Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvordan er reglene innenfor bildebruk?

Har jeg lov til å publisere bilder jeg har funnet på nettet hvis jeg linker tilbake?

Nei, ikke i utgangspunktet. Et hvert bilde der det ikke er klart angitt at du kan bruke det, f.eks. via Creative Commons lisens eller annen særlig angivelse om andre sin bruk, må oppfattes å være omfattet av opphavsrett eller "copyright". Selv om det ikke står noe, loven er nemlig slik formulert at det er tillatelse som må være angitt, ikke motsatt.

Å linke tilbake holder ikke, du må ha en eksplisitt tillatelse. Creative Commons er en slik eksplisitt tillatelse.

Kort oppsumert er ikke åndsverkloven en "opt-in" lov, snarere en "opt-out" ved å bl.a. lisensiere sine verk gjennom Creative Commons.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når jeg en gang iblandt jobber jeg litt med et design til en mulig blogg, og i den anledning har jeg møtt på et lite problem mtp. semantikk: På forsiden har jeg navnet på bloggen som seg hør og bør i en <h1>-tag, mens de ulike bloggtitlene er listet opp i <h2>-tager, i tillegg til litt brødtekst. Så, når man trykker på en bloggpost for å lese den, kommer man til en side hvor man faktisk kan lese bloggposten. Fantastisk.

Så, hvordan strukturere denne siden? Fremsiden har foreløpig navnet på bloggen nokså utblåst, mens på "lesesiden" vil navnet bare fungere som en "hjem"-knapp øverst på siden. Derfor blir det kanskje litt rart å benytte en <h1>-tag til dette, da den faktisk ikke er en header. Eller? :hmm:

Endret av Garanti
Skrevet

Jeg vil egentlig si at det er naturlig å «markedsføre» innleggene i seg selv, uansett. Stort sett, når man søker, søker man etter konkrete problemstillinger, og bryr seg kanskje ikke så mye om hvor informasjonen ligger hen.

Bare pass på at bloggnavnet fortsatt er godt synlig og søkbart, det skal jo ikke forsvinne heller.

Skrevet

Jeg har en webserver lokalt her som kjører bloggen min, nå lekte jeg litt med CSS på den.

Hvis jeg putter dette body {background-color: yellow;} inn i html filen under CSS så blir det gul bakgrunn. Dårlig eksempel men uansett. Hvis jeg ligger det inn under css redigering på ipublish skjer det ikke noe. :p

Skrevet

Har laget et godt regneark i exel som regner ut total og gjennomsnitt og lager en graf av input data. hvordan starter man hvis man skal gjøre noe slik til et webapp?

Skrevet (endret)

Kan anbefale XML/SWF Charts (http://www.maani.us/xml_charts/). Bruker dette aktivt på Russ.no (se avstemningen i sidelinjen for et eksempel). Det er svært enkelt å ta i bruk, og overlater all rendering av selve grafen til klienten. Eneste ulempen er at applikasjonen krever at Flash er installert.

Endret av Lokaltog

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...