Cucum(r) Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Kanskje Resolution dependent layout kan hjelpe deg?
enden Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Skrevet 9. oktober 2004 Men... det må da være lov å nevne at de som skriver jallakode gjør det feil og at de burde lære seg HTML/CSS? Personlig syntes jeg det ble ca. 100 ganger morsommere å skrive websider da jeg lærte meg at DHTML og tables-suppe ikke var løsningen på alt.Joda, jeg er enig der, men det er nå en gang slik at side opp og side ned med rett kode, samt prosessen å lære den fra scratch ikke er spesielt gøy. Man må se resultater for å bli inspirert til å fortsette. INGEN gjør det perfekt på første forsøk, og læring er en iterativ inkrementell prosess. Selvølgelig skal vi inspirere til en raskere læringskurve og hjelpe de til den rette løsningen fortere, men vi skal ikke kreve at folk gjør det perfekt første gangen. Dette er og blir et amatørforum, og her skal man ha det gøy, ikke brilliere hele tiden. Det har ikke så mye med å kreve at folk skriver validert kode heller, men for å få et design "godkjent" av meg så er det et must at personen har tatt seg litt tid selv for å lære seg det grunnleggende. Og har ikke personen det (kanskje han/hun f.eks. ikke vet at tables ikke skal brukes til layout), ser jeg virkelig ikke hva problemet med å linke til fine tutorials-sider er.Jeg driter egentlig om du godkjenner designet eller ikke jeg. Det er klart at det ikke er så vanskelig å skrive validert kode, me Fp er en billig billett inn i webdesignens verden, og da skal vi tillate at folk starter der. Så får vi heller lede de over på den smale sti etter hvert. På samme tid ser jeg ikke poenget med at du, enden, linker til den tråden herfra, når du sier at diskusjonen fortsetter her. Blir jo nesten en liten x-thread dobbelpost. For å sette fokus på det jeg mener er et stadig større problem. Arve er forsåvidt inne på tankegangen Bare for å si det - nestemann ut som slenger kommentarer av denne typen får seg en luftetur uten diskusjon!
B4stian Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 hvordan sette margin i teksten via <p> koden.. tror det var noe sånn: <p.margin: left....> noen som husker?
harald_ Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Tenker du på <p style="margin-left:15px;"> ? SirIce: Sånn ja! Men, det der var jo javascript :/ Er det mye jobb å modifiserer ditt til å velge på grunnlag av oppløsning i stedet? Endret 9. oktober 2004 av harald_
enden Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Skrevet 9. oktober 2004 ...også kalt et inline stilark / inline styling
Jesper Karsrud Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Hmm... finner ingen bra når jeg søker på google, så da tenkte jeg at jeg kunne spørre her Noen som har noen bra Adobe Illustrator CS tutorials, som i stor grad tar for seg vektor? Fant én som var ganske bra, videotutorial, men den hadde bare 23 gratis videoer av 109 som man egentlig må betale 99,99$ for.. Tok for seg litt, men den dekket ikke alle de tingene jeg lurer på. Link til tut...
Cucum(r) Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Er det mye jobb å modifiserer ditt til å velge på grunnlag av oppløsning i stedet? PHP er et server-side språk, og har (nesten) ingenting med hva som skjer på klientsiden. Du må nok ty til javascript. Jeg ser helt ærlig ingenting galt i å bruke JavaScript i dette tilfellet, siden layoutet ser OK ut selv om brukeren har deaktivert JavaScript.
Chasseur Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 (endret) hmm, et spørsmål om gnaget lenge: Er PHP ment for layout? post 200!!! weeee EDIT: trykkfeil Endret 9. oktober 2004 av LordZyfeX
Purify Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Er PHP ment for layout? Nei. CSS er ment for layout.
harald_ Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 PHP er et server-side språk, og har (nesten) ingenting med hva som skjer på klientsiden. Du må nok ty til javascript. Ok, jeg gir meg. Etter litt mere CSS tweaking er det nå bare et problem for brukere med ff eller opera og 800*600 oppløsning. Så da tyr jeg til javascriptet
cfenzo Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Ok... bare en ting ang. det med validert CSS og (X )HTML... Nettop lest ut Jeffrey Zeldman's "designing for webstandards".. Selv om han tar opp hybrid-layouts som en løsning der, så er det en utrolig nyttig bok, f.eks. så lærte jeg grunnen til IE, Firefox og Opera's "quirks mode".. (av forskjellige versioner, men hovedgrunnen er) : IE innførte Quirks mode for å skille mellom "nye" standardiserte sider og gamle "tag soup"-sider.. dvs: er det doctype? = standardisert.. hvis ikke = quirks mode.. hadde aldri tenkt over det der før, men det viser kanskje litt hvilken overgangsfase vi er i.. Nå er det mulig å gjøre begge deler.. Senere vil det ikke være det, men.. NÅ er det det... Skriver vel det her pga det enden tok opp nå, og det har blitt tatt opp her før .. IKKE DREP UTFORSKER-GLEDEN/TRANGEN!!!! ja.. folk her på forumet er flinke til det, og gjør det igjen og igjen... Tenk på den første gangen du f.eks. tegna en kanin på et ark som du viste til mor di... hva sa mor di da???? "NEI!!!! DET ER FEIL!!!! EN KANIN HAR TO ØRER, STORE TENNER OG ER LODDEN!!! IKEK FIRKANTA, ORANGE-GRØNN OG MED ET HALVT ØRE!!!".. eller "Så fint! fortsett å tenge du..." og så kanskje senere lot deg se en ordentlig kanin så du så hva du ikke gjorde helt riktig? folka som kommer hit er som oftest ikke profesjonelle.. Tidligere var det en stor sjans for at de kanskje ville lage en dårlig side for f.eks. et firma til kameraten til far sin, men nå begynner faktisk de sjansene å minke... Greit nok å informere om standarder, men her dreper vi virkelig gleden ved noe selvgjort.. jeg sier bare som littlegamers: FU! jeg er lei... Endret 10. oktober 2004 av cfenzo
Haraldson Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Hmm... et ordentlig utbrudd der, cfenzo. Tror egentlig de fleste har tatt poenget, det ser i alle fall sånn ut på kritikk av sider etter endens advarsel. ------------------------ Er PixelStreet lagt helt på hylla, eller har du bare noe inni granskauen mye å gjøre på?
Lokaltog Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 For å prate om noe helt annet: Jeg har begynt å lure på hvor mange i WDS-delen av forumet her som eier et domene som begynner på "un". 1: unrealized.org
cfenzo Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Mr.Berg, japp et lite utbrudd... Om det var alkohyler med i bildet skal vi la være usagt, men at det ikke ble noe sjerpings etter den forrige tråden som var, det var bare helt høl i huet... --------------------- Pixelstreet det kommer, men det er 2 grunner til at det ikke er oppe nå: 1. Jeg har en del å gjøre akkurat nå 2. jeg venter på å få igjen 10mbit linja mi på hybelen som skal gå til den dedikerte pixelstreet-serveren.. jeg tror ikke jeg har noen un- domener... er nok inget "flokk-dyr"... ;P
Purify Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 (endret) MrBerg har. 2. undeclined.net Endret 10. oktober 2004 av Purify
PoleCat Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 men at det ikke ble noe sjerpings etter den forrige tråden som var, det var bare helt høl i huet... Hvilken tråd er det snakk om? Følger ikke helt med her for tiden. jeg tror ikke jeg har noen un- domener... er nok inget "flokk-dyr"... ;P 3: PixelImp / unlocated.net
Haraldson Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Vel, tre stykker er jo ikke akkurat en stor flokk, akkurat.
B4stian Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg har et lite problem med koden min.. i style.css står dette: p {font-family: verdana} p {color: rgb(0,0,255)} og det fungerer utmerket, men når jeg setter <center>-tagen foran noe i <p> funker ikke p color lenger! noen som vet om hva jeg må gjøre annerledes? og forresten.. sånn står det i html-dok. da: <p><center>All Rights Reserved - datating.com</center></p>
Haraldson Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 <center> er en utdatert HTML-tag, og skal ikke brukes. Gi <p>-en en klasse, og style den slik: p.midt { font-family: Verdana, Arial, sans-serif; /* Du bør alltid sette opp flere alternativer til fonter, samt hva slags type font det er om ingen av de spesifiserte fontene er installert. */ color: rgb(0,0,255); text-align: center } Er det forresten lov å bare bruke et tall når man oppgir farger i RGB-verdier?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå