Gå til innhold

"Avvik i produksjonen, antatt tollpliktig" - straff for å prøve å lure seg unna?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle få tilsendt en gave fra storbritannia, men nå kødder posten.

Men så kom den til Oslo, og der står det på pakkesporingen at den er antatt tollpliktig.

 

Men uansett, hvor mye kan denne fortollingen koste meg?

 

Hva er straffen hvis man prøver å lure seg unna med at det er en gave, og man blir tatt?

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faen for et fantastisk land vi bor i sier bare jeg... skulle liksom spare på å bestillte fra utlandet :no:

 

Burde ikke komme som noe sjokk at dette skjer, det er tråder opp og ned om dette. Bestiller du fra utlandet må du ta slike hensyn. Eventuelt får selger markere med lavere pris, eller ingen, men det påvirker forsikringen om noe skjer. Anbefaler forresten EMS shippment, av en eller annen årsak slipper en som regel unna 97 kroners gebyret til posten der.

Lenke til kommentar
Men hvis selgeren sender som gaver så går jo dette bra?

 

Betalte gjennom paypal, så hvordan kan de vite hvor mye jeg har betalt?

 

Avhengig av hvilke metode du brukte, så stoppes særdeles mange pakker som sendes via vanlig post. De går innom et sted på alnabru (tror jeg). Har fått to pakker den siste uken, en merket 30 pund, og gave, den fikk moms, men sendte inn egenfortolling like så godt, og slapp litt billigere unna.

En annen merket gave og 40 dollar, den slapp fint unna. Begge ble likevel merket "Antatt tollpliktig)

 

Uansett så er det store spørsmålet "hvor mye merket selger verdien med?". Hvor mye dette vil koste deg avhenger av det. Om du betalte med paypal spiller liten rolle, er den merket med verdi så går de etter det.

Lenke til kommentar

Oh snap!

Dette hadde jeg helt glemt da jeg handlet sko hos Nike.com? Hva i tillegg til kjøpssummen må jeg betale?

 

 

EDIT: Det viser seg at jeg antagelig må betale 10,7 % ekstra av kjøpssummen og 25 % MVA av dette igjen.. En pen prisøkning med andre ord.

 

 

Lesing for de som vil:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

For å si det slik hver gang du purrer er det litt arbeidskraft som kunne gått med til pakking og sending som går med til å ta telefonen eller svar på mail :p

 

Forøvrig: grensa for gaver som ikke er pliktige for m.v.a. er vel på 1000kr? Så om selger markerte varen med den reelle prisen (i dette tilfellet 2000kr?) så hadde det ikke hjulpet aldri så mye om den var merket som gave...

Lenke til kommentar

Ringte kundeservicen en gang til, utålmodig som jeg er, traff på den samme kundebehandleren for 3. gang, fikk svaret:

 

"Ja, den er på vei til Ålesund nå, og burde være der imorgen,"

 

Og vips så la hun på uten å si noe videre :dontgetit:

 

Men da tror jeg nok at denne tråden er mer eller mindre løst, virker som om pakkesporingen deres klikket litt akkurat på mitt pakkenummer da den aldri oppdaterte seg noe :)

Lenke til kommentar

Det er mulig posten er "treg", men det er jo fullt mulig å fa pakker raskere ved å bruke DHL, TNT osv.

Det kommer kun an på hvor mye du er villig til å betale...

 

TNT sender pakken direkte til deg uten opphold, men det kan være verdt å merke seg at regningen for toll, moms og avgifter kan komme ukesvis etter pakken er mottatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...