Gå til innhold

Slik er fysikken i GTA IV!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Langt i fra imponerende, men greit nok i forhold til hvordan de andre GTA spillene er. Så lenge det er et snev av (realistisk) fysikk i spillet så er jeg fornøyd.

Denne filmen er langt ifra imponerende i forhold til hva naturalmotion har laget. Dette er bare laget av en privatperson for å vise hva han kan gjøre, ikke hvordan fysikken i GTA kommer til å være. Han brukte et program som heter endorphin, og der er ikke så altfor mye dynamisk. Det er et animasjonssystem, ikke et fysikkalkuleringsprogram. Han velger selv at bilen skal kjøre i den retningen og at personen skal stå på en stige og henge seg etter rekkverket, det er ikke noe den personen gjør av seg selv (for eksempel). Det er forskjellen fra endorphin til euphoria. ;)

 

Se forskjellen selv:

- endorphin

- euphoria
Lenke til kommentar
Ja, så klart, det er ikke crysis akkurat, men bra til å være i gta... :)

Ikke bland Crysis inn i alt da grafikk og fysikk er ikke alt :p

Da hadde ikke Super Mario Galaxy vunnet noen goty kåringer viss grafikk og fysikk er alt..

Men gleder meg jævligt til GTA IV :D men har ikke funnet ut hvilken konsoll jeg skal skaffe GTAIV til... siden jeg har dem 2 pluss en Wii :p

Lenke til kommentar

Filmen i første post virket svært lite troverdig. IGN hadde nettopp en nokså utfyllende artikkel om animasjonene og fysikken i GTA, og det de skriver - altså deres opplevelse - stemmer rett og slett ikke overens med filmen.

 

Anbefaler alle å lese artikkelen :)

 

Legger ved et sitat fra artikkelen,

 

"Niko, as well as enemies in the game, are affected by inertia – to the point where rear-ending a car causes people in the front to fly through the windshield and into the air, arms in a controlled flail. The impact is sickening and realistic; bodies don't just ragdoll in GTA IV, they roll end over end or side-on, before coming to a natural pause."

Lenke til kommentar
Driter egentlig i fysikk jeg. Er mer opptatt av at animasjonene til mennesker/dyr er bra og virkelighetsnære, Uncharted er et godt eksempel. Grafikk er også viktigere for meg enn fysikk.

 

Det viktigste er at spillet er morsomt da..

 

Det er jo det som er poenget med Euphoria. At animasjoner og fysikk smeltes sammen slik at designerne slipper å lage tusenvis av animasjoner. I Uncharted har de bare brukt MotionCapture som er eldgammel teknologi og alle animasjoner er statisk, noe som vil si at samme animasjoner spilles av gang på den. I GTAIV skapes animasjonene dynamisk on the fly ut fra miljøet rundt. Noe som virkelig er imponerende. Om Niko f. eks beveger seg over en stein på bakken så vil foten hans dynamisk stå oppå steinen og posituren hans vil automatisk endre seg dynamisk. Samme om han står i en skråning så vil han automatisk endre posituren for at balansen i ryggen skal stemme. Alt dette gjør Euphoria hovedsaklig selv basert på hva utviklerne forteller at motoren skal gjøre. Og faktisk så er dette langt foran Crysis og Cryengine 2 (selv om lignende også er mulig i Crysis) Men denne videoen var temmelig kjedelig da. Den viser hovedsaklig bare blending av animasjoner.

Lenke til kommentar

Jepp, er dette som er så interessant. Også med kommende spill som bruker samme teknologi. Utviklerne får jo langt bedre tid til å være opptatt av helt andre ting enn å lage hver bidige animasjon. Noe som også sikkert kan være frustrerende for mang en utvikler. Vi får bare se hvordan det blir! Både Star Wars og GTAIV kommer jo begge ganske snart så da får vi se hvordan det utarter seg i praksis! :)

Lenke til kommentar
Driter egentlig i fysikk jeg. Er mer opptatt av at animasjonene til mennesker/dyr er bra og virkelighetsnære, Uncharted er et godt eksempel. Grafikk er også viktigere for meg enn fysikk.

 

Det viktigste er at spillet er morsomt da..

 

Det er jo det som er poenget med Euphoria. At animasjoner og fysikk smeltes sammen slik at designerne slipper å lage tusenvis av animasjoner. I Uncharted har de bare brukt MotionCapture som er eldgammel teknologi og alle animasjoner er statisk, noe som vil si at samme animasjoner spilles av gang på den. I GTAIV skapes animasjonene dynamisk on the fly ut fra miljøet rundt. Noe som virkelig er imponerende. Om Niko f. eks beveger seg over en stein på bakken så vil foten hans dynamisk stå oppå steinen og posituren hans vil automatisk endre seg dynamisk. Samme om han står i en skråning så vil han automatisk endre posituren for at balansen i ryggen skal stemme. Alt dette gjør Euphoria hovedsaklig selv basert på hva utviklerne forteller at motoren skal gjøre. Og faktisk så er dette langt foran Crysis og Cryengine 2 (selv om lignende også er mulig i Crysis) Men denne videoen var temmelig kjedelig da. Den viser hovedsaklig bare blending av animasjoner.

 

Ahh. Ja sånt er stilig. Trodde dette var en vanlig fysikkmotor, hvor det imponerende var hvordan biler eksploderte og hvilken hastighet ting faller osv osv (kjedelig mao.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...