Gå til innhold

Bør gambling og alkohol bli forbudt?


Anbefalte innlegg

Vi kan ikke forby ting fordi noen ikke klarer å kontrollere seg.

 

Hvorfor ikke? Vi gjør det jo hele tiden. Narkotika, automatvåpen, fyrverkeri, rasisme... hvorfor ikke alkohol?

 

Hvilke positive sider har automatvåpen og rasisme?

 

Guardianpegasus er en svært intelligent bruker.

 

Automatvåpen kan mange ha glede av hvis friheten til å eie slike våpen eksisterte. Mange våpenentusiaster ville hatt stor glede av å eie et slikt våpen. Men skolemassakrene og den økte samfunnstrusselen som ville følge med, veier langt tyngre.

 

Man kan forby utøvelse av rasisme, men din tanke er fri til å tenke hva du vil og ha di meningene du vil. Rasister ville hatt stor glede av om sparking av negere ble tillatt, men...ja, du skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske åpenbart at automatvåpen og rasisme skaper mange fler negative sider enn positive i forskjell til alkohol.

 

Men jeg skjönner ikke tankegangen din ved at du tror alt löses ved å forby det. Alkoholen kommer neppe til å forsvinne fra Norge hvis vi forbyr det. Alle, spesielt alkoholikere kommer til brenne egen drikke, folk kommer til å brenne egen for å selge (uten 18års grense). Mer hjemmebrent = mer metanol. Alkohol er såpass lett å skaffe i verden at det kommer til å bli en gigantisk svartebörs med alkohol i hele Norge.

Og jeg tror hvis man forbyr alkohol, så ser folk mildere på narkotiske stoffer, fordi det er forbudt på samme måte som vårt lille glass vin til middagen.

 

Istedet for å forby det synes jeg heller man skal läre folk å drikke med måte, og skjönne hvor farlig alkohol er. F.eks har vi en dårlig drikke kultur i Norge hvor ungdommer etter konfirmasjon blir sendt ut til å drikke seg helt drita. Ute på bygda jeg bor, er det mange som får sterk drikke av sine foreldre etter konfirmasjonen.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Det er ganske åpenbart at automatvåpen og rasisme skaper mange fler negative sider enn positive i forskjell til alkohol.

 

Men jeg skjönner ikke tankegangen din ved at du tror alt löses ved å forby det. Alkoholen kommer neppe til å forsvinne fra Norge hvis vi forbyr det. Alle, spesielt alkoholikere kommer til brenne egen drikke, folk kommer til å brenne egen for å selge (uten 18års grense). Mer hjemmebrent = mer metanol. Alkohol er såpass lett å skaffe i verden at det kommer til å bli en gigantisk svartebörs med alkohol i hele Norge.

Og jeg tror hvis man forbyr alkohol, så ser folk mildere på narkotiske stoffer, fordi det er forbudt på samme måte som vårt lille glass vin til middagen.

 

Istedet for å forby det synes jeg heller man skal läre folk å drikke med måte, og skjönne hvor farlig alkohol er. F.eks har vi en dårlig drikke kultur i Norge hvor ungdommer etter konfirmasjon blir sendt ut til å drikke seg helt drita. Ute på bygda jeg bor, er det mange som får sterk drikke av sine foreldre etter konfirmasjonen.

 

Kanskje det ikke løses ved å forby det...Ikke alt i hvert fall. Men det blir nok mindre drikking. Men kanskje også mer smugling av farlig sprit? Et dillemma dette. Men du har kanskje rett i at forbud ikke er veien å gå.

 

Jeg er ikke for å lære barn måtehold. Jeg er for å lære barn avhold. Om de lærer måtehold vil de ofte bli stordrikkere, og om de lærer avhold vil de ofte bli måteholdne.

Lenke til kommentar
Om de lærer måtehold vil de ofte bli stordrikkere, og om de lærer avhold vil de ofte bli måteholdne.
Har du noe som helst dokumentasjon som støtter opp under den påstanden?

 

Les litt om periodene der alkohol har blitt forbudt, så kan du se om du synes det er en god ide.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Forbudstiden

 

Folk drikker som regel mer enn de blir anbefalt. Sier du til ungen din at det er greit å drikke seg drita en gang i blant, vil han gjøre det ofte. Sier du det er greit å drikke seg brisen, vil han drikke seg mer eller mindre full. Slik er det bare, ikke noe å diskutere.

Lenke til kommentar
Folk drikker som regel mer enn de blir anbefalt. Sier du til ungen din at det er greit å drikke seg drita en gang i blant, vil han gjøre det ofte. Sier du det er greit å drikke seg brisen, vil han drikke seg mer eller mindre full. Slik er det bare, ikke noe å diskutere.

Nå du nekter fullstendig å se hva som skjedde sist vi prøvde å forby noe som var allment akseptert?

 

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it", George Santayana

Lenke til kommentar
Folk drikker som regel mer enn de blir anbefalt. Sier du til ungen din at det er greit å drikke seg drita en gang i blant, vil han gjøre det ofte. Sier du det er greit å drikke seg brisen, vil han drikke seg mer eller mindre full. Slik er det bare, ikke noe å diskutere.
Det er sånn fordi du sier det er sånn, eller har du noe som helst som underbygger dette, type forskning i adferdsmønster eller relativ statistikk?

 

Dette høres for meg ut som et paralellt argument til folk som advokerer abstinensundervisning istedet for sexundervisning i skolen. A.k.a. sludder og pølsevev.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Ja, jeg gidder ikke lese det.

Ja gudene forby at du skulle ta et informert standpunkt

Uansett bør vi snart få "Alkohol dreper" på ølflaskene og dyrere priser både i Norge og utlandet, synes dere ikke?
Avgifter har ikke akkurat virket å etablere et bedre drikkemønster blandt oss her i Norge, og folk betaler bare opp til et punkt før de begynner å brygge selv. Advarsler på flaskene kan de hive på for min del, virker ikke å ha gjort all verdens for røykforbruket fra det jeg har sett. Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Færre og færre røyker! Røykeloven har kanskje mesteparten av skylda (Takk Dagfinn <3 ) men antirøykkampanjer på tv med fæle bilder kan også hjelpe ytterligere på. Hvis jeg husker riktig er det nå bare 1 av 4 nordmenn som røyker.

 

Ved antialkoholreklamer på tv vil mange drikke langt mindre enn i dag. Få noen skrumplevere på ølflaskene og senk maksalhoholprosenten på øl, sprit og vin til henholdsvis 3,5, 40 og 10 %.

Lenke til kommentar
Færre og færre røyker! Røykeloven har kanskje mesteparten av skylda (Takk Dagfinn <3 ) men antirøykkampanjer på tv med fæle bilder kan også hjelpe ytterligere på. Hvis jeg husker riktig er det nå bare 1 av 4 nordmenn som røyker.

Nå var det ikke TV-kampanjer og "alkohol-lov" du foreslo, det var advarsler på flaskene.

 

Igjen med påstander, hva viser at annonseriner som viser skrumplevere vil minke forbruk? Vil en faktabasert kampanje være fraskrekkende nok tror du?

 

Hvor mye god vin til biffen min vil jeg måtte bryte loven for å anskaffe, fordi du insisterer på 10% alkoholnivå?

Lenke til kommentar
Færre og færre røyker! Røykeloven har kanskje mesteparten av skylda (Takk Dagfinn <3 ) men antirøykkampanjer på tv med fæle bilder kan også hjelpe ytterligere på. Hvis jeg husker riktig er det nå bare 1 av 4 nordmenn som røyker.

Nå var det ikke TV-kampanjer og "alkohol-lov" du foreslo, det var advarsler på flaskene.

 

Igjen med påstander, hva viser at annonseriner som viser skrumplevere vil minke forbruk? Vil en faktabasert kampanje være fraskrekkende nok tror du?

 

Hvor mye god vin til biffen min vil jeg måtte bryte loven for å anskaffe, fordi du insisterer på 10% alkoholnivå?

 

Ja, jeg tror det vil skremme folk fra flaska. Det er ikke like koslig å drikke når flaska preges av en skrumplever og man daglig blir overøst med avholdskampanjer på tv.

 

Du kan da fint drikke 10% vin til biffen! Trenger ikke så veldig sterk vin, vettu. Til og med alkoholfri vin går an.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror det vil skremme folk fra flaska. Det er ikke like koslig å drikke når flaska preges av en skrumplever og man daglig blir overøst med avholdskampanjer på tv.

Skrumplever forekommer ved misbruk av alkohol. Et måtelig forbruk vil ikke normalt gi slike konsekvenser. Å vise dette frem som en naturlig konsekvens av alkoholkonsum er mildt sagt misvisende og slik uærlige kampanjer vil bli ignorert.

 

Du kan da fint drikke 10% vin til biffen! Trenger ikke så veldig sterk vin, vettu. Til og med alkoholfri vin går an.
Det er ikke poenget, poenget er at mange fantastiske viner der ute er over 10%, hvorfor skal jeg ikke kunne nyte den med maten min?

 

Om du vil ta et informert valg om hvordan ting som alkohol og gambling best kan hånteres, så får du lese om de periodene et totalt forbud er prøvd ut.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Du kan da fint drikke 10% vin til biffen! Trenger ikke så veldig sterk vin, vettu. Til og med alkoholfri vin går an.
Det er ikke poenget, poenget er at mange fantastiske viner der ute er over 10%, hvorfor skal jeg ikke kunne nyte den med maten min?

 

Om du vil ta et informert valg om hvordan ting som alkohol og gambling best kan hånteres, så får du lese om de periodene et totalt forbud er prøvd ut.

 

Man kan vel lage de samme vinene litt mindre sterke da? Men greit, jeg aksepterer at forbud ikke er veien å gå (gidder ikke lese artikkelen, men jeg regner med du har rett, så da bør den være grei). Satse på kampanjer og la det ellers være som i dag. Gjerne med litt dyrere priser og skremmebilder på aloholflasker. Jeg synes heller ikke fristende design på flaskene bør tillates. Helt hvit etikett med svart skrift: ØL, VIN osv.

Lenke til kommentar
Begge deler bør åpenbart forbys ut ifra et objektivistisk standpunkt da de fører med seg langt fler problemer enn de har positive virkninger.

Hvordan har du regnet ut at de skaper flere problemer enn positive virkninger?

 

Det er ikke et regnestykke, men en vurdering etter skjønn. Alle med IQ over 80 skjønner at et par fyllekuler i måneden samt større sjanse for å få seg fitte/kuk ikke veier opp for alle tragediene faenskapen medfører. Dødsulykker i trafikken, familietragedier, vold...

Lenke til kommentar
Det er ikke et regnestykke, men en vurdering etter skjønn. Alle med IQ over 80 skjønner at et par fyllekuler i måneden samt større sjanse for å få seg fitte/kuk ikke veier opp for alle tragediene faenskapen medfører. Dødsulykker i trafikken, familietragedier, vold...

Hva med alle tragediene et forbud medfører? Forgiftning, død, brann, kriminalitet,...

Lenke til kommentar
Det er ikke et regnestykke, men en vurdering etter skjønn. Alle med IQ over 80 skjønner at et par fyllekuler i måneden samt større sjanse for å få seg fitte/kuk ikke veier opp for alle tragediene faenskapen medfører. Dødsulykker i trafikken, familietragedier, vold...

Hva med alle tragediene et forbud medfører? Forgiftning, død, brann, kriminalitet,...

 

Ja, jeg har jo innrømmet at forbud ikke er veien å gå. Derimot bør det satses på avholdskampanjer, skremselspropaganda/reklame og gi ungene et tilbud utenom fylla.

Lenke til kommentar

Kake: hvis du leser igjennom postene dine, så ser du at du er langt ute og sykler og bør gravlegge diskusjonen her og nå. du klarer ikke å backe opp noen av synspunktene dine med fakta, og det du startet som en diskusjon for totalforbud mot gambling heller nå mot avholdskampanjer, reklame og tilbud til ungdom. kanskje på tide og innse at du ikke kommer noen vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...