneste ord om en eventuell etterfølger til D80 enda så tror jeg faktisk ikke den kommer nå, neste slipp er vel da ikke før senhøstes, så jeg kan vel avskrive å planene om å bli Nikonbruker ser det ut som :hmm:

Neste slipp er tradisjonelt rundt 24 august (+/- et par dager) - det er lenge å vente hvis du ike har kamera nå.

 

Det har vel hendt at det har kommet lanseringer i april også, men det er mer sjeldent.

 

Tom

 

Jepp,blir for sent,må ha kamera senest sist i april, så da får det bli Canon på meg , det merket jeg nå velger forblir mitt merke trolig for bestandig om ikke noe helt spesielt skulle hende, dette som sagt fordi planen er å kjøpe sikkelige linser til dette.

Lenke til kommentar
Jepp,blir for sent,må ha kamera senest sist i april, så da får det bli Canon på meg , det merket jeg nå velger forblir mitt merke trolig for bestandig om ikke noe helt spesielt skulle hende, dette som sagt fordi planen er å kjøpe sikkelige linser til dette.
Lurer fremdeles på hvorfor du ikke tenker på Pentax mer seriøst... Spør du meg, får du mye mer igjen for pengene. Grepet er som vi har nevnt tidligere, mer eller mindre likt med Nikon D80 - og er etter min mening *langt* bedre enn 400D. Joda, grepet på 450D er justert, men jeg skal nå holde i det før jeg blir overbevist om at det er i nærheten av like godt som D80.
Lenke til kommentar
I dag er det dag to av PMA 08 Las Vegas, Nevada U.S.A. og her kommer tradisjonelt nyhetene, når så Nikon ikke har sagt et eneste ord om en eventuell etterfølger til D80 enda så tror jeg faktisk ikke den kommer nå, neste slipp er vel da ikke før senhøstes, så jeg kan vel avskrive å planene om å bli Nikonbruker ser det ut som :hmm:

Neste slipp er tradisjonelt rundt 24 august (+/- et par dager) - det er lenge å vente hvis du ike har kamera nå.

 

Det har vel hendt at det har kommet lanseringer i april også, men det er mer sjeldent.

 

Tom

 

Jepp,blir for sent,må ha kamera senest sist i april, så da får det bli Canon på meg , det merket jeg nå velger forblir mitt merke trolig for bestandig om ikke noe helt spesielt skulle hende, dette som sagt fordi planen er å kjøpe sikkelige linser til dette.

Du gjør deg selv en bjørnetjenste å ikke se nøyere på utvalget til Pentax og Sony hvis du skal ha det nyeste av det nye. Pentax K20D og Sony A350 er vel kandidater som burde passe. Og med rushet av objektiver fra Sigma så er ikke objektiv-utvalget noe hinder heller.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du gjør deg selv en bjørnetjenste å ikke se nøyere på utvalget til Pentax og Sony hvis du skal ha det nyeste av det nye. Pentax K20D og Sony A350 er vel kandidater som burde passe. Og med rushet av objektiver fra Sigma så er ikke objektiv-utvalget noe hinder heller.
Nei, og Tamron fortsetter også å lansere objektiver til Pentax og Sony...
Lenke til kommentar

Ja mulig det er en bjørnetjeneste,men det får så være når jeg ikke har mulighet å prøve de kameraene, når det gjelder Canon har jeg prøvd dem (ikke 450D) og vet sånn ca hva jeg går til + at jeg brukte Canon filmbasert speilrefleks i mange mange år uten å ha noe å utsette på det .

Lenke til kommentar
Pentax K10D + Pentax SMCP-DA * 16mm - 50mm f/2.8 ED-AL + Pentax SMCP-DA* 50-135mm f/2.8.6 ED

 

Bor du i USA får du dette for 11.000,- kroner

Det er jo et helt vanvittig agressivt prisnivå!

 

Sammen med nylig annonserte DA * 55mm f1.4 og en blits har du vel knapt nok passert 15000 for en helt fantastisk pakke.

Jepp... Og selv om du bytter K10D med K20D blir det billig! Optikken alene koster nesten 15000 i Norge.
Lenke til kommentar
Hvor mye penger har du til rådighet?

 

Pentax K20D ser veldig fristende ut, spesielt siden den har stabilisator i huset og mye fine objektiver som passer.

 

Kan en pakke med Canon 40D med Tamron 17-50 f2.8, Canon 70-200 f4L, Canon 50 f1.8, Speedlite 430EX og ST-E2 friste?

 

Har egentlig ikke satt noen fast grense ang pris, pakken du nevner kan være intres, nå har jeg ikke fått studert omtaler av de linsene da,men det finner jeg fort.

Lenke til kommentar

En liten sammenligning:

 

 

D300: 12,3Mp D80: 10,2Mp

 

D300: ISO:100-6400 D80: 100-3200

 

D300: Lukkerhastighet(30 - 1/8,000 + Bulb) D80: Lukkerhastighet(30 - 1/4,000 + Bulb)

 

D300: Bildesensor: 23,6 x 15,7 mm CMOS D80: Bildesensor: 23,6 x 15,8 mm C C D

 

D300: Proff D80: Semi-proff

 

D300: Tapsfri RAW-komprimering (14-bit NEF) D80: Tapsfri RAW-komprimering (12-bit NEF)

 

D300: Compact Flash(CF) D80: Secure Digital(SD)

 

D300: 51 Fokuspunkter(15korslagt) D80: 11 Fokuspunkter(1korslagt)

 

D300: Liveview D80: Ikke liveview

 

D300: 100% søkerdekning D80: 95% søkerdekning

 

D300: 3” TFT, 920 000 bildepunkter D80: 2,5" TFT, 230.000 bildepunkter

 

D300: inntil 8 b/s D80: inntil 3 b/s

 

D300: 825gr D80: 525gr

 

D300: 147 x 114 x 74 mm D80: 132 x 103 x 77 mm

 

D300: Værtettet D80: Ikke værtettet

 

D300: Rødeøyne funksjon D80: Ikke Rødeøyne funksjon

 

D300: Magnesium karosseri D80: Ikke Magnesium karosseri

 

D300: Sensorstøvreduksjon D80: Ikke Sensorstøvreduksjon

 

D300: Antistøvteknologi D80: Ikke Antistøvteknologi

 

D300: 1/250 sek blits sync D80: blits sync: 1/200 sek

 

D300: Bildeformater(JPEG, TIFF, RAW) D80: Bildeformater(JPEG, RAW)

 

D300: fjernkontroll & HDMI-utgang D80: Ikke fjernkontroll & HDMI-utgang

 

D300: fra 13 750,- D80: fra 6090,-

 

 

 

Korriger meg om jeg har glemt noe.

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

Snakenor, her er du inne på nettop deler av det jeg spør om nemmelig er det verdt prisen ???

Jeg tenker ikke på proffen eller amatøren på "proff nivå" men den vanlige mann som skal begynne med fotografering. 7660 kr er tross alt over 100% økning og nok til et anstendig ojektiv.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Snakenor, her er du inne på nettop deler av det jeg spør om nemmelig er det verdt prisen ???

Jeg tenker ikke på proffen eller amatøren på "proff nivå" men den vanlige mann som skal begynne med fotografering. 7660 kr er tross alt over 100% økning og nok til et anstendig ojektiv.

 

Det må du nesten spørre deg selv om.

Du sier jo selv at Liveview er verdt 4000kr. Hvorfor ellers skulle du vurdert 450D kontra 400D eller 30D? Kan jo ikke være bildekvaliteten (som er det største ankepunktet for en profesjonell fotograf).

 

Du har jo sagt at du ikke har tenkt å ha kameraet mer enn et par år, så hvorfor ikke kjøpe det billigste og legge pengene i gode objektiver, som vil følge deg i mange, mange år?

 

Tror også sønnen din vil ha større glede av et splitter nytt kamera i 2010 enn ditt gamle, brukte. Og et splitter nytt har du råd til om du ikke kjøper det absolutt nyeste hver gang.

 

Slå deg til ro med det som er et år eller to gammelt og fortsett med det i de neste 20 årene, så får du så uendelig mye mer igjen for pengene.

Kanskje blir det tilogmed råd til en seiltur i det Karibiske hav, spekket med fotomuligheter også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...