Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

skulle bare si et par ord. Det er fint at fedora satser på opensource "fremfor alt annet" men skal de ha flere brukere på sin side må de begynne å integrere litt av lukket kode også.

 

Hva f.eks men en bruker som skal installere fedora på en bærbar med ati/nvidia skjermkort, wlan som fedora ikke støtter. så skal man høre på mp3, se på film osv. Dette fører til at brukeren ikke vil streve med slike ting og velger annen distribusjon som har alt eller deler av dette OOB.

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

skulle bare si et par ord. Det er fint at fedora satser på opensource "fremfor alt annet" men skal de ha flere brukere på sin side må de begynne å integrere litt av lukket kode også.

 

Hva f.eks men en bruker som skal installere fedora på en bærbar med ati/nvidia skjermkort, wlan som fedora ikke støtter. så skal man høre på mp3, se på film osv. Dette fører til at brukeren ikke vil streve med slike ting og velger annen distribusjon som har alt eller deler av dette OOB.

 

mvh

Fedora har både Livna og Fedora Frog for å installere proprietære greier. Det er lekende lett.

Lenke til kommentar
skulle bare si et par ord. Det er fint at fedora satser på opensource "fremfor alt annet" men skal de ha flere brukere på sin side må de begynne å integrere litt av lukket kode også.

 

Fedora er fint akkurat slik det er. Dersom alle Linux-distribusjonar skal vere så brukarvennlege som mogleg (og dermed masse proprietær kode), kva er då vitsen med alle? Det flotte med Linux-distribusjonar er at du som regel kan finne ein som passar akkurat til det du skal. Fedora og Ubuntu har faktisk ikkje den same filosofien eller målgruppa, så at Fedora er strengare på fri programvare får vere valet deira. Likar du det ikkje er det bare å finne ein annan distribusjon som passar deg betre.

 

Distribusjonen med flest brukarar er nødvendigvis ikkje den beste. Det er betre med 100 brukarar som gjev tilbake (oppdateringar, insektrapportar, testing etc.) enn 1 million som ikkje gjev noko.

 

Alle Linux-distribusjonar passar ikkje til alle, men det finst nesten alltid ein som passar til nokon. :)

Lenke til kommentar
Apt laster ned pakkene samtidig, istedenfor Yum som installerer og laster ned en og en pakke...

 

En og en?

 

Hvis du skriver:

 

yum install prog1 prog2

 

så henter da vitterlig yum ned begge pakkene og installerer så begge samtidig.

 

# yum install yap yap-devel
Setting up Install Process
Parsing package install arguments
Resolving Dependencies
--> Running transaction check
---> Package yap.i386 0:5.1.1-8.fc8 set to be updated
---> Package yap-devel.i386 0:5.1.1-8.fc8 set to be updated
--> Finished Dependency Resolution

Dependencies Resolved

=============================================================================
Package                 Arch       Version          Repository        Size 
=============================================================================
Installing:
yap-devel               i386       5.1.1-8.fc8      updates           435 k
Installing for dependencies:
yap                     i386       5.1.1-8.fc8      updates           1.1 M

Transaction Summary
=============================================================================
Install      2 Package(s)         
Update       0 Package(s)         
Remove       0 Package(s)         

Total download size: 1.5 M
Is this ok [y/N]: y
Downloading Packages:
(1/2): yap-devel-5.1.1-8. 100% |=========================| 435 kB    00:00     
(2/2): yap-5.1.1-8.fc8.i3 100% |=========================| 1.1 MB    00:00     
Running rpm_check_debug
Running Transaction Test
Finished Transaction Test
Transaction Test Succeeded
Running Transaction
 Installing: yap                          ######################### [1/2] 
 Installing: yap-devel                    ######################### [2/2] 

Installed: yap-devel.i386 0:5.1.1-8.fc8
Dependency Installed: yap.i386 0:5.1.1-8.fc8
Complete!

Lenke til kommentar
Apt laster ned pakkene samtidig, istedenfor Yum som installerer og laster ned en og en pakke...

 

En og en?

 

Hvis du skriver:

 

yum install prog1 prog2

 

så henter da vitterlig yum ned begge pakkene og installerer så begge samtidig.

 

# yum install yap yap-devel
Setting up Install Process
Parsing package install arguments
Resolving Dependencies
--> Running transaction check
---> Package yap.i386 0:5.1.1-8.fc8 set to be updated
---> Package yap-devel.i386 0:5.1.1-8.fc8 set to be updated
--> Finished Dependency Resolution

Dependencies Resolved

=============================================================================
Package                 Arch       Version          Repository        Size 
=============================================================================
Installing:
yap-devel               i386       5.1.1-8.fc8      updates           435 k
Installing for dependencies:
yap                     i386       5.1.1-8.fc8      updates           1.1 M

Transaction Summary
=============================================================================
Install      2 Package(s)         
Update       0 Package(s)         
Remove       0 Package(s)         

Total download size: 1.5 M
Is this ok [y/N]: y
Downloading Packages:
(1/2): yap-devel-5.1.1-8. 100% |=========================| 435 kB    00:00     
(2/2): yap-5.1.1-8.fc8.i3 100% |=========================| 1.1 MB    00:00     
Running rpm_check_debug
Running Transaction Test
Finished Transaction Test
Transaction Test Succeeded
Running Transaction
 Installing: yap                          ######################### [1/2] 
 Installing: yap-devel                    ######################### [2/2] 

Installed: yap-devel.i386 0:5.1.1-8.fc8
Dependency Installed: yap.i386 0:5.1.1-8.fc8
Complete!

 

Jo, men de LASTES IKKE NED SAMTIDIG. Yum laster først ned pakke 1, deretter pakke 2, også installerer den. Apt laster ned Pake 1 og pakke 2 samtidig også starter installasjonen.

Lenke til kommentar
Jo, men de LASTES IKKE NED SAMTIDIG. Yum laster først ned pakke 1, deretter pakke 2, også installerer den. Apt laster ned Pake 1 og pakke 2 samtidig også starter installasjonen.

 

Seriøst, hvem bryr seg om pakkene lastes ned i parallell? Det eneste det gjør er jo å skape mer åpne connections mot de som er snille å legge ut distribusjonene. Jeg får ikke noe spesielt mye mer fart med å laste ned 2 pakker i parallell mot å hente ned 2 pakker samtidig. Det er snakk om mikroskopiske forskjeller.

 

Jeg ville jo si det er et minus til apt at den laster ned i parallell. Det er en uting, og har vært det mot ftp-servere nesten siden man startet med ftp-servere.

Lenke til kommentar
Jo, men de LASTES IKKE NED SAMTIDIG. Yum laster først ned pakke 1, deretter pakke 2, også installerer den. Apt laster ned Pake 1 og pakke 2 samtidig også starter installasjonen.

 

Seriøst, hvem bryr seg om pakkene lastes ned i parallell? Det eneste det gjør er jo å skape mer åpne connections mot de som er snille å legge ut distribusjonene. Jeg får ikke noe spesielt mye mer fart med å laste ned 2 pakker i parallell mot å hente ned 2 pakker samtidig. Det er snakk om mikroskopiske forskjeller.

 

Jeg ville jo si det er et minus til apt at den laster ned i parallell. Det er en uting, og har vært det mot ftp-servere nesten siden man startet med ftp-servere.

 

Tuller du? På denne måten kan man laste ned små pakker samtidig som du laster ned en stor pakke som f.eks. Openoffice. Nedlastingen går rett og slett raskere, og jeg tviler på at Canonical har noe imot det, ellers ville de nok ha fjernet denne muligheten i Apt.

Lenke til kommentar
å denne måten kan man laste ned små pakker samtidig som du laster ned en stor pakke som f.eks. Openoffice. Nedlastingen går rett og slett raskere, og jeg tviler på at Canonical har noe imot det, ellers ville de nok ha fjernet denne muligheten i Apt.

 

Nei, jeg tuller ikke. Parallell-kjøring mot ftp er en uting, det er derfor man setter opp antall connection som er lov å bruke.

 

Og de få sekundene du kan tjene på å laste ned mange pakker kan jeg leve med. Dette er jo ikke akkurat noe du gjør hvert tiende minutt. At repoene til fedora er litt treige er noe annet. Prøv Centos, så vil du ikke merke store forskjellen på å installere med apt på Ubuntu og yum på Centos.

Lenke til kommentar

OT: Hvordan får man til Pulseaudio i Windows XP?

E:\Documents\Installfiler\Lyd\pulseaudio-0.9.6>pulseaudio.exe

W: pulsecore/random.c: failed to get proper entropy. Falling back to seeding wit

h current time.

W: pulsecore/core-util.c: secure directory creation not supported on Win32.

W: pulsecore/core.c: failed to allocate shared memory pool. Falling back to a no

rmal memory pool.

Unable to convert, filtering

E: daemon/main.c: open('E:\Documents\Installfiler\Lyd\pulseaudio-0.9.6\default.p

a') failed: No such file or directory

E: daemon/main.c: failed to initialize daemon.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Hei,

 

skulle bare si et par ord. Det er fint at fedora satser på opensource "fremfor alt annet" men skal de ha flere brukere på sin side må de begynne å integrere litt av lukket kode også.

 

Hva f.eks men en bruker som skal installere fedora på en bærbar med ati/nvidia skjermkort, wlan som fedora ikke støtter. så skal man høre på mp3, se på film osv. Dette fører til at brukeren ikke vil streve med slike ting og velger annen distribusjon som har alt eller deler av dette OOB.

 

mvh

Fedora har både Livna og Fedora Frog for å installere proprietære greier. Det er lekende lett.

 

Ikke for en nybegynner som det er beskrevet i posten...

Lenke til kommentar
skulle bare si et par ord. Det er fint at fedora satser på opensource "fremfor alt annet" men skal de ha flere brukere på sin side må de begynne å integrere litt av lukket kode også.

 

Fedora er fint akkurat slik det er. Dersom alle Linux-distribusjonar skal vere så brukarvennlege som mogleg (og dermed masse proprietær kode), kva er då vitsen med alle? Det flotte med Linux-distribusjonar er at du som regel kan finne ein som passar akkurat til det du skal. Fedora og Ubuntu har faktisk ikkje den same filosofien eller målgruppa, så at Fedora er strengare på fri programvare får vere valet deira. Likar du det ikkje er det bare å finne ein annan distribusjon som passar deg betre.

 

Distribusjonen med flest brukarar er nødvendigvis ikkje den beste. Det er betre med 100 brukarar som gjev tilbake (oppdateringar, insektrapportar, testing etc.) enn 1 million som ikkje gjev noko.

 

Alle Linux-distribusjonar passar ikkje til alle, men det finst nesten alltid ein som passar til nokon. :)

 

 

Det er ikke dette jeg prøver å si, misforstår meg her. Men f.eks om en NY bruker fikk anbefalt fedora som distro, ville det vært vanskelig for ham å installere om det ikke fantes grafisk grensesnitt(det man er vant til fra windows) eller den ikke hadde støtte for nødvendig maskinvare UTEN at en måtte streve med å finne en løsning...

Lenke til kommentar

 

skulle bare si et par ord. Det er fint at fedora satser på opensource "fremfor alt annet" men skal de ha flere brukere på sin side må de begynne å integrere litt av lukket kode også.

 

Fedora er fint akkurat slik det er. Dersom alle Linux-distribusjonar skal vere så brukarvennlege som mogleg (og dermed masse proprietær kode), kva er då vitsen med alle? Det flotte med Linux-distribusjonar er at du som regel kan finne ein som passar akkurat til det du skal. Fedora og Ubuntu har faktisk ikkje den same filosofien eller målgruppa, så at Fedora er strengare på fri programvare får vere valet deira. Likar du det ikkje er det bare å finne ein annan distribusjon som passar deg betre.

 

Distribusjonen med flest brukarar er nødvendigvis ikkje den beste. Det er betre med 100 brukarar som gjev tilbake (oppdateringar, insektrapportar, testing etc.) enn 1 million som ikkje gjev noko.

 

Alle Linux-distribusjonar passar ikkje til alle, men det finst nesten alltid ein som passar til nokon. :)

 

 

Det er ikke dette jeg prøver å si, misforstår meg her. Men f.eks om en NY bruker fikk anbefalt fedora som distro, ville det vært vanskelig for ham å installere om det ikke fantes grafisk grensesnitt(det man er vant til fra windows) eller den ikke hadde støtte for nødvendig maskinvare UTEN at en måtte streve med å finne en løsning...

 

For en ny bruker så man h*n legge om tanke gangen litt uannsett. Guidene til Fedora er enkle å følge, men som mange andre Linux guider så baserer fremgangsmåten seg på bruk av terminalen, hvor negativt/"skremmende" dette er vil nok varriere fra bruker til bruker.

Følger man f.eks denne guiden: http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-f8.html , så er alt du trenger å gjøre for å installere nVidia driverene, å kopiere inn 3 kommandoer i terminalen. Jeg vil ikke kalle det å streve.

 

Ikke for en nybegynner som det er beskrevet i posten...

Er ikke vanskelig å ta i bruk Fedora rett etter installasjon. Jeg tolker det som står skrevet i konklusjon dit hen at Fedora passer litt bedre til avanserte brukere med tanke på noen av programmene/funksjonene som følger med. Skal du ikke ta i bruk disse, er det ikke stor forskjell på Fedora og Ubuntu, etter min erfaring. Er hakket enklere å legge til tredje parts pakkelager i Ubuntu, men dette er ikke noe man bør la seg skremme av.

Er man helt fersk databruker, så er nok ett nytt operativsystem "skremmende" uannsett hva det er. Har man god data kunnskap/erfaring, så bør ingen av de store Linux distro'ene være spesielt vanskelig å ta i bruk.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

God artikkel. Det er da enkelt og få tak i Codecs... Bare noen problemer med *.WMP, og det har da VLC slitt med hele tiden. Umulig og se Nett-TV på feks NRK...

 

OT men et snev av OT: Fedora 8 86x_64x er et helvette når det gjelder og installere Flash x64.

Og jeg gjorde det uten og installere Firefox x86 (32bit). Vanskelig. Og enda vanskeligere på Fedora 8. Men fikk det til.

Java x64 kommer med installasjonen.

 

Edit: Da Fedora 8 kom ut så var det ikke mulig og installere disse grafiske herlighetene. Man måtte legge det inn manuelt. Og det ente med at jeg har for mange pakker av det programmet. Så nå virker det ikke... Men skal uansett installere pånytt.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Edit: Da Fedora 8 kom ut så var det ikke mulig og installere disse grafiske herlighetene. Man måtte legge det inn manuelt. Og det ente med at jeg har for mange pakker av det programmet. Så nå virker det ikke... Men skal uansett installere pånytt.
Du kan vel la Fedora Frog installere Flash helt automagisk for deg. Dog er ikke programmet grafisk, men det er lekende lett å bruke. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Så da får jeg x64 bits flash?

Det fins ikke noen 64-bits versjon av Flash hverken til Linux eller Windows, kun 32-bits. Dette er en av ulempene med å gjøre seg avhengig av proprietære programmer :(

 

Men du kan likevel installere Flash på 64-bits versjonen av Fedora. Det er grovt sett to måter å gjøre det på - enten kjører du en 32-bits browser som kan bruke Flash direkte, ellers kan du bruke en 64-bits browser med nspluginwrapper:

 

http://www.fedorafaq.org/#64bit-browser

 

Selv har jeg både 64-bits Firefox og 32-bits Opera på min maskin med Fedora 8, og Flash funker i begge browserne. Trengte ikke å gjøre noen som helst tricks for å få det til å virke :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...