Gå til innhold

"Windows 7" klar i 2011?


Anbefalte innlegg

Og for en stund siden var det et lite selskap som holdt på å gå konkurs.

Så det lagde et lite produkt for et lite marked som man trodde det var potensiale i.

Produktet var helt forskjellig fra det det salskapet vanligvis produserte

Og det selskapet ble kritiser av det fleste for å prøve å konkurere mot selskaper som hadde drevet med slike produkter i lang tid, selskaper som samsung og sony.

Selskapet var Apple, produktet var IPod.

IPoden reddet Apple, og nærmest skapte Mp3 markede og ble totalt dominerende.

Noe som kom som en stor overaskelse for alle, som hadde trodd at Sony med Walkman erfaringene sine ville ta dominans.

 

Vel det stemmer forsåvidt nesten, det har i hvertfall ført dem til nye høyder, men iPod dukket opp i 2001 (var det vel) apple hadde sine største problemer i 1997. Når iPod kom hadde allerede iMac kommet, bærbare proffmaskiner i metall, OS X var allerede ferdig eller på vei, så vet ikke om det var iPod som redet dem. Man kan vel si mye om Jobs, og han er temmelig arogant og ufyselig, men Apple har gjort det bra når han har hvert der og hvert på tilbakegang når han ikke har hvert der. Så det var vel kanskje hans tilbakekomst som redet dem, Apple har alltid hatt en litt uordnet bedriftskultur, og i årene uten Jobs fantes det ingen klare mål og ledelse. For det meste bare masse mennesker som laget prosjekter for å få penger, når Jobs kom i 1997 hadde selskapet mange 100 forskningsprosjekter som gikk i alle retninger og man viste ikke helt hva man skulle bruke dem til.

 

Forøvrig har Sony alt for mye eiendeler i platebransjen til at de ville satse på MP3 de ville jo heller ha lukkede standarder som kunne kontroleres vi vet jo alle hvorda det gikk. Mine penger hade heller ikke hvert på Sony uansett, de koreanske selskapene er de som har hvert ledende de siste 10 årene. Så skulle det hvert noen andre enn Apple som hadde lykkes med Mp3 ville jeg trodd det var Samsung.

 

Nøkkelen til iPods suksee var nok først og fremst macbrukerne, iPod var jo på mange måter et lifestyle produkt som macbrukerne kunne ta med ut å vise fram på gaten. Det var nok mange i Apple som hadde en viss ide om at deres brukere kanskje var litt kulere enn gjennomsnittsbefolkningen, slik at hvis man kunne få iPoden til å bli en del av deres "klestil" kunne denne trenden raskt spre seg til resten av befolkningen. Trender har jo ofte sin opprinnelse i litt kule undergrundsmiljøer type kunstudenter, homfile, kunstnere og øvrige kreativ bransje. Faktisk en amerikansk sosiolog som har skrevet et forskningprosjekt om at pengene følge de kreative og de homofile. I bydeler der det bor mange kreative og homofile og de starter kule kafeer klesbutikker etc. vil prisene etterhvert stige når pengesterke folk har lyst til å kjøpe seg til kulhet.

 

PS. Jeg snakker ikke om krise i Microsoft, men kan du ikke være litt enig at det virker som om det er litt tvil om hvor veien videre går? Når du snakker om standarder som andre selskap bruker, er det da en ide om at Microsoft kan komme i IBM sin situasjon. dvs. Et selskap som lever av å kontrolere patenter og standarder og hente inn prosenter fra andre som bruker dem. Det er vel også dette som gjorde at Adobe ble rike, da de fikk penger for hver eneste skriver som ble solgt på 80-tallet omtrent.

 

PSS. Bionicle og slike ting er helt klar vidreutviklingen av byggeklosser og kjernevirksomhet, det var kanskje det de skulle satset på i første innstans firkantede byggeklosser er uorganiske og lite kreative. Men det var også en rekke feilskjær på veien, blant annet var enerett til Star Wars leker noe de betalte alt for mye for, og ikke hadde mulighet for å lage leker som dekket alle Star Wars fansenes behov. I en periode så vi jo bare lego leker med Star Wars motiver, noe som er uinteresant for feks. mange figursamler noe det finnes en del av i Star Wars miljøet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet i allefall at mange jeg kjenner, begynner å bli lei av Vista, og enten går tilbake til xp, eller over til linux/mac. Hvis nå spilleselskapene ser denne trenden også (som de tydligvis gjør, flere spilleselskaper som har lansert mac-spill i det siste), så tror jeg det vil være veldig dumt om microsoft lanserer et system som er enda mer krevende enn Vista. Husk at folk flest kjøper ikke ny hardware annahvert år. Jeg har folk i klassen som fortsatt har 256 mb ram i maskinene sine.

Ja visst finnes de, men de kan ikke forvent seg å bruke Vista eller Win7 heller. de kan ha det godt med XP frem til 2014 og kanskje litt til de...

 

Det er jo bare naturlig å fortsette over til 64-bit. rundt 2016-2020 så kommer nok 128-bit etc. Dos var vel 8-bit og 16 bit kom vel med win98, eller kanskje tidligere..? vi får vel behov for 128-bit når vi skal over 16GB ram er det vel...

 

Vista bruker ressursene tilgjengelig for å utnytte kapasiteten til dataen. dersom et spill eller program trenger ressurser, så frigir vista det for å prioritere programmene, de mere moderne maskinene i dag, og spesiellt de som kommer fremover yter BEDRE med vista en xp...

 

 

 

64bit støtter i teorien noe sånt som 100 tusen GB ram. i alle fall noe helt avsindig mye.

Microsoft har begrenset dette i de diverse utgavene av windows. Vista home eller noe sånt kan max ha 2 gb ram mens ultimate kan ha mye mer. Men det er altså bare en begrensing som de har programmert windows til å ha. 64bit hadde holdt i mange 10 år med tanke på begrensinger av ram etc.

 

Så jo fortere alt blir 64bit jo bedre. Forøvrig er det ingenting som hindrer en i å sette gang med å vlite en vista som kun inneholder 64bit komponenter, men dette er mye mye mye jobb.

Lenke til kommentar
vi får vel behov for 128-bit når vi skal over 16GB ram er det vel...

Vista Business og Ultimate støtter 128GB ram... Sliter vel litt med å finne et vanlig atx hk med nok minneslott riktignok :)

 

Første MS OS med støtte for 32 bit var den DOS baserte 386 varianten av Windows 2.1 sluppet 27. Mai 1988.

Alle windows versjoner før NT var vel strengt tatt ikke noe mer enn et GUI med div programmer som lå over OS'et som var DOS i forskjellige versjoner.

 

Angående windows 7 så tilsier vel all historie at det vil bli forsinket :)

 

 

Tro det eller ei, dette finnes i dag det og har gjort så i en del år allerede. Koster litt ekstra fra en 2000kr+ minimum sikkert, men det er altså hovedkort som kan ta 16 minnebrikker f.eks av typen ddr2 i alle fall. Så 16x8GB brikker, som er mulig å få tak i blir jo 128GB ram.

 

Så i bunn og grunn.. Er jo veldig greit da. Da skaffer man seg en versjon av Ramdisk fra Superspeed, oppretter en 100GB ramdisk f.eks så er det jo bare å installere de programmer/spill man vil ha vanvittig bra hastighet på disken/loading ifra.

Det programmet lagrer automatisk , hvis man vil seff, hele den "ramdisken" på harddisk ved restart etc.

 

Dette er som sagt langt ifra noe nytt btw. Amiga kom jo med ramdisk som kjent, hvor man da altså hadde mulighet til å benytte minnet i aktiv forstand til å lagre filer etc.

Dette var jo utrolig greit om man hadde litt minne og ville spille eller noe sånt og ikke hadde hdisk, eller rett og slett ville ha max ytelse.

 

Jeg husker godt da jeg hadde inne moonstone på ramdisk og slapp disk loadingen.

Det var tiden før whdload og alt det greiene der.

Folk fikk jo hakeslepp når de så hvor fort det gikk.

 

edit:beklager dobbelpost, men akk ja..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Tro det eller ei, dette finnes i dag det og har gjort så i en del år allerede. Koster litt ekstra fra en 2000kr+ minimum sikkert, men det er altså hovedkort som kan ta 16 minnebrikker f.eks av typen ddr2 i alle fall. Så 16x8GB brikker, som er mulig å få tak i blir jo 128GB ram.

Nice! Har du en link til et av de? :)

Angående 8GB minnebrikker, så fant jeg noen som koster over 25k +mva...

Vet du om noen rimelige? :)

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, dette finnes i dag det og har gjort så i en del år allerede. Koster litt ekstra fra en 2000kr+ minimum sikkert, men det er altså hovedkort som kan ta 16 minnebrikker f.eks av typen ddr2 i alle fall. Så 16x8GB brikker, som er mulig å få tak i blir jo 128GB ram.

Nice! Har du en link til et av de? :)

Angående 8GB minnebrikker, så fant jeg noen som koster over 25k +mva...

Vet du om noen rimelige? :)

 

8GB minnebrikker? Altså 8GB per brikke, eller totalt 8GB? (2x 4GiB eller 4x 2GiB)

Tror det ikke er spesielt utbredt med 8GB på en enkelt minnebrikke, skal du ha mer enn 8GiB må du fort ha et hovedkort med flere minneslotter.

Lenke til kommentar
8GB minnebrikker? Altså 8GB per brikke, eller totalt 8GB? (2x 4GiB eller 4x 2GiB)

Tror det ikke er spesielt utbredt med 8GB på en enkelt minnebrikke, skal du ha mer enn 8GiB må du fort ha et hovedkort med flere minneslotter.

Hadde du lest posten jeg svarte på, så hadde du sett at han nevnte 8GB brikker og hovedkort med 16 minneslott som gjør at du kan ha 128GB ram :)

Finnes forøvrig 16GB minnebrikker og den jeg så kostet bortimot 52k +mva :)

Lenke til kommentar
8GB minnebrikker? Altså 8GB per brikke, eller totalt 8GB? (2x 4GiB eller 4x 2GiB)

Tror det ikke er spesielt utbredt med 8GB på en enkelt minnebrikke, skal du ha mer enn 8GiB må du fort ha et hovedkort med flere minneslotter.

Hadde du lest posten jeg svarte på, så hadde du sett at han nevnte 8GB brikker og hovedkort med 16 minneslott som gjør at du kan ha 128GB ram :)

Finnes forøvrig 16GB minnebrikker og den jeg så kostet bortimot 52k +mva :)

 

Oi, beklager. Var litt for rask der :blush:

Lenke til kommentar
Og for en stund siden var det et lite selskap som holdt på å gå konkurs.

Så det lagde et lite produkt for et lite marked som man trodde det var potensiale i.

Produktet var helt forskjellig fra det det salskapet vanligvis produserte

Og det selskapet ble kritiser av det fleste for å prøve å konkurere mot selskaper som hadde drevet med slike produkter i lang tid, selskaper som samsung og sony.

Selskapet var Apple, produktet var IPod.

IPoden reddet Apple, og nærmest skapte Mp3 markede og ble totalt dominerende.

Noe som kom som en stor overaskelse for alle, som hadde trodd at Sony med Walkman erfaringene sine ville ta dominans.

 

 

Forøvrig har Sony alt for mye eiendeler i platebransjen til at de ville satse på MP3 de ville jo heller ha lukkede standarder som kunne kontroleres vi vet jo alle hvorda det gikk. Mine penger hade heller ikke hvert på Sony uansett, de koreanske selskapene er de som har hvert ledende de siste 10 årene. Så skulle det hvert noen andre enn Apple som hadde lykkes med Mp3 ville jeg trodd det var Samsung.

 

Sant nok, Sony dreit seg med å satse på MiniDisc formatet.

Men før det var jo sony nesten ledende med sine Walkman og CD formatet.

Men når man ser hvordan de behandler kundene sine idag er det vel nesten bare like greit at de ikke vant den krigen.

 

Nøkkelen til iPods suksee var nok først og fremst macbrukerne, iPod var jo på mange måter et lifestyle produkt som macbrukerne kunne ta med ut å vise fram på gaten. Det var nok mange i Apple som hadde en viss ide om at deres brukere kanskje var litt kulere enn gjennomsnittsbefolkningen, slik at hvis man kunne få iPoden til å bli en del av deres "klestil" kunne denne trenden raskt spre seg til resten av befolkningen. Trender har jo ofte sin opprinnelse i litt kule undergrundsmiljøer type kunstudenter, homfile, kunstnere og øvrige kreativ bransje. Faktisk en amerikansk sosiolog som har skrevet et forskningprosjekt om at pengene følge de kreative og de homofile. I bydeler der det bor mange kreative og homofile og de starter kule kafeer klesbutikker etc. vil prisene etterhvert stige når pengesterke folk har lyst til å kjøpe seg til kulhet.

 

Godt mulig at du vet mere enn meg om det der, for jeg har alltid hatt det inntrykket at IPoden dro med seg Mac navnet opp i popularitet.

 

PS. Jeg snakker ikke om krise i Microsoft, men kan du ikke være litt enig at det virker som om det er litt tvil om hvor veien videre går? Når du snakker om standarder som andre selskap bruker, er det da en ide om at Microsoft kan komme i IBM sin situasjon. dvs. Et selskap som lever av å kontrolere patenter og standarder og hente inn prosenter fra andre som bruker dem. Det er vel også dette som gjorde at Adobe ble rike, da de fikk penger for hver eneste skriver som ble solgt på 80-tallet omtrent.

Som sagt skal jeg innrømme at noen ganger tar Ms noen rare avgjørelser, som blant annet 5-6 Vista versjoner og Zunen(ikke at de prøvde seg på mp3 markede, men selve spilleren).

Men med programmene deres så synes jeg veien er klar, og nå bruker jeg sikkert noen Ms programmer som du ikke gjør, som Visual Studio.

De viste med Office 2007 att de ikke ligger på laurbærene, og personlig synes jeg vista er bra (dyrt men bra).

Men nå vet nå ikke vi heller planene selskapet har til disse programmene, hva er visjonen til OSX for eksempel.

Nå vet jeg at NT kjernen ble jobbet med i 4år før Ms slapp den, og de hadde i mange år før det hadde planlagt å få lagd en ny kjerne.

Så de har Visjoner, men de fleste selskaper holder vel kjeft om de pga konkuranse hensyn.

 

Og selvsagt har de lyst på en Standard, masse penger å tjene der, såfremt det ikke er en internett eller annen offisiell standard.

for microsoft så er vel synet todelt.

1. Om vi eier standaren trenger vi ikke betale for bruken av den.

2. Om vi eier Standaren kan vi kreve lisens for den.

Men nå er ikke flash en standar, bare en teknologi som er mye brukt på nettet, og Ms vil vel også ha det markede.

Og hvis jeg ikke tar helt feil så vil de da også konkurere mot ActionScript java og Shockwave.

 

 

PSS. Bionicle og slike ting er helt klar vidreutviklingen av byggeklosser og kjernevirksomhet, det var kanskje det de skulle satset på i første innstans firkantede byggeklosser er uorganiske og lite kreative. Men det var også en rekke feilskjær på veien, blant annet var enerett til Star Wars leker noe de betalte alt for mye for, og ikke hadde mulighet for å lage leker som dekket alle Star Wars fansenes behov. I en periode så vi jo bare lego leker med Star Wars motiver, noe som er uinteresant for feks. mange figursamler noe det finnes en del av i Star Wars miljøet.

 

Nå har nå aldri sammlere vært en stor kundegruppe.

Ratioen til sammlere vs unger som kjøper lego må være enorm.

Og jeg vet ikke akkurat om Starwars lego var en suksess, men jeg ville tro det siden de fremdeles produserer det idag.

Men om du ser på Lego så er jo historien forvekslende lik Apples.

De levde godt på originale Legoene, så ble de gammle og det kom nye kulere leker.

Lego holder på å gå konkurs, men redder seg selv med og redesigne kjerneproduktet sitt, og kom ut med Bionicle.

 

Og når et selskap har holdt på å gå konkurs engang, så kommer de til å sørge for at det ikke skjer igjen.

Dermed så holder lego på med forskjellige Themes til alle produktene sine.

Lenke til kommentar

*digresjon*I følge en del artikkler om temaet var det netopp det enormt dyre rettighetene til Star Wars som bidra til å velte lego, siden de kostet langt mer enn hva lego fikk ut av det. Lego lager fortsatt star wars leker, men det var vel den summen de betalte for å få de eksklusivt i en periode like etter episode 1 som var problemet. Den summen var enorm, og lego er ikke en så kjent produsent i alle deler av verden, og det vil jo selvsagt bli solgt langt færre star wars leker hvis den eneste star wars leken som finnes er lego-sett. Derfor fikk ikke lego like mye ut av en slik eksklusivitet som andre produsenter med et bredere produktspekter hadde fått.

 

Visjoner tenkte jeg nok ikke helt på det at de driver med teknisk utvikling jeg tenkte på orginale ideer. Det har Microsoft lite av, og har vel heller aldri hatt heller tror ikke du må være Apple fan for å være enig i det. Basic var genialt og møtte en en rekke hjemmedatamaskiner som entusiastene bygde på slutten av 70-tallet og ga dem muligheten til å skrive programmer til maskinene sine uten å kunne masse programering.

 

Ellers har det hvert får orginale tanker, MS-DOS var en CP-M klone som atpåtill MS ikke hadde utviklet selv, Windows var ikke det første grafiske brukergrensesnittet ikke det første som bruket vindu prinsippet heller, 32 bits grafisk OS og ikke bare et GUI skal over OS var heller ikke MS sin ide fantes allerede en lang rekke gode 32 bits OS som nextstep osv. når NT kom, Spillemaskiner hadde hvert i 15 år når MS laget sin første, MP3 spillere i nesten 10 år osv.

 

Det er gjennomgåede lite inovasjon, og selv BBC serien om databransjen betegnet MS som databransjens Left brain, og apple som right. Altså logikk, systematisering osv. vs. inovasjon, kreativitet osv.. Dette er selvsagt ikke noe problem, det er bare idealister som tror at de kreative er de som gjør penger av sitt eget arbeid vi trenger folk til å masseprodusere det og gjøre det tilgjengelig også, det ene er ikke noe bedre eller dårligere enn det andre. Men i dag ser det ut til at MS sliter med å gripe årsaken til andre produsenters suksee, det nytter ikke å komme med en MP3 spiller som utsende messig ligner uten å ha noe mer iPod, for iPod har ikke blitt bestselger på grunn av utseende teknisk kvalitet eller noe annet.

 

Eneste grunnen til at den har blitt bestselger er på grunn av den lifestyle kulten som følger den. Zune konseptet er omtrent like dumt som å lage tøysko bare fordi converse canvas selger så godt, uten at disse skoene har noe mer med seg enn at de er ordinære tøysko. Hadde MS klart å gjort noe spesielt med zune gjort den annerledes og unik på en måte så kunne den apelert til mange. Feks selger jo vans mange sko, det er ikke fordi de er tøysko, men fordi de har bygd et eget image uavhengig av converse.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg foreslo en slik pc til han fyren som skulle få en pc til 50tusen av PC-en sin fordi han klarte å klatre en vegg ( det skulle jaggu jeg og ha klart..).

 

Dog den PC-en støtter normalt 32GB ram, er det fullt mulig å forhøye dette med bios oppgradering, xp 64 eller vista x64 ultimate, samt bra størrelse på minnebrikkene. Men selvfølgelig dette koster penger.

Dette hovedkortet har 16 minneslotter. Ikke det jeg foreslo i den PC-en til 50K, men det skal litt ekstra til for at man har behov eller da råd til å fylle opp så mange minneplasser.

 

Når det er sagt så har jeg selv 8GB minne i min nye htpc. Og jeg kan skrive under på at vista flyr under disse forhold. Skjønt jeg ser allerede nytten ved enda mer minne i maskinen.

Photoshop ytelse f.eks er i en helt annen klasse med sin temporære lagringsplass i en ramdisk. 4GB temp 4GB system.

Det er lett å se for seg hvilke fordeler dette har når man sitter vanligvis med en temp fil i photoshop, altså det man arbeider med, og den fila ligger hos meg gjerne rundt 1-2GB. Det kunne ta så mye som ett minutt eller så å gjøre visse endringer før.

 

Så se for deg den utrolige gleden når dette nå tar 1 sekund eller mindre. Det er bare helt vanvittig flott.

 

At MS ikke har arbeidet inn en åpen ramdisk i vista er bare helt uforståelig.

 

edit: Ja forresten, å laste inn brett i spill i ramdisk går også svinaktig mye fortere enn fra hdisk.

 

edit2: Med harddisk som den fundamentale akilleshæl i enhver pc i dag, burde enhver egentlig få prøvd en slik ramdisk løsning.Det er i all enkel forklaring like stor forskjell som dag og natt. Om du bare visste hvordan det var å se mørket, og aldri hatt sett lyset.

Det er ubegripelig mye kjappere med lasting ifra minne enn ifra harddisk.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

amiganostalgia:

Det tar nok ikke så veldig lang tid før en kan ha råd til det, dersom du ser hvor fort utviklingen går. Men det har jo alltid vært dyrere å fylle ett hovedkort fullt opp med RAM, enn å gå for halvfulle eller kvartfulle systemer. Dersom du også har behov for å bytte CPU og grafikkort jevnlig, så lønner det seg nok å gå for noe mindre RAM mengde, og heller få glede av utviklingen som helhet.

 

Kommer vi til å ha bruk for det (mye RAM)? Ja, helt sikkert før eller siden.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Uhm, Man har bruk for mye ram nå mener nå jeg.

Vi kan snakkes etter at du har kjørt crysis ifra minnet ;)

 

edit: nå får man tak i 8gb sett, dog relativt veldig tregt minne, ddr2 for faktisk under 4000kroner. Det var omtrent det jeg ga for noen år tilbake for 2gb med ddr1 minne.

Søker man på 4gb sett i prisguiden er det jo flust. Jeg tenker at om kort tid gjelder dette for 8gb sett også. Det er en rivende rask utvikling, og gøy er det ;=)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Jeg synes å huske at jeg betalte over 4000 kroner for 16MB RAM en gang for lenge siden.

 

En gang i fremtiden vil skillet mellom primærminne og sekundærminne kanskje viskes ut og vi vil antagelig få arvtakeren for flash-teknologi for begge typer. Da vil 4 eller 16GB minne høres latterlig lite ut for våre barnebarn.

Lenke til kommentar
Jeg synes å huske at jeg betalte over 4000 kroner for 16MB RAM en gang for lenge siden.

 

En gang i fremtiden vil skillet mellom primærminne og sekundærminne kanskje viskes ut og vi vil antagelig få arvtakeren for flash-teknologi for begge typer. Da vil 4 eller 16GB minne høres latterlig lite ut for våre barnebarn.

 

Posts : 1024 du, 1k ;) Jeg husker en kompis av meg fikk seg 32mb ram og kjørte defragmentering på en disk som var dobbelt så stor som min, 1gb, og det gikk på 10 minutter eller noe. Jeg kunne bruke hele dagen..

 

Hører forøvrig at M1 av Windows 7 er sluppet for en tid tilbake. Milestone 1 liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...