Gå til innhold

Bør gambling og alkohol bli forbudt?


Anbefalte innlegg

Hahaha for en morsom diskusjon.

Hvis DU kan få tak i rusmidler lett som en plett så er jo det fint for DEG, men hvis JEG en dag kjeder meg og får lyst på en stripe med kokain så ANER jeg ikke hvor jeg skal få tak i den så jeg lar vær. Og det er faktisk like greit skal jeg si deg. Kokain er nemlig ikke særlig bra for meg!

Det her har jo bare med å begrense tilgjengelighet å gjøre!

 

Hvis det lå en kilo med kokain i kjøleskapet mitt hver dag så er det klart jeg hadde tatt kokain! Tror du det er fordi jeg er en svak sjel som ikke vet mitt eget beste? Dere kan tro hva dere vil men hvis kokain hadde stått ved siden av melksjokoladen på REMA så hadde det solgt som ville hælvete. Selv de mest standhaftige besserwissere på dette forumet hadde prøvd kokain.

 

Men denne diskusjonen handler jo ikke om noe så søkt som å legalisere narkotika, men om å ulovliggjøre alkohol og gambling. Legalisering og ulovliggjøring av ting som er skadelig for SAMFUNNET er jo en balansegang mellom SAMFUNNETS beste og å la enkeltmennesker utføre sin iboende trang til å gjøre noe egoistisk og morsomt.

Jeg vil tro at denne trangen er så stor at hvis man ulovliggjør f.eks alkohol og gambling vil mange fortsette med det ulovlig (fordi de har så mye gode erfaringer med det) og mange vil finne andre usunne interesser, feks. sniffe bananskall og spille dataspill dagen lang.

 

Alle ENORME endringer i lovverk som noe slikt ville vært er så omfattende og kontroversielle at det finnes ikke en eneste regjering i Norge som ville tatt i saken med en ildtang. Det finnes sikkert et parti i Norge som er for legalisering av ALT eller et parti som vil forby ALT, så da vil jeg anbefale dere å stemme på de. De fleste vanlige mennesker i Norge er ikke tilhengere av ekstreme lovendringer så de stemmer på partier som de tror at vil fortsette å ivareta deres interesser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hahaha for en morsom diskusjon.

Hvis DU kan få tak i rusmidler lett som en plett så er jo det fint for DEG, men hvis JEG en dag kjeder meg og får lyst på en stripe med kokain så ANER jeg ikke hvor jeg skal få tak i den så jeg lar vær. Og det er faktisk like greit skal jeg si deg. Kokain er nemlig ikke særlig bra for meg!

Det her har jo bare med å begrense tilgjengelighet å gjøre!

 

Hvis det lå en kilo med kokain i kjøleskapet mitt hver dag så er det klart jeg hadde tatt kokain! Tror du det er fordi jeg er en svak sjel som ikke vet mitt eget beste? Dere kan tro hva dere vil men hvis kokain hadde stått ved siden av melksjokoladen på REMA så hadde det solgt som ville hælvete. Selv de mest standhaftige besserwissere på dette forumet hadde prøvd kokain.

 

Men denne diskusjonen handler jo ikke om noe så søkt som å legalisere narkotika, men om å ulovliggjøre alkohol og gambling. Legalisering og ulovliggjøring av ting som er skadelig for SAMFUNNET er jo en balansegang mellom SAMFUNNETS beste og å la enkeltmennesker utføre sin iboende trang til å gjøre noe egoistisk og morsomt.

Jeg vil tro at denne trangen er så stor at hvis man ulovliggjør f.eks alkohol og gambling vil mange fortsette med det ulovlig (fordi de har så mye gode erfaringer med det) og mange vil finne andre usunne interesser, feks. sniffe bananskall og spille dataspill dagen lang.

 

Alle ENORME endringer i lovverk som noe slikt ville vært er så omfattende og kontroversielle at det finnes ikke en eneste regjering i Norge som ville tatt i saken med en ildtang. Det finnes sikkert et parti i Norge som er for legalisering av ALT eller et parti som vil forby ALT, så da vil jeg anbefale dere å stemme på de. De fleste vanlige mennesker i Norge er ikke tilhengere av ekstreme lovendringer så de stemmer på partier som de tror at vil fortsette å ivareta deres interesser.

Kjenner du noen som f.eks røyker cannabis, får du lett tak i det. Bor du i oslo, trenger du ikke kjenne noen.

Og hvis du tror at hvis kokain blir lovlig, og blir solgt på REMA så tar du utrolig feil, det kommer aldri til å skje.

Og kokain er ikke bare ikke bra for deg, men for alle. Ingen har godt av det. Men det er ikke poenget.

Jeg foreslår igjen at du tar en titt på de andre trådene her om legalisering, slik at du kanskje skjønner litt mere, og fordi vi er fullstendig OT :p

Lenke til kommentar
Noen her sier at man har rett til å bestemme over kroppen sin. Men man har for faen ikke rett til en stripe kokain eller et øl for den saks skyld. I Norge har man ikke engang rett til å ta selvmord.

Vi har lov til å ta en øl. ifølge loven.

Men vi har ikke rett til å gjøre hva vi vil med kroppen vår.

Men en ting som mange ikke skjønner, er at det ligger mere bak enn bare å få full rett til å gjøre hva man vil med seg selv. Ting må reguleres, og styres på forskjellige måter.

Slik som nå, kan f.eks en 14åring stikke til en dealer å kjøpe hva han vil, men hvis vi får til en reguering av salg med alddersgrense, vil det være mye vanskeligere for 14åringen å få tak i det.

Lenke til kommentar

Hva tror du er lettest å få tak i for en 14-åring i dag? Øl (med 18års grense) eller cannabis? Og da snakker jeg ikke om i oppgangen din der alle har en cannabisplantasje i stua men i Norge.

 

Når du skriver at det bare er å kjenne noen som driver med dop for å få tak i dop så er det vel ikke akkurat noen åpenbaring er det vel? Hvis jeg er våpeninterressert og kjenner mange som smugler våpen er det lettere for meg å få tak i en AK47 enn en liter med sprit. Men det hjelper ikke deg noe den dagen du plutselig får lyst til å skyte naboen gjør det vel?

Endret av diplex
Lenke til kommentar

Hvor lett det er å få tak i, og hvor mange du kjenner kommer jo helt ann på hvor i norge du bor. Men hvis man virkelig vil ha tak i en grammer med hasj, så er det ingen problemer å få tak i for de aller fleste i norge.

 

Jeg har heller ingen oppgang, og jeg aner ikke hva en hasjplante er fornoe. Jeg har faktisk aldri sett en hasjplante før. Og såvidt jeg vet så finnes det ingen ting som heter hasjplante.

Lenke til kommentar

Bannlyse alkohol?! Haha, vi lærerer vi ikke av våre feil? Vi har prøvd det før, ressultatet ble smugling lik den i USA på 20tallet, salget av 'medisinsprit', økte, gjerne i takt med antallet fester. Folk brente mer hjemme, noe vi vet ikke er så lurt, HB appparater som sprenger, folk som drikker seg blinde. YAY!

Lenke til kommentar
Forresten så er hasj noe så utrolig mer utbredt enn folk liker å tro.

Flere jeg kjenner, folk som er helt oppegående og aldri ser ut som kunne gjort en eneste ulovlig ting i hele sitt liv tar seg en joint iblant. Det er overalt og det er mange som driver med det.

Du har jo politiets hvit snø operasjon, som viser til at det er mange ressursterke personer som også bruker kola.

Så om folk ikke hører om det, betyr ikke det at det ikke finnes.

Lenke til kommentar
Hvor lett det er å få tak i, og hvor mange du kjenner kommer jo helt ann på hvor i norge du bor. Men hvis man virkelig vil ha tak i en grammer med hasj, så er det ingen problemer å få tak i for de aller fleste i norge.

 

Ok rettet skrivefeil. Jommen bra vi fikk rettet opp i den.

Hvis du virkelig vil ha tak i en AK47 så klarer du det også, men det rettferdiggjør ikke fri flyt av våpen.

 

Det at mange "ålreite folk" gjør noe ulovlig rettferdiggjør ikke at det skal være lovlig. De aller fleste vet at det foregår mye kriminalitet i Norge men det er ikke greit av den grunn.

Litt av poenget med et samfunn er jo å ha et lovverk som alle må forholde seg til på lik linje. Vi kan ikke justere loven fordi et mindretall synes det er greit, vi lever i et demokrati og må følge flertallets tyranni.

Lenke til kommentar
Bannlyse alkohol?! Haha, vi lærerer vi ikke av våre feil? Vi har prøvd det før, ressultatet ble smugling lik den i USA på 20tallet, salget av 'medisinsprit', økte, gjerne i takt med antallet fester. Folk brente mer hjemme, noe vi vet ikke er så lurt, HB appparater som sprenger, folk som drikker seg blinde. YAY!

 

Det er ikke nødvendigvis en vedtatt sannhet. Det finnes eksempler på at det har gått relativt bra, men da snakker vi om tiltak for å begrense omfanget og vanskeliggjøre tilgangen, ikke ulovliggjøring. Husker ikke i farten om det var i Sovjet eller Finland, men det står noe om dette i Hans Olav Fekjær sin bok "Rus". Han er for tiden leder ved Blåkors i oslo og ekspert på rusproblematikken. Personlig mener jeg at alle som deltar i diskusjoner om narkotika/rus burde lese den boken.

Lenke til kommentar
Ok rettet skrivefeil. Jommen bra vi fikk rettet opp i den.

Hvis du virkelig vil ha tak i en AK47 så klarer du det også, men det rettferdiggjør ikke fri flyt av våpen.

Og hvordan greier du å sammenligne våpen og rusmidler? Det er to helt forskjellige ting som ikke kan settes opp mot hverandre. ivvertfall ikke her.

Lenke til kommentar
Alle bør ha rett til å bestemme over sitt eget liv, og ta egne valg.

Man bør få lov til å bestemme over egen kropp og sjel.

 

Det er en fin og eden tanke, men slikt fungerer bare i teori.

 

At staten skal bestemme over hva folk putter i kroppen sin fordi det går utover samfunnet er like latterlig som å si at man skal forby kvinner å ta abort fordi det er mangel på arbeidskraft her til lands.

 

Jeg vil tro det er vesentlig forskjell på de to scenariene. Å hindre folk i å skade seg og andre er ikke det samme som å tvinge noen til å få barn. Det blir en litt annen debatt.

Lenke til kommentar
Ok rettet skrivefeil. Jommen bra vi fikk rettet opp i den.

Hvis du virkelig vil ha tak i en AK47 så klarer du det også, men det rettferdiggjør ikke fri flyt av våpen.

Og hvordan greier du å sammenligne våpen og rusmidler? Det er to helt forskjellige ting som ikke kan settes opp mot hverandre. ivvertfall ikke her.

 

Det er like sammenlignbart som hasj og alkohol. Det at man kaller begge for rusmidler gjør det ikke riktigere å sammenligne de to.

Lenke til kommentar
Det er like sammenlignbart som hasj og alkohol. Det at man kaller begge for rusmidler gjør det ikke riktigere å sammenligne de to.

Forklar forklar.

 

Et våpen og et rusmiddel er to helt vidt forskjellige ting.

Cannabis og alkohol er to forskjellige rusmidler, og kan sammenlignes i mange mange flere sammenhenger enn rusmidler og våpen.

Lenke til kommentar

Folk argumenterer for at cannabis bør bli lovlig fordi at alkohol er det. Evt at alkohol bør bli ulovlig fordi at cannabis er ulovlig. Men argumentet sier ingenting om hvorvidt virkningen av cannabis er skadelig eller ikke. Eller hvilke konsekvenser det medfører. Og hvordan andre ting stiller seg i forhold til cannabis er i og forseg fullstendig irrelevant. Man kan finne mye som er farligere enn canabis, men det betyr ikke at man skal ulovliggjøre det, evt lovliggjøre alt som ikke er like farlig.

 

I tillegg har man dette med at et våpen i seg selv er ikke farlig, det kommer helt an på brukeren av våpenet. Cannabis i seg selv er ikke farlig, men det kommer helt an på brukeren.

Lenke til kommentar
Folk argumenterer for at cannabis bør bli lovlig fordi at alkohol er det. Evt at alkohol bør bli ulovlig fordi at cannabis er ulovlig. Men argumentet sier ingenting om hvorvidt virkningen av cannabis er skadelig eller ikke. Eller hvilke konsekvenser det medfører. Og hvordan andre ting stiller seg i forhold til cannabis er i og forseg fullstendig irrelevant. Man kan finne mye som er farligere enn canabis, men det betyr ikke at man skal ulovliggjøre det, evt lovliggjøre alt som ikke er like farlig.

Cannabis burde ikke bli lovlig fordi alkohol er det. Eller det er jo en av argumentene. Man bør fritt få velge hvilket rusmiddel man vil benytte seg av.

Cannabis er skadelig, det er ingen som mener noe annet, det er ikke bevist noe annet heller. Men skadeomfanget er ikke så stort som folk skal ha det til.

For min del er hovedargumentet at forbudet gjør mere skade enn godt.

 

I tillegg har man dette med at et våpen i seg selv er ikke farlig, det kommer helt an på brukeren av våpenet. Cannabis i seg selv er ikke farlig, men det kommer helt an på brukeren.

Hvis en med et våpen "klikker", og skyter mange rundt seg, er det mange skadelidende.

Hvis en hasjrøyker "klikker" og røyker all poten han får tak i, sovner han bare. Ingen skadelidende.

Lenke til kommentar

Blir feil å si at ingen blir skadelidende. Hva med familie og venner? Og hva om brukeren går over til sterkere stoffer? Og må ty til kriminalitet for å finansiere forbruket? Det er det som er virkeligheten. Alle blir ikke heroinvrak av hasj, men det er en inngangsport til sterkere stoffer. Kan gjerne avfeie dette som propaganda eller hva cannabistilhengere kaller det for, men spør man heroinvrak om hasj var første narkotikum de tok så er det en overhengende sjangse for at du får ja.

 

Så har jo man det faktum at de som røyker hasj blir jævlig sløve generelt. Det gjelder ihvertfall de i min omgangskrets som røyker mye.

 

Guns dont kill people. Death kills people.

 

Jeg ser at våpen og hasj ikke kan sammenlignes på alle punkter, men det har noen likhetstrekk.

 

edit: leyf

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Blir feil å si at ingen blir skadelidende. Hva med familie og venner? Og hva om brukeren går over til sterkere stoffer? Og må ty til kriminalitet for å finansiere forbruket? Det er det som er virkeligheten. Alle blir ikke heroinvrak av hasj, men det er en inngangsport til sterkere stoffer. Kan gjerne avfeie dette som propaganda eller hva cannabistilhengere kaller det for, men spør man heroinvrak om hasj var første narkotikum de tok så er det en overhengende sjangse for at du får ja.

 

Så har jo man det faktum at de som røyker hasj blir jævlig sløve generelt. Det gjelder ihvertfall de i min omgangskrets som røyker mye.

 

Guns dont kill people. Death kills people.

 

Jeg ser at våpen og hasj ikke kan sammenlignes på alle punkter, men det har noen likhetstrekk.

 

edit: leyf

Så du mener det er hasjen sin skyld at folk går på heroin? haha.

De aler fleste som er heroin avhengige startet med alkohol. da kan vi vel si at alkohol leder til sterkere stoffer?

 

Cannabis finnes ikke fysisk avhengighetskapendes. dvs du blir ikke fysisk avhengig av det. Og da kan du ivvertfall ikke bli avhengig av sterkere stoffer. Hvis du tror man blir avhengig av heroin ved å røyke cannabis da tar du grundig feil.

 

Som jeg har sagt utallige ganger før, forbudet gjør mere skade enn godt. Dette er en av de.

Når du skal kjøpe hasj, så må du inn i et "kriminelt" miljø for å få tak i det. Mange av disse dealerne selger også sterkere saker, som du an bli tilbudt. en gang får du kanskje et knalltilbud og slår til. EEyyy dette var digg, også en gang til osv... Regner med du skjønner tegninga.

 

Hadde cannabis blitt solgt på bla coffeshops, hadde ingen trengt å kjøpe fra dealere som også selger andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...