Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merking av nettverkskabler


Anbefalte innlegg

Finnes det noen brukbar måte å merke nettverkskabler på? Skal merke noen hundre av dem, har slettes ikke lyst til å bruke Dymo'en til dette (faller jo av etter kort tid).

 

Finnes det noen form for strips med merkeskilt? Hadde vært en holdbar løsning... Er så lei av å komme til patcheskap hvor det er dårlig merking :(

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere måter :)

 

Men hva er det du skal merke? Og hvor mye forskjellig skal du merke? Hvordan vil du skille det ut osv?

 

På Clas Ohlson(og andre plasser sikkert) har eg sett en genial sak for merking. Det er en sirkulær farget og nummerert "klips" som man setter på kabelen, en i hver ende. På jobb har vi noe som tilsvarer "baggasjelapper" som man nummererer etter ønske.

 

Her er Clas Ohlson sitt system: Kabelmerking 38-1371

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Det finnes flere måter :)

 

Men hva er det du skal merke? Og hvor mye forskjellig skal du merke? Hvordan vil du skille det ut osv?

 

På Clas Ohlson(og andre plasser sikkert) har eg sett en genial sak for merking. Det er en sirkulær farget og nummerert "klips" som man setter på kabelen, en i hver ende. På jobb har vi noe som tilsvarer "baggasjelapper" som man nummererer etter ønske.

 

Her er Clas Ohlson sitt system: Kabelmerking 38-1371

 

I all hovedsak gjelder det merking av cat5/6 kabler. Den saken fra Clas var slettes ikke dum! Men er redd det hadde vært mer praktisk om jeg kunne skrive litt mere info enn ett tall på kabelen - en IP adresse f.eks., eller lokasjon (bibliotek, 2. etg.).

 

Tall fungerer forsåvidt om man har en fin Visio tegning ved siden av, men slike tegninger har en tendens til å bli borte...

Lenke til kommentar

Var nettopp en tråd om dette på hwb.no, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=895047

 

Dymo ja... 2 strips for å feste merkelappen? Tar vel dobbelt så lang tid da ;)

http://www.hellermanntyton.no/produkter/cl...UCTID=525-13703

Lurer på om elnummeret er 13 449 31.

 

Det sitter godt i alle fall.

Det hender jeg fester med bare en strips, men da har jeg kappa til strømpa fra rull og lagd hull igjenom både strømpe og merkelapp med en tang noen skaffa til meg.

 

Egentlig kunne jeg tenke meg en plain strips med "etikett felt". Må da finnes?

Det finnes, jeg har ikke sett det annet enn i katalogen, med elnummer 1345124 f.eks.

(http://weblink.solarnorge.no/sgs/weblink/Search/ArticleSearch.aspx)

Lenke til kommentar

Strips med skilt funker utmerket vist man ikke skal skrive så mye. Dymo med merkestrømpe funker utmerket vist du skal skrive mere.

 

Skal du merke alle kablene på switchen? Sjeldent sett dette gjort, da det somregel holder med merking på selve patchepanelet, i tillegg til en kabelliste i noen tilgeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...