Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Har prøvd noen timer nå, men får bare error på alt jeg prøver. Så lurer på om dere kan hjelpe meg litt.

 

Jeg vil gjerne hente ut "Forsinket x min ved y" eller "I rute" fra denne siden:

http://m.nsb.no/category3887.html?html_type=html_web_4_0&device_id=firefox_3&trainontimesearch-departure_station=OSLO+S&trainontimesearch-arrival_station=BERGEN

 

Hvordan bør jeg gjøre det?

Endret av Kris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mengder av ulike script for "lightbox", frittstående og knyttet til rammeverk som Mootools, Prototype, jQuery osv. Bare Ligthbox finnes vel i 3 - 4 varianter for ulike rammeverk, og så har man Shadowbox, Fancybox, LightWindow, Highslide, Slimbox, ColorBox, Lytebox (som Sebba nevner) og sikkert flere. De ulike har sine plusser og minuser og litt ulik funksjonalitet. Personlig bruker jeg mye Shadowbox og ColorBox, da begge fungerer godt mot jQuery som jeg bruker en del.

Lenke til kommentar

Skal opprette en ny nettbutikk med opp til 50 artikler nå. Har erfaring med nettbutikk tidligere, men den regnet ikke ut frakten riktig etter postens satser, så jeg måtte sette èn pris for alle steder i norge. Noe som sier seg at kan bli dyrt for de som bor nære. I tillegg ha en skikkelig BBS link med skikkelig betalingsmåter.

 

Er det noen som kan være interessert i et slikt prosjekt her?

Lenke til kommentar

Helt korrekt det OlafG. Dog koster begge disse noen kroner - men jeg tror nok kostnaden med en egenutviklet løsning blir fort like høy. BBS modulen er faktisk gratis og Posten sin fraktmodul koster 3 500 kr ferdig oppsatt. Magento er 100 % oversatt til norsk. DIBS har også modul til Magento om jeg ikke husker feil.

 

Personlig ser jeg liten vits i drive egenutvikling av nettbutikker når det finnes så gode ferdige løsninger som Magento og OpenCart - og hvor man også kan få glimrende support i ulike forum.

Lenke til kommentar

Skal opprette en ny nettbutikk med opp til 50 artikler nå. Har erfaring med nettbutikk tidligere, men den regnet ikke ut frakten riktig etter postens satser, så jeg måtte sette èn pris for alle steder i norge. Noe som sier seg at kan bli dyrt for de som bor nære. I tillegg ha en skikkelig BBS link med skikkelig betalingsmåter.

 

Er det noen som kan være interessert i et slikt prosjekt her?

Dersom du har lyst på noe brukervennlig og enkelt kan du jo titte på Flexiweb som vi tilbyr.

Har ikke implementert postens api enda, men av erfaring er det enkelere å bare ta en fast ca pris.

 

Er mulighet for å legge inn vekt på produkter, og ha grenseverdier da.

Titt på http://www.nsn.no

Lenke til kommentar

Magento ser jo veldig bra ut, og dette er mest sannsynlig noe jeg kommer til å sette meg nærmere inn i ang. theming osv. Men akkurat denne nettbutikken må ut på nett snarest mulig, og den har ikke tid til å vente på at jeg skal lære meg Magento!

 

Magento koster jo også noen kroner, om ikke den pakka som er gratis er grei nok til å begynne med. Skal se litt på den.

 

Jeg har en annen nettbutikk idag, hvor jeg bruker WP-commerce sammen med Wordpress. Dette funker ypperlig, men jeg måtte jo mekke litt på fraktmodulen, og regnet meg frem til en pris som dekte alle steder i Norge. Men syntes det blir litt dyrt med 150kr i frakt jeg da! Er dere ikke enig? Derfor tenkte jeg det var best at sida regnet ut frakta selv.

 

Skal se innom OpenCart, da jeg ikke har hørt om denne før.

 

Har sendt henvendelse til NSN faktisk! Skal ringe dem opp igjen i morgen tenkte jeg!

Lenke til kommentar

Helt korrekt. Posten fraktmodul, utviklet av det norske selskapet Trollweb (trolig de beste på Magento i Norge), koster ca 3 500 kr. Magento har på samme måte som WordPress, Joomla, Drupal, TYPO3 en lang rekke tilleggsmoduler som enten er gratis eller som man må betale for. Moduler som gir fraktløsninger, integrert blog, kan koble mot CMS, koble mot regnskapssystem, bookingløsninger for hotell, konserter osv. At Magento har dette - samt at det utvikles stadig nye (man kan selv utvikle) gjør Magento svært fleksibelt i forhold til typer virksomheter/handel det kan støtte. Og også i forhold til løsninger.

 

Her er f.eks en demoshop hvor TYPO3 og Magento er sømløst integrert, og all administrasjon av varer etc i Magento skjer i backend på TYPO3. Vet at samme mulighet finnes for Drupal og WordPress.

 

Selv om jeg kun har satt opp en demoshop komplett med Magento og bidratt litt på en annen (skikkelig), så er jeg svært imponert over Magento som løsning etter å ha testet den selv og fått en mer grundig gjennomgang. Hovedgrunnen til at jeg har testet Magento er god mulighet for multishop. I realiteten betyr det at jeg kan sette opp en Magento installasjon hvor jeg kan lage flere små butikker - integrert i Drupal eller TYPO3 - og som for kundene vil oppfattes som det enkelte nettstedets butikk. Har dessverre ikke fått bruk for det ennå.

 

Integrasjonen som finnes mot Wordpress gjør jo faktisk at du trolig kan sette butikken opp i "quick & dirty" i WP-commerce og flytte over til Magento senere uten å droppe designen fra Wordpress.

 

PS! Og jeg er garantert på samme nivå som deg når det gjelder utvikling i PHP eller annet - men dette fikset jeg greitt.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! Det er tydelig at Magento er meget fleksibel ja, når det er så mange plugins. Dette er absolutt noe jeg vil titte mer på i fremtiden!

 

Nåja, nå kan jeg bare drive litt med copy-paste av kode i PHP, og thats it! Tror nok du slår meg der ja!

 

 

 

BTW: Hva har skjedd med websidekritikk-delen her? Får en følelse av at det bare er kløner som henger der nå. Før var det jo en mye bedre standard der med både nettsider og kritikk.

Lenke til kommentar

Er første gang på lenge jeg har vært inne og gitt kritikk her, så jeg skal ikke si så mye. Men er en grunn til jeg gjør det sjeldent, da selv god, konstruktiv kritikk blir dårlig mottatt av de som "ønsker kritikk". I virkeligheten ønsker de bare skryt.

 

Endret: Men når du kaller andre for kløner er jeg litt usikker på om du kanskje er en av dem jeg nevner...

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Du er vel en av de få som gav meg god kritikk, og jeg mener jeg nevnte dette! Jeg er veldig åpen for kritikk, det er jo hele poenget med å poste der inne. Jeg går ikke inn dit med hensikt for å få skryt, for det trenger jeg ikke. Det er ikke skryt man lærer av! Jeg kan også nevne at jeg ble en MYE bedre webutvikler etter å få masse hard kritikk der inne. Men det er mye dårligere kvalitet der inne nå enn før. Det er det jeg reagerte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...