Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor respekterer jeg f.eks. drange_net (og RV) mye mer siden de faktisk "praktiserer" sin ideologi, ta f.eks. en titt på Vevskokeriet sine nettsider og les "Om oss" delen - der ser du noen som virkelig tror på en ideologi. Slike individer respekterer jeg og det er dette som gjør politikk interessant - selv om jeg er totalt uenig i ideologien deres - er det positivt å se at noen faktisk "Walk the talk".

 

Stem Høyre forresten.

Lenke til kommentar
O.O bruker da doc og xls også,

OOo klarer å lese doc og xls, men ikke 100% riktig fordi deler av det må baseres på gjetning. Både doc og xls er lukkede filformater fra Microsoft, mens OOos filformater stort sett baserer seg på XML (hvis jeg ikke tar helt feil), noe som er langt enklere å lage parsere til.

 

Jeg har sendt inn klager til sentrale organer flere ganger på grunn av dette (uten å få svar), fordi jeg synes det er forkastelig at man bruker lukkede filformater slik at folk passivt presses til å bruke MS Office på skolen og hjemme - det ideelle hadde vært å bruke PDF eller alternativt OOos åpne filformater.

Lenke til kommentar

Hallo, jeg har tenkt til å liste opp en del ting. Og jeg vil at det skal være sånn at man kan lese f.eks de 5 første. Men for de spesielt interreserte så skal det gå ann å klikke på en slags pluss ting så åpnes listen mer på en måte så flere ting kommer fram. Få dette til uten at siden reloader på en måte, et java script eller noe?

Lenke til kommentar
Nå kommer vel Pirhana med noe høyre-greier, tenker jeg, hihihi. (EDIT: Han svarte før meg.)
Hehe, slapp heeelt av! Jeg har ikke noe i mot at SU eller SV bruker serverteknologi fra verdens største programvareselskap, snarere tvert i mot. Men det blir litt latterlig når de på en side kjører ASP (og sikkert IIS på serveren) når de samtidig mener de er "tilhengere av åpen kildekode". Walk your talk?

Vel, jeg ser poenget ditt, og jeg er ikke noen stor SV-fan, så dette er ikke for å angripe borgerlig eller forsvare sosiale. Jeg er med på at dette kan sees på som dobbeltmoral, men det er snakk om politikere. De har nok ikke muligheten til å ha greie på alt som er å ha greie på. De bestilte nok en webside, og det fikk de. De har sikkert ikke en anelse om hva en webserver er, langt mindre at den de har er eid av verdens største programvaremonopol.

 

At RV sine sider kjører på GNU/Linux er jo kult nok, men man kan fremdeles spørre seg selv om dette er et bevisst valg.

SV er det partiet som har jobbet mest med dette den siste tiden (...) vi vil etablere tiltak med sikte på at internettbasert kommunikasjon med det offentlige skal være basert på åpne standarder og at programvare basert på åpne standarder favoriseres ved innkjøp av programvare med mer.

 

Quiz: Hvem var det som valgte å ikke signere ny SELECT 5.0 avtale med Microsoft på vegne av staten?

Morten A Meyer hadde vel en finger med i spillet, og siden han er moderniseringsministeren vår as we speak, må jeg vel gjette på Høyre.

 

Høyre er jo et forholdsvis greit parti når det gjelder konkurranselover, så jeg liker Høyre for det. Det er ikke mange partier i Norge som ikke har noe i mot monopol, FrP faller meg inn, men jeg tviler på at de har noe så konkret på deres program.

 

Men hvis denne saken virkelig skal diskuteres, tror jeg "Den frie kaféen er et bedre sted å begynne.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo selvsagt noe du må spørre dem om, men flash er et program som krever en egen lisens, og Firefox, som er fri programvare under MPL, kan ikke leveres med Flash ferdig installert uten problemer. Det er interessert i å være en nettleser, og det helt av seg selv.

 

Jeg synes det er like greit slik det er nå, og å installere flashblock er jo et must.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...