Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[LØST] er lån arvelig?


r2d290

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man arver ikke gjeld. Man er aldri tvunget til å arve noe som helst. Poenget er at man som etterlatt/arving blir ansvarlig for avdødes gjeld hvis man ønsker å skifte privat eller hvis man vil sitte i uskiftet bo. Det er altså arvingen selv, som ved at den underskriver en erklæring, som påtar seg gjeldsansvaret.

Lenke til kommentar

Man arver ikke gjeld lenger...

Tror det er ganske lenge siden det var slik.

All gjeld til din far blir derimot trukket fra eventuell arv til deg.

Sikkert med et par unntak som livsforsikring som er ment for de etterlate...

Det er hvertfall hva jeg alltid har trodd.

 

Men jeg har ingen kilder og er ingen jussekspert.

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Skal du arve huset med gjeld må du selv kunne stå for lånet med egen økonomi ellers faller det til banken i pant.

Når man arver så må man takke ja eller nei til arven.

Takker man ja arver man også gjeld og må betale denne.

 

Jeg arvet i fjor og vedkommene hadde 120,000 i gjeld uten å ha noen gjenstand tilsvarende summen så jeg takket nei og da røk alt.

Fikk ikke arve en eneste gjendstand fra leiligheten.

 

Vil du arve men det innebærer en ubetalt bil/hus osv er det bare å la banken ta pant i det og du sitter med resten.

 

Må jeg fortsette å betale lånene til foreldrene mine når de dør? hvorfor er det sånn?

Lånet dems er kanskje huset.

Takk nei til husarv og arv resten.

I praksis blir vel det å selge huset og betale banken men du sitter igjen med overskuddet

om huset har steget i pris.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det vil si at man i praksis arver gjeld?

 

Hadde en liten diskusjon med en kamerat om dette, og jeg mente at man ikke gjorde det, men det gjør man visst...

 

Da tenker jeg at man arvet et hus, og det er lån på huset. Man kan selvsagt selge huset på en eller annen måte og sitte igjen med overskuddet, men den arvede gjelden tar noe av overskuddet. Da har jeg forstått det?

Lenke til kommentar

Er det ikke også noe om at foreldre kan stilles ansvalig for barns gjeld.

 

Las oss si at en person dør i en alder av 25 år med 200 000 i lån i lånekassen og et forbrukslån på 100 000.

 

Lånekassen krever ikke inn denne gjelden, men har hørt at foreldre kunne bli stilt ansvarlig for barns gjeld. Dette er ikke noe jeg vet, men noe jeg har hørt. Npen som kan avkrefte/bekrefte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...