Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal klage på p-bot. står feil tid på boten.


O.J

Anbefalte innlegg

Fikk før jul en p-bot. tiden på p-automaten hadde gått ut ca. halv elleve. 2 minutter over halv kommer jeg og en annen for å hente bilen.

På boten står det at den er skrevet ut ti over halv. både jeg og han andre sjekka klokkene, og kan bevitne at klokka ikke hadde blitt ti over halv, men var 3 minutter over halv.

 

Kan jeg få begjært denne boten ugyldig? Parkeringsvakten kan jo ikke drive å jukse med tidene.

 

ps.

første klagen jeg sendte dem ble avslått. p-vakten mente han fulgte tiden på automaten, men det kan jeg og en annen bevitne at ikke stemmer.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rent jurdisk kan jeg egentlig ikke se hva det skulle være godt for å kverrulere på 8 minutter. Du har uansett oversittet parkeringstiden og de var berettiget til å gi deg et gebyr.

 

Jeg har ikke noe juridisk kompetanse, men dette synes jeg høres litt feil ut. Når først boten er datert frem, hvilken garanti har man på at den ikke ble skrevet 5 på halv? Jeg vet ikke hva man skulle kalle dette, men dokumentfalsk er ordet jeg tenker på. Burde ikke dette i tilfelle ugyldiggjøre boten?

 

Dette mener jeg at parkeringsselskapet burde kunne bevise at ikke har forekommet. Er det ikke en klagenemnd for pakeringssaker som tar seg av slikt? Jeg lurer på om forutsetningen for å kunne klage til dem er at man har betalt boten.

Lenke til kommentar
Rent jurdisk kan jeg egentlig ikke se hva det skulle være godt for å kverrulere på 8 minutter. Du har uansett oversittet parkeringstiden og de var berettiget til å gi deg et gebyr.

 

Jeg har ikke noe juridisk kompetanse, men dette synes jeg høres litt feil ut. Når først boten er datert frem, hvilken garanti har man på at den ikke ble skrevet 5 på halv? Jeg vet ikke hva man skulle kalle dette, men dokumentfalsk er ordet jeg tenker på. Burde ikke dette i tilfelle ugyldiggjøre boten?

 

Du er absolutt inne på noe. En kollega fikk fartsbot, var vel rett etter nyttår 06, da satsene gikk opp. Politimannen skrev ut boten etter fjorårets satser, og dermed feil. Dette ugyldiggjore faktisk hele forelegget, og han måtte ikke betale en krone.

Lenke til kommentar

De offentlige opererer uansett med en 10-minuttersgrense. Denne skal gi slingringsmon i forhold til utgått tid, slik at man ikke kan klage på tidsforskjell klokker imellom.

 

Min far jobbet i mange år i trafikketaten, og var med på en rettsak rundt dette. Kommunen hadde skrevet ut et parkeringsgebyr på en parkering som hadde gått ut for få minutter siden. Klokken til parkometeret, klokken til betjenten og klokken til kunden gikk alle forskjellig.

 

Enden på visa var at kommunen nå ikke skriver ut gebyrer for overskreden parkeringstid så lenge det ikke er overskredet med mer enn 10 minutter.

 

Meg bekjent opererer alle parkeringsfirmaene som er med i parkeringsklagenemda (eller hva det heter) med de samme felles reglene på dette...

Lenke til kommentar

Her er en vurdering fra parkeringsklagenemda på akkurat det du nevner. Ser ikke ut som om de praktiserer samme rutinene i det private:

 

7.2 Saksbehandlingsrutiner og skjønnsutøvelsen

Sak nr.: 04/0057

Saken gjelder: Avgiftsparkering. Utløpt tid. Skjønnsutøvelsen.

Beskrivelse av faktum: Klager ble ilagt kontrollavgift ved Meny på Bekkestua 12. juni 2004 kl 13:54. På stedet er det avgiftsparkering. Billetten utgikk kl 13:50. Betjenten observerte bilen fra dette tidspunkt og i 4 minutter. Bilfører kom til stede før skriving av kontrollavgift var avsluttet.

Klager anfører i hovedsak at tidsmarginene var ennå knappere, i det han avsluttet sin handel kl 13:51 og hadde meget kort vei til bilen. Betjenten fortsatte å skrive gebyr til tross for knappe tidsmarginer. Gebyrileggelsen er urimelig og innebærer dårlig bruk av skjønn

Selskapet anfører at kontrollavgiften ikke var betalt med tilstrekkelig tid. Kontrolløren observerte bilen i 4 minutter før avgiften ble ilagt. Gebyrileggelsen er korrekt i forhold til vilkårene pt. 4.

Rettslige spørsmål: Standardvilkårene for avgiftparkering, § 3, 1. ledd. Standardvilkår for privat parkeringshåndhevelse, pt 4.1, 4.4 og 10.1 (generalklausulen)

Saken ble behandlet i nemndas møte 23. august 2004.

Nemndas vedtak: Nemnda har vurdert bevisene i saken og har kommet til at det er vanskelig å overprøve det skjønn som er utøvd på stedet. Klageren gis ikke medhold. Nemnda har vært i noen tvil om man kunne overprøve skjønnet. Nemndas avgjørelse er enstemmig.

 

De har også frister for hvor raskt etter saken du kan klage til dem (til trådstarters informajon)

Når en klage på en ilagt kontrollavgift er endelig avslått av parkeringsselskapet har man anledning til å klage saken videre til Parkeringsklagenemnda. Alle klager må sendes inn skriftlig til sekretariatet innen 2 uker etter mottagelse av avslaget (adresseinformasjon på forsiden). Klager må sende inn kopier av all dokumentasjon som er nødvendig i sakens anledning. Originale dokumenter må beholdes av klageren selv.
Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...