Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://k4bb.org — et nytt forum med mye, mye Ajax. Den "click-on-topic-to-edit" funksjonen hadde sikkert vært populær her på hw.no! :)

5631928[/snapback]

Jeg så det i går (eller forgårs) når absolutt alt var drevet av AJAX. Det er noe av det værste jeg har opplevd. Kunne ikke linke direkte til noe som helst. Kunne ikke bokmerke en eneste side. Kunne ikke gå tilbake i history.

 

Ser ut som de har forrandra det tilbake nå. I hvert fall litt.

Lenke til kommentar
Mener å huske at det finnes et eller annet php dokument med et lite array du kan fikse på. :)

Yessda! Fant den. Takk for hjelpen!

 

Filen var wp-includes/locale.php, for de som eventuelt måtte lure...

5632033[/snapback]

Moro!

 

Hadde faktisk en blogg for en stund tilbake som brukte WordPress. Nå som jeg tenker på det, ble den tom. omtalt som en av "Høyrebloggene i Norge" på Startsiden(?), listet opp ved siden av Bjørn Stærk og Torbjørn Røe Isaksen. Jaja, nok skryting. :blush:

Lenke til kommentar
http://k4bb.org — et nytt forum med mye, mye Ajax. Den "click-on-topic-to-edit" funksjonen hadde sikkert vært populær her på hw.no! :)

5631928[/snapback]

Jeg så det i går (eller forgårs) når absolutt alt var drevet av AJAX. Det er noe av det værste jeg har opplevd. Kunne ikke linke direkte til noe som helst. Kunne ikke bokmerke en eneste side. Kunne ikke gå tilbake i history.

 

Ser ut som de har forrandra det tilbake nå. I hvert fall litt.

5632135[/snapback]

Tingen er at hele sajten deres ble stengt pga. for mye load (digg-effekt), men de har riktignok et par flash-demoer på sajten som viser forumet. Selv synes jeg det blir overkill dersom et helt forum er AJAX-basert, men jeg skal ikke se bort i fra at det kan være ganske hendig med et par slike "effekter" på admin/backend-delen. Som f.eks. det med å endre topic kun ved click'n'edit.

Lenke til kommentar
http://k4bb.org — et nytt forum med mye, mye Ajax. Den "click-on-topic-to-edit" funksjonen hadde sikkert vært populær her på hw.no! :)

5631928[/snapback]

Jeg så det i går (eller forgårs) når absolutt alt var drevet av AJAX. Det er noe av det værste jeg har opplevd. Kunne ikke linke direkte til noe som helst. Kunne ikke bokmerke en eneste side. Kunne ikke gå tilbake i history.

 

Ser ut som de har forrandra det tilbake nå. I hvert fall litt.

5632135[/snapback]

Tingen er at hele sajten deres ble stengt pga. for mye load (digg-effekt), men de har riktignok et par flash-demoer på sajten som viser forumet. Selv synes jeg det blir overkill dersom et helt forum er AJAX-basert, men jeg skal ikke se bort i fra at det kan være ganske hendig med et par slike "effekter" på admin/backend-delen. Som f.eks. det med å endre topic kun ved click'n'edit.

5632195[/snapback]

 

Et forum.hw.no drevet av k4bb ville nok aldri kunne taklet den lasten som forumet håndterer nå, selv om IPB ikke er det mest effektive. AJAX har ingen virkelig god nytteverdi i et forum, og medfører bare enormt mye større belastning på server, noe som ikke er tøft på større fora.

 

Så kanskje "click-on-topic-to-edit" hadde vært tøft, men da ville vi måtte tolerere 40% nedetid, noe som ikke er fullt så tøft. ;)

Lenke til kommentar
Hvordan kan click-to-edit forårsake 40% mer nedetid? AJAX består jo vel mer av mange små requests vs. færre store? Vil ikke "overall" loaden være like høy, da?

5632398[/snapback]

 

En stor request består av at du spør serveren om én side, og den kjører gjerne et par-tre spørringer til databasen og prosesserer dataene og leverer dem til deg.

 

En liten request består i at du spør serveren om ett sideelement, og den kjører en eller to spørringer til databasen, prosesserer dataene og leverer dem til deg.

 

Ser du forskjellen? Prosesseringen som PHP/ASP må gjøre blir mindre, ja, men samtidig vil du få at hver sidevisning vil åpne tre-fire forskjellige tilkoblinger til serveren, og dermed vil få serveren til å oppføre seg som om det er tre-fire ganger flere brukere. Når Apache gjerne har begrensninger på maksimalt antall samtidige tilkoblinger er det ikke lurt å firedoble det antallet... En annen ting er at PHP og Apache spawner en ny tråd/prosess per tilkobling, og minnebruken blir plutselig mye høyere enn nødvendig. Kan se at AJAX er greit til f.eks. distributed computing på web, ved å fordele lasten over flere servere, men det er temmelig ineffektivt til vanlig bruk, der gjerne AJAX ikke er absolutt nødvendig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...