Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at jeg har vært "inaktiv" det siste året, syntes jeg ihvertfall at det var vesentlig dårligere nivå i webkritikk delen nå enn når jeg forlot den. Jeg hadde jo en tråd med kritikk på over 6 sider husker jeg, og det er akkurat denne tråden som gjorde meg til en mye bedre webdesigner. Slik hjelp har jeg ikke helt sett maken til i de trådene jeg har vært innom der nå.

 

Litt synd egentlig, men det er nok en enkel grunn til det: At de fleste ikke klarer å takle kritikk. Da blir man litt tafatt og gidder ikke å argumentere for at kritikk er hele poenget med det del-forumet.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! Det er tydelig at Magento er meget fleksibel ja, når det er så mange plugins. Dette er absolutt noe jeg vil titte mer på i fremtiden!

 

Nåja, nå kan jeg bare drive litt med copy-paste av kode i PHP, og thats it! Tror nok du slår meg der ja!

 

Tja, ikke så mye mer jeg gjør heller. Dog klarer jeg å skrive en enkel extension til TYPO3. Men i TypoScript (noe sikker ikke mange her har hørt om) er jeg bortimot en racer. Når det finnes 100-vis som er langt bedre enn meg i PHP og jeg kan gjøre 95 % av det jeg gjør uten å røre PHP-kode prioriteres det ikke.

 

BTW: Hva har skjedd med websidekritikk-delen her? Får en følelse av at det bare er kløner som henger der nå. Før var det jo en mye bedre standard der med både nettsider og kritikk.

 

Den har nok blitt dårligere - mye av entusiastene er lite aktive (borte). Nå har jeg aldri vært den som har gitt mye kritikk, har innsett at designbiten er jeg jevnt over middelmådig på. Så yrkesmessig lar jeg andre ta seg av det.

 

Og som Matsemann skriver - evnen til å ta konstruktiv kritikk er ikke like bra hos alle. Og det demotiverer.

Lenke til kommentar

Litt synd at kritikkdelen har blitt så mye dårligere, da jeg hadde ekstremt godt nytte av den når jeg lærte meg å designe. Og ikke minst enda! Masse å lære av å høre på andre!

 

Så det er litt synd når jeg kommer tilbake med store forhåpninger, og jeg ser omtrent en ødemark med folk som vil ha kritikk på templates og komplette flash sider uten en eneste HTML kode. Gav kritikk til et par tre sider, men får se hvor lenge jeg klarer å holde koken før jeg gir opp.

 

Ja, jeg lurer også på hvor folk blir av. Akkurat nå virker det som det har blitt færre webdesignere, men det er vel i praksis motsatt. Så det burde egentlig ha myldret av flinke folk!

Lenke til kommentar

Jau, husker ikke helt sist når jeg var aktiv her, men den gang var det veldig aktivt, dusinvis av poster om dagen, så mye at kafeen var på flere sider siden forrige økt :)

 

Men, ja, er enig i at aktiviteten og mangfoldet er noe redusert i dag. Og jeg må inrømme at jeg har ikke vært så flink til å gi fullstendig kritikk enda, bare vært kortfattet så langt. (Kanskje jeg ikke tørr å skyte med full ammo enda hehe)

Lenke til kommentar

Jeg satt og leste veldig mye om det i går. Flere timer, faktisk.

 

En digg ting er at man har elementer som <footer>, <header>, <article> osv., som gjør det hele mer semantisk korrekt (noe jeg alltid har vært veldig nøye på).

 

<!doctype html>
<html lang="en">
<head>
   <meta charset="utf-8" />
   <title>HTML5 Document</title>
</head>
<body>

</body>
</html>

For en gangs skyld en doctype man kan huske :p

 

Hva som er støttet

DOM-modellen på elementer er blitt enormt kraftig. Canvas er nice, video, audio, mange nye form-elementer (som dato-velger osv.) men ikke alt er støttet.

 

Sammen med CSS3 gjør dette ting mulig som har vært vanskelig, tidkrevende eller umulig før!

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Én grunn kan jo også være at man har utviklet seg såpass selv. Jeg har selv stilt mange av spørsmålene jeg leser rundt om på nettet en gang.

 

Hva mener folket om HTML5? Mange som har tatt det i bruk enda?

 

Ikke i det hele tatt - men så har jeg kunder med plagsom høy andel IE og tildels IE6. Dog håndterer løsningen jeg bruker HTML5 så det griner.

Lenke til kommentar

HTML5 vs IE6 må vel bety masse triksing? Jeg har så og si sluttet å optimalisere sider til IE6, da kompliserte funksjoner er et helvette og ikke minst tidkrevende å få til.

 

Doctypen så grei ut forresten, har aldri giddi å lært meg den gamle. Og mer semantisk kode er digg. Må nok hoppe på denne bølgen snart ja! Men IE8 og IE9(er vi på versjon 9 nå?) støtter det vel ikke 100%?

Lenke til kommentar

Det er 8 som er gjeldende. Men det meste går okey i IE7 og IE8 så vidt jeg kan se. IE9 får bedre støtte.

Jeg tar heller ikke mye hensyn til IE6, men har det i bakhodet slik at sidene i hvert fall blir brukbare, om enn mangler noe fancy design/funksjonalitet.

Men så har jeg luksusen av å kun lage ting for meg selv foreløbig.

 

Tenkte å søke jobb neste uke, da. Men tviler på utstrakt bruk av HTML5 der, og om jeg får jobben havner jeg vel uansett på back-end.

Lenke til kommentar

Da må jeg nesten prøve HTML5 når jeg skal kode opp min neste side! Spennende å se hva som skjer med browserne, og ikke minst spennende med de forenklede taggene.

 

Noen god side som omhandler de nye HTML5 taggene dere vet om? Kan jo google dette, men regner med at det finnes mye bra og dårlige kilder til dette.

Lenke til kommentar

Har jo denne som jeg lenket isted. Forteller hva som støttes.

 

Coding a HTML5 layout from scratch

Noe gjøres tungvindt pga microformats.

 

Alt om CSS3

 

Quick reference guide kan være grei å printe ut.

 

Denne boken er veldig bra, men kan være litt mye tekst.

 

Gjennomgang av mye av det nye

 

Noen av mine bokmerker. :)

 

Boilerplate har jeg sett litt på, men ikke så mye. Føler jeg må forstå alt før jeg kan bruke det selv. Og litt overkill for meg foreløbig.

 

HTML5Doctor har mange gode artikler.

 

Selv er jeg også på jakt etter mer å lese, spesielt om nye _måter_ å utvikle på, ikke bare hva man nå kan.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale boka "HTML5 For Web Designers", der blir alt enkelt og greit forklart.

 

Jeg har ikke prøvd det selv ennå, men modernizr gir deg i tillegg til funksjonaliteten til html5shiv muligheten til å teste for css-støtte, slik at du enkelt kan style etter dette istedet for basert på browser-sniffing.

 

Det ser ut som det blir mer og mer vanlig med "progressive enhancements", altså å gi en bedre brukeropplevelse til de som bruker moderne nettlesere, mens de som sitter fast med f.eks IE6 fortsatt kan utføre de samme handlingene, bare ikke på en like fancy måte. Problemet er vel å overbevise kundene om at nettsider ikke trenger å se like ut i alle nettlesere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...