Gå til innhold

Regne ut treningspuls


Anbefalte innlegg

Når man skal regne ut treningspuls er det vel sånn at man tar utgangspunkt i maxpulsen og regner i prosent av denne. Og som jeg har skjønt så regner da de fleste at maxpuls er 100% og null er, vel, 0%. Men så husker jeg å ha lest et sted at man burde sette hvilepuls som 0%, og dette virker jo også mer logisk i mitt hode. Jeg mener, det er jo passe dumt å sette store deler av denne pulsskalaen på ett nivå som er umulig å oppnå (lavere enn hvilepuls)?

 

Si at jeg skal trene på 75% av maxpuls, som for meg er ca. 200. I følge vanlig utregning skal jeg da ligge på 150. Hvis jeg regner i forhold til hvilepulsen min, ca. 55, skal jeg ligge på rundt 165. Det blir jo en relativt stor forskjell da, så sånn treningsmessig har det jo mye å si for hva jeg får ut av treninga.

 

Noen som vet mer om dette eller har tanker om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar 200(som er din makspuls i slag) ganger med antall prosent du vil trene med og så dele på 100.

200*75/100=150

Ja, riktig. Hvilepuls skal ikke være 0%, da ødelegger du hele skalaen. Din hvilepuls ligger på ca 27%. Men vis du skal trene litt seriøst eller prøver og oppnå resultater så ville jeg kjøpt en pulsklokke som gir mer nøyaktige tall etter instillinger som passer deg.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Hvis jeg regner i forhold til hvilepulsen min, ca. 55, skal jeg ligge på rundt 165.
Kan du vise oss den utregningen?

 

Etter at man har trent mye kondinsjon en god stund (3-4 år) får man en ganske god peiling på hvilken intensitet man skal ligge på, selv uten å ha brukt mye pulsklokke. Da kjenner du igjen både pust og følelsen i kroppen, og greier å justere intensiteten i forhold til det.

Lenke til kommentar

Jeg regna det ut ved vanlig prosentregning, bare at jeg satte 0% på hvilepulsen min i stedet for 0 puls.

 

Uansett, jeg trener relativt mye kondisjonstrening, og bruker også pulsklokke. Men jeg merker på meg selv at det å jobbe på ca. 150 bpm, som da visstnok er 75% av min maxpuls, er veldig lett. Sånn at det ikke kjennes ut som ordentlig trening, på en måte. For å kjenne at jeg jobber må jeg opp på mellom 160 og 180 bpm, men dette blir veldig høy prostent i forhold til vanlig utregning, og jeg lurer litt på om jeg jobber for hardt..?

 

Uansett, det jeg egentlig lurer på er om det i det hele tatt er logisk å regne ut pulsen på skalaen 0 til 200, da jeg ikke er i stand til å ha puls under hvilepuls. Det bare virker litt bakvendt i hodet mitt...

Lenke til kommentar
Jeg regna det ut ved vanlig prosentregning, bare at jeg satte 0% på hvilepulsen min i stedet for 0 puls.
Jeg har lyst til å se utregning. Jeg skjønner ikke hvordan du greier å regne det ut med vanlig prosentregning.

 

Uansett, jeg trener relativt mye kondisjonstrening, og bruker også pulsklokke. Men jeg merker på meg selv at det å jobbe på ca. 150 bpm, som da visstnok er 75% av min maxpuls, er veldig lett. Sånn at det ikke kjennes ut som ordentlig trening, på en måte. For å kjenne at jeg jobber må jeg opp på mellom 160 og 180 bpm, men dette blir veldig høy prostent i forhold til vanlig utregning, og jeg lurer litt på om jeg jobber for hardt..?
Jeg trener og ganske mye kondisjon. Vi tar stort sett utgangspunkt i denne intensitetsskalaen, og ligger alltid mellom nivå 2 og 3 på langkjøring (eller bare nivå 3), altså fra 80-85% av makspuls. Jeg har også makspuls på 200 og skal ligge mellom 160 og 170 på langkjøring. Jeg skjønner godt at du ikke føler deg sliten når du ligger på 150, fordi det er regnet som restitusjonstrening (og jeg føler at jeg ligger og daffer når jeg har den pulsen). Puls på 180 skal være ganske hardt i lengden, og du ligger da tett på den anaerobe terskelen.

Hvor har du fått 75% fra egentlig?

Lenke til kommentar
Uansett, det jeg egentlig lurer på er om det i det hele tatt er logisk å regne ut pulsen på skalaen 0 til 200, da jeg ikke er i stand til å ha puls under hvilepuls. Det bare virker litt bakvendt i hodet mitt...

De lærde strides om det. Jeg fikk vite om Karvonens formel. Karvonen sier at treningsintensiteten skal regnes ut i et intervall mellom laveste mulige puls (som er hvilepuls) til høyeste mulige (makspuls). jeg har en hvilepuls på 60, makspuls på 190. Videre finnes ulike soneinndelinger for trening. Jeg trener etter en firedelt skala, hvor sone 1 og 3 (65-75 og 85-90) skal brukes og sone 2 og 4 gir for liten uttelling for at det er hensiktsmessig å trene der.

 

Det er ganske stor forskjell på utregningsmåtene. Hvis jeg skal trene i pulssone 1 sier 0-190-skalaen at jeg skal ligge fra ca 120-130, mens Karvonens blir 144-159 omtrent. Jeg syns det er en bedre pulssone for meg. Hard trening ligger fra 172-179 med karvonens formel, mens hard trening på en 0-190-skala vil være allerede fra 160.

 

Jeg har mest tro på Karvonens formel, men jeg er ingen ekspert da.

Lenke til kommentar

Karvonens formel hørtes ut som det jeg er ute etter ja. Hard trening fra 160 blir liksom litt.. tja.. ikke hardt..?

 

Uansett, da jeg regnet det ut tok jeg bare å regna fra 0 til 145 da (siden jeg har et pulsnivå fra ca. 55 til 200), også regna jeg prosent av det, og la til 55 igjen for å få riktig tall. Rett meg viss jeg har gjort noe feil :p

 

Det som er vanlig er jo å ligge på 60% til 80% under langkjøring kondisjon, men jeg synes dette blir for lett med vanlig utregning. Tror jeg prøver meg på karvonens formel jeg!

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...