Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nye lover om 18års grense filmer?


VikinGz

Anbefalte innlegg

Om søndagen var vi på kino og skulle se aliens vs predator (dein nye)

Jeg på 20, min kompis på 19, brodern på 23 og min date på 17år handla biletter, men i døra ble alle spurt om leg... og hu fikk ikke inn. Hva er dette å servere da?

er det ikke anbefalte aldersgrenser da?

altså det er anbefalt å bruke hjelm, men du får sykle uten...

Altså det er vell ingen lov som nekter en 3 åring å kjøpe 18års grense film, fordi det er anbefalte aldersgrenser og ikke lovpålagte grenser slik som tobakk og alkohol, førerkort etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså det er vell ingen lov som nekter en 3 åring å kjøpe 18års grense film, fordi det er anbefalte aldersgrenser og ikke lovpålagte grenser slik som tobakk og alkohol, førerkort etc

Jo, det er det.

 

Når filmtilsynet set aldersgrenser, gjer vi det i tråd med lov om film og videogram av 15. mai 1987 nr. 21, § 5. Denne paragrafen slår fast at Statens filmtilsyn ved aldersvurderingar skal leggja avgjerande vekt på om filmen kan "påverke sinn eller rettsomgrep på ein skadeleg måte".

 

18 år (absolutt nedre grense)

http://film.medietilsynet.no/Film/Om_aldersgrenser

Lenke til kommentar
Om søndagen var vi på kino og skulle se aliens vs predator (dein nye)

Jeg på 20, min kompis på 19, brodern på 23 og min date på 17år handla biletter, men i døra ble alle spurt om leg... og hu fikk ikke inn. Hva er dette å servere da?

er det ikke anbefalte aldersgrenser da?

altså det er anbefalt å bruke hjelm, men du får sykle uten...

Altså det er vell ingen lov som nekter en 3 åring å kjøpe 18års grense film, fordi det er anbefalte aldersgrenser og ikke lovpålagte grenser slik som tobakk og alkohol, førerkort etc

Uansett om det er en lov eller ei, så står et privat kinobygg selv for hvem de ønsker å ha som kunder og ikke ;).

 

Men jo, loven er der. Er kun på spill det er anbefalte aldersgrenser.

Lenke til kommentar
Men jo, loven er der. Er kun på spill det er anbefalte aldersgrenser.

 

Kan en 15-åring kjøpe 16/18-årsspill? Står dette no sted? Så kan jeg slenge det ned på disken når de prøver å si at jeg ikke kan kjøpe.

En butikk bestemmer selv hvem de vil selge til.

 

Så du kan slå i bordet med at det ikke finnes en lov - og så kan de slå i bordet med at det bryr deg seg ikke om ;).

Lenke til kommentar
Haha, litt artig. Vi var fem stykk, fire på 17 og en på 16 og så Alien vs. Predator på onsdag. Vi kom inn vi, og han ene hadde tilogmed regulering.

nettopp, det der har jeg vært vant til tidligere også, men på denne kinoen skal vektere ta over bilett mottake av 18års filmer... sære greier...

Lenke til kommentar

FEIL!

Når du er undet 18 år, så kan du ha med deg en som er myndig.

Jeg selv er 15 år, og jeg måtte ha med meg en som var 18 eller over.

 

Dette er bare tull av de som jobber på kinoen.

Man kan være minst 15 år for å se en 18 års film på kino, med en "voksen" da.

 

Dette er sikkre kilder. Jeg har selv en onkel som eier en kino i Trondheim, og han sier dette selv.

Neste gang du skal på kino med noen under 18år og de sier det samme, så nevner du dette.

Endret av Negil^
Lenke til kommentar
FEIL!

Når du er undet 18 år, så kan du ha med deg en som er myndig.

Jeg selv er 15 år, og jeg måtte ha med meg en som var 18 eller over.

 

Dette er bare tull av de som jobber på kinoen.

Man kan være minst 15 år for å se en 18 års film på kino, med en "voksen" da.

 

Dette er sikkre kilder. Jeg har selv en onkel som eier en kino i Trondheim, og han sier dette selv.

Neste gang du skal på kino med noen under 18år og de sier det samme, så nevner du dette.

Sorry, men vi er uenige med både deg og din onkel.

 

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21953

Ledsagerregelen

Voksne over 18 år kan ta med seg barn som er tre år yngre enn den aldersgrensen som er satt opp. Dette gjelder på alle visninger bortsett fra på filmer med 18-årsgrense. Denne aldersgrensen er absolutt.

 

http://www.aktivioslo.no/kino_alder.php

7 år

Adgang for personer fra fylte syv år alene og for personer fra fylte fire år i følge med myndig person.

 

11 år

Adgang for personer fra fylte elleve år alene og for personer fra fylte åtte år i følge med myndig person.

 

15 år

Adgang for personer fra fylte femten år alene og for personer fra fylte tolv år i følge med myndig person.

 

18 år

Kun adgang for personer fra fylte atten år.

 

Og, sånn for å virkelig gi deg rosinen i pølsa, her er hva MEDIETILSYNET (altså selve primærkilden!) sier om saken:

http://film.medietilsynet.no/Film/Om_aldersgrenser

Aldersgrensene

Aldersgrenseskalaen i § 5 har følgjande inndeling:

 

* tillaten for alle (A)

* 7 år (barn ned til 4 år i følgje med føresette)

* 11 år ( barn ned til 8 år i følgje med føresette)

* 15 år (unge ned til 12 år i følgje med føresette)

* 18 år (absolutt nedre grense)

 

Ok? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...